Lichtschakelaars passeren met lasklemmen?

Pagina: 1
Acties:
  • 24.259 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 403357

Topicstarter
Ik heb recentelijk een deel van mijn verlichting thuis omgezet naar Philips Hue lampen. Dit werkt erg prettig, het enige nadeel is dat het nog wel eens voor wil komen dat iemand thuis per ongeluk toch de schakelaar gebruikt om de lampen uit te zetten (helemaal in het toilet, waar we gebruik maken van een sensor). Hierdoor werkt de lamp natuurlijk niet meer.

Nu zou je kunnen zeggen, haal de schakelaars weg, maar dat gaat helaas niet want het is huur. Voor langere tijd, maar ik kan ze niet gaan wegwerken eroverheen behangen. Ik wil ze dus eigenlijk gewoon onklaar maken. Het is nieuwbouw, dus er is overal aarde en het ligt allemaal overzichtelijk en netjes aangesloten.

Nu is mijn idee om de stroom er in de meterkast even af te halen, dan overal door middel van lasklemmen de draden achter de schakelaars gewoon te verbinden zodat er een constante verbinding is, ongeacht de stand van de schakelaar. Mocht ik ooit verhuizen dan kan ik dit proces gewoon weer omdraaien. Als er dan af en toe toch op de schakelaar wordt gedrukt doet het in ieder geval niets.

Is dit een veilige manier van werken, of wordt dit normaal anders gedaan? Ik wil dit graag op de goede manier doen en niet half gebakken met wat kroonsteentjes.

Beste antwoord (via Anoniem: 403357 op 31-10-2017 19:01)

• indevrieskist
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-11-2017
Als je aan verlichting/electriciteit werkt is het voor de veiligheidheid sws aan te raden de schakelaar in de meterkast om te zetten ipv alleen de lichtschakelaar. Maar als je toch bezig bent is het om vergissingen of onduidelijke situaties te voorkomen niet makkelijker de hele schakelaar te verwijderen de boel door te lussen met wago klemmen. En een afdekplaatje te plaatsen. Als je ooit verhuist kan je dan de schakelaar weer terug plaatsen.

*disclaimer: ik ben een amateurprutser en zorg dat je weet wat je doet met electriciteit

[ Voor 7% gewijzigd door indevrieskist op 31-10-2017 18:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• indevrieskist
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-11-2017
Als je aan verlichting/electriciteit werkt is het voor de veiligheidheid sws aan te raden de schakelaar in de meterkast om te zetten ipv alleen de lichtschakelaar. Maar als je toch bezig bent is het om vergissingen of onduidelijke situaties te voorkomen niet makkelijker de hele schakelaar te verwijderen de boel door te lussen met wago klemmen. En een afdekplaatje te plaatsen. Als je ooit verhuist kan je dan de schakelaar weer terug plaatsen.

*disclaimer: ik ben een amateurprutser en zorg dat je weet wat je doet met electriciteit

[ Voor 7% gewijzigd door indevrieskist op 31-10-2017 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-06 23:04

painkill

Pain(k)(ill)

Dit is een goede oplossing, bij sommige merken schakelaars is er zelfs direct naast de bruine of zwarte draad nog plek voor een 2de draad. Daar kun je dan zo de andere draad bij insteken om zo een doorverbinding te maken. Maar een lasklem achter de schakelaar werkt ook natuurlijk.
Zorg wel dat je goede lasklemmen gebruikt, bijvoorbeeld een Wago 2273-202, maar een lasklem uit de bouwmarkt zal zijn werk ook wel doen.

[ Voor 19% gewijzigd door painkill op 31-10-2017 18:52 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-06 15:27

André

Analytics dude

Ik heb bij de schakelaar in de garage gewoon een plastic dopje in de schakelaar gedaan zodat je hem niet meer kan kantelen/omzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:41
De oplossing van André is intrinsiek veiliger. Het doorverbinden levert niet direct een gevaar op, maar er is altijd de kans dat iemand met de lampaansluiting bezig gaat zonder de juiste voorzorgsmaatregelen en op het verkeerde been gezet wordt door de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo'n afdekplaat is ook wel een goed idee. Ik denk dat ik daar voor ga in combinatie met de wago lasklemmen (die hebben ze vast wel hier bij de electra speciaalzaak). Dat hele hue systeem is niet goedkoop, dus voor een paar tientjes erbij het in 1x goed afwerken heeft mijn voorkeur :)

Ik was sowieso van plan om de stroom er in het hele huis even af te halen (dat is zo'n beetje mijn default als ik wat met verlichting ga doen, ook al is het een fitting vervangen, beter het zekere voor het onzekere denk ik dan maar).

De afdekplaat zorgt er dan gelijk voor dat je niet kan denken dat je de stroom eraf gehaald kan hebben door een lichtschakelaar om te zetten. De schakelaars bewaar ik dan gewoon en als ik ga verhuizen draai ik de bende weer om. Dan is het ook gelijk duidelijk waar deze situatie het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

Hier in huis hadden wij er ook last van, vooral de kinderen wilden nog wel eens de knoppen indrukken. Maar het is gewoon even wennen.. en is ook nog gratis oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 403357 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:23:
Is dit een veilige manier van werken, of wordt dit normaal anders gedaan? Ik wil dit graag op de goede manier doen en niet half gebakken met wat kroonsteentjes.
Officieel moet je de kabel dan ook gaan vervangen. Een zwarte draad is voor een geschakelde fase, terwijl je er nu een permanente fase van maakt. Ik zou dan wel even een bruin stukje krimpkous op de beide uiteinden van de zwarte kabel maken.

Dan is in elk geval helder dat het geen schakeldraad meer is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 477788 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 19:27:
Hier in huis hadden wij er ook last van, vooral de kinderen wilden nog wel eens de knoppen indrukken. Maar het is gewoon even wennen.. en is ook nog gratis oOo
Er zijn geen lampen stuk gegaan tijdens het leerproces? Ik vraag me af hoe goed het voor die lampen is als de stroom er elke keer af wordt gehaald. Beetje een gevoel alsof je de PC afsluit door de stekker er maar uit te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

Anoniem: 403357 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:32:
[...]
Er zijn geen lampen stuk gegaan tijdens het leerproces? Ik vraag me af hoe goed het voor die lampen is als de stroom er elke keer af wordt gehaald. Beetje een gevoel alsof je de PC afsluit door de stekker er maar uit te trekken.
Nee helemaal geen enkele. Het helpt wel dat je je motion sensors goed instelt zodat de verlichting aangaat voordat je het gevoel krijgt dat je het aan zou willen. Dan is de behoefte om de schakelaar te gebruiken ook gelijk een stuk minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 11:41

Reinier

\o/

painkill schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 18:49:
Zorg wel dat je goede lasklemmen gebruikt, bijvoorbeeld een Wago 2273-202, maar een lasklem uit de bouwmarkt zal zijn werk ook wel doen.
Wago 221-412 FTW!

Ik vind het geen fraaie oplossing omdat, zoals eerder gezegd, de zwarte draad dan niet meer geschakeld is. De schakelaars onklaar maken is volgens mij de fraaiste fix.
Of bruin draad trekken en een blindplaat plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb met een stukje tape de schakelaar vastgezet. Niet de allermooiste oplossing, maar ik vind het gehele draadloze gebeuren (ik gebruik een klikaanklikuit ics2000 icm. kaku schakelaars en ikea zigbee lampen) nog niet betrouwbaar genoeg om de schakelaars definitief onbruikbaar te maken. Kan het nu iig eenvoudig weer terugbrengen naar de oorspronkelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil sowieso geen kabels gaan trekken hier. Dan wordt het werk wat ik ermee krijg bij een verhuizing opeens een stuk groter. Ik begrijp dat het technisch gezien niet de bedoeling is, maar in mijn vorige woning (bouwjaar rond 1950) was het een zootje. Op plekken was de fase draad blauw, dus als ik het netjes met lasklemmen verbind, en een blindplaatje erop zet denk ik dat het wel goed komt. Dat het daar zo erg was toen ik er kwam betekend natuurlijk niet dat dit daarom goed is, maar ik wil een brandveilige oplossing, en niet één met kroonsteentjes. Mocht ik ooit verhuizen dan zal ik toch de oude situatie weer terug moeten brengen, dus ik zal op dat moment de schakelaars toch weer moeten aansluiten.

Het probleem is overigens niet het aanzetten, dat doet de sensor netjes, maar mensen (bezoek vooral) zet de lamp weer uit bij het verlaten waardoor deze het niet meet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 13:45

TNW

Je kan ook in de centraaldoos waar de schakeldraad aankomt gewoon een fase pakken en deze ipv de schakeldraad aansluiten. Uiteraard wel even de schakeldraad daarna afdoppen (met een kroonsteentje bijv) zodat er geen open ader met spanning erop kan rondslingeren.

Wellicht ten overvloede: Schakel bij werkzaamheden aan netspanning altijd de groep geheel af en controleer dit met een spanningszoeker.

* TNW heeft wel eens voldoende stroom geleid om een aardlekschakelaar te laten klappen :X

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Dat is een nog beter idee @TNW (op het kroonsteentje na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:10
Kleine toevoeging op het idee van @TNW zorg dat je ook de bruine draad die naar je schakelaar gaat afkoppelt.

Laat dus de boel bij de schakelaar ongewijzigd, haal de bruine draad uit de lasklem boven de lamp, haal de zwarte draad uit de lamp, steek deze samen in een lasdopje zodat je weet dat deze bij de schakelaar horen.
Dan een rechtstreeks een bruine draad in de lamp vanuit de "aanvoerende" lasklem.

Zo kan je schakelaar blijven zitten als je dat wenst, hoef je verder geen nieuwe materialen aan te schaffen (oké op lasklemmen na evt.) en is alles in principe veilig.
Geen rondslingerende draden die mogelijk spanningsvoerend zijn, bekabeling blijft verder intact en alles werkt verder zoals jij het wenst @Anoniem: 403357 :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 13:45

TNW

Reinier schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:00:
Dat is een nog beter idee @TNW (op het kroonsteentje na).
Een lasdop is uiteraard beter, maar een kroonsteentje op het uiteinde van een draad voorkomt ook redelijk goed het achteloos aantikken van vingers en andere draden :)

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Annuk schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:58:
Kleine toevoeging op het idee van @TNW zorg dat je ook de bruine draad die naar je schakelaar gaat afkoppelt.

Laat dus de boel bij de schakelaar ongewijzigd, haal de bruine draad uit de lasklem boven de lamp, haal de zwarte draad uit de lamp, steek deze samen in een lasdopje zodat je weet dat deze bij de schakelaar horen.
Dan een rechtstreeks een bruine draad in de lamp vanuit de "aanvoerende" lasklem.

Zo kan je schakelaar blijven zitten als je dat wenst, hoef je verder geen nieuwe materialen aan te schaffen (oké op lasklemmen na evt.) en is alles in principe veilig.
Geen rondslingerende draden die mogelijk spanningsvoerend zijn, bekabeling blijft verder intact en alles werkt verder zoals jij het wenst @Anoniem: 403357 :)
Begrijp ik het goed dat er boven de lamp naast het schakeldraad, de aarde en de nul ook een fasedraad zit afgedopt? Dit is mij namelijk tijdens het bevestigen van de lampen niet opgevallen (nu heb ik volgens mij ook niet het kapje eraf gehad en gewoon de lampen aan de kroonstenen bevestigd).

[kleine edit]En zo ja, wat is het doel van die draad daar normaal, behalve met zo'n hue systeem heb je toch niets aan een fasedraad?[/edit]

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 403357 op 01-11-2017 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Anoniem: 403357 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:17:
[...]

Begrijp ik het goed dat er boven de lamp naast het schakeldraad, de aarde en de nul ook een fasedraad zit afgedopt? Dit is mij namelijk tijdens het bevestigen van de lampen niet opgevallen (nu heb ik volgens mij ook niet het kapje eraf gehad en gewoon de lampen aan de kroonstenen bevestigd).

[kleine edit]En zo ja, wat is het doel van die draad daar normaal, behalve met zo'n hue systeem heb je toch niets aan een fasedraad?[/edit]
Dat hoeft niet nee, als het geen centraaldoos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Laatst online: 10:10
Anoniem: 403357 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:17:
[...]

Die kans is zeer aanwezig inderdaad, dat er in dat doosje gewoon een bruine + blauwe + groen/gele draad inkomt, en dat deze vanaf daar dus wordt doorgelast naar de plaats v/d schakelaar.

Het kan zoals @Reinier zegt wel eens afwijken maar dit is opzich wel gebruikelijk.
Die draad die zit daar dan om evt. makkelijk/duidelijk dingen los te kunnen halen in 1 ruimte zonder dat je enorm hoeft te zoeken waar alles vandaan komt, wat in de oudere bouwen nog wel eens voorkomt.

Noem ik ff voorbeeldje uit m'n eigen huis:
In de hal zit een "centraaldoosje" waar de lamp geplaatst kan worden, in deze zelfde hal zit ook de meterkast, dus je gaat ervan uit dat dat centraaldoosje rechtstreeks naar de meterkast gaat maar nee hoor, deze gaat via het eetgedeelte in de woon-eetkamer naar de groepenkast.

Als je dus in zo'n situatie iets wilt wijzigen voor je lamp oid, wat ik wel heb gedaan uiteindelijk ben je wel blij dat daar toch een centraaldoosje zit met alle draden erin en dat je niet weet ik het wat hoeft uit te halen voordat je dat kan wijzigen.
(wilde de lamp schakelbaar + op sensor laten werken)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madvisionz
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik wil hetzelfde gaan doen. Heb mooie schakelaars gevonden die ik kan gebruiken voor mn Hue verlichting, met deze WiFi schakelaars wil ik de traditionele schakelaars vervangen echter moet de stroom dan wel ingeschakeld blijven.

De huidige schakelaars verwijderen, de draden met die Wago klemmen verbinden en een afdekplaat plaatsen is voldoende en veilig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
madvisionz schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 21:30:
Ik wil hetzelfde gaan doen. Heb mooie schakelaars gevonden die ik kan gebruiken voor mn Hue verlichting, met deze WiFi schakelaars wil ik de traditionele schakelaars vervangen echter moet de stroom dan wel ingeschakeld blijven.

De huidige schakelaars verwijderen, de draden met die Wago klemmen verbinden en een afdekplaat plaatsen is voldoende en veilig?
Moet je nu echt een topic uit de gedrochten van het archief halen om een vraag te stellen die in dat topic al beantwoord is?!

Maargoed, om nog even samen te vatten, je hebt een paar opties:
1 - je maakt de schakelaar mechanisch onklaar, dat je hem niet meer in kunt drukken
2 - je verbind de bruine en zwarte draden door, door ze op dezelfde klem in de schakelaar te zetten
3 - je haalt de schakelaar weg verbind de zwarte en bruine draad met elkaar met een lasklem en zet er een afdekplaatje op
4 - Je laat de schakelaar voor wat hij is en sluit de Hue lamp aan met een klein stukje bruin draad die je in een (reeds aanwezige) lasklem in de centraaldoos prikt.

Ik heb zelf voor een combinatie van opties 3 en 4 gekozen. Bij mij krijgt de Hue lamp zijn spanning van al aanwezige bruine lasdop. De bruine draad die naar de schakelaar ging heb ik los in de centraaldoos hangen, en hetzelfde geldt voor de zwarte draad. Dat kan omdat ze beide spanningsloos zijn. De schakelaar heb ik vervangen door een afdekplaat waar de Hue-switch netjes op past. Wel met een paar mm rand aan alle zijdes, maar als je het een beetje secuur doet ziet het er wel mooi uit. De draden zitten los achter de schakelaar, maar de bruine draad (enkel die) is wel voorzien van een lasklem. De reden van de lasklem is dat als iemand in de centraaldoos aan te slag gaat en die losse bruine draad in de lasdop bij steekt, heb je niet dat er onverwacht spanning op de zwarte draad gaat staan omdat de beide draden zich achter de schakelaar toevallig raken. Zie het als een extra veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madvisionz
  • Laatst online: 19-12-2024
Hahaha. Excuses, je hebt gelijk. Was ff een snelle zoekactie waarbij dit topic als eerste naar boven dreef.☺

Thnx voor de tips!👍🏻

Mechanisch onklaar vind ik nie mooi, ik wil 1 schakelaar op dezelfde plek.☺ Heb een andere (WiFi) schakelaar gevonden waar ik mn lampen mee kan aansturen en die meteen als afdekplaat kan fungeren of op een afdekplaat gemonteerd kan worden. En als t moet wil ik weer zonder al te veel moeite de oude schakelaar kunnen aansluiten, ik zie het ook niet zitten om draden weg te halen.

Ik denk dat optie 3 dan perfect is, ik twijfelde alleen of ik simpelweg de 2 draden uit de oude schakelaar kon halen en met zo’n wago lasklem kon verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb wel losse afdekplaatjes op plekken omdat wij op heel veel plekken ook geen Hue schakelaars meer gebruiken, maar sensoren of combinatie van aanwezigheid van onze telefoons en zonsondergang.

Ik wou niet overal de lampen van het plafond schroeven om bij de lasdoos te komen dus ik heb op de meeste plekken de fase en schakeldraad met een lasklem verbonden. Ik heb voor de zekerheid deze actie gedocumenteerd en in de meterkast opgehangen naast het A4'tje met de groepenverdeling. Alleen in de gang heb ik dit niet gedaan, omdat daar een hotelschakeling zit waar ik niet teveel aan wou zitten dus dat is wel met de fasedraad uit de lasdoos in het plafond gedaan (ook dat is gedocumenteerd, mocht ik dingen over 10 jaar terug willen draaien hoef ik er niet over te twijfelen waar wat ook alweer zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:11
Ik ben hier ook mee bezig, erg nuttige info in dit topic waarvoor dank! Doorlussen is gelukt met de enkele schakelaar, echter heb ik ook een dubbele schakelaar waarmee 2 lampen afzonderlijk bediend kunnen worden, waar ik voor beide continue spanning op wil hebben.

Situatie hieronder, ik heb dus 2x zwart en 2x bruin, in de schakelaar zaten beide bruine draden al bij elkaar. Heeft iemand advies hoe dit moet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPE1lLgAjabE09dPv3VizixOyKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piOd29YXCMke2B9P59kW6T3S.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt :)

[ Voor 29% gewijzigd door jap85 op 07-03-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-06 18:47
jap85 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 17:17:
Ik ben hier ook mee bezig, erg nuttige info in dit topic waarvoor dank! Doorlussen is gelukt met de enkele schakelaar, echter heb ik ook een dubbele schakelaar waarmee 2 lampen afzonderlijk bediend kunnen worden, waar ik voor beide continue spanning op wil hebben.

Situatie hieronder, ik heb dus 2x zwart en 2x bruin, in de schakelaar zaten beide bruine draden al bij elkaar. Heeft iemand advies hoe dit moet?

[Afbeelding]

Alvast bedankt :)
Ook een mogelijkheid... draden bij je schakelaar afdoppen met lasklemmen... blindplaat er voor en in je centraaldoos waar je lamp opkomt de schakeldraad afdoppen en je lamp aansluiten met een stukje bruine draad die je bij de andere fasedraden in drukt. Zo heb je nooit verwarring met wel/niet vaste spanning op de zwarte draad.

Sowiezo de 2 bruine draden weer bij elkaar op knopen want voor zo ver ik het kan zien zit er onder je schakelaar een wcd. (je kan ook de 2 zwarte draden er bij doen zodat je daar constant spanning op hebt maar helemaal correct is dat niet).

[ Voor 9% gewijzigd door PotatoChip op 07-03-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-06 22:37
Je kan in het plafond jouw lamp direct aansluiten en de schakelaar bypassen door de zwarte draad los trekken en een bruine pakken.
Letop dat je in het plafond wel om de zwarte draad een lasklem doet ivm afdoppen.

Makkelijkste manier is bij de schakelaar de zwarte en bruine verbinden met lasklem en het zaakje terug stoppen.

Voor netheid is het handig om de schakelaar te vervangen voor blindplaat maar dat hoeft niet.

Uiteraard de stroomgroep wel uitzetten voordat je aan de gang gaat, en ook eerst controlleren of de stroom daadwerkelijk eraf is als testen dat de lamp niet meer aan gaat.

Voor toilet heb ik een automatische schakelaar geplaatst, letop dat je wel een nulldraad moet trekken, werkt net allemaal even beter.
https://www.verlichtingko...vervanging-van-schakelaar

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:17

Glewellyn

is er ook weer.

Never mind. Het hele topic lezen voordat ik reageer is wel handig.

[ Voor 91% gewijzigd door Glewellyn op 07-03-2023 19:15 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jap85
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:11
Bedankt voor de reacties!

De draden verbinden met lasklemmen was inderdaad het plan, de lampen hangen al dus dat laat ik liever voor wat het is. Doorverbinden heb ik bij een andere schakelaar ook al gedaan maar omdat ik hier met 4 draden zat wilde ik wel even zeker weten of deze nu alle 4 aan elkaar kunnen of dat dit op een andere manier zou moeten. Alleen nog even een 4 weg wago halen dus, type wat ik heb passen maar 3 draden in helaas.

De schakelaar laat ik inderdaad weg en ik dek het af met het afdekplaatje van de Hue dimmer / switch die bij m'n lampen zat (gelukkig is het nieuwe type breed genoeg om het gat helemaal af te dekken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-06 16:00
Modbreak:Een topic uit 2018 mag je laten rusten. 230V vragen kunnen hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.