Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 14:00

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Tweakers, ik heb in de hal deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bz4c7dsi08kSEnF0GXFc0uzI5Xc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zgewx2P1jKftrV9NgSlNDdWA.jpg?f=user_large

Links schakelt verlichting hal, rechts buitenverlichting (voorkant huis, 1x e14 spot in een waterdichte armatuur).

Nu het probleem: Die buitenverlichting vergeet je. Of hij staat dus altijd aan of altijd uit. Er heeft een tijd een spot ingezeten met schemersensor, dan ging hij overdag in ieder geval uit. Maar omdat je de verlichting in de hal ook vaak gebruikt zet je uit automatisme vaak die 2 schakelaars uit (dochter en vriendin in ieder geval).

Liever zou ik gewoon constante stroom op die armatuur hebben, dan stop ik er een WiFi connected e14 in en schakel ik automatisch met Domoticz (dat doe ik al voor heel veel verlichting).

Is dit een kwestie van ding van de muur halen, en de bruine (?) en zwarte (?) draad met een lasklem doorverbinden? Of denk ik te makkelijk? Ik heb weinig ervaring met schakelmateriaal maar ik leer graag.

Of is er een betere oplossing?

Ik heb er geen probleem mee als de rechter schakelaar een dummy wordt. Mocht ik ooit verhuizen sluit ik het weer origineel aan. Tevens is het geen essentiële verlichting (het is meer sfeer) dus als Domoticz eruitligt is dat geen probleem, er is geen noodzaak om een fysieke schakelaar als backup te hebben.

Als deze in een ander subforum hoort, mag deze verplaats worden.

Alle reacties

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De bruine en zwarte draad met elkaar doorverbinden is letterlijk wat de schakelaar doet ja :)

Mogelijk moet je wel de bruine draad nog even splitten zodat die naar zowel de schakelaar gaat (voor de andere lamp) als de verbinding met de zwarte draad voor de buitenlamp.

[ Voor 48% gewijzigd door spone op 13-11-2021 15:57 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ah, dan zal ik de boel eerst even open moeten maken want zoals jij het nu stelt zie ik het nog niet helemaal voor me :)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

Waarschijnlijk kun je dan gewoon de zwarte naast de bruine erbij in de invoer drukken op de schakelaar.
Je hebt dan ook nog steeds de mogelijkheid om een fitting te nemen met een schemerschakelaar erin, maar via domoticz kan natuurlijk ook.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Dank allen.

Ik lees in dit topic:
Lichtschakelaars passeren met lasklemmen?
En hier
https://www.klusidee.nl/F...op-continue-stroom.82471/

Dat er inderdaad schakelaars zijn waarbij je niet eens een lasklem nodig hebt omdat er soms ruimte is voor een 2e draad.

De oplossing van André in dat tweakers topic is ook nog een optie (dopje eronder). Dat is misschien nog wel het makkelijkst, ook om origineel weer te herstellen :)

Maar dan moet ik de boel eerst Ff openen, maar de modem en router zitten op dezelfde groep en vrouwlief zat te Netflixen.. En nu is het te donker. Morgen weer een dag :)

[ Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 13-11-2021 17:57 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Kabels doorverbinden ging hem niet zomaar worden, ik zag per schakelaar maar 1 zwarte draad naar de verlichting gaan en zo 1-2-3 geen andere kabel. Komt misschien ook omdat het een combinatie met stopcontact is…

Moet wel eerlijk zeggen dat ik verder niet gekeken heb, onder de schakelaar paste namelijk precies een kleine holle wandplug die met de ene kant precies in een uitsparing geklemd kon worden. Andere kant drukt aan de onderkant tegen de schakelaar waardoor deze niet ingedrukt kan worden. Het is prima zo.

Inmiddels led spot ook al vervangen en in Domoticz toegevoegd inc tijdschema. :)
Pagina: 1