Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neckreth
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-08 09:25
Zoals cryptisch omschreven in de titel, gaat het om 2666mhz ddr4 geheugen dat niet sneller wilt draaien dan 2133mhz. Ook na het handmatig invoeren van de voltages/timings/etc. in de bios kan er niet geboot worden met instellingen anders dan 'standaard'.

ik heb:

- Intel Core i7-6700

- Gigabyte GA-Z170X-UD3

- Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16

(- MSI R9 380 Gaming 4GB)

What do?

Beste antwoord (via Neckreth op 18-04-2016 20:49)

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
om de snelheid van je ram te bepalen moet je bij de memory controller zijn. Vroeger zat die in de northbridge maar sinds de I5/I7 uitkwam is die integrated in de CPU. Als je de CPU niet kun aanpassen => geen controle over de snelheid van je ram.

Echter de timings kan je wel aanpassen van je ram denk ik? (ben het niet zeker) Als je die naar beneden haalt kan je nog wat winst boeken maar of het de moeite waard is, dat is een andere vraag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je hebt een CPU waarmee je niet kan overclocken, bij RAM en een moederbord die dat wel kunnen.
Als je niets aanpast, zal het RAM daardoor standaard op 2100MHz draaien, omdat dat de (voreger heette dat FSB, maar weet even niet meer hoe het nu heet) op 2100MHz werkt.

Wil je wel op die 2600MHz kunnen werken, dan heb je een pricewatch: Intel Core i7-6700K Boxed nodig, als je een i7 wilt. i5 6600K kan ook, zolang het maar een K-variant is.

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 18-04-2016 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neckreth
CptChaos schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:24:
Je hebt een CPU waarmee je niet kan overclocken, bij RAM en een moederbord die daar wel voor bedoeld is.
Als je niets aanpast, zal het RAM daardoor standaard op 2100MHz draaien, omdat dat de (voreger heette dat FSB, maar weet even niet meer hoe het nu heet) op 2100MHz werkt.
Ik heb inderdaad bewust gekozen voor een niet-K i7. Echter, ik was me er totaal niet van bewust dat je daardoor niet zelf de RAM snelheid kon kiezen.. #leergeld??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Neckreth schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:27:
Ik heb inderdaad bewust gekozen voor een niet-K i7. Echter, ik was me er totaal niet van bewust dat je daardoor niet zelf de RAM snelheid kon kiezen.. #leergeld??
Je kunt dus meerdere kanten op; alsnog een K-variant halen of het moederbord en het RAM veranderen. Bij de CPU zul je, als je nog ruilen kan, wat geld moeten bijleggen, ruil je het moederbord en het RAM, dan kon je nog wel eens een 100 euro terug vangen. Maar goed, dan moet je nog wel kunnen ruilen bij de winkel. Of je moet het als tweede hands willen verkopen via bijvoorbeeld Vraag & Aanbod.

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 18-04-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neckreth
CptChaos schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:29:
[...]
Als je niet gaat overclocken, is het wellicht interessant om je moederbord en RAM te ruilen. Dan kun je met gemak een 100 euro nog terug beuren, als je nog kan ruilen althans.
Helaas, mijn build is alweer van November..

Het moederbord heb ik vanwege andere features gekozen, maar wellicht was het een ouderwetse gedachte van mij om er vanuit te gaan dat je gewoon je ram naar smaak kon kiezen.

Verder ben ik overigens tevreden over de setup.

*het opbreken van m'n systeem is me op dit moment geen 100,- waard, maar t voelt toch een beetje suf dat je als niet overclockfanaat meteen tot flinke limitaties bent veroordeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Neckreth op 18-04-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voel je vrij om een volgende keer eens rond te kijken in Desktop Aankoopadvies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neckreth
CptChaos schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:37:
Voel je vrij om een volgende keer eens rond te kijken in Desktop Aankoopadvies ;)
Bedankt, daar heb ik inderdaad gekeken. Mijn build is verder prima en weloverwogen. Enkel het feit dat ram niet op de snelheid waar het voor gemaakt is mag draaien vanwege limitaties vanuit de cpu stuit me tegen de borst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan natuurlijk de CPU verkopen via bijvoorbeeld Vraag & Aanbod, dan kun je met minimaal verlies een K-variant terugkopen. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
om de snelheid van je ram te bepalen moet je bij de memory controller zijn. Vroeger zat die in de northbridge maar sinds de I5/I7 uitkwam is die integrated in de CPU. Als je de CPU niet kun aanpassen => geen controle over de snelheid van je ram.

Echter de timings kan je wel aanpassen van je ram denk ik? (ben het niet zeker) Als je die naar beneden haalt kan je nog wat winst boeken maar of het de moeite waard is, dat is een andere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neckreth
CptChaos schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:46:
Je kan natuurlijk de CPU verkopen via bijvoorbeeld Vraag & Aanbod, dan kun je met minimaal verlies een K-variant terugkopen. :)
Bedankt voor de tip, maar ik heb geen behoefte om mijn build op te breken en dingen te gaan verkopen om de ram-snelheid wat op te krikken. Jammer voor die paar tientjes verlies op te snel ram geheugen. Volgende keer dan maar een K-versie om tenminste wat meer keuzevrijheid te kunnen hebben, intel dwingt je zo richting de K-versies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

sprankel schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:47:

Strakkere timings merk je alleen in syntethische benchmarks, om daarvoor dan dat in te gaan stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neckreth
sprankel schreef op maandag 18 april 2016 @ 20:47:

Thanks, jammer voor die paar tientjes verlies op het te snelle ram geheugen.. Valt te proberen, maar het ging er mij meer om dat ik niet iets verkeerd deed, dan dat ik naar extra speed zoek.
Pagina: 1