Compleet systeem met 12de generatie Intel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars9009
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-05 13:30
Hoi!

Ik heb een vraag over het uitstellen of nu kopen van een nieuwe pre-built.
Ik ben op zoek naar een PC voor ongeveer €700 die niet heel veel meer moet kunnen dan mailen, surfen en printen. Dit kan voor minder maar hij moet een poosje mee dus liever iets meer zodat hij niet na een paar jaar al af is. (Ik denk dat je voor deze pricerange moeilijk zelf een systeem kan bouwen)

Ik heb hier vorige week op tweakers de review gezien van de nieuwe generatie Intel core processors en die zien er een stuk beter uit dan de 11e generatie. Zit er een beetje een standaard tijd tussen de release en de eerste pre-built systemen die op de markt komen? Ik wil voor het einde van het jaar het systeem af hebben maar ik vraag me af of het dan beter is te wachten op de nieuwe generatie of niet. Ook qua prijs heb ik geen idee of die systemen een goede keuze zijn.
Ik kan nog nergens in de pricewatch of op google een systeem vinden.

Ik hoop dat jullie mij een advies kunnen geven.

Groetjes!

Beste antwoord (via Lars9009 op 11-11-2021 07:36)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lars9009 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:53:
Ik ben op zoek naar een PC voor ongeveer €700
[...]
(Ik denk dat je voor deze pricerange moeilijk zelf een systeem kan bouwen)
Ik ben van de compleet tegenovergestelde mening. Juist voor een dergelijk budget kan je een fantastisch systeem samenstellen zonder de extra kosten van een systeembouwer. Neem maar eens een kijkje bij de Best Buy Guides hier op tweakers.

Verder eens met bovenstaande dat er 0 noodzaak is voor een eenvoudige computer om nu direct in te zetten op 12e generatie intel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Waarom wachten op een nieuwe snelle cpu als het enige wat je doet is een beetje surfen, mailen en printen. Alsof de 12-serie dan opeens super belangrijk is om op te wachten.

[ Voor 40% gewijzigd door CyberMania op 10-11-2021 19:55 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lars9009 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:53:
Ik ben op zoek naar een PC voor ongeveer €700
[...]
(Ik denk dat je voor deze pricerange moeilijk zelf een systeem kan bouwen)
Ik ben van de compleet tegenovergestelde mening. Juist voor een dergelijk budget kan je een fantastisch systeem samenstellen zonder de extra kosten van een systeembouwer. Neem maar eens een kijkje bij de Best Buy Guides hier op tweakers.

Verder eens met bovenstaande dat er 0 noodzaak is voor een eenvoudige computer om nu direct in te zetten op 12e generatie intel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:17
Voor de genoemde taken voldoet een i3 van de 2e generatie (en die is 10 jaar oud) nog steeds. waarom zou je dan een 12e gen i5 met 16 threads (want minder is er nog niet) nodig hebben voor de komende 10 jaar? Neem lekker een 11e gen i5. Dan heb je voor €300 ipv €500 een cpu en moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Uszka schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:45:
Voor de genoemde taken voldoet een i3 van de 2e generatie (en die is 10 jaar oud) nog steeds.
Is dat zo?

Volgens mij heeft een i3-2xxx helemaal geen hardware decoding aan boord dus als "een beetje surfen" dus ook casual een 4K video is op YT of desnoods een HDR-demootje van 1 minuut van Samsung,nl, dan heb je aan een i3-2xxx dus erg weinig.

Allicht dat @Lars9009 en gezien de topicstart van Nieuw CAD-systeem (+-€1500) echt wel meer weet te vertellen over de "surf & print PC" maar zich vooral focust op 700 Euro en Gen-12 en dat past toch niet echt in 1 zin.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
MAX3400 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:50:
[...]

Is dat zo?

Volgens mij heeft een i3-2xxx helemaal geen hardware decoding aan boord dus als "een beetje surfen" dus ook casual een 4K video is op YT of desnoods een HDR-demootje van 1 minuut van Samsung,nl, dan heb je aan een i3-2xxx dus erg weinig.
Ja dat is zo. 90% van de mensen doen dit nog steeds op 1080p, misschien 1440p maar 2160P zeker niet. YT 4K heb je niets aan op een scherm van <2160p en HDR al helemaal niet. En als dat wel gewenst is dan is een GT 1030 2GD5 er zo bij gedrukt. Daar hoef je geen 700 piek op stuk te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Uszka schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:07:
[...]

Ja dat is zo. 90% van de mensen doen dit nog steeds op 1080p, misschien 1440p maar 2160P zeker niet. YT 4K heb je niets aan op een scherm van <2160p en HDR al helemaal niet. En als dat wel gewenst is dan is een GT 1030 2GD5 er zo bij gedrukt. Daar hoef je geen 700 piek op stuk te slaan.
:? Ik zal wel achterlopen maar decoding voor HDR (en dan ook even voor andere codecs) werkt pas goed op GPU's met 3GB VRAM (zoals ook bijvoorbeeld in de requirements van Netflix staat).

Daarnaast, HDR heeft absoluut niets te maken met de resolutie van 2160p (of hoger); de implementatie van HDR en zeker met de "standaardisatie" sinds HDMI2.0a, is dus gewoon mogelijk op elke resolutie.

Ja, ik denk zeker dat 700 en een beetje Euro niet nodig is voor een surf-PC; iets als V&A aangeboden: Gigabyte BRIX met Ryzen 7 4700U en 16gb ram of V&A aangeboden: 4x Intel NUC10i5FNH 8GB RAM en NVME SSD kan ook, zeker als er geen directe noodzaak is om extra hardware in de case te plaatsen zelf.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
MAX3400 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:13:

Daarnaast, HDR heeft absoluut niets te maken met de resolutie van 2160p (of hoger); de implementatie van HDR en zeker met de "standaardisatie" sinds HDMI2.0a, is dus gewoon mogelijk op elke resolutie.
Ik zei het een beetje kort door de bocht maar voor de genoemde taken zie ik geen meerwaarde in HDR en als dat wel verwacht wordt dan is het met een videokaart op te lossen in een op dit moment 10 jaar oud systeem. i5 vanaf de 11e generatie ondersteund het overigens gewoon.

• Lars9009
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-05 13:30
Bedankt voor jullie reacties.

Inderdaad, op dit moment is het qua prestaties niet nodig de 12e generatie te gebruiken. Maar ik had het idee dat die beter toekomstbestendig zijn dan dus bijvoorbeeld een 2e generatie (kijk naar de vereiste voor windows 11). Omdat ik hier niet helemaal zeker over was vroeg ik even om jullie mening;).
Uit jullie antwoorden is het wel duidelijk dat die 12e generatie geen toegevoegde waarde geeft in ieder geval.
Ik ga ook zeker even kijken naar zelf bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P47-Thunderbolt
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-05 07:34
Dan als je er 1 zelf bouwd doe het dan zo dat hij wel windows 11 aan kan. Dan dus TPM connector er op of dat ie in de bios is in te stellen.
Pagina: 1