Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 15:35
Hallo,

Ik ben in het proces om zonnepanelen te laten installeren (zie ook Micro omvormers: Een- of driefase aansluiten?). Van twee installateurs is iemand wezen kijken. De één zegt dat panelen oost-west op een pannendak van 11 graden niet kan omdat de windbelasting dan te hoog kan worden met storm, met gevaar dat de panelen naar beneden komen. De ander vindt dat onzin en gebruikt gewoon clickfit evo en maakt zich geen zorgen.

Eventueel kan de tweede installateur ook haken gebruiken die in de pannenlatten worden geschroefd voor 10 euro per paneel + dak schouw van tevoren. Maar zij vinden het niet nodig.

Slaat het ergens op om je hier druk om te maken? Zijn er mensen met ervaring op dit vlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Raar verhaal, dat hele spul zit aan elkaar geschroefd met rails, lijkt me vrij sterk als dat er af komt. Als je er echt aan twijfelt boor je in alle dakhaken een gaatje waar hij over de panlat gaat en draai daar een schroef in zodat ie niet omhoog kan, 2 min meer werk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De eerste installateur dekt zich in. In de handleiding van Clickfit staat dat het systeem geschikt is voor "Dakhelling: Tussen 15 - 60 graden ( 35 graden is optimaal)", derhalve zal de fabrikant geen garantie geven dat de boel blijft liggen.

Maar het kan ook prima zijn dat de installateur er gewoon geen zin in heeft met een berg aan grotere klussen/klussen dichterbij/makkelijkere klussen/klussen met meer winst in zijn portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 15:35
Goed punt van de handleiding. Ik heb de installateur om opheldering gevraagd.