HR-Ketel met 107% rendement vervangen? Of kan daar nog mee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 09:02
Ik heb een CV-ketel van het type Nefit Topline HR. Dat ding is 13 jaar oud en goed onderhouden, geen storingen. Behalve dan dat het ooit een probleemketel was en er veel gedoe was met het bedrijf Nefit, maar die onderdelen zijn twee jaar geleden vervangen. Nefit heeft toen geen goede beurt gemaakt, maar de ketel is toen wel deels vernieuwd.

Het rendement is 107%, volgens het boekje.

Normaal gaat een ketel 15 jaar mee, en misschien nog wel langer nu er een deel vernieuwd is, maar gezien de hoge energieprijzen vraag ik me toch af: Is hier geen winst te behalen door dat ding eerder te vervangen? De kosten van een nieuwe ketel zijn vergelijkbaar met 3 termijnbedragen van mijn energieboer.

Ik probeer hem te vergelijken met een ketel van intergas, maar die handleidingen praten plots over "Opwekkingsrendement", is dat hetzelfde als rendement?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik ben bang dat CV-ketels wel ongeveer uitontwikkeld zijn, dus dat je daar niet veel mee gaat besparen, als je het al merkt. Isoleren, aanvoertemperatuur verlagen etc. lijken me de betere weg, en daar zijn hier best veel topics over.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:20

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@pk026 Je verstrekt weinig relevante informatie over jouw cv-installatie. Of je die "107%" echt hebt kunnen realiseren is nog maar de vraag, maar als tweaker weet je dat waarschijnlijk. En verder sluit ik me aan bij wat hierboven staat. YMMV
Wat hoop je trouwens als "winst" te behalen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tenzij de huidige heel beroerd staat ingesteld ga je er niets mee opschieten, kijk dan beter naar isoleren of een hybride warmtepomp erbij.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:52
@pk026 Als je met een CV van die leeftijd zit, dan is het hoog tijd om te inventariseren wat er daadwerkelijk nodig is om .... geen vervangende CV ketel te hoeven plaatsen.

Hoe is je woning geïsoleerd, wat is te verbeteren?
Wat gebruik je als verwarming afgifte systeem, hoeveel verbetering is nodig bij (ultra) lage temperatuur?

Wat is je gasverbruik.... per dag? www.mindergas.nl is je vriend. Geen dagelijkse meterstanden beschikbaar? 5 euro per jaar om mindergas je slimme meter te laten uitlezen... Doen! Hiermee is proefondervindelijk te bepalen wat je warmteverlies is per graaddag, en daarmee het benodigd vermogen bij -10.

Zolang de balans tussen afgifte systeem capaciteit en warmteverlies nog niet in orde is: Warmtepomp met voldoende opwek voor wat realistisch te bereiken is na isolatie (Je hoeft niet tot het gaatje, zolang je afgiftesysteem maar voldoende is)

Stap 1: dak vol leggen met zonnepanelen, de grootste en belangrijkste stap om je energierekening te drukken.

Leesvoer: https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/boeken/

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 14-11-2021 12:06 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 09:02
Ronald schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:05:
@pk026 Als je met een CV van die leeftijd zit, dan is het hoog tijd om te inventariseren wat er daadwerkelijk nodig is om .... geen vervangende CV ketel te hoeven plaatsen.

Hoe is je woning geïsoleerd, wat is te verbeteren?
Wat gebruik je als verwarming afgifte systeem, hoeveel verbetering is nodig bij (ultra) lage temperatuur?

Wat is je gasverbruik.... per dag? www.mindergas.nl is je vriend. Geen dagelijkse meterstanden beschikbaar? 5 euro per jaar om mindergas je slimme meter te laten uitlezen... Doen! Hiermee is proefondervindelijk te bepalen wat je warmteverlies is per graaddag, en daarmee het benodigd vermogen bij -10.

Zolang de balans tussen afgifte systeem capaciteit en warmteverlies nog niet in orde is: Warmtepomp met voldoende opwek voor wat realistisch te bereiken is na isolatie (Je hoeft niet tot het gaatje, zolang je afgiftesysteem maar voldoende is)

Stap 1: dak vol leggen met zonnepanelen, de grootste en belangrijkste stap om je energierekening te drukken.

Leesvoer: https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/boeken/
en
thunder7 schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:29:
Ik ben bang dat CV-ketels wel ongeveer uitontwikkeld zijn, dus dat je daar niet veel mee gaat besparen, als je het al merkt. Isoleren, aanvoertemperatuur verlagen etc. lijken me de betere weg, en daar zijn hier best veel topics over.
Dank beiden: Die site mindergas.nl was een gouwe tip in combinatie met het verlagen van de aanvoertempertutur. Het is me voorlopig gelukt om het gasgebruik per graaddag met 20% terug te dringen door wat . Ik ben wel benieuwd of de wat ik nu heb ingesteld nog voldoende verwarmd als het echt koud wordt, maar daar gaan we proefondervindelijk achter komen.
dunklefaser schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:56:
@pk026 Je verstrekt weinig relevante informatie over jouw cv-installatie. Of je die "107%" echt hebt kunnen realiseren is nog maar de vraag, maar als tweaker weet je dat waarschijnlijk. En verder sluit ik me aan bij wat hierboven staat. YMMV
Wat hoop je trouwens als "winst" te behalen?
Tweaken is 'de diepte in'. Omdat je je niet in ieder onderwerp kunt verdiepen kijk altijd eerst even in de breedte voordat ik me ergens in verdiep. Vandaar dat ik geen antwoord had op je vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:31
Mogelijk vind je hier ook nog wat nuttige informatie:

Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
HR Ketels zijn sinds de introductie eigenlijk alleen iets zuiniger geworden met warm water en de pomp. Daar vervang je typisch niet de hele ketel voor. Tuning kan nog wel verbetering bieden tegen lage kosten.
Pagina: 1