vader met keuzestress

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-08 14:32
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is voor mijn oudste zoon (10) dus momenteel voornamelijk gamen, "internetten", en apps als scratch ed. Populaire games zijn momenteel Minecraft en Roblox maar dat kan snel gaan evolueren naar meer avontuur/Zelda achtige dingen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst zo weinig mogelijk.... budget is redelijk beperkt momenteel ): Dus ik zoek naar een basic model, nieuw of tweedehands, dat later eventueel uitgebreid en/of aangepast kan worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een basic systeem dat (in stapjes, mag hij zelf voor sparen) uit te breiden is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst niet te groot en redelijk stil

Ga je overklokken?
Nee, of: voorlopig niet, mag hij zelf uitzoeken, later :)

Wat verwacht je van ons?
Goh... een beetje advies en eventueel wat goede raad voor een vader die wel mét computers kan werken maar eigenlijk geen idee heeft hoe die werken....

Dit is de situatie: mijn oudste zoon wil een eigen PC (of een laptop maar dat is een ander verhaal/topic heb ik begrepen), voornamelijk om op te gamen, licht te photoshoppen en scratch of andere programeer apps op te gebruiken.

Ik heb al wat rondgekeken naar 2e hands toestellen maar zie door de bomen het bos niet meer...
als ik het goed begrijp heb je voor Minecraft (wat momenteel het main spel is) niet bijzonder hoge requirements nodig.
Ook weet ik dat je apps kan downloaden waarmee je een PC wat kan testen bij aankoop, zijn er nog zaken waar ik als leek op kan letten (buiten krassen en deuken ;) )
  • Zijn er toestellen die later gemakkelijker of net moeilijker uit te breiden zijn bijvoorbeeld?
  • Zijn er (buiten deze fantastische site) ander plekken aan- of af te raden? Marktplaats is géén optie
Een andere optie is om voor een nieuw goedkoop model bij één van de webshops (Redux, Azerty, Alternate...).
Zou ik dan meteen voor een game-pc gaan of is het ook mogelijk om voor een "normale" pc te gaan en deze dan later uit te breiden om te bouwen tot game-pc?

Beste antwoord (via robotomizer op 13-11-2021 15:50)

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Deze verkoper heeft niet veel verkocht maar is al wel even op tweakers dus dat zou ik persoonlijk geen probleem vinden.
als je die kast mooi vindt en sharkoon een goed merk is (ik ken het niet als voedingsmerk, ik gebruikte altijd seasonics) dan heb je voor 200 een interessant begin. win11 zal niet kunnen maar hmm En het kan behelpen worden als hij allerlei minecraft toeters en bellen wil.

Kijk hier eens:
reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2021
plm 1270
voor nu heb je de videokaart niet nodig -650 (volgens mij doet hij het op de IGP maar correct me if im wrong)
ook de extra koeler niet -20
ja kan het best af met een ssd van 256/512gb dus -50
en voor 50 heb je ook een leukee kast dus -30
Zie dat een seasonic gold 550 een tientje minder is -10
dus 510
Kijk je of je via surfspot (school zoon) windows en office voor weinig kan kopen
ja flink meer dan 200 en 400
Maar alles kan je nog lang gebruiken en dan is ie voorlopig ook echt wel goed voorzien en tegen de tijd dat ie tegen limitaties oploopt zijn videokaarten die het een boost geven natuurlijk makkelijker via VA te scoren

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:07
Het is de bedoeling dat je met een eigen opzet komt. Kijk vooral rond in andere soortgelijke topics en BBG’s.

Tip:
Met een beperkt budget kun je de 5600G als processor nemen. Hier zit een goede iGPU in. Dan kan je zoon in de toekomst er een videokaart inzetten voor de wat zwaardere games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:07
Zoiets? V&A aangeboden: Gaming PC (RTX 2070, R5 3600)

Als het budget beperkt is lekker tweedehands gaan... niet gaan klooien met igpu's... die zijn allemaal crap.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon op 13-11-2021 12:04 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:58
Ramon schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:03:
Zoiets? V&A aangeboden: Gaming PC (RTX 2070, R5 3600)

Als het budget beperkt is lekker tweedehands gaan... niet gaan klooien met igpu's... die zijn allemaal crap.
Acht-honderd-euro past toch niet bij "zo goedkoop mogelijk" en "beperkt budget".
Ik zie weinig interessants in V&A wat beter zou zijn dan een 5600G voor een acceptabele prijs.
Goedkoop lukt alleen als je echt oude zooi gaat kopen, upgrade idee overboord gooit en hopen dat het een paar jaar meegaat.

Nieuw, garantie, upgradebaar, voor nu meer dan prima.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 239,90€ 239,90
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 72,60€ 72,60
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 48,96€ 48,96
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 74,90€ 74,90
1VoedingenFractal Design Ion Gold 550W€ 54,90€ 54,90
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 54,90€ 54,90
Totaal€ 546,16
Later nog een keer een videokaart bij.

[ Voor 61% gewijzigd door mitsumark op 13-11-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Een systeem met een een RTX 2070 Super wordt zo weggekaapt door een miner. Aankoop is zo terug verdiend. Een systeem met 5600G is een prima basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Tja, zonder concreet budget is het lastig natuurlijk, maar deze: V&A aangeboden: i5 GTX 1060 Watercooled Gaming PC WIFI Bluetooth heeft 2x zoveel gaming performance dan een 5600G voor slechts 50 euro meer.

Of deze: V&A aangeboden: PC / i3 10100F / 16GB / GTX 1060 6GB zelfde prijs als 5600G systeem hierboven met een vrij moderne quadcore i3.

[ Voor 27% gewijzigd door Ramon op 13-11-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
OK bedankt, m'n vraag is idd beetje vaag. Komt ook omdat ik er niet zo in thuis ben en toch op zoek ben naar de beste oplossing binnen het budget.
Budget is max 400.... belachelijk weinig, i know, maar het is wat het is momenteel.

je vind wel kant en klare pc binnen dit budget:
https://pc-samenstellen.n...budget-game-computer-info
https://reduxgaming.nl/gaming-pc/redux-gamer-entry/
maar zijn deze aan te raden of zoek ik dan beter naar een degelijke tweedehands?

deze ofzo:
V&A aangeboden: Desktop: Core I5, 16GB
als er later nog gpu wordt bijgestopt?

scherm heb ik nog, toetsenbord niet maar dat is iets voor de oma 8)

[ Voor 5% gewijzigd door robotomizer op 13-11-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ramon schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:39:
Tja, zonder concreet budget is het lastig natuurlijk, maar deze: V&A aangeboden: i5 GTX 1060 Watercooled Gaming PC WIFI Bluetooth heeft 2x zoveel gaming performance dan een 5600G voor slechts 50 euro meer.

Of deze: V&A aangeboden: PC / i3 10100F / 16GB / GTX 1060 6GB zelfde prijs als 5600G systeem hierboven met een vrij moderne quadcore i3.
Een quadcore kun je niks meer mee, geen goede koop.
Die tweede is een aardige optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
robotomizer schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:47:
OK bedankt, m'n vraag is idd beetje vaag. Komt ook omdat ik er niet zo in thuis ben en toch op zoek ben naar de beste oplossing binnen het budget.
Budget is max 400.... belachelijk weinig, i know, maar het is wat het is momenteel.

maar zijn deze aan te raden of zoek ik dan beter naar een degelijke tweedehands?

deze ofzo:

Een 3000G is tergend langzaam en een gevalletje “goedkoop = duurkoop” je kunt veel beter 150 euro doorsparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
robotomizer schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:47:

deze ofzo:

Dan zou ik naar deze kijken: V&A aangeboden: Game PC [I5-4690] [GTX 970 4GB] [16GB RAM]
mitsumark schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:55:
[...]

Een quadcore kun je niks meer mee, geen goede koop.
Die tweede is een aardige optie.
Dat ben ik niet met je eens. De genoemde games kunnen daar prima op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Ramon schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:39:
Nee, hoewel het er supergaaf uitziet, 1 advertentie en net lid van tweakers, met VA altijd zoeken op ster verkopers en bij gelijke keuze gaan voor degene die het langste actief is

Oh en minecraft en roblox doen het prima op nIGP.
Ruime voeding met wat overhead
moederbord en cpu met IGP en 4 geheugen sloten waarvan max 2 gebruikt bij eerste build
Dan kan er altijd als er meer wensen voor grafische power is een dedicated gpu in en meer gehuegen om alles sneller te laten lopen op termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
ja eens, ziet er zeker goed genoeg uit en kan altijd een gpu upgrade krijgen op termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
@ silent7
heb je het dan over deze: V&A aangeboden: Desktop: Core I5, 16GB
?

mijn werkgever verkoopt onze oudere desktops, een collega beweerd dat als je daar extra RAM en een GPU insteekt je er ook wel mee verder kan... zit daar wat in of is het BS?
die dingen worden dan toch véél te warm zou ik denken

weet niet precies welke ze gaan verkopen, zie hier HP600's en HP6300 staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Ook weer een antieke quadcore.
[...]
Dat ben ik niet met je eens. De genoemde games kunnen daar prima op draaien.
Zeker, maar straks (over 2 jaar) gaat ie naar de middelbare school, met bijhorende "recente" games en dan kun je niks meer met deze PC.
Silent7 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:03:
[...]
ja eens, ziet er zeker goed genoeg uit en kan altijd een gpu upgrade krijgen op termijn
Een GPU upgrade heeft geen zin, de processor gaat de bottleneck zijn.
robotomizer schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:11:
mijn werkgever verkoopt onze oudere desktops, een collega beweerd dat als je daar extra RAM en een GPU insteekt je er ook wel mee verder kan... zit daar wat in of is het BS?
die dingen worden dan toch véél te warm zou ik denken

weet niet precies welke ze gaan verkopen, zie hier HP600's en HP6300 staan
Meestal past er geen nette videokaart in (hooguit low profile), daarnaast zijn vaak de voedingen ontoereikend voor een videokaart upgrade en zijn die niet of moeilijk te vervangen door een voeding die dat wel aankan.
Tenzij je exact weet wat voor PC het is en wat de mogelijkheden zijn zou ik daar niet aan beginnen.
(voor een huis-tuin-keuken PC waar games geen wens zijn is dat wel een prima optie)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Deze verkoper heeft niet veel verkocht maar is al wel even op tweakers dus dat zou ik persoonlijk geen probleem vinden.
als je die kast mooi vindt en sharkoon een goed merk is (ik ken het niet als voedingsmerk, ik gebruikte altijd seasonics) dan heb je voor 200 een interessant begin. win11 zal niet kunnen maar hmm En het kan behelpen worden als hij allerlei minecraft toeters en bellen wil.

Kijk hier eens:
plm 1270
voor nu heb je de videokaart niet nodig -650 (volgens mij doet hij het op de IGP maar correct me if im wrong)
ook de extra koeler niet -20
ja kan het best af met een ssd van 256/512gb dus -50
en voor 50 heb je ook een leukee kast dus -30
Zie dat een seasonic gold 550 een tientje minder is -10
dus 510
Kijk je of je via surfspot (school zoon) windows en office voor weinig kan kopen
ja flink meer dan 200 en 400
Maar alles kan je nog lang gebruiken en dan is ie voorlopig ook echt wel goed voorzien en tegen de tijd dat ie tegen limitaties oploopt zijn videokaarten die het een boost geven natuurlijk makkelijker via VA te scoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Oh, je titel, geen stress, je kan dit leuk maken.
Betrek hem erin. Deed ik ook vanaf die leeftijd en dan krijgt ie er gelijk feeling voor.
Zelf bouwen is helemaal gaaf en vroeger waren die kleine pinnetjes van geluid, knoppen en USB headers een ramp voor mij maar hij kon er met zijn kleine handen zo makkelijk bij en droeg dus heel veel tijd aan het bouwen.
Leg hem uit dat alles steeds sneller is dus dat als het iets langer duurt hij meer krijgt voor hetzelfde geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

robotomizer schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:03:
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is voor mijn oudste zoon (10) dus momenteel voornamelijk gamen, "internetten", en apps als scratch ed. Populaire games zijn momenteel Minecraft en Roblox maar dat kan snel gaan evolueren naar meer avontuur/Zelda achtige dingen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst zo weinig mogelijk.... budget is redelijk beperkt momenteel ): Dus ik zoek naar een basic model, nieuw of tweedehands, dat later eventueel uitgebreid en/of aangepast kan worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een basic systeem dat (in stapjes, mag hij zelf voor sparen) uit te breiden is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst niet te groot en redelijk stil

Ga je overklokken?
Nee, of: voorlopig niet, mag hij zelf uitzoeken, later :)

Wat verwacht je van ons?
Goh... een beetje advies en eventueel wat goede raad voor een vader die wel mét computers kan werken maar eigenlijk geen idee heeft hoe die werken....

Dit is de situatie: mijn oudste zoon wil een eigen PC (of een laptop maar dat is een ander verhaal/topic heb ik begrepen), voornamelijk om op te gamen, licht te photoshoppen en scratch of andere programeer apps op te gebruiken.

Ik heb al wat rondgekeken naar 2e hands toestellen maar zie door de bomen het bos niet meer...
als ik het goed begrijp heb je voor Minecraft (wat momenteel het main spel is) niet bijzonder hoge requirements nodig.
Ook weet ik dat je apps kan downloaden waarmee je een PC wat kan testen bij aankoop, zijn er nog zaken waar ik als leek op kan letten (buiten krassen en deuken ;) )
  • Zijn er toestellen die later gemakkelijker of net moeilijker uit te breiden zijn bijvoorbeeld?
  • Zijn er (buiten deze fantastische site) ander plekken aan- of af te raden? Marktplaats is géén optie
Een andere optie is om voor een nieuw goedkoop model bij één van de webshops (Redux, Azerty, Alternate...).
Zou ik dan meteen voor een game-pc gaan of is het ook mogelijk om voor een "normale" pc te gaan en deze dan later uit te breiden om te bouwen tot game-pc?
Hier heb je een voorbeeld, en kun je evt een goedkopere videokaart kiezen.

Je kunt ook de non F versie kiezen, en later een videokaart kopen pricewatch: Intel Core i5-11400 Boxed

Verschil in F aanduiding, is dat F zonder interne videochip komt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Hackus schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:48:
[...]

Hier heb je een voorbeeld, en kun je evt een goedkopere videokaart kiezen.

Je kunt ook de non F versie kiezen, en later een videokaart kopen pricewatch: Intel Core i5-11400 Boxed

Verschil in F aanduiding, is dat F zonder interne videochip komt
OOh dit is een heel belangrijke aanvulling ts, dan kom je dus op 530 niet 510 voor de hardware thanks @Hackus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Is een 5600G met een 2x zo sterke IGP voor 550 euro dan geen beter idee?

[ Voor 38% gewijzigd door mitsumark op 13-11-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
mitsumark schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:45:
Is een 5600G met een 2x zo sterke IGP voor 550 euro dan geen beter idee?
Dat weet ik wel zeker. Enkel AMD heeft interessante iGPU’s voor gaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
Het budget is 400 euro. Om dan voor 550 met iets aan te komen zonder videokaart blijf ik zonde vinden. Ik meen verder gelezen te hebben dat de videokaart schaarste nog wel een jaar aanhoudt dus een tweedehands videokaart lijkt me sowieso handig. Als de zoon van TS eenmaal een systeem met losse videokaart heeft kan er gewoon verder gespaard worden om de CPU up te graden en de GPU mee te nemen naar de nieuwe systeem.

Ja de cpu is een oude quadcore maar werkt in heel veel games nog heel goed, ik heb zelf namelijk een cpu van een generatie ouder en dat werkt uitstekend behalve in games die dit jaar zijn uitgekomen. Ik zou als ik TS was echt zsm contact opnemen met de aanbieder van dat 400 euro systeem wat ik hierboven linkte, dan ben je voor nu gewoon klaar en heb je een aardige GPU (véél beter dan een igpu) voor latere upgrades. En een upgrade naar een betere cpu is goedkoper dan naar een betere GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:19

Croga

The Unreasonable Man

Djarune schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 21:56:
Dat weet ik wel zeker. Enkel AMD heeft interessante iGPU’s voor gaming.
Dat is wel heel erg overdreven.....
De 5600G zit met een iGPU van zo'n 4 generaties geleden, dezelfde architectuur die in de compleet geflopte RX500 series zat. Intel heeft in die tijd niet stil gezeten. De 11400 heeft een iGPU van de Xe generatie. Het verschil is performance van de iGPU van de 11400 versus de 5600G is zo'n 15% in het voordeel van de 5600G. Daarbij moet opgemerkt worden dat Minecraft zich nauwelijks iets interesseert voor de GPU, een beetje afhankelijk van de gebruikte mods.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Croga schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:28:
[...]
Dat is wel heel erg overdreven.....
De 5600G zit met een iGPU van zo'n 4 generaties geleden, dezelfde architectuur die in de compleet geflopte RX500 series zat. Intel heeft in die tijd niet stil gezeten. De 11400 heeft een iGPU van de Xe generatie. Het verschil is performance van de iGPU van de 11400 versus de 5600G is zo'n 15% in het voordeel van de 5600G. Daarbij moet opgemerkt worden dat Minecraft zich nauwelijks iets interesseert voor de GPU, een beetje afhankelijk van de gebruikte mods.
Niet overdreven?? De “gedateerde” VEGA graphics iGPU van
de 5600G is 1,5 tot 3x zo snel als de UHD730 van de 11400. Zie deze pagina en scroll naar Integrated Graphics Testing. Daar wordt wel getest met de betere UHD750 van de 11700 dus de resultaten met de UHD730 zullen nog slechter zijn.

Overigens zijn de Intel CPU’s met de snelste iGPU nog altijd de 8e generatie (!!) i7 8709G / 8809G en die zijn gebaseerd op AMD’s VEGA techniek! :P. Zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ramon schreef op zondag 14 november 2021 @ 08:10:
Het budget is 400 euro. Om dan voor 550 met iets aan te komen zonder videokaart blijf ik zonde vinden. Ik meen verder gelezen te hebben dat de videokaart schaarste nog wel een jaar aanhoudt dus een tweedehands videokaart lijkt me sowieso handig. Als de zoon van TS eenmaal een systeem met losse videokaart heeft kan er gewoon verder gespaard worden om de CPU up te graden en de GPU mee te nemen naar de nieuwe systeem.

Ja de cpu is een oude quadcore maar werkt in heel veel games nog heel goed, ik heb zelf namelijk een cpu van een generatie ouder en dat werkt uitstekend behalve in games die dit jaar zijn uitgekomen. Ik zou als ik TS was echt zsm contact opnemen met de aanbieder van dat 400 euro systeem wat ik hierboven linkte, dan ben je voor nu gewoon klaar en heb je een aardige GPU (véél beter dan een igpu) voor latere upgrades. En een upgrade naar een betere cpu is goedkoper dan naar een betere GPU.
Ik versta je, de 970 is een stuk sterker dan de 5600g, maar op het moment niet perse nodig.
Alleen de CPU upgraden is niet realistisch, dan moet er ook een nieuw moederbord en geheugen in.
Tegen die tijd kom je erachter dat de voeding ook oud is en aan vervanging toe, heb je bijna een geheel nieuw systeem nodig.
Een jaartje later kom je erachter dat de 970 ook niet meer voldoet en dan ben je over de komende 5 jaar uiteindelijk meer geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:19

Croga

The Unreasonable Man

Djarune schreef op zondag 14 november 2021 @ 09:02:
Niet overdreven?? De “gedateerde” VEGA graphics iGPU van
de 5600G is 1,5 tot 3x zo snel als de UHD730 van de 11400. Zie deze pagina en scroll naar Integrated Graphics Testing. Daar wordt wel getest met de betere UHD750 van de 11700 dus de resultaten met de UHD730 zullen nog slechter zijn.
Ik heb even gekeken. Ik kon de Minecraft benchmark daar raar genoeg niet vinden. Wel allemaal tests van spellen die de zoon van TS helemaal niet speelt en die ook geen speelbare FPS opleveren op de 5600G. Daarmee is de benchmark voor deze context compleet zinloos geworden.

Zoals gezegd; in Minecraft is de 5600G 15% sneller. Dat is geen interessant verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Croga schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:08:
[...]

Ik heb even gekeken. Ik kon de Minecraft benchmark daar raar genoeg niet vinden. Wel allemaal tests van spellen die de zoon van TS helemaal niet speelt en die ook geen speelbare FPS opleveren op de 5600G. Daarmee is de benchmark voor deze context compleet zinloos geworden.

Zoals gezegd; in Minecraft is de 5600G 15% sneller. Dat is geen interessant verschil.
Je hebt zelf wel een bron waar die 15% naar voren komt?
Gemiddeld genomen is de 5600g namelijk wel 2x zo sterk als de 11400 wat betreft graphics. Zou raar zijn als minecraft/roblox zoveel afwijkt.

Edit: hier komt minecraft wel in voor.
Ga er nog even vanuit dat de 11400 met 730 nog wat (25%) langzamer is dan de 11600k met 750.
https://www.google.com/ur...Vaw3tMwrn-6FwgR1sEBeydCKD

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 14-11-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Croga schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:08:
[...]

Heb zojuist een benchmark voor Minecraft gevonden. De 5600G haalt een gemiddelde van 100 FPS. De UHD 750 haalt 75 FPS en de UHD 630 haalt 64 FPS. UHD 730 zit theoretisch precies daar tussenin en zal zeer waarschijnlijk een gemiddelde van 69 FPS halen. Dat betekent 30% sneller i.p.v. 15% sneller voor de 5600G t.o.v. de 11400.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VEdBHlXt8moiljc5m99IeT4iC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBTQdUlGXTSc0weXjplCHR5E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Djarune schreef op zondag 14 november 2021 @ 15:32:
[...]

Heb zojuist een benchmark voor Minecraft gevonden. De 5600G haalt een gemiddelde van 100 FPS. De UHD 750 haalt 75 FPS en de UHD 630 haalt 64 FPS. UHD 730 zit theoretisch precies daar tussenin en zal zeer waarschijnlijk een gemiddelde van 69 FPS halen. Dat betekent 30% sneller i.p.v. 15% sneller voor de 5600G t.o.v. de 11400.

[Afbeelding]
Die komt uit mijn link.
Overigens.
Nieuw - oud / oud = 100 - 69 / 69 = 45%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Toen ik mijn eerste computer wilde bouwen zei een ervaren bouwer tegen me: "stel een budget vast, koop alles in 1 keer"
wat eerder gezegd is, als je 400 wil dan is dat VA systeem een goede deal.
Als je na dit topic toch iets meer toekomstbestendig wil en iets meer wil uitgeven dan is 530 of 550 (moet je nog wel windows hebben maar surfspot zou moeten werken met een kind op school)

MAAR ga dan ook echt niet hoger dan 550 nu.
Bij elk onderdeel kan je zeker het goede advies krijgen dat voor xx meer je echt iets beters hebt. dat klopt maar ja vanaf een 200 VA systeem met elke onderdeeltje 20 erbij kan je letterlijk tot in de miljoenen gaan, elke kleine stap is inderdaad beter maar in elk geval en vooral hier je zoekt naar een goede pc, voor een budget. het leuke van pcs is dat je altijd bij kan plaatsen of individueel upgraden. Laat je niet gek maken en vooral geen stress, gewoon laten bezinken en weet dat je voor 400 een systeem via VA dat voldoet aan de eisen NU en dat je met 550 (plus OS) een systeem hebt dat je veel langer kan gebruiken, rustig overleggen met je wederhelft en je zoon dan komt het wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
ok thanks
jullie tips en comments hebben me nu wel één en ander duidelijk gemaakt

ik ga idd nog eens overleggen en eens horen bij oma's en opa's... (als iedereen z'n zoveelste legodoos of pokemon kaartjes laat zou ons budget er wel een s anders kunnen uitzien)

dus de opties zijn een degelijke VA game-pc waar hij nu goed mee wegkan maar waar binnen x-aantal jaar meer kosten aan gaan zijn dan aan optie 2:
een basis maar meer future proof model

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Klopt, met daarbij de kant tekening dat onder de 500 je geen nieuw systeem kun samenstellen dat upgradebaar is, dus als dat qua budget echt niet haalbaar is ben je sowieso op (deels) 2e hands aangewezen.
Videokaarten zijn momenteel nieuw onbetaalbaar, en 2e hands eigenlijk ook tenzij je 6 jaar en ouder neemt.

Mijn 2 centen: investeer in ieder geval in een goede basis, zodat je straks meerdere kanten op kunt.
Je zou bv een goed AM4 moederbord kunnen nemen (waar straks een betere processor op kan), met nu tijdelijk een 2e hands midrange CPU (bv een 2600) en 2e hands GPU (bv een 960), dan kom je met 400-500 ook een heel eind.
Voeding sowieso niet op besparen, voor 6 tientjes heb je een goede waar je de hele middelbare school mee doorkomt.

Misschien komende week met black friday nog een leuke deal scoren.
https://tweakers.net/pric...dU7a0H915WENY06c22_w7N9wc

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 14-11-2021 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
Hoi,
het idee van zelfbouw bleef door m'n hoofd spoken, dus ben ik maar wat beginnen opzoeken...

Zou onderstaand lijstje iets kunnen zijn, of heb ik te hard beknibbeld om nog min of meer future proof te zijn?

de bedoeling is dat hij nu met de iGPU verder zou kunnen (minecraft, beetje fotoshop, ditjes datjes...) en op termijn een GPU kan bijsteken. En dan waarschijnlijk ook extra koeling, of is dat nu al wenselijk?

Zag hier en daar een i3 10100 als CPU in een budget game pc, deze zijn wel wat goedkoper nog maar hebben mindere iGPU (uhd 630). Zou deze ook bruikbaar zijn in dit geval?

Over de behuizing en de voeding heb ik eigenlijk geen onderzoek naar gedaan, deze heb ik beetje bij elkaar gegokt 8)

1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 187,55€ 187,55
1MoederbordenGigabyte H410M S2H V3€ 61,90€ 61,90
1Interne harde schijvenSeagate ST2000DM008, 2TB€ 49,33€ 49,33
1BehuizingenSharkoon VS4-W€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internCrucial CT8G4DFRA32A€ 25,99€ 25,99
1Voedingenbe quiet! System Power 9 500W€ 50,90€ 50,90
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 29,99€ 29,99
Totaal€ 445,56

Als (fase 1 van) de verbouwing van het huis klaar is kan dit wel een leuk projectje worden denk ik, zo kan m'n zoon nog beetje doorsparen (heeft ie niet zo veel zin in maar ja...) én kan ik m'n instalatieskills nog wat verder aanscherpen op de groepenkast e.d. 8)7

Misschien domme vraag maar hoe zit het eigenlijk met kabeltjes? worden deze bij elk component bijgeleverd of moet je er sowieso apart bijkopen, langere? betere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
Voor een normale 'kantoor' pc geldt misschien dat je wel een oud model kunt upgraden met wat extra ram en een SSD, maar voor een game pc geldt dat niet. In een game pc zijn de onderdelen over het algemeen op elkaar afgestemd. Het heeft geen zin om een peperdure videokaart in een budget-systeem te steken, want die videokaart komt daarin niet tot z'n recht, simpelweg omdat de cpu, de bus en de ram te traag zijn. Dus zet het maar uit je hoofd om een gaming pc te kopen die je in de loop der tijd flink kunt upgraden, dat werkt zo niet. Je kunt natuurlijk het ram later wel uitbreiden, maar de verbetering die je dan ziet, zal relatief tegenvallen.

Ik zou zeggen, kijk in de BBG en varieer daar eventueel wat op, maar probeer niet teveel te besparen. Een game pc voor 400 euro is op dit moment niet realistisch, zelfs een budgetmodel. Videokaarten zijn daar echt nog te duur voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
misschien is deze nog een beter optie:

de iGPU van deze processor scoort precies toch wat beter dan die intel uhd 730, dan kan hij toch wat langer voort.
stel dat er nog een aparte GPU bijkomt (en extra koeling?), zal die voeding dan nog volstaan? nu lijkt ze me wat overkill, dus als het NU overkill is én met GPU erbij te weinig, dan kan er nu misschien nog een lichtere in.

Extra hdd ben ik bij vergeten te zetten

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 239,90€ 239,90
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH€ 59,-€ 59,-
1BehuizingenCooler Master N200 Zwart€ 55,-€ 55,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFRA32A€ 25,99€ 25,99
1Voedingenbe quiet! System Power 9 500W€ 50,90€ 50,90
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 29,99€ 29,99
Totaal€ 460,78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Bedenk je inderdaad de 5600G voor gaming met IGP wat sterker is dan de 11400, kost dan wel iets meer (is alweer iets gestegen).
Ook de 10400 voor 160 is nog een optie, wel al wat verouderd, maar nog steeds een prima basis.
De 5800X (zonder IGP) is nu flink in de aanbieding, misschien komen er nog meer aanbiedingen deze week.
Eventueel (tijdelijk) met de standaard meegeleverde koeler kan prima om de investeringen wat uit te spreiden.
Ik zou ook nog eens overwegen om een CPU zonder igp te nemen, met een 2e hands kaartje.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1559930;1673302/
Met bv: V&A aangeboden: Gigabyte GV-N770OC-2GD

1 latje van 8GB lijkt me geen goed idee, maar er zijn nu goede deals.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1523112;1523114/

Qua SSD zou ik deze overwegen, bij voorkeur gelijk 500GB voor een tientje meer.
Met het 2,5" model houdt je het (enige) M2 slot over voor een snellere SSD later. De 2e is voor 2 euro fors sneller.
https://tweakers.net/pric...e/764287;1550878;1663014/

Voeding is ook niet heel best, eigenlijk vrij duur voor wat je krijgt.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/665873;1697270/
EVGA is de betere, Fractal heeft iets meer vermogen voor high-end videokaarten.

PS. kabeltjes komen bij moederbord en voeding. Behalve die naar het scherm toe.

[ Voor 35% gewijzigd door mitsumark op 24-11-2021 07:14 ]

• sikking
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-02-2024
mooi topic, hier heb ik zelf ook wat aan. Ik ben ook een game pc het zoeken voor mijn zoon. Heb jij al een keuze gemaakt? Het is een extra uitdaging om met een budget van 500,- te werken denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Of een 11600k voor 200 euro.
pricewatch: Intel Core i5-11600K Boxed
Pagina: 1