Renovatie en isolatie, maar ouderwetse ventilatie?

Pagina: 1
Acties:

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:34

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Dit jaar heb ik met mijn vriendin een oude woning gekocht en we hebben een flinke renovatie (van de buitenkant) laten uitvoeren. De gevels zijn van buiten geïsoleerd (Rc 4,5), het dak is vervangen en geïsoleerd (Rc 6), en de kozijnen zijn vervangen door kunststof met triple glas. De vloer/bodem is nog niet geïsoleerd (deels beton, deels hout); wellicht gaan we dat later nog doen (maar dat zou pas over een aantal jaar aan de orde zijn). We hebben dus nog wat koude voeten, maar verder zitten we lekker ingepakt :)

Nu de renovatie aan de buitenkant klaar is, ben ik me aan het verdiepen in de dingen die we binnen moeten gaan doen (dat gaan we veelal zelf doen). Nu lees ik over ventilatiesystemen, en klinkt een systeem D eigenlijk erg goed (zeker gezien het huis van binnen vrijwel totaal gestript is en alles dus opnieuw opgebouwd wordt).

Echter, we hebben hier eerder totaal niet over nagedacht. Er zitten nu dus ventilatieroosters (veelal dure suskasten i.v.m. weggeluid) boven verschillende ramen. Ik lees echter dat triple glas i.c.m. dit soort roosters eigenlijk onzin is, want je haalt de kou/tocht zo gewoon door de ventilatieroosters binnen.

We zijn rondom de renovatie bezig geweest met een bouwadviseur, aannemer, en natuurlijk de kozijnenleverancier. In mijn herinnering heeft niemand daarvan ooit hiertegen geadviseerd. Dat de roosters er überhaupt zijn komt denk ik door de bouwadviseur, hij heeft o.a. de ventilatieberekeningen laten maken. Wij begrepen wel dat je ventilatie nodig hebt, maar het alternatief (systeem D) was ons niet goed bekend.

Ik baal hier natuurlijk van… Maar ja, alles zit er nu al in. Wellicht kunnen we de adviseur nog aanspreken hierop, maar ik ben bang dat het weinig aan de situatie zal veranderen.

Om toch maar vooruit te denken: wat is verstandig om nu te doen? Toch voor een systeem D gaan en de roosters niet gebruiken (wellicht zelfs vervangen i.v.m. de kou die ze alsnog doorlaten)? Of vast voorbereiden op een systeem D (met ventilatiekanalen), maar pas later echt overgaan (bijvoorbeeld als de vloer/bodem geïsoleerd is, of als het glas ooit vervangen moet worden en de roosters er dus direct uit zouden kunnen)?

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-08 14:23

mark-k

AKA markkNL

Met de isolatie die jij hebt laten doen zijn die roosters inderdaad zeer jammer. Type D is wel een stuk intensiever qua werk en kosten (een stuk meer buizen, en de WTW is prijziger dan gewoon een afzuigunit), maar met zo'n renovatie echt wel de moeite waard. Uiteraard is isolatie niet weggegooid, maar je zuigt uiteindelijk al die warmgehouden lucht je huis uit en vervangt die met koude buitenlucht, zeker als je volgens de normen blijft ventileren (en daarom hebben nieuwbouwhuizen dus vaak toch een slecht binnenklimaat, want mensen zetten die unit laag of uit omdat het anders tocht binnen).

Als ik jou was zou ik met de kozijnenleverancier checken of ze de roosters misschien kunnen vervangen voor een isolerend paneel, anders dichtzetten (en checken dat ze dan ook echt dicht zijn). Met dichte roosters verlies je misschien n klein beetje warmte doordat dat niet goed geisoleerd is, maar significant minder dan wanneer je ze daadwerkelijk gebruikt. Als je nu nog de optie hebt leg dan type D aan, en let op geluidsoverlast tussen kamers (er bestaan geluidsdempers voor ertussen of voor in de buis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-08 00:08
e we hebben hiervoor een heel topic. ventielatie warmte pompen. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1570309
of je neemt de itho geen gedoe ventielatie warmte pomp.of de duco ventielatie warte pomp.
(bijmeningen van buitenlucht. inplaats van meer ventielatie.)
dit is dus allemaal om type c ventilatie efficiënt te krijgen..

kijk e helemaal naar type d omschakelen is wel beter.
maar ik denk dat het nu water na de wijn is.
en je beter voor een ventilatie warmte pomp kan gaan.
er worden in het topic zeer goede resultaten behaalt.
er is dus wel een verbetering nog mogenlijk.
en ook nog eenvoudig/zonder al teveel poespas.

en ja het wel aan te bevelen om je vloer nog te isoleren.

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 12-11-2021 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
miciel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 05:22:
e we hebben hiervoor een heel topic. ventielatie warmte pompen. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1570309
of je neemt de itho geen gedoe ventielatie warmte pomp.of de duco ventielatie warte pomp.
(bijmeningen van buitenlucht. inplaats van meer ventielatie.)
dit is dus allemaal om type c ventilatie efficiënt te krijgen..

kijk e helemaal naar type d omschakelen is wel beter.
maar ik denk dat het nu water na de wijn is.
en je beter voor een ventilatie warmte pomp kan gaan.
er worden in het topic zeer goede resultaten behaalt.
er is dus wel een verbetering nog mogenlijk.
en ook nog eenvoudig/zonder al teveel poespas.

en ja het wel aan te bevelen om je vloer nog te isoleren.
Maar je hebt nog steeds koude tocht en geluid door de roosters. Dat comfort was voor mij de beweegreden om voor D te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-08 15:11
De meerprijs van typeD is nagenoeg nihil als je veel zelf doet en de dure ventilatieroosters in de ramen niet nodig hebt, dus heb je wel dubbel pech.
Als je overtuigd bent van D; leg dan de leidingen zo aan nu het gemakkelijk kan.
Voor de goedkoop nu kan je een C box hangen; en op een later moment vervangen door een D box, maar als het FF kan doe je het beter meteen goed.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:31
bbbrumbrum schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 07:59:
[...]

Maar je hebt nog steeds koude tocht en geluid door de roosters. Dat comfort was voor mij de beweegreden om voor D te gaan.
Dat geluid is bij TS al grotendeels weg door de suskasten, enkel nog een beetje tocht. En zelfs dat valt met goede roosters reuze mee.

Recent hebben wij ook nieuwe kunststof kozijnen laten plaatsen met roosters en type C ventilatie. Onze roosters hebben geen suskasten maar zijn wel geluidsdempend met 28db in open stand en 36db in dichte stand. Ik voel eerlijk gezegd ook geen kou binnenkomen als ik er vlak voor sta. Tuurlijk, de isolatiewaarde is een stuk minder dan de rest van het glas met een U-waarde van 3 voor de roosters en 0,6 voor het glas. Dat is echter maar een klein stukje van het geheel en doet nauwelijks af aan de isolatiewaarde van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Insert12 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:08:
[...]

Dat geluid is bij TS al grotendeels weg door de suskasten, enkel nog een beetje tocht. En zelfs dat valt met goede roosters reuze mee.

Recent hebben wij ook nieuwe kunststof kozijnen laten plaatsen met roosters en type C ventilatie. Onze roosters hebben geen suskasten maar zijn wel geluidsdempend met 28db in open stand en 36db in dichte stand. Ik voel eerlijk gezegd ook geen kou binnenkomen als ik er vlak voor sta. Tuurlijk, de isolatiewaarde is een stuk minder dan de rest van het glas met een U-waarde van 3 voor de roosters en 0,6 voor het glas. Dat is echter maar een klein stukje van het geheel en doet nauwelijks af aan de isolatiewaarde van het geheel.
Zit er een WTW in de roosters dan? Koude lucht=koude lucht…. Dan was het of niet koud of het debiet van de roosters is te laag, of je hebt een overkill aan roosteroppervlak waardoor je met een lager debiet per rooster af kan, maarja, dat hakt dan weer in je gemiddelde isolatiewaarde en de geluidsisolatie.
Ik zeg niet dat je met slimme plaatsing en juiste producten geen acceptabele situatie kan krijgen met C. Maar D is altijd beter, op alle vlakken muv kosten. Maar goede roosters zijn schijnbaar ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-E-W
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-07 01:13
Ulster Seedling schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:04:
Echter, we hebben hier eerder totaal niet over nagedacht. Er zitten nu dus ventilatieroosters (veelal dure suskasten i.v.m. weggeluid) boven verschillende ramen. Ik lees echter dat triple glas i.c.m. dit soort roosters eigenlijk onzin is, want je haalt de kou/tocht zo gewoon door de ventilatieroosters binnen.
Niet zo negatief, dat triple glas is even nuttig. Type C of D, het voelt nu alleen wat pijnlijk omdat de koude lucht direct boven dat mooie extra dikke glas binnenkomt. :)
Maar triple glas en type C wordt vaker gecombineerd, alleen meestal niet met raam roosters. :)
Uit welke periode is je huis?

In ieder geval moet je nu inderdaad of type C of D kiezen. Over de roosters zou ik me geen zorgen maken. Het verlies door eventuele tocht als het rooster dicht zit is nihil. Uiteindelijk zijn ze gemaakt om perfect te sluiten, en geluid te dempen. Vergeleken met andere kieren in je huis, zal een dicht rooster in het niet vallen.

Type C of D is natuurlijk is een beetje een persoonlijke voorkeur.

C zal financieel aantrekkelijker zijn, minder leidingen en dus ruimte nodig, vaak stiller, er kan minder aan stuk gaan, met eventueel een warmte pomp aan de afvoer is het zelfs mogelijk ook het rendement hiervan omhoog te krijgen.

D is energie efficiënter, beter te reguleren (afhankelijk van hoe je het aanlegt).

Ik zou eerste kiezen uit type C of D, los van de rooster kwestie. Dan nadat je hebt gekozen kan je kiezen om de rooster weg te halen of gewoon te laten zitten. Ook als je type D hebt kan het gewoon fijn zijn als je even wat meer ventilatie open kan doen. Soms heb je t warm in plaats van koud. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:37
Kijk voor de lol eens naar Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning:
Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:34

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Dank voor alle reacties! Ik ga ze rustig bekijken en wat meer inlezen over de verschillende systemen, WTW’s, en warmtepompen. Fijn om zo een duwtje in de goede richting te krijgen voor onze specifieke situatie.
A-E-W schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:39:
[...]

Niet zo negatief, dat triple glas is even nuttig. Type C of D, het voelt nu alleen wat pijnlijk omdat de koude lucht direct boven dat mooie extra dikke glas binnenkomt. :)
Maar triple glas en type C wordt vaker gecombineerd, alleen meestal niet met raam roosters. :)
Uit welke periode is je huis?
Omstreeks 1900.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36
Voor een goed werkend type D zou ik ook kijken naar de luchtdichtheid van de woning. Niet dat door allemaal andere kieren nog lucht ontsnapt!

Daarbij je zou voor ventilatie type C ook nog kunnen kijken voor een Co2 gestuurd systeem. Dan wordt er meer afgezogen indien nodig en beperk je de luchtstroom naar de kamers waarin het niet nodig is. Misschien een goed compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:44
roosters kunnen s'zomers best nuttig zijn om s'avonds en s'nachts open te zetten om huis te koelen
ook voor gevalletje corona is ventileren aanbevolen, rooster is niet inbraakgevoelig, open raam wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
sukkel 24 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:54:
roosters kunnen s'zomers best nuttig zijn om s'avonds en s'nachts open te zetten om huis te koelen
ook voor gevalletje corona is ventileren aanbevolen, rooster is niet inbraakgevoelig, open raam wel
Je moet altijd ventileren, niet alleen als het warm is... En als het buiten warmer is dan binnen koel je met WTW ook de ingaande lucht.
Maar als het wel kouder is buiten, ramen open geeft meer debiet dan ventilatiesysteem, ongeacht C of D.
Pagina: 1