Inleiding
Mijn huidige woning ben ik ruim 2 jaar geleden betrokken. De vorige (eerste) bewoners van dit huis hebben in 2013 (huis is uit 2008), 10 panelen laten leggen. Dat is ook de enige informatie die ik kreeg van ze, want ze hadden er verder geen verstand van. Wat ik zelf te weten ben gekomen- Er liggen 10 panelen op ZZW ligging, 0 schaduw.
- Totale opbrengst per jaar is net aan 1400 kWh. Ik vermoed dat er dus iets van ± 210 Wp paneeltjes van onbekend merk liggen
- De huidige omvormer is een Solivia Delta 2.5 EU G3 omvormer, met een externe module voor monitoring (die zo uit het jaar 1999 is gekomen en niet stabiel werkt)
Met het oog op de huidige energietransitie, het zoveel mogelijk elektrisch willen doen en de aanschaf van een FEV volgend jaar, wil ik de panelen gaan vervangen. Het zijn niet de beste panelen en in 9 jaar tijd is de capaciteit flink omhoog gegaan. Ik kan zonder heel moeilijk te doen de opbrengst bijna verdubbelen en dus vind ik het zonde dat ik daar geen gebruik van maak. Overigens is het willen vervangen van de panelen eerder een ideologisch iets dan dat ik een enorme ROI verwacht. Maar dat terzijde
Ik heb 4 partijen (waarvan er 3 hebben gereageerd) gevraagd naar:
1. Het demonteren van de huidige panelen (welke ik ga proberen te verkopen via MP (met omvormer en bekabeling))
2. Vervangen van iig 10 panelen en indien mogelijk; meer panelen leggen (dus zoveel mogelijk)
3. Eventueel materiaal wat nog herbruikbaar is, ook hergebruiken (in het geval van een 1 op 1 vervanging, is er niet meteen reden om bijv de bestaande 1 fase groep te vervangen (3 fase aanwezig in meterkast)
4. Totale verbruik per jaar (excl. opbrengst) is momenteel ± 5200 tot 5500 KwH voor een gezin van 5 met elektrisch (L/L WP ) verwarmen. Verbruik van de WP (5 stuks) is (voor koelen en verwarmen) ± 1200 kWh.
Aan de hand hiervan is het eea mij geoffreerd, welke ik graag hier ter discussie breng omdat het een nogal interessante opbrengst is geworden, waarbij er één partij zo op het oog de winnaar is (wat mij doet denken aan het 'too good to be true' zinnetje, maar dat kan ook onkunde of onweet van mijn kant zijn.
Foto's
Ligging is ZZWGoogle Maps
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qUYfIQ6Us48RxqxLJlXcdpkS.jpg?f=user_large)
Drone shot van één van de installateurs
:strip_exif()/f/image/XdxZS3Y5jo97HEeTwXA2a7wY.jpg?f=fotoalbum_large)
P.S, dat witte uitstekende ding op het dak, net boven de schoorstenen, is een lichtkoepel voor de ondergelegen badkamer.
Beschikbare (dak)ruimte
Dat weet ik dus niet, zonder het dak op te kunnen. Echter weet ik wel de vloer oppervlakte van de verdieping eronder en hebben de daken een minimale helling. Ik kan dus een best estimate doen::strip_exif()/f/image/8LLVyYycF60AJKxtIXA215qK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dus ± :
(3.52m x 4.60m) + (5.50m x 5.80m) = 48m2
Schaduw
0. Er zitten 2 kleine pijpen op het dak maar die leveren geen schaduw door de ligging ( of; nagenoeg niet). De dakrand is ook niet meer dan een centimeter of 15 tot 20 en levert dus ook geen problemen opJaarverbruik
Inclusief L/L WP, exclusief teruglevering: 5000 - 5200 kWh (ligt aan hoe koud of hoe warm het is in het meetjaar).Verwachting is een FEV volgend jaar waar we ± 10k per jaar mee zullen rijden (en thuis laden) met een accu van 100 kWh en een geschat bereik van 500 km 'per tank', wat dus neerkomt op ± 2000 kWh extra volgend jaar.
Exact, netto, verbruik was van 01-01 2020 tot 01-01-2021: 4269 kWh (teruglevering was 635 kWh)
Exact, netto, verbruik 'contract jaar'(07-2020 tot 07-2021): 5270 kWh (teruglevering was 514 kWh)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase aanwezig, huidige installatie is 1 fase aangeslotenBudget en doel
Budget is niet super relevant, maar ik hoef het ook weer niet over de balk te smijtenWie gaat het project uitvoeren
Installateur. Zoals al aangegeven ben ik geen held op het dak en het demonteren van de panelen ligt rond de 350 euro, wat ik er graag voor over heb als ik niet op een ladder hoef te staan (of steiger, lift; you name itIk ben bij heel veel dingen van het zelf doen en heb ook wel het vertrouwen er in dat ik het zou kunnen, maar sommige dingen besteed ik liever uit als ik de financiële middelen daartoe heb.
Bijhouden van data
Ik heb een slechte ervaring met die portal van Solivia, welke er om de haverklap uitligt. Zowel aan de cloud portal kant, als de WiFi module zelf. Het zou mooi zijn als ik mijn verbruik lokaal én via de cloud kan benaderen, maar dat is niet een keiharde eis. Ik heb een hele simpele Domoticz installatie draaien, maar ben niet van plan alles eruit te trekken en te monitoren. Iets als PVOutput vind ik prima.Reeds verkregen offertes
En nu wordt het leuk. Ik heb dus 4 bedrijven aangeschreven, waarvan er 3 hebben gereageerd:Partij 1 (Lokale ZZP-er) heeft veruit de meeste opties gegeven: 10/12/14 panelen. Is de enige die ook het dak op is gegaan en het eea heeft nagemeten mbt wat er mogelijk is aan plaatsing panelen. Hij is ook gekomen met een OW opstelling ipv ZZW om zo meer panelen te krijgen. Indien ik voor 14 panelen ga, zal ik wel (aldus hem) naar iig 3 fase over moeten stappen ivm output. De 12 panelen optie is expres onder gedimensioneerd mbt omvormer om zo de huidige installatie te kunnen gebruiken (en dus kosten hierop te kunnen besparen)
Partij 2 (onderdeel van een groot bedrijf) heeft grote projecten hier in de gemeente gedaan en werkt met pakketten. Heeft alleen nar de 10 panelen gekeken en heeft ook veruit de laagste Wp panelen aangeboden. Daarnaast is de offerte exclusief werk aan het AC/meterkast gedeelte, omdat meneer van mening is dat het hoe dan ook vervangen moest worden (want 'ja dat slijt in de loop der jaren'
Partij 3 was een hele aardige vent. Lokaal ZZP-er en 'hoeft er niet rijk van te worden maar wilt wel voor kwaliteit gaan'. Heeft geluisterd naar mijn verhaal, ook gevraagd wat ik tot nu toe al te weten ben gekomen maar stelde twijfels aan het kunnen leggen van 12 of 14 panelen. Heeft een drone gebruikt om de situatie in te schatten.
Dan nu; het overzicht. Mocht dit niet duidelijk zijn; laat het dan weten. Ik heb elke offerte ook in Excel gezet voor meer informatie en kan die eventueel ook delen met mensen
/f/image/6QlXqRhI3e7crhYO8NkrAMIn.png?f=fotoalbum_large)
Relevante Solar Edge data:
10 stuks:
:fill(white):strip_exif()/f/image/a73fyAAoJJN8ergi3u4SPBrZ.png?f=user_large)
/f/image/aEvGgL1BU5AQe8BjLV9CE2qh.png?f=fotoalbum_large)
12 stuks:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cPhy2okFD1kltZ77GoOveVE1.png?f=user_large)
/f/image/Ign2Hedn9Rn5FZ6CHuoXswsH.png?f=fotoalbum_large)
14 stuks:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Owg5H0MOXYDNCWe0MaFXX2R9.png?f=user_large)
/f/image/qx4sBhr2JO3ZeopUE40ub6NZ.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Noord-Holland (Purmerend om precies te zijn)Conclusie en vraagstelling
Goed, hoop informatie en dingen om te overdenken. Zo op het eerste gezicht is leverancier 1 de beste keuze. Heeft ook de meeste opties en de meest gunstige prijs. Echter is hij uit de 3 wel de enige die met een 12 of 14 paneels oplossing komt. Ik weet niet zeker of het wel of niet past, maar vraag mij af wat het ergste is dat er kan gebeuren als ik akkoord geef voor 14 panelen'Ow ze passen toch niet' ?
Zelf doen zie ik _echt_ niet zitten dus dat is voor nu geen optie. Als ik onder de 5500 euro netto kan blijven ben ik een gelukkig man, wetende dat ik een erg hoge ROI krijg hiermee. Wederom; het gaat meer om het ideologische dan iets anders.
Wat ik van jullie vraag is een sanity check; is leverancier 1 inderdaad de goede keuze? Zien jullie ook ruimte voor een OW opstelling met 14 panelen of is dat onzin en kan ik beter bij de onder gedimensioneerde 12 panelen blijven? Of gewoon 1 op 1 vervangen en voor de goedkoopste route gaan?
Als ik iets mis of als er meer informatie nodig is: laat maar weten! Alvast super bedankt in ieder geval voor alle input die jullie geven
/f/image/sNsZAFOdcFJxeCcZESVqCwAc.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uIMQ4eprDGokOASUEWbT3YRW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PVeISe7vPZT9bd64qyQjSNBg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MAlG14lnCiYE6khOjDkPlsev.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h9G0X2Trf8RjtEsDXYWc30cK.jpg?f=fotoalbum_large)