Home server of externe desktop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDtothebone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-11-2021
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuis wil ik een server of externe desktop hebben staan voor mijn bedrijf.
Hier moet op een eenvoudige manier software op afgespeeld kunnen worden zoals: boekhoudprogramma maar ook de iets zwaardere software zoals autocad. Dit wil ik mits dit mogelijk is kunnen besturen overal op de wereld mits de internet verbinding voldoet.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het hoeft niet super goedkoop te zijn of super duur. Het moet functioneel zijn en daar zal dan ook de prijs naar zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neel

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb geen flauw idee wat ik nodig heb, verwacht in ieder geval genoeg werk geheugen, een snel processor en wellicht een goede grafische kaart of is dit enkel nodig in de laptop/pc waar ik mee inlog?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet luidruchtig en moet passen in de meterkast en wat heb ik nog nodig voor eventuele backups

Ga je overklokken?
Dit advies laat ik aan de kenners over.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen in het adviseren van een goede pc of server die voldoet aan mijn vraag om programma's te laten draaien. Het mag een samengestelde mini pc zijn met windows server of een kant en klaar systeem. Maar advies hier in is voor mij al goud waard.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Wat zijn de systeem eisen van die pakketten die erop moeten?
Hoeveel opslag heb je nodig?
Hoe wil je de backup? In de cloud, op disk, en hoevaak?

Er ontbreekt nog veel info om advies te geven.

[ Voor 29% gewijzigd door WeHoDo op 10-11-2021 23:40 ]

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDtothebone
Systeemeisen Syntess:

Besturingssysteem:

Windows server vanaf server 2008 R2 SP1
Windows versie vanaf Windows 7 SP 1
Geen ondersteuning van OS X Parallels en Linux
Small Business server; SBS 2011 wordt niet ondersteund

Server:

Firebird (<Atrium versie 6.0) database 2.5.6 (Syntess levert deze standaard mee)
Firebird (>=Atrium versie 6.0) database 3.0.4 (Syntess levert deze standaard mee)
VMWare > VMXNET3 adapter
Internetverbinding is noodzakelijk
Microsoft.NETframework (<Atrium versie 6.0) 4.6.1 of hoger
Microsoft.NETframework (>=Atrium versie 6.0) 4.7.2 of hoger
Harde schijf:
HDD of SSD
Minimaal een RAID1 configuratie
Schijf en geheugenruimte:
Programmatuur > 500 MB
Database >100 GB
Geheugen minimaal > 4GB, bij voorkeur > 8GB
Vrije schijfruimte; I.v.m back up/restore minimaal 3 x de database grootte

Processor:

>=4 cores Multi-core processor
32-bits
64-bits, Syntess Atrium maakt op dit moment geen gebruik van 64-bits. De Firebird database kan daar wel
gebruik van maken.

Overig:

Virusscanners: database en programmatuur. Uitsluiten van On-Access scanner.
Beeldschermresolutie = 1024x768
Multi-user geschikt.
Internetbrowser webapplicaties: Vanaf Syntess Atrium versie 6.0 kan er geen gebruik meer worden gemaakt
van Internet Explorer. Advies is Google Chrome of Mozilla Firefox

System requirements for AutoCAD 2022 including Specialized Toolsets (Windows)

Operating System 64-bit Microsoft® Windows® 10. See Autodesk's Product Support Lifecycle for support information.
Processor Basic: 2.5–2.9 GHz processor
Recommended: 3+ GHz processor
Memory Basic: 8 GB
Recommended: 16 GB
Display Resolution Conventional Displays:
1920 x 1080 with True Color

High Resolution & 4K Displays:
Resolutions up to 3840 x 2160 supported on Windows 10 (with capable display card)
Display Card Basic: 1 GB GPU with 29 GB/s Bandwidth and DirectX 11 compliant
Recommended: 4 GB GPU with 106 GB/s Bandwidth and DirectX 12 compliant
Disk Space 10.0 GB
Network See Autodesk Network License Manager for Windows
Pointing Device MS-Mouse compliant
.NET Framework .NET Framework version 4.8 or later
System requirements for AutoCAD 2022 for Mac
Operating System Apple® macOS® Big Sur v11
Apple macOS Catalina v10.15
Apple macOS Mojave v10.14
Model Basic: Apple Mac Pro® 4.1, MacBook Pro 5.1, iMac® 8.1, Mac mini® 3.1, MacBook Air®, MacBook® 5.1

Recommended: Apple Mac® models supporting Metal Graphics Engine
Apple Mac models with M series chip are supported under Rosetta 2 mode.
CPU Type 64-bit Intel CPU
Recommended: Intel Core i7 or higher
Memory Basic: 4GB
Recommended: 8GB or higher
Display Resolution Basic: 1280 x 800 display
High Resolution: 2880 x 1800 with Retina Display
Disk Space 4 GB free disk space for download and installation
Pointing Device Apple-compliant Mouse, Apple-compliant Trackpad, Microsoft-compliant mouse
Display Card Recommended: Mac native installed graphics cards
Disk Format APFS, APFS(Encrypted), Mac OS Extended (Journaled), Mac OS Extended (Journaled, Encrypted)
Additional Requirements for large datasets, point clouds, and 3D modeling
Memory 8 GB RAM or more
Disk Space 6 GB free hard disk available, not including installation requirements
Display Card 3840 x 2160 (4K) or greater True Color video display adapter; 4G VRAM or greater; Pixel Shader 3.0 or greater; DirectX-capable workstation class graphics card.

Specialized Toolsets (Windows Only)
Toolset Additional Requirements
AutoCAD Map 3D Disk Space: 20GB
Memory: 16GB
Database & FDO Requirements (see below)
AutoCAD Electrical Disk Space: 20GB
Microsoft Access Database Engine 2016 Redistributable (x64) (16.0.5044.1000) or later
AutoCAD Architecture Disk Space: 20GB
AutoCAD MEP Disk Space: 21GB
AutoCAD Plant 3D Disk Space: 12GB
AutoCAD Mechanical Disk Space: 12GB
AutoCAD Raster Design Disk Space: 1GB

AutoCAD Map 3D Additional Requirements (Windows Only)
FDO Provider Requirements
FDO Provider Certified With Notes
Microsoft SQL Server Microsoft SQL Server 2016 Standard and Enterprise Editions
Microsoft SQL Server 2017 Standard and Enterprise Editions
Microsoft SQL Server 2019 Standard and Enterprise Editions Industry Models also support the versions of Microsoft SQL Server listed on the left.
Oracle 12c Release 2 Oracle 12.2.0.1.0
Standard Edition and Enterprise Edition Industry Models support the same Oracle versions as listed on the left.
Oracle 18c Oracle 18.3
Enterprise Edition and Standard Edition 2 Industry Models support the same Oracle versions as listed on the left.
Oracle 19c Oracle 19.3
Enterprise Edition and Standard Edition 2 Industry Models support the same Oracle versions as listed on the left.
Raster DEM, JPG2K, DTED, MrSID®, ECW, PNG, ESRI® Grid, TIFF, JPEG, ESRI® ASCII
Autodesk SDF 3.0
ESRI ArcGIS ArcGIS® 10.8.1
ArcGIS 10.7.1
ArcGIS 10.6.1 This Provider requires ESRI licensed components to be installed on client system.
MySQL 8.0
ODBC The FDO ODBC provider has been tested with corresponding versions of ODBC drivers that are shipped with the relevant supported operating systems version.
OGC WMS WMS 1.3.0
OGC WMTS WMS 1.0.0
OGC WFS WFS 2.0.0
SQLite SQLite 3.27.2
PostgresSQL PostgreSQL 12.2 + PostGIS 3.0
ODBC Drivers Tested Versions
Microsoft® Access® Driver (*.mdb, *.accdb) Microsoft Access database engine 2016 (English) 16.00.4999.1000
Microsoft® Excel® Driver (*.xls, *xlsx, *.xlsm, *.xlsb) Microsoft Access database engine 2016 (English) 16.00.4999.1000
MySQL® ODBC 8.0 Driver 8.00.22.00
SQL Server® 10.00.18362.01
Oracle® in OraClient19Home1 19.00.00.00

• WeHoDo
Syntess, leuk pakket. Werk er dagelijks mee met installaties.
Gebruik je ook 2BA of andere product imports, als Technische Unie?
Maak je gebruik van werkbonnen?

Ik zou zelf Syntess op een losse VM host op je PC / Server zetten en dan werken met de Syntess Client.

[ Voor 6% gewijzigd door WeHoDo op 11-11-2021 00:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
Wil je perse boekhouding en AutoCAD op hetzelfde systeem willen draaien? Voornamelijk omdat jouw werkstation van buitenaf beschikbaar moet zijn lijkt mij dat niet geheel wenselijk.

Heeft dat AutoCAD ook een standalone editie zodat je niet perse een server hoeft op te zetten (betreft licentie en/of databestanden voor de tekeningen denk ik?).

Misschien kunnen zij jouw daarin ook nog adviseren.

Ook met betrekking tot het boekhoudprogramma, is daar geen cloud versie van? Dan kunnen zij zorgen voor backup en beschikbaarheid op afstand.

Als je geen verstand hebt van IT (sorry, die indruk krijg ik) zou ik dergelijke services via de leverancier echt aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Fore! schreef op donderdag 11 november 2021 @ 00:10:
Als je geen verstand hebt van IT (sorry, die indruk krijg ik) zou ik dergelijke services via de leverancier echt aanraden.
+1
Dat dus. Er staat nergens iets over veiligheid en beveiliging of het gebruik van, ik noem maar iets, een VPN.
Topicstarter lijkt niet echt bekwaam te zijn op dit vlak. Vallend en opstaan leert men, maar dat wil je volgens mij niet met je hele bedrijf en de data ervan doen. Je data ligt zomaar op straat, is gewist of geencrypt en tegen astronomische bedragen kan je er dan weer bij... en ja, die dingen gebeuren echt.

Mijn advies aan TS: schakel een bedrijf in die dit kunnen en die de risico's kennen en afdichten zodat jij zorgeloos je werk kan doen waar je goed in bent. :)

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 11-11-2021 00:28 ]

Alles kan stuk.

• WeHoDo
Syntess is het boekhoudpakket en daarvan is er een Cloud versie van. Echter is dit geen webbased variant, maar een RDP / Citrix APP gebaseerd.

Zoal Syntess zelf als SEVENP biedt Syntess Hosting aan.

• JDtothebone
Syntess, leuk pakket. Werk er dagelijks mee met installaties.
Gebruik je ook 2BA of andere product imports, als Technische Unie?
Maak je gebruik van werkbonnen?

Ik zou zelf Syntess op een losse VM host op je PC / Server zetten en dan werken met de Syntess Client.
Mijn hoofdleverancier is Oosterberg maar idd ik werk met 2BA. Maak ook gebruik van werkbonnen die gekoppeld zijn aan mijn projecten.

Wat bedoel je met een losse VM host?

• JDtothebone
Wil je perse boekhouding en AutoCAD op hetzelfde systeem willen draaien? Voornamelijk omdat jouw werkstation van buitenaf beschikbaar moet zijn lijkt mij dat niet geheel wenselijk.
Ja dat wil ik graag. Ik wil alles op hetzelfde systeem laten draaien.
Heeft dat AutoCAD ook een standalone editie zodat je niet perse een server hoeft op te zetten (betreft licentie en/of databestanden voor de tekeningen denk ik?).

Misschien kunnen zij jouw daarin ook nog adviseren.

Ook met betrekking tot het boekhoudprogramma, is daar geen cloud versie van? Dan kunnen zij zorgen voor backup en beschikbaarheid op afstand.
Autocad en ook de aanvullende software Stabicad werken met licenties. Ik kan maar 1 licentie per station gebruiken. Dus nu wil ik voor mezelf de licentie op 1 station laten draaien maar wel gebruik kunnen maken waar ik ook maar ben.

Dat zelfde geld ook voor Syntess, ja er is een cloud versie van. Wil ik dat NEE. Is het veiliger dan thuis. NEE.

• JDtothebone
Dat dus. Er staat nergens iets over veiligheid en beveiliging of het gebruik van, ik noem maar iets, een VPN.
Topicstarter lijkt niet echt bekwaam te zijn op dit vlak. Vallend en opstaan leert men, maar dat wil je volgens mij niet met je hele bedrijf en de data ervan doen. Je data ligt zomaar op straat, is gewist of geencrypt en tegen astronomische bedragen kan je er dan weer bij... en ja, die dingen gebeuren echt.

Mijn advies aan TS: schakel een bedrijf in die dit kunnen en die de risico's kennen en afdichten zodat jij zorgeloos je werk kan doen waar je goed in bent. :)
Waarom moet ik iets vertellen over de beveiliging. Misschien verstandig om gewoon antwoord te geven op de topic i.p.v. zonder enige reden iemand afbranden op zijn uiterlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:31
JDtothebone schreef op donderdag 11 november 2021 @ 06:22:
[...]

Waarom moet ik iets vertellen over de beveiliging. Misschien verstandig om gewoon antwoord te geven op de topic i.p.v. zonder enige reden iemand afbranden op zijn uiterlijk.
Misschien verstandig om gewoon naar zijn (terechte) advies luisteren en dankbaar te zijn voor de reacties die je hier allemaal gratis krijgt.
Diverse bedrijven zijn omdat ze IT beveiliging niet op orde hadden, kopje onder gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:07
Er worden hier veel zinnige dingen gezegd, het is echt veel beter dit uit te besteden of in de cloud te doen, je wilt niet de volgende Media Markt worden met je bedrijf en het dan zelf moeten oplossen. Een computer die open staat naar het internet wordt 100% zeker door soortgelijke boefjes als die achter deze aanval zitten gevonden en getest op zwakheden.

Als je dit desondanks alle waarschuwingen, gehesen stormballen, en rode vlaggen toch wilt doorzetten dan kan wat jij wilt bereiken met rigoreuze patching van Windows en je software, continue monitoring op verdachte zaken, RDP, een VPN en 2FA.

Microsoft heeft daar artikelen over geschreven, lees daar ook vooral de waarschuwingen!

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 11-11-2021 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeHoDo
Op je gewone OS (Windows 10 of 11) een Hyper-V host installeren en daarop dan een Hyper-V client met daarop de server van Syntess draaien. Het voordeel is dat deze dan buiten je eigen OS om draait.
Syntess zelf is best een ingewikkeld systeem met die verschillende Windows services die draaien.
Kans op conflicten is erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@JDtothebone wat jij wilt kan allemaal. Kost wel een beetje geld. Beste performance met autocad via een remoting protocol krijg je met Citrix HDX. Hiervoor heb je dus een server nodig met genoeg ram, cpu en een GPU. Daarom zet je (bijvoorbeeld) Citrix Hypervisor (want gratis bij je citrix lienctie). En daarop maakt je vervolgens een domain cotroller, delivery controller, storefront server en je virtuele werkplek. Voor de veilige verbinding van buitenaf zet je er nog een Citrix ADC voor welke als gateway dient.

Het kan ook iets simpeler met minder componenten in je eigen netwerk dan ga je naar citrix cloud oplossingen kijken.

Het kan ool nog simpeler en dan neem je een azure vm af met een GPU maar die performen meestal niet zo lekker over rdp met audocad.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Pagina: 1