Hulp nodig bij netwerkvoorzieningen nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styn88
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-01 13:53
Hoewel ik als programmeur veel met netwerken in contact kom heb ik maar een zeer beperkte kennis qua netwerk infrastructuur.

In ons nieuwbouw huis zijn 12 dubbele UTP aansluitingen en 1 UTP het plafond in de gang op het verdiep, voor een wifi versterker neem ik aan. Deze komen allemaal toe in de garage, waar ook de router zal komen.

Hiernaast is er ook bekabeling voorzien voor een alarmsysteem (7 sensors/cameras, 4 toetsenborden, 1 sirene)
Ik vermoed dat deze werken met PoE, maar hier heb ik nog minder verstand van dan van netwerkinfrastructuur.

Ik vermoed dat ik op zoek ben naar een router met 24 poorten (1 UTP aansluiting zou dan niet werken, geen gigantisch probleem).
En een alarm installatie die PoE ondersteund. Tenzij daar sowieso een router tussen moet, dan ga ik beter naar een router met 48 poorten denk ik.

Allemaal redelijk vaag, daarom dat ik dit ook niet in aankoopadvies zet, gezien ik nog niet eens weet wat ik precies nodig heb. Moest dit toch eerder daar thuishoren: mijn excuses!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

wifi versterker = accesspoint
router met 48 (of 24) poorten = switch met 48 (of 24) poorten

Wat je nodig hebt kunnen we denk ik niet voorspellen. Misschien handig om een netwerktekening te maken waarin je alle componenten tekent. Dan kunnen we je (wel) van advies voorzien. Geef daarin aan wat je (wel) hebt en wat je (nog) niet hebt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styn88
Bedankt voor de juiste terminologie, ik ga daarmee al eens wat googlen!

Momenteel heb ik niets, buiten een huis met kabels in de muren, en binnenkort een bakje van de internetprovider. (In de garage, waar ook alle kabels samenkomen)

Ik vermoed dat ik zowel op de gelijkvloers als op het verdiep een accesspoint nodig zal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Het is natuurlijk maar net wat je allemaal wilt aansluiten camera's kunnen IP zijn kan ook COAX beveiliging is altijd wel apart maar kan over verschillende kabel. Maar wat ik niet begrijp je laat iets bouwen en aanleggen maar je weet nog niet waarvoor! Beetje vreemd misschien is het dan handiger om met een installateur te gaan praten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:06
ik zou al starten met een mooi 19" 15U patchkastje (met voldoende diepte voor je switch! beetje switch is snel 30cm diep + 10cm voor + 10cm achter speling)

- je gaat alle 24 kabeltjes op patchpaneel af moeten monteren, dit kost je 1U (U = Unit, das een standaard hoogtemaat in dataracks)
- alle patchkabeltjes netjes naar je switch steek je in een rangeerpaneel , kost je ook 1U
- de switch kost je weer 1U
- de meeste pro routers , zoals een USG pro kosten je 1U
- een legbord (shelve) voor je camera opnemer kost je weer 1U

en vergeet op het einde van de dag ook zeker geen rack stekkerblok (wordt meestal vanachter gemonteerd), ook dit kost je 1U
(misschien wil je je kabelmodem ook mee in het datarack ? of een UPS op de ganse meuk?)

beetje basic opstelling kost dus al 5U'tjes ...en dan raad ik eigenlijk aan om tussen je switch en router 1 spleet te laten voor cooling.. zeker POE switchen moeten kunnen ademen :)

[ Voor 5% gewijzigd door ijske op 12-11-2021 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:55

Nox

Noxiuz

styn88 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:07:
Bedankt voor de juiste terminologie, ik ga daarmee al eens wat googlen!

Momenteel heb ik niets, buiten een huis met kabels in de muren, en binnenkort een bakje van de internetprovider. (In de garage, waar ook alle kabels samenkomen)

Ik vermoed dat ik zowel op de gelijkvloers als op het verdiep een accesspoint nodig zal hebben.
Welke apparaten heb je? Kan je merken/modelnummers delen of in de specificaties kijken naar welke PoE standaarden ze nodig hebben?

PoE komt in 802.11 af en at. af is 15W maximaal, AF is 30 watt (PoE+ ook genoemd).

Als je weet wat je allemaal hebt, aantallen etc. kunnen we een switch voor je zoeken. In de basis is het je switch achter je modemrouter zetten en alles op je switch aansluiten. Echter, misschien wil je alarmsystemen met elkaar scheiden van de normale internetverbinding? Dan heb je een router nodig die vlans lult en een managed switch. Dat maakt e.e.a. duurder maar wel beter/veiliger.
Asjeblieft niet. Wifiversterkers moet je van afblijven. Accesspoints is wat je wil hebben. Gezien je PoE gaat gebruiken, kijk eens naar TP-Link omada.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41
Het eerste wat ik me afvraag is: er is een heel netwerk/camera/alarm installatie plan gemaakt. Jij hebt er geen kennis van, dus wie heeft dat plan dan wel gemaakt?

Je doet namelijk (lijkt mij) verschillende aannames, o.a. dat het alarm via poe wordt aangesloten. Als er een alarm is gekozen door iemand dan weet die iemand vast wel hoe die aangesloten moet worden. Als jij die iemand niet bent dan kun je dat toch aan die persoon vragen?

Het is niet verstandig om willekeurig wat kabels te gaan trekken her en der in huis.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nox schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 23:35:
[...]

PoE komt in 802.11 af en at. af is 15W maximaal, AF is 30 watt (PoE+ ook genoemd).
at zul je bedoelen voor 30W :o

Er is tegenwoordig ook nog 802.11bt, voor 51W/71W. Ga je in een thuissituatie - zelfs een relatief high-end installatie als deze - niet tegenkomen trouwens, maar was laatst met een monster van een Aruba AP bezig die het nodig had (nouja, kon werlen met at, maar dan verloor je halve functionaliteit :X )
[...]

Asjeblieft niet. Wifiversterkers moet je van afblijven. Accesspoints is wat je wil hebben. Gezien je PoE gaat gebruiken, kijk eens naar TP-Link omada.
Laten we eerst even specs (ook van de beveiligingsmeuk) en requirements afwachten voor we dingen gaan aanraden. Kan ook relevant zijn voor de keuze.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:55

Nox

Noxiuz

dion_b schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 01:27:
[...]

at zul je bedoelen voor 30W :o

Er is tegenwoordig ook nog 802.11bt, voor 51W/71W. Ga je in een thuissituatie - zelfs een relatief high-end installatie als deze - niet tegenkomen trouwens, maar was laatst met een monster van een Aruba AP bezig die het nodig had (nouja, kon werlen met at, maar dan verloor je halve functionaliteit :X )
At inderdaad :+ heb laatst een poe+ switch moeten kopen voor een redelijk normaal wifi 6 ap (r550). Blijkt ie piek 11W te pakken en doorgaans rond de 6-7w te zitten. Geen functies verloren behalve de usb aansluiting die je zelden gebruikt :X voor 2 ap's wordt het dan opeens een stuk duurder.
[...]

Laten we eerst even specs (ook van de beveiligingsmeuk) en requirements afwachten voor we dingen gaan aanraden. Kan ook relevant zijn voor de keuze.
Wifiversterkers kan je nooit aanraden :p :p

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styn88
Frogmen schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:56:
Maar wat ik niet begrijp je laat iets bouwen en aanleggen maar je weet nog niet waarvoor!
DutchKel schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:16:
Het eerste wat ik me afvraag is: er is een heel netwerk/camera/alarm installatie plan gemaakt. Jij hebt er geen kennis van, dus wie heeft dat plan dan wel gemaakt?

Je doet namelijk (lijkt mij) verschillende aannames, o.a. dat het alarm via poe wordt aangesloten. Als er een alarm is gekozen door iemand dan weet die iemand vast wel hoe die aangesloten moet worden. Als jij die iemand niet bent dan kun je dat toch aan die persoon vragen?

Het is niet verstandig om willekeurig wat kabels te gaan trekken her en der in huis.
Groot gelijk! Het is een sleutel-op-de-deur woning (ik weet niet of dat in nederland ook zo noemt?) die er al voor 80% stond toen wij hem kochten, in feite hebben we enkel de keuken, badkamer en vloeren gekozen. Klinkt misschien stom, maar wij hebben eerst zelf 6 jaar verbouwd, maar nu wouden we dus iets kant-en-klaar.

Een netwerkplan heb ik nooit gezien, in tegenstelling tot elektrisch/ventilatie/... lijkt hier geen studie over te zijn gemaakt.
Ze konden een voorstel doen om een alarmsysteem te laten monteren, maar ik dacht (naief) dat dit toch niet het grote werk kon zijn, gezien alle kabels wel al mooi uitkomen waar ze moeten.

Inderdaad een aantal aannames, ik weet dat er UTP kabels liggen maar geen stroomvoorziening tot op de verschillende sensor punten, ik ging er van uit dat er hier dus PoE voor nodig ging zijn.
ijske schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:33:
ik zou al starten met een mooi 19" 15U patchkastje (met voldoende diepte voor je switch! beetje switch is snel 30cm diep + 10cm voor + 10cm achter speling)

- je gaat alle 24 kabeltjes op patchpaneel af moeten monteren, dit kost je 1U (U = Unit, das een standaard hoogtemaat in dataracks)
- alle patchkabeltjes netjes naar je switch steek je in een rangeerpaneel , kost je ook 1U
- de switch kost je weer 1U
- de meeste pro routers , zoals een USG pro kosten je 1U
- een legbord (shelve) voor je camera opnemer kost je weer 1U

en vergeet op het einde van de dag ook zeker geen rack stekkerblok (wordt meestal vanachter gemonteerd), ook dit kost je 1U
(misschien wil je je kabelmodem ook mee in het datarack ? of een UPS op de ganse meuk?)

beetje basic opstelling kost dus al 5U'tjes ...en dan raad ik eigenlijk aan om tussen je switch en router 1 spleet te laten voor cooling.. zeker POE switchen moeten kunnen ademen :)
Ok, bedankt hier kan ik zeker al wat verder mee!

Mogelijks laat ik het alarmsysteem nu zo, en is dat iets voor binnen een jaar of 2... (hopelijk beklaag ik mij dit niet tegen dan :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:06
kijk ook eens naar dit topic : Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

menig tweaker heeft hier zn setup al gepost , inclusief yours truly
ik vind deze opstelling wel zeer mooi.. patchpanel - switch - patchpanel ..
helaas dat 48poort poe switches best prijzig zijn ... google HP J9984A maar is om een idee te hebben van iets niet te extreem

[ Voor 70% gewijzigd door ijske op 13-11-2021 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ik zou voor in huis vooral kijken naar passief gekoelde apparatuur (switch, router) vanwege geluid maar ook stroomverbruik.
Beveiliging is zover ik weet nooit ip maar zijn lussen of in serie met een eindweerstand als het bekabeld is. Probeer in ieder geval alles wel alsnog op tekening te krijgen en goed te documenteren dat kost nu wat tijd maar daar ga je later veel plezier van hebben. Tevens is dat ook meerwaarde bij verkoop (er is geen hobbybop bezig geweest)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

styn88 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:28:
[...]

Een netwerkplan heb ik nooit gezien, in tegenstelling tot elektrisch/ventilatie/... lijkt hier geen studie over te zijn gemaakt.
Volgens mij bedoelt men in dit topic: jouw netwerkplan.

Je kan wel gaan Googlen op allerlei apparatuur, voor tweeduizend euro alles aanschaffen, en dan? Wij weten niet wat je waar / waarom wil aansluiten.

Kijk, dat er in een huis bijvoorbeeld 24 UTP-outlets zijn, zegt niets over een netwerkplan.

Tip: pak eens de plattegrond van je huis en ga eens intekenen per kamer of per muur welke apparatuur je waar wil hebben. En schrijf er dan ook bij of die apparatuur bekabelf of via WiFi verbonden moet gaan worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styn88
Bedankt allemaal voor de feedback! Ik heb mij aan de hand van de kernwoorden uit jullie posts wat ingelezen in de materie, en ik denk dat ik nu een beter beeld heb van wat ik wil.
Hopelijk kan ik daardoor ook gerichter hulp vragen!

Ik ben nog eens gaan kijken en er is reeds een (wall-mounted) patch paneel waar alles toekomt. (Buiten de kabel van de omvormer van de zonnepanelen...) Dus dat is zeker niet nodig.

Wat ik nu zou willen aansluiten op het netwerk:
2x Access Point binnen
2x Bedraad netwerk bureau
2x Bedraad netwerk TV ruimte
1x Bedraad netwerk slaapkamer
3x Niko Home Control
1x Converter zonnepanelen
1x Warmtepomp

Wat ik eventueel/waarschijnlijk nog zou willen toevoegen in de toekomst:
1x Access Point buiten
Extra switch in de tv ruimte om meerdere apparaten/consoles aan te sluiten
3-4x extra bedraad netwerk in verschillende slaapkamers

In theorie zou 16 poorten dus wel moeten volstaan...

Ik denk dat ik zou gaan voor een managed netwerk, zodat ik gasten niet op het thuisnetwerk moet laten.

Iets zoals het eerder genoemde TP-link Omada of Ubiquity Unifi lijkt me wel geschikt.

Ik had nu iets in gedachten als dit:
2x TP-link EAP 225
1x TP-Link TL-SG2428P (16 poorten zou genoeg zijn, maar de TP-Link TL-SG2218 lijkt geen PoE te ondersteunen, en optie is eventueel om een PoE injector (?) toe te voegen)
1x TP-Link Omada SDN OC200

Ik ga ook eens kijken of ik hiervan een Ubiquity equivalent kan samen puzzelen, maar lijkt dit voor jullie de juiste kant uit te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styn88
Ik merk net dat er bij de APs een PoE injector bijzit, is het dan een optie om voor bvb de TL-SG3428 te gaan en PoE te injecteren?
Enige nadeel is dat ik dan ook een aparte power supply nodig zal hebben voor de OC200 denk ik?
Pagina: 1