Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waandersj
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-02 14:00
Mijn Motorola Moto G9 Plus biedt nu aan te upgraden naar Android 11. Ik twijfel, ik lees wat verhalen over telefoons die daarna plots kuren vertonen. Alles werkt nu prima. Maar qua updates e.d. wellicht verstandig toch over te gaan En ja, vanwege de verbeterende gebruikerservaring enzo. Maar zoals de telefoon nu is vind ik dat al prima, meer dat zat functies die ik niet gebruik. Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:16
Zowel ik als mijn vriendin hebben allebei de G9 plus. Na de upgrade werkte bij allebei Whatsapp niet meer. Toch wel een tijdje aan het klooien geweest om dit weer werkend te krijgen. Vind Android 11 wel prima werken, maar nog te kort in gebruik om iets te zeggen over stabiliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:27
Hoe lang is Android 11 al uit voor dit toestel, een week, een maand, langer? Ik zou even een maandje of 2 wachten, dan zijn de kinderziekten er wel uit.

Een telefoon kan kuren vertonen na een versie upgrade, beste is een goede backup te maken, dan de versie upgrade te doen, dan een fabrieksinstellingen reset, en bij het instellen de backup terugzetten.
Bovengenoemde whatsapp probleem heb je daarmee dan niet bijvoorbeeld.

Blijf je toch op Android 10, heb je een kans dat dingen stoppen te werken want je krijgt geen updates meer. Dus certificaten kunnen verlopen, lekken kunnen ontstaan door missende updates, bepaalde door de leverancier meegeleverde programma's zoals de dialer kunnen geen updates meer krijgen waardoor daar misbruik mogelijk wordt, etc.

Kortom, ja upgrade toch maar wel.

[ Voor 4% gewijzigd door swhnld op 13-11-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waandersj
@Rowwan @swhnld Dank voor de reacties. Toch goed dat ik het even vraag. Overigens lijkt Android 11 niet zo'n grote stap vergeleken met eerdere versie-ophogingen, maar goed, ik wil toch wel over.

Hoe kan ik dat zien, hoelang deze versie uit is? Dit lees ik op https://blog.motorola.nl/software-updates/:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJSLh5H2L9nlGIfpkoqI4D1G6aA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/85ddkbM5DqErN4EXR8LmeGej.png?f=fotoalbum_large

Dit is de melding op mijn telefoon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP33DrgYcBasDjdp9nmZR8vNWK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ybv3FW4IJ0QjXlwEtXwyo8aK.jpg?f=fotoalbum_large

Android 11 zelf is van september 2020.

@swhnld Wat bedoel je met "een goede backup"? De hele telefoon? Of bepaalde apps?

[ Voor 6% gewijzigd door waandersj op 14-11-2021 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Het is dezelfde versie als die ik heb. Oplossing voor mijn probleem heb ik in topic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2091654 gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waandersj
@Rowwan Dank. Dus jou enige probleem was WhatsApp? (Gebruik ik namelijk niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Yep, voor de rest werkt alles perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
@waandersj backup van de gegevens als een Whatsapp of Stocard in de app zelf te regelen, of van sommige spelletjes de folders met save games. Foto's zijn ook altijd een dingetje.

Cloud spul als bookmarks, contacten en mail kun je allemaal synchroniseren.

De rest, internet bankieren, DigiD, etc moet je toch opnieuw activeren.

Ikzelf kies over het algemeen voor gewoon opnieuw opbouwen, ben ik gelijk overhead kwijt van apps die ik toch niet gebruik, installeer alleen wat nodig wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Ik heb niks opnieuw hoeven activeren. Zowel DigiD als internet bankieren werken nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Rowwan schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:41:
Ik heb niks opnieuw hoeven activeren. Zowel DigiD als internet bankieren werken nog
Na een fabrieksinstellingen reset? Daar ging mijn conversatie met TS over.

Je bedoelt na de upgrade naar Android 11 verwacht ik, dat klopt. Als het goed gaat blijft alles werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waandersj
@swhnld De versie voor de G9 Plus is van 1 september, verwacht je nog een nieuwere versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
waandersj schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:14:
@swhnld De versie voor de G9 Plus is van 1 september, verwacht je nog een nieuwere versie?
Nee, ik verwacht geen nieuwere versie, lijkt dat de Android 11 upgrade stabiel is over de gehele Motorola line-up op dit moment als ik zo rondkijk op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waandersj
@swhnld Dank. Dan binnenkort maar proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derezzed
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-01 21:34
Rowwan schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:41:
Zowel ik als mijn vriendin hebben allebei de G9 plus. Na de upgrade werkte bij allebei Whatsapp niet meer. Toch wel een tijdje aan het klooien geweest om dit weer werkend te krijgen. Vind Android 11 wel prima werken, maar nog te kort in gebruik om iets te zeggen over stabiliteit
Hoe heb je whatsapp uiteindelijk weer aan de praat gekregen? Ik zit met t zelfde issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
Door de stappen in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2091654 te volgen. (Zie mijn eerdere post)
Pagina: 1