Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:25
Mijn vraag
Ik heb ongeveer 2 jaar nu 9 panelen van 330WP op mijn dak. Helaas passen er niet meer. Als je eenmaal panelen hebt, wil je er nog meer, dus ik ben van plan om schuur ook vol te leggen. Probleem: Het is een kleine schuur.
Afmetingen dak: 207cm x 350cm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roMrOnS0Fw0XAJS3L0OL1HadNjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0jNNj2a9JU4rutItlJJ0abV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil een korte terugverdientijd, dus mijn focus ligt op 2e hands panelen en omvormer.

Vanwege de kleine ruimte ben ik op zoek gegaan naar 4 stuks 80cm brede panelen, die wil ik dan oost/west neerleggen naast elkaar, dus || ||. Ik zou dan op ongeveer 800WP uitkomen. Ik denk dat dat wel moet lukken met een kleine omvormer in 1 string, klopt dat?
80cm panelen zijn niet zo lang, dus de ruimte is niet optimaal benut. Een andere optie is om 4 normaal formaat panelen te nemen en dan oost west portrait neer te leggen. Dan haal ik misschien wel de 1200WP.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Afmetingen dak: 207cm x 350cm

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een kleine omvormer bijv; https://www.solar-bouwmar...mvormers-mic-750tl-x.html
of
https://www.solar-bouwmar...e-omvormers-gw700-xs.html
Of iets vergelijkbaars.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01
3 stuks nieuw van max 180-190cm pakken, dan kom je in de richting van 1200Wp.
Deze? https://www.solar-outlet....white-tsm-400de09-08.html

Zuid portrait leggen, 3 panelen is al amper een string zelfs op een Goodwe XS. Opbrengst iets hoger.

O-W kan niet op 1 string!!
Met omvormer voor 2 O-W strings ga je naar een omvormer die met die 2 panelen geen schaduwbeheer kan, en kost veel meer.

Enige knappe alternatief is een APSystems micro waarmee je O-W zou kunnen; maar daar heb je zonder ECU-R van 180- euro geen monitoring bij.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 10-11-2021 14:23 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
3 van deze naar zuid gericht met een lichte hellingshoek? (betonbandje of dual betonvoet)
https://www.winkelman-zon...ono-perc-z-120028466.html

En dan een 1 of 1,5 kW omvormer
https://www.solar-bouwmar...vormers-mic-1500tl-x.html

of een SMA 1.5 van markplaats (als je installateursww hebt, kan je die ook laag instellen vanaf 50 V)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-11-2021 17:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
AUijtdehaag schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:01:
3 van deze naar zuid gericht met een lichte hellingshoek? (betonbandje of dual betonvoet)
https://www.winkelman-zon...ono-perc-z-120028466.html

En dan een 1 of 1,5 kW omvormer
https://www.solar-bouwmar...vormers-mic-1500tl-x.html

of een SMA 1.5 van markplaats (als je installateursww hebt, kan je die ook laag instellen vanaf 50 V)
Bedankt en ook @Ronald bedankt voor jullie reactie.
Focus ligt op 2e hands panelen. Deze betonvoeten zijn wel mooi. Ik zou dan ook 4 panelen in landscape kunnen leggen. Panelen van max 175 lang.

Edit: Dit zou dan een mooie set zijn: https://link.marktplaats.nl/m1770715583

[ Voor 4% gewijzigd door Jimster op 10-11-2021 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Je zou even kunnen puzzelen met SunnyDesign wat je kwijt kunt en op wat voor manier. Afhankelijk van hoe handig je bent/hoeveel tijd je erin wil steken zou je ook zelf betonvoeten kunnen maken: Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

Heb zelf twee panelen op m'n schuurtje gelegd en betonvoeten gemaakt van stapelblokken voor in de tuin, naar het voorbeeld van Ophidian in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"

Voor een dergelijk kleine setup zou ik echt tweedehands zoeken, een setje zoals je al postte inderdaad. Nieuw valt veel te duur uit qua TVT. Vooral de omvormer hakt er dan flink in qua kosten. Ik heb deze 248W micro-omvormers gebruikt.

Ben benieuwd of je tweedehands wat kunt krijgen, nu met de hoge gasprijzen zit iedereen in de vijver van gebruikte panelen te vissen :P

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 10-11-2021 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
ThinkPadd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:36:
Ben benieuwd of je tweedehands wat kunt krijgen, nu met de hoge gasprijzen zit iedereen in de vijver van gebruikte panelen te vissen :P
Ik heb een deal gesloten voor die marktplaats set voor 350. Nette prijs lijkt mij. Nu nog betonvoeten zien te scoren voor een acceptabele prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03
Is volgens mij inderdaad een prima prijs. Heb je al een opstelling in gedachten? 4 ga je niet kwijt kunnen lijkt me, gezien ze bijna 1m breed zijn. Losse paneel kun je zo weer verkopen via MP natuurlijk. Weet alleen niet of omvormer dan wel in sweet spot draait qua stringvoltage. Met 3*31,2V zit je wel >80V die hij nodig heeft om op te starten, maar meer spanning is vaak beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@ThinkPad 2x2 landscape = 1.99x3.28 op dubbele betonvoet oid gaat lukken, al is het niet ruim ;-)

@Jimster kijk ook eens bij De Groot beton, die maken ook voeten.

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 10-11-2021 21:56 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Ronald schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:56:
@ThinkPad 2x2 landscape = 1.99x3.28 op dubbele betonvoet oid gaat lukken, al is het niet ruim ;-)

@Jimster kijk ook eens bij De Groot beton, die maken ook voeten.
2x2 landscape inderdaad. Zou moeten lukken.
De Groot beton heb ik inderdaad gezien. Helaas hebben zij ze alleen in 5 graden. 10 graden heeft mijn voorkeur. Dus waarschijnlijk worden het die van Sun Solar.
Ruim 65 euro voor een stukje beton maal 3. Best prijzig die dingen.

[ Voor 11% gewijzigd door Jimster op 10-11-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:43
Leuk setje gescoord zo te zien.
Ga je hier nog een aparte groep voor aanleggen? Of sluit je hem aan op de electra die al aanwezig is in de schuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Retrospect schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:50:
Leuk setje gescoord zo te zien.
Ga je hier nog een aparte groep voor aanleggen? Of sluit je hem aan op de electra die al aanwezig is in de schuur?
Officieel moet het op een aparte groep, maar ik weet niet of dat gaat lukken. De schuur heeft geen energieverbruikers, dus ik denk dat het wel acceptabel is als ik die groep gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De Goodwe kan tot 5A toevoegen aan wat waarschijnlijk op 16A gezekerd is, totaal 21A... dat is volgens mij in principe veilig over 2.5mm².

Netjes is een onderverdeler plaatsen 'PV verdeler' (kun je ook zelf in elkaar schroeven) zodat alles netjes op 16A blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
Ronald schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:07:
De Goodwe kan tot 5A toevoegen aan wat waarschijnlijk op 16A gezekerd is, totaal 21A... dat is volgens mij in principe veilig over 2.5mm².

Netjes is een onderverdeler plaatsen 'PV verdeler' (kun je ook zelf in elkaar schroeven) zodat alles netjes op 16A blijft.
Kost inderdaad weinig (55 euro ben je klaar), dan weet ik zeker dat het goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik had voor iets dergelijks onderdelen bij elkaar bij Sander vunderink... ABB componenten zelfs. Emat kost misschien minder... Maar dat is een zogenaamd a mark geclaimd door bedrijf wat opvallend op zelfde adres zit als de importeur... Klinkt WC eend. Ze zijn er in Electro voor huisinstallaties topic geen fan van.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Jimster schreef op woensdag 10 november 2021 @ 22:00:
[...]

2x2 landscape inderdaad. Zou moeten lukken.
De Groot beton heb ik inderdaad gezien. Helaas hebben zij ze alleen in 5 graden. 10 graden heeft mijn voorkeur. Dus waarschijnlijk worden het die van Sun Solar.
Ruim 65 euro voor een stukje beton maal 3. Best prijzig die dingen.
Ik dacht meer aan 4,5 graden om gezeur te voorkomen
AUijtdehaag in "Platdaksysteem met verschillende orientaties en schaduw"

Zorg wel dat de mc4 stekkers geen water zien. Vooral bij 2e hands spul. (Materiaal wat al verduurd is)

Bekijk ook de achterkant op beschadigingen als je de set ophaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfIIhcGnMoor4R9pBSBkLiaLPpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqHFt1LYhhL4D6KqpHq86DVQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-11-2021 05:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
AUijtdehaag schreef op donderdag 11 november 2021 @ 05:26:
[...]

Ik dacht meer aan 4,5 graden om gezeur te voorkomen
AUijtdehaag in "Platdaksysteem met verschillende orientaties en schaduw"

Zorg wel dat de mc4 stekkers geen water zien. Vooral bij 2e hands spul. (Materiaal wat al verduurd is)

Bekijk ook de achterkant op beschadigingen als je de set ophaald.
[Afbeelding]
Je moet het maar net weten van die afstand. Ik heb nog wel wat speling tot de dakrand. De 207cm is alleen het grind gedeelte. En het ligt een beetje verdiept.
Bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De 7 en de 10 graden hebben volgens mij een opstaand randje onder aan de voet. Bekijk zelf even wat fotos.
Dat betekend dat panelen en voet nog wat langer worden )
Of je zet de slijptol in de betonvoet

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jimster
Het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7YDgYegLnMrrG4oGabgip8pAng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rEefN5oIoQC3ZO8d9TB1aoh.jpg?f=fotoalbum_large
Ik moet alleen de kabels nog wegwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08
Jimster schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:13:
Het eindresultaat:
[Afbeelding]
Keurig!

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:43
Jimster schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:13:
Het eindresultaat:
[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Mooi functioneel gebruik van een anders verloren stukje ruimte.
Uiteindelijk gewoon op de groep die al in het schuurtje aanwezig was aangesloten neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
Retrospect schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 16:39:
[...]
Ziet er goed uit. Mooi functioneel gebruik van een anders verloren stukje ruimte.
Uiteindelijk gewoon op de groep die al in het schuurtje aanwezig was aangesloten neem ik aan?
Klopt, in de schuur heb ik alleen verlichting als verbruikers. Misschien ga ik het nog anders doen.
Nu liggen ze toch in de schaduw. Pas vanaf maart verwacht ik dat ze in de zon liggen, dus ik heb nog even tijd om er over na te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:25
Ziet er keurig uit. Zoiets heb ik ook nodig. Welke helling hebben ze nu uiteindelijk gekregen? En hoe heb je dat praktisch gedaan? Iets gekocht of zelf geknutseld? Fotootje van de constructie/achterkant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Een schuur met een spoiler ;-)

Netjes hoor @Jimster; Dat is wel het maximale halen uit dat schuurtje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Heb je nog een paneel als afdakje voor je schuurdeur overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zie wel een oplichtend celletje.....
Heb je iets van logging?

Verder veel plezier ermee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
thesaxofonist schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:16:
Ziet er keurig uit. Zoiets heb ik ook nodig. Welke helling hebben ze nu uiteindelijk gekregen? En hoe heb je dat praktisch gedaan? Iets gekocht of zelf geknutseld? Fotootje van de constructie/achterkant?
Ik heb deze betonvoeten gekocht, 10 graden:
https://www.sun-solar.nl/...shoek-in-kleur-antraciet/
Ik heb geen foto gemaakt van de achterkant. Als je daar behoefte aan hebt, wil ik het best maken.
RemcoDelft schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:34:
Heb je nog een paneel als afdakje voor je schuurdeur overwogen?
Nee, dat zou een hoop geknutsel worden. En ze liggen dan nog meer in de schaduw.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 18:41:
Ik zie wel een oplichtend celletje.....
Heb je iets van logging?

Verder veel plezier ermee...
Zag ik ook op de foto pas inderdaad. Even goed bekijken als het beter weer is.
In de Goodwe app kan ik wel de historische opwek zien van deze set. Heeft dit jaar 913kWh opgewekt. Lijkt mij prima. Niet bekend welke richting ze bij de vorige eigenaar lagen.
Pagina: 1