Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vervangen 10 x 210 Wp installatie - Keuzes?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Inleiding
Mijn huidige woning ben ik ruim 2 jaar geleden betrokken. De vorige (eerste) bewoners van dit huis hebben in 2013 (huis is uit 2008), 10 panelen laten leggen. Dat is ook de enige informatie die ik kreeg van ze, want ze hadden er verder geen verstand van. Wat ik zelf te weten ben gekomen
  1. Er liggen 10 panelen op ZZW ligging, 0 schaduw.
  2. Totale opbrengst per jaar is net aan 1400 kWh. Ik vermoed dat er dus iets van ± 210 Wp paneeltjes van onbekend merk liggen
  3. De huidige omvormer is een Solivia Delta 2.5 EU G3 omvormer, met een externe module voor monitoring (die zo uit het jaar 1999 is gekomen en niet stabiel werkt)
En, zonder het dak op te gaan (ik heb het niet zo op ladders, ondanks dat ik een plat dak heb :$ ) is dat de informatie die ik heb.
Met het oog op de huidige energietransitie, het zoveel mogelijk elektrisch willen doen en de aanschaf van een FEV volgend jaar, wil ik de panelen gaan vervangen. Het zijn niet de beste panelen en in 9 jaar tijd is de capaciteit flink omhoog gegaan. Ik kan zonder heel moeilijk te doen de opbrengst bijna verdubbelen en dus vind ik het zonde dat ik daar geen gebruik van maak. Overigens is het willen vervangen van de panelen eerder een ideologisch iets dan dat ik een enorme ROI verwacht. Maar dat terzijde

Ik heb 4 partijen (waarvan er 3 hebben gereageerd) gevraagd naar:

1. Het demonteren van de huidige panelen (welke ik ga proberen te verkopen via MP (met omvormer en bekabeling))
2. Vervangen van iig 10 panelen en indien mogelijk; meer panelen leggen (dus zoveel mogelijk)
3. Eventueel materiaal wat nog herbruikbaar is, ook hergebruiken (in het geval van een 1 op 1 vervanging, is er niet meteen reden om bijv de bestaande 1 fase groep te vervangen (3 fase aanwezig in meterkast)
4. Totale verbruik per jaar (excl. opbrengst) is momenteel ± 5200 tot 5500 KwH voor een gezin van 5 met elektrisch (L/L WP ) verwarmen. Verbruik van de WP (5 stuks) is (voor koelen en verwarmen) ± 1200 kWh.

Aan de hand hiervan is het eea mij geoffreerd, welke ik graag hier ter discussie breng omdat het een nogal interessante opbrengst is geworden, waarbij er één partij zo op het oog de winnaar is (wat mij doet denken aan het 'too good to be true' zinnetje, maar dat kan ook onkunde of onweet van mijn kant zijn.
Foto's
Ligging is ZZW

Google Maps
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lSMOkJbFRWQEDzXXwldTSLqtnI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qUYfIQ6Us48RxqxLJlXcdpkS.jpg?f=user_large

Drone shot van één van de installateurs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Z1jD6VzI7RFo4-J47bV22x1eHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdxZS3Y5jo97HEeTwXA2a7wY.jpg?f=fotoalbum_large

P.S, dat witte uitstekende ding op het dak, net boven de schoorstenen, is een lichtkoepel voor de ondergelegen badkamer.
Beschikbare (dak)ruimte
Dat weet ik dus niet, zonder het dak op te kunnen. Echter weet ik wel de vloer oppervlakte van de verdieping eronder en hebben de daken een minimale helling. Ik kan dus een best estimate doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q25UnnfL3ghScfEHCS0gtDgeNJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LLVyYycF60AJKxtIXA215qK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dus ± :

(3.52m x 4.60m) + (5.50m x 5.80m) = 48m2
Schaduw
0. Er zitten 2 kleine pijpen op het dak maar die leveren geen schaduw door de ligging ( of; nagenoeg niet). De dakrand is ook niet meer dan een centimeter of 15 tot 20 en levert dus ook geen problemen op
Jaarverbruik
Inclusief L/L WP, exclusief teruglevering: 5000 - 5200 kWh (ligt aan hoe koud of hoe warm het is in het meetjaar).
Verwachting is een FEV volgend jaar waar we ± 10k per jaar mee zullen rijden (en thuis laden) met een accu van 100 kWh en een geschat bereik van 500 km 'per tank', wat dus neerkomt op ± 2000 kWh extra volgend jaar.

Exact, netto, verbruik was van 01-01 2020 tot 01-01-2021: 4269 kWh (teruglevering was 635 kWh)
Exact, netto, verbruik 'contract jaar'(07-2020 tot 07-2021): 5270 kWh (teruglevering was 514 kWh)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase aanwezig, huidige installatie is 1 fase aangesloten
Budget en doel
Budget is niet super relevant, maar ik hoef het ook weer niet over de balk te smijten :+ Gezien de huidige offertes, vind ik een netto investering van 5500 euro echt wel de max. Het doel is zoveel mogelijk opwekken met het beschikbare oppervlakte
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur. Zoals al aangegeven ben ik geen held op het dak en het demonteren van de panelen ligt rond de 350 euro, wat ik er graag voor over heb als ik niet op een ladder hoef te staan (of steiger, lift; you name it :+)
Ik ben bij heel veel dingen van het zelf doen en heb ook wel het vertrouwen er in dat ik het zou kunnen, maar sommige dingen besteed ik liever uit als ik de financiële middelen daartoe heb.
Bijhouden van data
Ik heb een slechte ervaring met die portal van Solivia, welke er om de haverklap uitligt. Zowel aan de cloud portal kant, als de WiFi module zelf. Het zou mooi zijn als ik mijn verbruik lokaal én via de cloud kan benaderen, maar dat is niet een keiharde eis. Ik heb een hele simpele Domoticz installatie draaien, maar ben niet van plan alles eruit te trekken en te monitoren. Iets als PVOutput vind ik prima.
Reeds verkregen offertes
En nu wordt het leuk. Ik heb dus 4 bedrijven aangeschreven, waarvan er 3 hebben gereageerd:

Partij 1 (Lokale ZZP-er) heeft veruit de meeste opties gegeven: 10/12/14 panelen. Is de enige die ook het dak op is gegaan en het eea heeft nagemeten mbt wat er mogelijk is aan plaatsing panelen. Hij is ook gekomen met een OW opstelling ipv ZZW om zo meer panelen te krijgen. Indien ik voor 14 panelen ga, zal ik wel (aldus hem) naar iig 3 fase over moeten stappen ivm output. De 12 panelen optie is expres onder gedimensioneerd mbt omvormer om zo de huidige installatie te kunnen gebruiken (en dus kosten hierop te kunnen besparen)
Partij 2 (onderdeel van een groot bedrijf) heeft grote projecten hier in de gemeente gedaan en werkt met pakketten. Heeft alleen nar de 10 panelen gekeken en heeft ook veruit de laagste Wp panelen aangeboden. Daarnaast is de offerte exclusief werk aan het AC/meterkast gedeelte, omdat meneer van mening is dat het hoe dan ook vervangen moest worden (want 'ja dat slijt in de loop der jaren' :') )
Partij 3 was een hele aardige vent. Lokaal ZZP-er en 'hoeft er niet rijk van te worden maar wilt wel voor kwaliteit gaan'. Heeft geluisterd naar mijn verhaal, ook gevraagd wat ik tot nu toe al te weten ben gekomen maar stelde twijfels aan het kunnen leggen van 12 of 14 panelen. Heeft een drone gebruikt om de situatie in te schatten.

Dan nu; het overzicht. Mocht dit niet duidelijk zijn; laat het dan weten. Ik heb elke offerte ook in Excel gezet voor meer informatie en kan die eventueel ook delen met mensen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJYk57hPnKZCUziZrx8kXxMtV7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6QlXqRhI3e7crhYO8NkrAMIn.png?f=fotoalbum_large

Relevante Solar Edge data:

10 stuks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gL6ccSPLk90LTsFKgTXz6AUPei4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a73fyAAoJJN8ergi3u4SPBrZ.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwQhtgmy4jTaEiXwJwyeVEQTzrc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aEvGgL1BU5AQe8BjLV9CE2qh.png?f=fotoalbum_large

12 stuks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lN9hPH0fpWxFoj6leJnw86565nk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cPhy2okFD1kltZ77GoOveVE1.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7TSfJVQrBrJKBnUm3hPSBIQVkA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ign2Hedn9Rn5FZ6CHuoXswsH.png?f=fotoalbum_large

14 stuks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ghKFndRAw8xvi0AY9lZg1Lsi-ZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Owg5H0MOXYDNCWe0MaFXX2R9.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYRMg9svRttuOmKi8X0NafuJnfM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qx4sBhr2JO3ZeopUE40ub6NZ.png?f=fotoalbum_large
Regio
Noord-Holland (Purmerend om precies te zijn)
Conclusie en vraagstelling
Goed, hoop informatie en dingen om te overdenken. Zo op het eerste gezicht is leverancier 1 de beste keuze. Heeft ook de meeste opties en de meest gunstige prijs. Echter is hij uit de 3 wel de enige die met een 12 of 14 paneels oplossing komt. Ik weet niet zeker of het wel of niet past, maar vraag mij af wat het ergste is dat er kan gebeuren als ik akkoord geef voor 14 panelen

'Ow ze passen toch niet' ? :+

Zelf doen zie ik _echt_ niet zitten dus dat is voor nu geen optie. Als ik onder de 5500 euro netto kan blijven ben ik een gelukkig man, wetende dat ik een erg hoge ROI krijg hiermee. Wederom; het gaat meer om het ideologische dan iets anders.

Wat ik van jullie vraag is een sanity check; is leverancier 1 inderdaad de goede keuze? Zien jullie ook ruimte voor een OW opstelling met 14 panelen of is dat onzin en kan ik beter bij de onder gedimensioneerde 12 panelen blijven? Of gewoon 1 op 1 vervangen en voor de goedkoopste route gaan?

Als ik iets mis of als er meer informatie nodig is: laat maar weten! Alvast super bedankt in ieder geval voor alle input die jullie geven :)

Xbox Live ID:Notna8310

Beste antwoord (via Notna op 22-11-2021 11:12)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:08
easy:

aanbieder 2 is een flapdrop, niemand legt nog 325 Wp panelen tenzij je restmeuk hebt waar je vanaf moet en zelfs dan...

aanbieder 1 geeft de beste opties lijkt het, ik zou hem voorstellen dat je graag 14 panelen wilt op die growatt 3600. Dat kan makkelijk, geeft alleen mogelijk paar % minder opbrengst. Gewoon aangeven dat je dat voor lief neemt.

Mocht bij montage blijken dat het toch niet past en het er 12 worden zit je ook niet met omvormer die weer gewisseld moet ofzo. Ik leg ook wel eens systemen aan op die manier, dat we proberen een bepaald aantal en dan tijdens montage blijkt soms dat het 1 of 2 minder moeten worden.

Alle reacties

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
De 14 stuks opstelling in portret oost-west is mooi.
Deze kan gewoon op een 1 fase omvormer op 3680 watt (16A). Als dat een growatt is, die kan het prima aan.
Praktijk leert al jaren dat hij output * 0,7 mag doen bij oost-west. (ook voor de omvormerbelasting en de garantie er op)

heel klein beetje aftoppen in de zomer is echt niet erg.

een 3 fasen omvormer kan niet lekker in 2x7 draaien dus die zou ik niet nemen. Solar-edge lijkt me overkill in deze situatie.

succes!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Meten is weten qua oppervlakte.

Voordat je weet welk systeem je gaat kiezen, ga het dak op en neem (of laat iemand anders het doen) de maten precies goed op.

De installateur hier twijfelde telkens of ik wel 30 panelen kwijt kon, maar nadat ik het zelf echt goed had opgenomen wist ik dat het ruim ging passen. De materialen die ze gebruiken kun je vaak goede technische tekeningen van krijgen en dan kan je het precies passend maken.

Je kan ook denken aan een o-w opstelling in landscape, maar dan net iets meer west dan oost. Oftewel, je zet een flauwe zuid opstelling in de richting west naast je o-w dakje.

Als je het precies weet kan je het precies volleggen. 14 panelen op o-w is niet idioot meer dan 10 op zuid, dus maximaliseren is wel het allerfijnste.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Van zonnepanelen heb ik geen verstand, maar dankzij de Google Maps pointer in je TS is je exacte adres gemakkelijk te vinden. Misschien wil je daar wat aan doen.

Wellicht kun je ook eens met de buren overleggen of zij ook geen panelen willen. Scheelt wellicht kun de kosten.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:55
(compleet offtopic maar respect voor de openingspost .. is ook handig voor mensen, zoals ik, die aan het orierenteren zijn. Door jouw topic post kan ik een beetje kijken waar ik op kan letten voor het openen van mijn topic post .. later)

*sowieso

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
eLScha schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:55:
Van zonnepanelen heb ik geen verstand, maar dankzij de Google Maps pointer in je TS is je exacte adres gemakkelijk te vinden. Misschien wil je daar wat aan doen.

Wellicht kun je ook eens met de buren overleggen of zij ook geen panelen willen. Scheelt wellicht kun de kosten.
Aangepast, thanks voor het aangeven.

Wat betreft de buren; die gaan verhuizen en die zie ik liever morgen al vertrekken aangezien die niet bepaald vriendelijk, sociaal of bezig met het milieu zijn :P

Acties:
  • Beste antwoord

• Fr33z
easy:

aanbieder 2 is een flapdrop, niemand legt nog 325 Wp panelen tenzij je restmeuk hebt waar je vanaf moet en zelfs dan...

aanbieder 1 geeft de beste opties lijkt het, ik zou hem voorstellen dat je graag 14 panelen wilt op die growatt 3600. Dat kan makkelijk, geeft alleen mogelijk paar % minder opbrengst. Gewoon aangeven dat je dat voor lief neemt.

Mocht bij montage blijken dat het toch niet past en het er 12 worden zit je ook niet met omvormer die weer gewisseld moet ofzo. Ik leg ook wel eens systemen aan op die manier, dat we proberen een bepaald aantal en dan tijdens montage blijkt soms dat het 1 of 2 minder moeten worden.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Lardman schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:48:
De 14 stuks opstelling in portret oost-west is mooi.
Deze kan gewoon op een 1 fase omvormer op 3680 watt (16A). Als dat een growatt is, die kan het prima aan.
Praktijk leert al jaren dat hij output * 0,7 mag doen bij oost-west. (ook voor de omvormerbelasting en de garantie er op)

heel klein beetje aftoppen in de zomer is echt niet erg.

een 3 fasen omvormer kan niet lekker in 2x7 draaien dus die zou ik niet nemen. Solar-edge lijkt me overkill in deze situatie.

succes!
Fr33z schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:02:
easy:

Nu ga ik even heel dom klinken wellicht, maar ik loop hier wel vaker tegenaan:

Als we voor 14. x 375 gaan, ligt er voor 5750 Wp aan panelen. Uiteraard zijn die niet 100% efficient, en Solaredge geeft aan dat je een theoretische opbrengst kan hebben van 4570 kWh, uitgaande van een omvormer die dit aankan én 3 fase.

Maar stel dat we die 5750 gaan toppen op ± 3700, als ik de theoretische output gebruik, zit ik tegen een verlies aan te kijken van ± 9 a 800 kWh op jaarbasis of is dit te simpel gesteld? Of zie ik wat over het hoofd?

Ik vind het tegennatuurlijk om een vermogen te hebben liggen (of laten leggen) welke bijna (in de theorie) 2000 kWh afwijkt van wat je onder aan de streep krijgt.
Of moet ik het eerder zien dat ik juist de verliezen aan het compenseren ben door over te dimensioneren aan gelegd Wp en dat het onder aan de streep een veel kleiner verlies is?

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik heb even nagemeten, en om 2 dakjes O-W te kunnen leggen met de materialen die bij mij op mijn dak liggen heb je 420cm nodig...

Dan zou je er al 16 kwijt kunnen volgens mij, en misschien wel meer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ku-Lx3SoCNwLaKHujchwi21BOUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dtlcwFijWcGA2zOQAWQBu96Y.png?f=user_large

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Notna schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:12:
[...]

[...]

Nu ga ik even heel dom klinken wellicht, maar ik loop hier wel vaker tegenaan:

Als we voor 14. x 375 gaan, ligt er voor 5750 Wp aan panelen. Uiteraard zijn die niet 100% efficient, en Solaredge geeft aan dat je een theoretische opbrengst kan hebben van 4570 kWh, uitgaande van een omvormer die dit aankan én 3 fase.

Maar stel dat we die 5750 gaan toppen op ± 3700, als ik de theoretische output gebruik, zit ik tegen een verlies aan te kijken van ± 9 a 800 kWh op jaarbasis of is dit te simpel gesteld? Of zie ik wat over het hoofd?

Ik vind het tegennatuurlijk om een vermogen te hebben liggen (of laten leggen) welke bijna (in de theorie) 2000 kWh afwijkt van wat je onder aan de streep krijgt.
Of moet ik het eerder zien dat ik juist de verliezen aan het compenseren ben door over te dimensioneren aan gelegd Wp en dat het onder aan de streep een veel kleiner verlies is?
Je hebt alleen maar piek opbrengst in perfecte omstandigheden. Zie het als een sinuscurve waar je het topje vanaf snijd. De oppervlakte die er vanaf komt is relatief erg weinig. De omvormer zal produceren tot aan het wattage waar hij voor gemaakt is, maar niet meer. En vaak zijn kleinere omvormers net iets efficienter of produceren ze net weer meer energie met minder zon, omdat ze een lagere startwaarde hebben, als je die compensatie meeneemt is dat aftoppen helemaal niet meer zo erg. En als je straks gaat salderen al helemaal niet, je levert je piek in en krijgt er in de schaduw wat voor terug.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:41
Beetje gek idee misschien, maar zou je niet de huidige steunen kunnen hergebruiken? Of zijn moderne panelen veel groter dan de oude panelen?

Gezien je historie in de klustopics zou je dat in principe zelf kunnen, veel meer dan panelen fysiek bevestigen en stekkers vastklikken is het niet. Binnenshuis de omvormer demonteren en een andere ophangen. Niet heel spannend allemaal. Kijk maar eens op solar-bouwmarkt.nl bijv. wat je kwijt bent aan montagemateriaal.

Je moet inderdaad wel op hoogte werken, maar daar kun je je op voorbereiden om te zorgen dat je veilig werkt. Klimtuigje regelen en een verhuislift huren voor een weekend. Samen met een vriend de oude panelen naar beneden en nieuwe omhoog.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2021 10:21 ]

• Fr33z
@ThinkPad nee moderene panelen zijn groter.

@Notna NEe daar heb je geen last van. Je moet het zo zien: piekvermogen van de panelen is maar heel zelden te halen in perfecte condities --> zonnig, relatief koud. Zodra je panelen opwarmen gaan er al procenten van de piek af.

Je omvormer bepaald hoeveel vermogen er uiteindelijk 'uit' je panelen getrokken wordt. Het is daarom helemaal niet erg om een kleinere omvormer te hebben t.o.v. je panelen. Omdat je Oost-west legt zul je nooit meer dan 7 panelen hebben die echt goed presteren, de andere 7 doen dan echt maar de helft of nog minder. Daarom kun je bij oost-west echt heel dik onderdimensioneren qua omvormer-vermogen.

voorbeeldje:

sochtends is het zonnig en doen je 7 stuks op oost iets van 325-350 W/st --> 2275 tot 2450 W opwek. Dan nog 7 stuks op west die dan misschien maar 100 - 150 W/st doen geeft je dus 700 tot 1050 w opwek. En wanneer je panelen wel bijv. 4000W zouden kunnen leveren (dit is echt maar max paar dagdelen per jaar) dan houd je omvormer gewoon op bij 3600W. Dan mis je dus gedurende die tijd een beetje opbrengst.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:15:
Beetje gek idee misschien, maar zou je niet de huidige steunen kunnen hergebruiken? Of zijn moderne panelen veel groter zijn dan de oude panelen?

Gezien je historie in de klustopics zou je dat in principe zelf kunnen, veel meer dan panelen fysiek bevestigen en stekkers vastklikken is het niet. Binnenshuis de omvormer demonteren en een andere ophangen. Niet heel spannend allemaal. Kijk maar eens op solar-bouwmarkt.nl wat je bijv. kwijt bent aan montagemateriaal.

Je moet inderdaad wel op hoogte werken, maar daar kun je je op voorbereiden om te zorgen dat je veilig werkt. Klimtuigje regelen en een verhuislift huren voor een weekend. Samen met een vriend de oude panelen naar beneden en nieuwe omhoog.
Ik heb daar naar gevraagd, maar de huidige steunen zouden in een 10 paneels oplossing niet hergebruikt kunnen worden door het formaat. Afgezien van dat wilde alle 3 geen garantie verlenen op de oude beugels. Er was wel meer dan zat ballast op het dak, dus dat hoeft uiteraard niet vervangen te worden.

De huidige DC kabels zijn zwart/zwart/grond (en gaan via de regenpijp naar beneden :') ) en die wil men vervangen en op een andere manier trekken. Nou zijn dat overigens niet de kosten dus daar heb ik niet zo een moeite mee.
Fr33z schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:23:
@ThinkPadd nee moderene panelen zijn groter.

@Notna NEe daar heb je geen last van. Je moet het zo zien: piekvermogen van de panelen is maar heel zelden te halen in perfecte condities --> zonnig, relatief koud. Zodra je panelen opwarmen gaan er al procenten van de piek af.

Je omvormer bepaald hoeveel vermogen er uiteindelijk 'uit' je panelen getrokken wordt. Het is daarom helemaal niet erg om een kleinere omvormer te hebben t.o.v. je panelen. Omdat je Oost-west legt zul je nooit meer dan 7 panelen hebben die echt goed presteren, de andere 7 doen dan echt maar de helft of nog minder. Daarom kun je bij oost-west echt heel dik onderdimensioneren qua omvormer-vermogen.

voorbeeldje:

sochtends is het zonnig en doen je 7 stuks op oost iets van 325-350 W/st --> 2275 tot 2450 W opwek. Dan nog 7 stuks op west die dan misschien maar 100 - 150 W/st doen geeft je dus 700 tot 1050 w opwek. En wanneer je panelen wel bijv. 4000W zouden kunnen leveren (dit is echt maar max paar dagdelen per jaar) dan houd je omvormer gewoon op bij 3600W. Dan mis je dus gedurende die tijd een beetje opbrengst.
Duidelijk, daar had ik even geen rekening mee gehouden. En de panelen krijgen in een OW opstelling natuurlijk langer inval, waardoor je onder aan de streep misschien wel evenveel opwekt als een zuid liggend paneel die een hogere piek heeft.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Inderdaad, het moeilijke werk ligt klaar voor een installateur; en dat erkennen ze geen van allen in hun prijzen... Sorry die 200 korting is echt weinig.

Meten is weten... Dat legspul kan misschien hergebruikt (@Fr33z zonder meer nee is te kort door de bocht), of wellicht met aanpassing. Dat is een duur deel van een platdak installatie wat je niet zonder meer moet weggooien.

5500Wp op 3600 met platdak O-W is wel pittig overgedimensioneerd, zoveel spreiding komt er niet uit 10 graden. De 70% geld bij 30 graden.

O-W is minderopbrengst, en dat moet meer dan goedgemaakt worden met meer panelen... want duurder... van 10 naar 12 is op het randje van rendabel... 14 zie ik niet lukken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Fr33z schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:23:
Omdat je Oost-west legt zul je nooit meer dan 7 panelen hebben die echt goed presteren, de andere 7 doen dan echt maar de helft of nog minder.
Dat is bij plat dak Oost-west niet zo hoor, ze leveren allemaal collectief minder, maar omdat ze allemaal praktisch plat liggen is het verschil niet zo groot.

• Fr33z
@Ronald uh wat? arbeid is ook duur, juist uitzoeken wat dat voor spul is en of je het nog kunt gebruiken + het feit dat het qua maten niet overeen gaat komen maakt dat ik dat altijd weg zou gooien.

en dan is er nog de garantie inderdaad. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zou aanbieden die oude spullen te hergebruiken, is vragen om vertraging/gedoe/andere problemen.

De overdimensionering is inderdaad redelijk stevig, klopt wat @Hooglander1 zegt over de hoek die relatief laag is en dus minder spreiding. Dan nog zou ik het zeker op deze manier proberen te leggen, want die 2 extra panelen zijn relatief goedkoop en geven je sowieso wel paar honderd kWhs extra per jaar (laat het 400 kWh zijn bijv, ik schat de meerkosten op 500 euro max. zolang de 3600 omvormer kunt gebruiken)

• ThinkPad
Fr33z schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:31:
@Ronald uh wat? arbeid is ook duur, juist uitzoeken wat dat voor spul is en of je het nog kunt gebruiken + het feit dat het qua maten niet overeen gaat komen maakt dat ik dat altijd weg zou gooien.

en dan is er nog de garantie inderdaad. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zou aanbieden die oude spullen te hergebruiken, is vragen om vertraging/gedoe/andere problemen.
[...]
Daarom ook gewoon alles zelf doen. Zeker gezien bijv. een elektragroep al is aangelegd en DC-bekabeling ook, is het verder gewoon LEGO voor volwassenen. Ik vind de offertes nog best wel duur.

Maar als TS aangeeft dit niet te willen dan moet je het niet doen. Je moet je er wel comfortabel bij voelen natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2021 10:38 ]

• Ronald
  • Nu online
Uit de losse pols half-adviesen spammen is bijzonder onhandig...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeC58eJhf5ndJXrMGz4bG00Zn78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sNsZAFOdcFJxeCcZESVqCwAc.png?f=fotoalbum_large

12 O-W 120/-60 is amper tot niet financieel rendabel t.o.v Zuid 30

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Nu online
10Z dus, combineren met 4 of 6 op het steile zuid dak - die doen het relatief als een malle in december, waar het allemaal naar eigenverbruik gaat... ernstig handig als ze de saldering verprutsen.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:44:
10Z dus, combineren met 4 of 6 op het steile zuid dak - die doen het relatief als een malle in december, waar het allemaal naar eigenverbruik gaat... ernstig handig als ze de saldering verprutsen.
Op de schuine gedeeltes mag expliciet niets geplaats worden ivm straatbeeld en onder architectuur gebouwd en dat soort geneuzel.

Als ik jou dus goed snap, is het financieel (en opbrengst) niet gunstig om meer dan 10 ZZW panelen te nemen tov 14 OW?

Overigens boeit het financiële gedeelte mij het minste (als in ROI); ik ga lievere voor een zo goed mogelijke opbrengst in Wp.
ThinkPadd schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:34:
[...]

Daarom ook gewoon alles zelf doen. Zeker gezien bijv. een elektragroep al is aangelegd en DC-bekabeling ook, is het verder gewoon LEGO voor volwassenen. Ik vind de offertes nog best wel duur.

Maar als TS aangeeft dit niet te willen dan moet je het niet doen. Je moet je er wel comfortabel bij voelen natuurlijk.
Ik neem het mee in overweging, maar met een ladder die dingen op en van het dak sjouwen ga ik niet doen; ik zal dan iets van een hoogwerker of verhuislift moeten regelen en dat is ook niet goedkoop. Het verschil wordt dan dermate klein dat ik zeg: ik doe eens niet moeilijk ;) (lui, ik weet het, maar aangezien ik 90% van de klussen in en rond het huis wél zelf doe, valt het nog mee :P )

[ Voor 47% gewijzigd door Notna op 11-11-2021 11:10 ]

• Ronald
  • Nu online
Ahja... Verduurzaming is nog steeds ondergeschikt aan geneuzel.... We hebben nog een lange weg te gaan...
Bisol mag wat harder aan de weg timmeren met hun naar wens gekleurde panelen... kun je ook mooi leisteen op printen

14 OW gaat waarschijnlijk wel financieel, maar de 5 rijen liggen nu al zo dicht bij elkaar en zo dicht bij de rand dat ik niet denk dat er een installateur is die het er op krijgt.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:07:
Ahja... Verduurzaming is nog steeds ondergeschikt aan geneuzel.... We hebben nog een lange weg te gaan...
Bisol mag wat harder aan de weg timmeren met hun naar wens gekleurde panelen... kun je ook mooi leisteen op printen

14 OW gaat waarschijnlijk wel financieel, maar de 5 rijen liggen nu al zo dicht bij elkaar en zo dicht bij de rand dat ik niet denk dat er een installateur is die het er op krijgt.
Ik heb aan partij 1 net even wat vragen gesteld:

1. Of hij afmetingen heeft van het dak toen hij zelf op het dak was voor inspectie
2. Of hij kan offreren wat 14 panelen op een 3600 W GroWatt omvormer, waarbij we de AC installatie kunnen laten zoals het is
3. Of hij zeker is dat 14 panelen passen en indien dit niet het geval is, wat er op dat moment gebeurt.

Partij 2 heb ik afgemeld; die kan de partij panelen ergens anders gaan aansmeren tegen hoge kosten :+

Is er naar jullie mening nog een markt voor de oude panelen die van het dak gaan? ik verwacht er niet mega veel voor te krijgen, maar omvormer + panelen + bedrading; enig idee wat realistisch is om te vragen? (ik dacht zelf aan een euro of 300 maar dat is compleet uit de lucht gegrepen)

• Ronald
  • Nu online
Die markt is op moment relatief goed, iets met energieprijzen... Heeft mensen wakker geschut.... (En het is blijkbaar nog lang niet duur genoeg... gezien de ruimte voor welstandgeneuzel)

Je gaat er de wereld niet voor krijgen verder.... Als je mazzel hebt iets meer dan wat het verwijderen kost in de offertes (Wat ik schandalig hoog vind, met een lift die er toch al staan heb je het er in binnen een uur af, laat staan 3-4 manuur om die 300 te rechtvaardigen).

• ThinkPad
Je oude set kun je best nog wel geld voor krijgen, in andere topics zijn mensen juist op zoek naar gebruikte sets: Zonnepanelen op schuur, hij heeft een setje van 4x280Wp met omvormer gekocht voor €350, montagemateriaal komt er nog bovenop. Jij hebt meer panelen én montagemateriaal erbij waardoor je set praktisch plug & play is. Zou gewoon inzetten op een 600-700 euro en dan kijken wat de gek ervoor geeft. Misschien een deel houden voor op je garage? Is minder hoog dus dat zou je misschien wel zelf kunnen doen ;) Moet je wel even een lichtere omvormer scoren.

Het is nu behoorlijk populair door de stijgende energieprijzen.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2021 14:03 ]

• Ronald
  • Nu online
@ThinkPad 6 naar de garage moet wel lukken toch? Omvormer swappen kost meer dan het oplevert?

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
@Ronald @ThinkPad

Naar de garage zal lastig worden, aangezien er een groendak net is aangelegd en ik het nogal zonde vind er dan panelen bovenop te kwakken :P Dus verkopen it is :)

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Goed, duurde even, maar inmiddels heeft leverancier 1 zijn offerte aangepast (en gecontroleerd; aldus de maten die hij gedaan heeft op het dak moet 14 echt passen) voor een 14 paneel OW opstelling (zoals aangegeven in de TS) maar dan met een Growatt 3600TL-XE hybrid. De totale kosten komen dan op EUR 5635.36 uit in de BTW. Op deze manier hoef ik dan niet naar 3 fase over te stappen en de installateur gaf aan dat er maar een verlies is van 0.5% door de aftopping op jaarbasis.

Als ik de oude panelen dan nog voor een euro of 500 (?) kan verkopen en de BTW eraf haal, dan zit ik op een netto investering van ± 4200 euro.

Ik zie hier verder niet heel veel problemen mee?

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 19-11-2021 16:29 ]

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Fr33z schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:02:
easy:

Uiteindelijk voor deze optie gegaan, verlies was aldus de installateur maar 0.5%. Hij had, op mijn verzoek, de maten nog eens doorgenomen en hij is er van overtuigd dat er 14 passen. Totaalbedrag kwam op 5600 euro bruto uit; ik ga de huidige installatie nog proberen te voorkopen (wat een gek er voor geeft) en hoop zo netto net onder de 4k uit te komen.

Binnenkort gaan we een laadpaal plaatsen en komt er een FEV op de oprit te staan, dus dat komt allemaal mooi samen :)
Bedankt voor alle input (metname @Ronald en @Fr33z ), weer een hoop opgestoken!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Even een kickje; vandaag zijn de panelen geplaatst! Er konden echt precies 14 stuks ( CC @Ronald ), met nog een heel klein beetje speling. Meer past er dan ook echt niet op. 2 man, goed gewerkt en precies ok 17.00 uur klaar.

Morgen kijken of de boel ook echt werkt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhPKr5Fa-aP-Ed2k4G3mlu_daIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIMQ4eprDGokOASUEWbT3YRW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ey9ZnCQBmV4ko7_A27-u5b1IyS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVeISe7vPZT9bd64qyQjSNBg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzQ268MliswQOWQRZp1sHPnXc3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MAlG14lnCiYE6khOjDkPlsev.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kijken of ik de oude set nog kwijt kan op MP :)

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-11 15:09
Ronald schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:27:
Inderdaad, het moeilijke werk ligt klaar voor een installateur; en dat erkennen ze geen van allen in hun prijzen... Sorry die 200 korting is echt weinig.

Meten is weten... Dat legspul kan misschien hergebruikt (@Fr33z zonder meer nee is te kort door de bocht), of wellicht met aanpassing. Dat is een duur deel van een platdak installatie wat je niet zonder meer moet weggooien.

5500Wp op 3600 met platdak O-W is wel pittig overgedimensioneerd, zoveel spreiding komt er niet uit 10 graden. De 70% geld bij 30 graden.

O-W is minderopbrengst, en dat moet meer dan goedgemaakt worden met meer panelen... want duurder... van 10 naar 12 is op het randje van rendabel... 14 zie ik niet lukken.
Inderdaad…

En de max wattpiek volgens datasheet op de growatt 3600 is (uit mijn hoofd) 5040wp.

Dus die 5250wp wat men zegt “makkelijk kan” is “buiten specs”…

Door de lage hoek doet hij het bijna net zo goed als een zuid opstelling. Topt dan wel erg veel af.

Meer dan ie 5040wp zou ik ook niet aanbevelen hier.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik had nog willen opmerken als de buurman niet gelijk panelen wil hebben, als je toch op het dak bent...
Nu zie ik pas dat jou eerste post al weken oud is.

Netjes, 14 panelen volledig uitzicht, dát zal een hoge WAF opleveren!

[ Voor 19% gewijzigd door frisianstar op 18-12-2021 09:39 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• ThinkPad
Netjes! Ben ook wel benieuwd wat je nog voor de oude set gaat krijgen, laat je dat nog even weten t.z.t :) ?

Is die stapel stenen bij de schoorsteen inmiddels opgeruimd? Is veel gewicht op één plek, met het oog op lekkage wil je dat daar niet laten liggen lijkt mij.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:42:
Netjes! Ben ook wel benieuwd wat je nog voor de oude set gaat krijgen, laat je dat nog even weten t.z.t :) ?

Is die stapel stenen bij de schoorsteen inmiddels opgeruimd? Is veel gewicht op één plek, met het oog op lekkage wil je dat daar niet laten liggen lijkt mij.
1. Doe ik!
2. Yup, die is verdeeld onder de panelen

Kwam er vandaag alleen achter dat de installatie niets deed. Installateur las de omvormer van een afstand uit; probleem aan de AC kant. Hij kon pas dinsdag langskomen, dus zelf even wat bekeken en doorgemeten. Wat bleek; de vorige installateur heeft bij het installeren van de PV groep, de blauw met bruin verbonden en andersom :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3SalWGeoiakvLmcPI8MZmJDApk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9G0X2Trf8RjtEsDXYWc30cK.jpg?f=fotoalbum_large

(Schakelaar met de gele knop)

Groep uitgezet, draden omgedraaid en de groep weer aangezet en de unit deed prima zijn ding vervolgens!

• Ronald
  • Nu online
Keurig geworden! En bedankt voor het terugkoppelen van het resultaat.

Ik zie een emmer op de achtergrond die ik ook nog heb... Ze hadden me echt een bak klemmen teveel opgestuurd...

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
@ThinkPad

Set vandaag op MP gezet met vraagprijs van 650 euro. Net verkocht (schansen+omvormer+panelen) voor 500 euro.

Zal best wel wat meer ingezeten hebben als ik het langer had laten staan, maar iemand op MP vinden die ook communiceert is al lastig genoeg en nu ben ik er ook vanaf. 500 euro was ook een beetje mijn ondergrens, dus ik ben tevreden :Y

Met de belastingteruggave erbij kom ik dan netto uit op ongeveer 3900 euro. oOo

Pagina: 1