Micro omvormers: Een- of driefase aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:51
Hallo,

Sinds een tijd zijn we uitgebreid aan het kijken om zonnepanelen te laten installeren. Ik heb een mooie offerte gekregen maar één ding vind ik vreemd. Er wordt een-fase gespecificeerd. Kan dat in dit geval?

Het wordt een installatie op drie dakvlakken:
- 5x 365Wp WZW, helling 38gr, Enphase IQ7+
- 2x 465Wp WZW, helling 11gr (dakkapel met schuin dak), Enphase IQ7A
- 6x 465Wp ONO, helling 11gr (dakkapel met schuin dak), Enphase IQ7A

Totaal uitgaande piekvermogen van de micro omvormers is 5x290VA+8x366VA = 4378VA

Kan dit dan op één van de drie 25A fases aangesloten worden? Limiteert de Envoy dan zelf de stroom? En zo ja is dit qua opbrengst wel handig?

Zo nee, wat is dan wijsheid? Ik heb geen loze leiding naar de meterkast, dus gebruik maken van de wasmachine en/of droger groep zou wel handig zijn ;)

Grof plaatje uit de offerte voor het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsKmiXToPVhdAWhdjW41vYbBDfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PP1wSDkNWW2VSjjDlixioAQv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:45

martijn v o

Certified by Enphase.

max omvormers is dan 19A maar omdat je verschillende dakrichtingen hebt is het minder.
Met Enphase maakt het niet uit de panelen en omvormers kunnen zowel op 1 fase als op 3 fasen worden aangesloten. Verschil zit hem in de Q-kabel aansluiting (of allemaal op een kabel, of drie kabels en dan om en om aansluiten)
En als je 3-fasen hebt en een Envoy-metered heb je wat meer CT spoelen nodig.

Maar als ik het zo lees zou ik 3 fasen proberen aan te sluiten, maar dan moet je wel een 3 fase kabel naar de panelen zien te krijgen. Voordeel van 3 fasen is minder invoeding per fase en dus minder kans op overspanning, minder stroom per fase dus minder verlies.
Wel van te voren de fases meten op een zonnige dag, als er in de buurt veel zonnepanelen zijn en invoeden op dezelfde fase kan deze beduidend hoger zitten in de voltage.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Bedankt voor de input. Minder verlies is een goed punt waar ik nog niet aan had gedacht!

Wat bedoel je met minder kans op overspanning? En wat gebeurt er als er op een fase meer wordt geproduceerd dan 16A? Klapt dan het hele systeem eruit?

Verder woon ik in een buurt met relatief weinig zonnepanelen want voornamelijk O-W georiënteerd en gedoe met dakkapellen waardoor het minder populair is. Dat is dan wel gunstig. Maar voor de zekerheid, hoe bepaal je het voltage op een fase? Ik heb slechte ervaringen met een multimeter in het stopcontact steken (eerlijk is eerlijk, het was een goedkope meter en achteraf misschien niet zo slim ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:45

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik bedoel als je alles op een fase zet dan lever je dus 3 maal meer op die ene fase in dan dat je het over drie fases had verdeeld.
Als je meer invoed op een fase loopt de spanning daar meer van op dan als je dat op drie fases zou doen, mits er in de wijk een goede verdeling is van de belastingen per fase.

Je kunt net als een stopcontact met een meter de spanning op de fase meten.

Als er op een fase meer wordt ingevoed dan 16A: als de groep is beveiligd met 16A dan klapt ie er op een gegeven moment wel uit.
Jij zit met 25A hoofdzekering dus dat is voloende. wel dient er achter de hoofdzekering altijd een lagere afzekering te zijn (selectiviteit) . Vuistregel 1,6 lager dus na 25 A max 16A.

Waar je even op moet letten is dat als je het op een fase doet en het zou 16A zijn er in principe 25A van het net kan worden getrokken en 16A van de panelen. Er kan theoretisch op die fase dus een 42A stroom lopen.
De meeste componenten in de meterkast zijn geschikt voor 40A.

Ik denk dat de 16A wel kan omdat je verschillende orientaties hebt en dus de 19A nooit gaat halen.

Maar alles bij elkaar genomen zou ik (maar dat is dus mijn gedachte) het dus gewoon lekker op 3 fases zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door martijn v o op 31-10-2021 14:30 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:04
@Kevinns Is er een gegronde reden om met het mooie, maar heel erg dure Enphase te werken?
Die IQ7A's zijn 150 euro per stuk :X

Dit lijkt op het oog op een prima situatie voor een 2mppt string omvormer, en dan spaar je zo maar even 1000 euro uit.

Maar als je alles op 1 16A automaat zet gaat die er nooit uit. 1) het systeem gaat amper tot nooit in de buurt van 16A leveren door de 180 graden verschillende orientatie van de helft van het systeem. 2) automaten hebben een enorme marge, Er is hier op het forum iemand die al jaren 4KW door een 16A automaat drukt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
@Ronald Haha klopt, ik ben ook wel een beetje van m'n stoel gevallen van die kosten. De keuze voor Enphase komt vanwege de 3 dakvlakken en de schaduw van de dakkkapel een vrij groot deel van de dag op de onderste panelen op WZW. Of slaat dit nergens op? Beter beeld van de situatie heb ik even in sunny design gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6qKRpwHPU2_-wnrhbEMMl_nXvM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aFKUcr4V9jrkC6smqpawdlm7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMOq5X3ZG0TZHsVDtYAG0rjgMhw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9GksClMqb6itdm2h5ZvzP1HB.png?f=user_large

@martijn v o Dank voor de verduidelijking, ja dat klinkt ongeveer als mijn eigen redenatie.

[ Voor 6% gewijzigd door Kevinns op 31-10-2021 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Kevinns schaduw vormt een beperking ja... Maar hoeveel geld is het waard om een beschaduwd paneel nog mee te laten werken.
Harde schaduw van een object dichtbij op een zonnige dag?
Op een zonnige dag is er meestal weinig diffuus licht, dus zo'n paneel kan misschien 5%, 10% als je mazzel hebt. Aan een string omvormer wordt zo'n paneel geheel uitgeschakeld... Wat kan enphase of Solaredge er aan verbeteren?
20W, een halve dag? 5uur x 20W = 0.1kWh... bij mijn energie leverancier goed voor 0.11ct. duurt lang voordat je een omvormer systeem dat 100 euro per paneel meer kost terugverdient. En paneel erbij leggen wat de de helft van de dag niet in de schaduw ligt levert heel veel meer op en kost aan een string systeem ruwweg 225-250 extra.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
@Ronald en het verschil van hellingshoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ja dat gaat niet op een string omvormer, maar om voor die 2 panelen het hele systeem Enphase te maken maakt het duur. die 2 naast de dakkapel leggen levert wat minder op, maar een financieel rendabeler systeem zonder Enphase.

Pas als alles vol ligt en je hebt meer nodig kun je overwegen het laatste beetje eruit te persen, en dan wint SolarEdge op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Omvormer met 2 strings. 1 string oost, 1 string west. En de panelen op dakkapel met optimizer uitrusten zoals Tigo, en in serie met west panelen aansluiten.
Nodig:
  • 1 string omvormer met 2 MPPT. Bijvoorbeeld GoodWe GW3000D-NS
  • 2 Tigo of andere optimizer.
Alles gewoon op 1-fase aansluiten. 3-fase is onzin voor deze installatie.

[ Voor 26% gewijzigd door Dre op 31-10-2021 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Dre De dakkapel panelen leveren niet altijd minder dan de rest van de west panelen. Dus dit voorstel geeft opbrengstverlies van de 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
@Ronald goed punt, zo had ik er nog niet over nagedacht. Aan de andere kant, het kost ook 930Wp als de dakkapel niet meegenomen wordt, en een SMA kost ook gauw een dikke 1000 euro.

Nu is de aanbieding 6000 euro voor 5545Wp, 1,08 euro per Wp. Zonder de dakkapel en met Sunnyboy 3.0 zou dat 4615Wp voor grofweg 5000 euro worden denk ik, ook 1,08 euro per Wp. Misschien klopt het niet helemaal maar ik geloof niet dat het per Wp een enorm verschil gaat maken? En eventuele panelen naast de dakkapel liggen wel een heel groot deel van de dag geheel of toch grotendeels in de schaduw van de dakkapel. Zou dat echt nog iets toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Kevinns 2 strings op stringomvormer, en de dakkapel op https://www.winkelman-zon...y-1-fase-60-72-120-c.html (zonder ECU-R geloof ik zonder monitoring) ?

Of het hele systeem op 3x https://www.winkelman-zon...1-fase-60-72-120-cel.html en 1 YC600.

En dan kun je bijna gratis 1 extra leggen. Of je doet alles op 4x QS1 en 3 extra.

QS1A zou meer geschikt zijn, maar alleen nog op spaanse site gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 31-10-2021 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
@Ronald @martijn v o @Dre allemaal bedankt voor het meedenken! Ik denk dat ik het laat voor wat het is. De eventueel te besparen paar honderd euro zijn me de moeite niet waard van het opnieuw moeten zoeken naar een aanbieder van deze andere omvormers. Het is veel geld maar ook een mooi systeem.

Verder is de originele vraag ook beantwoord: ja dit zou prima op één fase kunnen.
martijn v o schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:27:
Waar je even op moet letten is dat als je het op een fase doet en het zou 16A zijn er in principe 25A van het net kan worden getrokken en 16A van de panelen. Er kan theoretisch op die fase dus een 42A stroom lopen.
De meeste componenten in de meterkast zijn geschikt voor 40A.
Dit zou op een wasmachinegroep geen probleem moeten zijn aangezien er geen andere verbruikers op zitten die meer zouden kunnen gebruiken.

Alleen qua verliezen zou het nog wat kunnen schelen om voor 3-fase te gaan (~1% als je een beetje speelt met kabelweerstand en stroomsterkte) maar ik denk niet dat het de moeite waard is. Ik zal het overleggen met de mensen die het gaan aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Okay als je vrede hebt met de kosten, dan ga je gewoon een mooi systeem krijgen. Niks mis mee.... Scheelt uiteindelijk een jaartje extra terugverdientijd, maar het komt gewoon naar je toe.
[b]Kevinns in "Micro omvormers: Een- of driefase aansluiten?"

[...]

Dit zou op een wasmachinegroep geen probleem moeten zijn aangezien er geen andere verbruikers op zitten die meer zouden kunnen gebruiken.
Het gaat niet mis op de groep, het gaat potentieel mis in je meterkast. De netbeheerder heeft dat afgezekerd op 25A, maar je PV gaat daar 16A aan toevoegen. Je kunt dus meer dan 40A door delen van je meterkast trekken, en aardlekschakelaars nog bedrading is daar doorgaans op berekend.

ABB legt het op technisch niveau uit : https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:00:
@Dre De dakkapel panelen leveren niet altijd minder dan de rest van de west panelen. Dus dit voorstel geeft opbrengstverlies van de 5.
Hoe bedoel je dat?
Mijn voorstel is bij de 2 panelen op de dakkapel (11° hoek WZW) optimizers te plaatsen die step-down doen. De panelen onder de dakkapel (38° hoek WZW) zullen toch praktisch altijd minder licht krijgen dan die op de dakkapel. Eens?

2 optimizers erbij leek me perfect samen gaan met de 5 onder de dakkapel. Ik neem aan dat Impp STC gelijk is van beide panelen, en anders kunnen optimizers daar wel voor corrigeren als step-down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Dre oneens: https://www.thomasberger....kw2=400&temp_coeff2=-0.48

[edit]
Het gaat alleen werken als je panelen kiest met zodanig Impp verschil dat er altijd step-down mogelijk is... dat moet een behooorlijk verschil zijn ;-)

[ Voor 30% gewijzigd door Ronald op 01-11-2021 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Ronald
Niet elke dag is clear-sky ;). Maar leuke website voor de rest, deze kende ik nog niet. Persoonlijk vind ik het verschil nog wel meevallen. De dakkapel lijkt me ook te zorgen voor minder licht op de 5 panelen, dat komt niet terug bij PVCalc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Dre zeker niet nee, maar ook op bewolkte dagen is het niet per-se 100% diffuus..
De dakkapel geeft ook geen uniforme instralingsbeperking...
De praktijk is natuurlijk complexer dan het model... ik wilde alleen even zorgen dat we het model goed in het hoofd hebben. Verder voor deze situatie niet van belang want TS heeft vrede met de kosten van Enhpase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Ronald schreef op maandag 1 november 2021 @ 00:36:
[...]

Het gaat niet mis op de groep, het gaat potentieel mis in je meterkast. De netbeheerder heeft dat afgezekerd op 25A, maar je PV gaat daar 16A aan toevoegen. Je kunt dus meer dan 40A door delen van je meterkast trekken, en aardlekschakelaars nog bedrading is daar doorgaans op berekend.

ABB legt het op technisch niveau uit : https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls
Aha, ja 25A netstroom plus 16A (of 17A) is inderdaad meer dan 40A. Normaal gesproken geen probleem maar dat je het kan overschrijden zonder het door te hebben is natuurlijk het gevaar… Ik zal het met de installateur overleggen. Dank voor het inzicht!

Er is een koof van de begane grond tot zolder waar misschien een 3-fase draad doorheen kan. Helaas is hij strak afgewerkt dus dan moet je alsnog gaan breken om te kijken hoe het er van binnen eruit ziet. Daarnaast komt hij uit onder de trap, waar nog gang en toilet tussen de koof en de meterkast zitten. Misschien kan het door de kruipruimte…

Edit: zou je niet de PV binnen kunnen laten komen op zijn eigen 16A automaat vóór de 40A aardlekautomaat van de fase? Dan zou die er alsnog uit moeten klappen als er teveel wordt gevraagd. Let wel, ik wil niet creatief gaan hobbyen, het moet veilig.

[ Voor 9% gewijzigd door Kevinns op 01-11-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Kevinns schreef op maandag 1 november 2021 @ 19:54:

Edit: zou je niet de PV binnen kunnen laten komen op zijn eigen 16A automaat vóór de 40A aardlekautomaat van de fase? Dan zou die er alsnog uit moeten klappen als er teveel wordt gevraagd. Let wel, ik wil niet creatief gaan hobbyen, het moet veilig.
Volgens mij snap je hem!

Dit kan mijns inziens eventueel zelfs veilig met de (PV onderverdeelde) wasmachinegroep. Geef die zijn eigen 16/20A alamat. Sluit die aan direct afgetakt van de hoofdschakelaar aan op 1 van de fasen.

De maximaalstroombeveiliger (40A (kracht) installatieautomaat) gaat tussen de 40A aardlekautomaten waar de licht/oven/etc groepen aan hangen en de hoofdschakelaar / pv groep.

• Kevinns
Nog even een update. Intussen zijn er twee inspecties geweest van verschillende partijen om te installeren (één was zo traag met reageren dat ik na twee weken een andere partij heb gevraagd om ook langs te komen).

Nu zit ik met het volgende. De eerste partij is uiteindelijk teruggekomen met het verhaal dat de dakhelling van de dakkapellen (11 graden) te flauw was voor panelen, wat het gevaarlijk maakt met zware wind. De tweede partij vindt dat onzin ‘want we maken toch gebruik van gecertificeerd montagemateriaal’. Geen van beide bieden uit zichzelf aan om de haken aan de pannenlatten te schroeven maar bij navraag kan de tweede dat wel doen voor een tientje per paneel en een schouw van het dak vooraf.

Dit is een wijk met veel kinderen en mensen op straat, ik wil absoluut niet dat bij storm de panelen een gevaar vormen. Wat is wijsheid? Is de hellingshoek een probleem? Is het beter om te schroeven?

Edit: en om terug te komen op het originele onderwerp: de installateur wil niet boven de 4kW piekvermogen van omvormers gaan met een PV-verdeler op de wasmachinegroep. Dat zou betekenen dat één 465Wp paneel met IQ7A zou komen te vervallen. Óf een 3 fase draad buitenlangs over de gevel naar de kruipruimte.

[ Voor 14% gewijzigd door Kevinns op 11-11-2021 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 16:52
Ronald schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:26:
@Dre oneens: https://www.thomasberger....kw2=400&temp_coeff2=-0.48

[edit]
Het gaat alleen werken als je panelen kiest met zodanig Impp verschil dat er altijd step-down mogelijk is... dat moet een behooorlijk verschil zijn ;-)
Maar dan kun je toch ook optimisers plaatsen bij de vijf daaronder? Of is dat onzin? En het lijkt mij trouwens dat je niet bij elk paneel een optimiser hoeft te plaatsen, toch? Je kan dan ook één optimiser nemen voor de beide panelen van de dakkapel (en misschien ook één voor de vijf).

(Ik weet het is niet meer van belang voor de topicstarter, maar misschien toch goed om de mogelijkheden te weten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@TimoDimo dergelijke optimizers kunnen het vermogen van meer dan één paneel niet aan. Als je optimizers onder elk paneel gaat leggen zijn er meestal goedkopere manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 16:52
Ronald schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 06:50:
@TimoDimo dergelijke optimizers kunnen het vermogen van meer dan één paneel niet aan. Als je optimizers onder elk paneel gaat leggen zijn er meestal goedkopere manieren.
Ik weet niet wat in dit geval dan de goedkopere manier was geweest? Iets uit deze post neem ik aan: Ronald in "Micro omvormers: Een- of driefase aansluiten?" ?

En een optimiser voor meerdere panelen bestaat dus niet? Dat is wel jammer.

[ Voor 12% gewijzigd door TimoDimo op 12-11-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Goed we zijn twee weken en wat stappen verder. De installateur is teruggekomen met een vernieuwde offerte voor 3-fase, ruim 1000 euro meer dan de vorige. Dit voornamelijk vanwege de meerprijs van bijkomende Enphase apparatuur, zoals Q relais, Envoy metered, IQ ringen, etc. Daarnaast nog wat extra's voor kabel trekken naar de meterkast maar dat was relatief minder.

Ik ben er dusdanig van geschrokken dat ik naar alternatieven aan het kijken ben. 1-fase is nog steeds mogelijk maar de installateur wil deze alleen aanleggen tot 4kW piekvermogen, wat neer zou komen op 5x IQ7+ en 7x IQ7A ipv 8x IQ7A. Dan verlies je dus 1 paneel van 465Wp.

SolarEdge als optie is opgekomen met 6x 365Wp op dak west, 2x 465Wp op dakkapel west en 6x 465Wp op dakkapel oost. Als ik zelf de SolarEdge designer invul dan MOET je een minimale string lengte hebben van 8 panelen. gaat dat dan een beetje werken met 6x op oost en 6x+2x op west? Krijg ik dan geen opstartproblemen of andere ellende als alles op één string zit op een SE4K-RWB op 3-fase? En op een 3680H op 1-fase?

SE Designer is helemaal happy de peppie maar klopt dat ook?

Opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n05L_dRO3JwYu2z7h0iZKSpbf1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N5uNeuuNmWMqVVYxVaYcjDA9.png?f=user_large

Verliesdiagram:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdzJ2SLK_KVxfAaGze078xOU604=/800x/filters:strip_exif()/f/image/APTflGtQa1ZCh9LdE4ujUdDK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dat ziet er prima uit hoor...

In dat diagram zit geen optimizer clipping; ik weet niet of je P505 of S500 gebruikt hebt?
Welke omvormer heb je in dit diagram gesimuleerd? SE3680H denk ik op basis van omvormer efficiëntie verlies / omvormer clipping?

Gebruik p505 optimizers ;-) Die kan tot 85V uitsturen en dan is een dakvlak van 6 alleen al voldoende aan een 1 fase omvormer of de -RWB's. Mooi ruim in de SolarEdge jas.

Tenzij je gruwelijk hoge netspanning ervaart zou ik de SE3680H of SE4000H pakken. SE4K-RWB is niet de meest efficiënte door (vermoedelijk) een extra DC/DC booster. Aansluiten op laagste fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
S500 gebruikt maar puur uit onwetendheid ;) en inderdaad de SE3680H. Die leek inderdaad ook wat efficiënter dan een SE4K-RWB qua opbrengst maar ik kon niet helemaal thuisbrengen waarom.

Bedankt weer voor de input, wordt erg gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat de simulatie geen clipping op de optimizers laat zien met s500 is positief, in principe ben je dus okay zelfs met die optimizers. Hij is een fractie efficiënter dan p505...

Wat geeft hij als max DC vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Geinstalleerd DC: 5,91kWp
Max DC: 5,06kW
Energieproductie: 4,89MWh

@Ronald wat kan je aan het maximale DC vermogen zien?

[ Voor 30% gewijzigd door Kevinns op 24-11-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Max DC vermogen is als alles optimaal is. Volle zon, geen schaduw. Niet te warm... Zon niet te hoog aan de hemel, niet te laag (meestal ergens in mei!) het maximale vermogen dat de panelen gelijktijdig, gezamenlijk aan de omvormer zouden kunnen leveren.

Je zou denken: zo zwaar wil ik mijn omvormer hebben!

Nou... wat gebeurt er als je het op een 4kW hangt... Oh dan mis je die 1 kW

Maar hoeveel dagen haal je de 5kW? Hoe lang? Antwoord is Niet zo vaak, en niet zo lang.

Ik heb 7000W aan panelen op een 5kW omvormer. Het ligt sinds augustus, dus het echte maximale vermogen kon al niet meer... Ik heb misschien een kwartier boven de 5kW gezeten. Dat heeft me nog geen kWh gekost... Maar de 6kW omvormer is 100 euro meer... Dan moet hij heel veel terugverdienen... nou ja... hoeft niet... je mag gewoon die 5kW kopen... Werkt ook prima... Alleen tikje duurder zonder veel extra opbrengst.

• Kevinns
@Ronald Je zegt trouwens aansluiten op laagste fase maar ik kan me voorstellen dat dit kan verschillen per dag/tijd, zeker op zonnige dagen (lees: niet eind november). Is er een goede manier om dit te bepalen, of is het hopen dat de installateur het goed doet? Of is er ergens een publieke dataset met historische fasespanningen?

[ Voor 11% gewijzigd door Kevinns op 25-11-2021 00:48 ]

• Ronald
Bij mij is het een paar volt verschil... Bij een maat van me veel.... Gewoon even meten op moment.

Zelfs de netbeheerder weet het niet nauwkeurig bij jouw... Zeker niet met historie.... Slimme meter P1 kun je het mee loggen

• Kevinns
Ik heb net een offerte ontvangen voor solaredge. 6500 euro ex. BTW voor 5910Wp, 1,10 euro per Wp. De voorgestelde omvormer is SE5K. Dat spreekt naar mijn mening niet in het voordeel van de installateur aangezien het amper extra opbrengstverlies oplevert.

Daarnaast is het onhandiger omdat de 3-fase draad buitenlangs en door de kruipruimte moet terwijl een SE3680H met een PV verdeler aan de wasmachinegroep kan worden aangesloten.

Communicatie vanuit deze installateur is steeds heel goed geweest maar ik vraag me toch af of ik ermee verder moet gaan of op zoek naar een andere die uit zichzelf met een realistischer oplossing komt…

Als ik in solaredge designer kijk krijg ik gelijk een foutmelding vanwege te lage spanning bij een SE5K en 390kWh minder opbrengst op jaarbasis. Bij een SE5K-RWB (die hopelijk bedoeld wordt) geen foutmelding meer maar exact dezelfde (correctie:)150kWh MINDER opbrengst als een SE3680H (-3%). Is er dan nog een reden om voor 3-fase te gaan? Bijvoorbeeld minder weerstand door de draden en lagere gemiddelde fasespanning? Is dat significant (>>3%)? De installateur zegt dat het beter en veiliger is om "met P505 optimizers te werken", ik denk dat hij 3-fase bedoelt. Ik kan me niet voorstellen dat dit de moeite waard is...

Edit: Nog even in SE designer opbrengsten vergeleken.

[ Voor 35% gewijzigd door Kevinns op 25-11-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Update: Ik heb mijn bevindingen met de installateur gedeeld en hij vond het allemaal best. Niet positief, niet negatief geloof ik, maar hij kon het wel waarderen dat ik er wat meer dan gemiddeld in was gedoken. In ieder geval heeft hij een nieuwe offerte gestuurd met een SE3680H icm S500 optimizers. Ik blij, hij blij.

Nu is de offerte 6180 euro voor 5910Wp, 1,05 euro/Wp, wat ik redelijk vind. Dit is incl. wifi antenne voor de omvormer en een PV verdeler. Er wordt nog een beetje gepusht om een kabel buitenlangs via de kruipruimte naar de meterkast te maken (+225 euro) maar ik ga aandringen op de wasmachinegroep.

De afspraak voor installatie staat in ieder geval voor 13 december! Vanaf dan 8x 465Wp en 6x 365Wp op het dak :D
Pagina: 1