Vraag

• Mirwits!
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:48
Ik heb mijn spaghetti van kabels te hard in the harddisk bay geprobeerd te duwen en nu de aansluiting van mijn harde schijf gebroken |:( .

Heeft iemand suggesties hoe ik dit zou kunnen maken? kan ik de pinnen van de kabel die er aan vast zat gewoon vast solderen? andere suggesties zijn welkom!

Alle reacties

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:24
Wat is je doel?
Harde schijf repareren zodat je 'm weer kan gebruiken? -> Niet doen, veel kans op problemen later
Data redden? -> Laat er een expert naar kijken (en regel in de toekomst beter je backups). Kijk voor meer info bijv hier: Thematopic: Datarecovery

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Voorzichtig de kabel erover heen schuiven, back-up maken en een nieuwe kopen. Het ziet er niet al te gehavend uit en er moet zeker met wat voorzichtigheid iets te proberen zijn.

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:59
klopt het dat enkel het plastic gebroken is en de contactpunten gewoon nog goed zitten?
zo ja, dan zou ik met een klein beetje JB Weld (das een makkelijk toepasbare twee componenten epoxy die je zelf mengt hoeveel je nodig hebt in dit geval een druppel van elk) het plastic weer terug plakken, dan zit het zo vast als je maar kan hebben (ik heb er zoveel mee gemaakt onder andere een tuinslang aan buitenkraan vast gemaakt wat nu 5 jaar later onder de zon/vorst en alleen op koude maanden na onder druk nog steeds lek vrij vast zit.)

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:09
Zit die aansluiting niet vast aan de printplaat? In dit geval zou je op zoek kunnen gaan naar iemand die exact zelfde schijf (en volgens mij firmware heeft) en daarvan printplaat lenen/kopen. Ik heb in het verleden nog wel eens printplaat opgestuurd naar iemand waarvan printplaat overleden was.

Misschien is het plastic met aansluitng ook nog wel redelijk makkelijk te vervangen van je printplaat. Heb daar echter geen ervaring mee.

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Lijkt alsof je de data kabel er op kan schuiven, anders idd solderen. Wellicht handig om klein krimp touw toe te voegen en er over te schuiven om kortsluiting te voorkomen.

[Voor 4% gewijzigd door ELD op 10-11-2021 15:46]

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:10
Silent7 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:57:
klopt het dat enkel het plastic gebroken is en de contactpunten gewoon nog goed zitten?
zo ja, dan zou ik met een klein beetje JB Weld (das een makkelijk toepasbare twee componenten epoxy die je zelf mengt hoeveel je nodig hebt in dit geval een druppel van elk) het plastic weer terug plakken, dan zit het zo vast als je maar kan hebben (ik heb er zoveel mee gemaakt onder andere een tuinslang aan buitenkraan vast gemaakt wat nu 5 jaar later onder de zon/vorst en alleen op koude maanden na onder druk nog steeds lek vrij vast zit.)
Waarom JB weld ipv normale epoxy? JB weld voegt op plastic echt niets toe. Het hele punt van JB weld is dat er metaal in zit, waardoor het wat sterker is bij gebruik op metaal.
Ik weet eigenlijk niet of het geleid, maar met het toegevoegde metaal kan ik me voorstellen dat het geleid.
Jb weld is ook knetterduur, en niet heel makkelijk te krijgen in Nederland.
Ze hebben wel goede marketing, want het reikt zelfs tot in Nederland, en iedereen is er lyrisch over. Het is prima spul, begrijp me niet verkeerd. Maar het is gewoon een goede kwaliteit epoxy, met toegevoegd metaal. Zo speciaal is het niet. Er zijn in Nederland ook gewoon merken die zo'n soort product hebben.

Hier kan je gewoon normale epoxy voor gebruiken. Alleen denk ik dat je die pinnen nooit meer echt goed op hun plek gaat krijgen. (het omgevouwen stukje zit normaal in de stekker, dat krijg je nooit meer voor elkaar)

Als je goed kan solderen zie ik ook niet echt een probleem met solderen en hem gewoon permanent gebruiken. Dan zou ik er wel alsnog wat epoxy of hete lijm overheen doen, zodat de pinnen gewoon stevig blijven, en niet kunnen bewegen. Anders kunnen ze natuurlijk heel makkelijk afbreken. Maar wat eigenlijk nog veel beter is, om de pinnen te volgen naar de print, en rechtstreeks op de print te solderen. (Maar dat zijn waarschijnlijk maar kleine puntjes, moet je ook maar kunnen solderen)

[Voor 11% gewijzigd door WEBGAMING op 10-11-2021 17:53]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Als er geen enkele pin is afgebroken is er weinig aan de hand: met een platbektangetje kan je de pinnetjes weer voorzichtig in het originele formaat knijpen en daarna de SATA-kabels erop doen.

• Mirwits!
Silent7 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:57:
Ja de pinnen zitter er nog gewoon prima op. Hij is "netjes" afgebroken op het plastic.
Het plastic zit vast in de kabel. Ik kan het plastic uit de kabel trekken en met lijm het plastic weer op de juiste plek krijgen met seconden lijm. Ik ben alleen bang dat door de lijm ze niet meer goed contact maken. geen idee hoe lijm dat beïnvloed.

Wat zijn de risico's? en is dit een langetermijnsoplossing?
krijn1985 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:07:
Zit die aansluiting niet vast aan de printplaat? In dit geval zou je op zoek kunnen gaan naar iemand die exact zelfde schijf (en volgens mij firmware heeft) en daarvan printplaat lenen/kopen. Ik heb in het verleden nog wel eens printplaat opgestuurd naar iemand waarvan printplaat overleden was.

Misschien is het plastic met aansluitng ook nog wel redelijk makkelijk te vervangen van je printplaat. Heb daar echter geen ervaring mee.
Ik heb de printplaat los gemaakt en die is makkelijk te vervangen. Alleen geen idee hoe ik aan een nieuwe printplaat kom. Is er een tweedehandsmarkt voor kapotte Hardeschijven? Voordeel van deze oplossing is dat ik de hardeschijf dan wel kan blijven gebruiken.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01 20:41
Mirwits! schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:21:
[...]

Ja de pinnen zitter er nog gewoon prima op. Hij is "netjes" afgebroken op het plastic.
Het plastic zit vast in de kabel. Ik kan het plastic uit de kabel trekken en met lijm het plastic weer op de juiste plek krijgen met seconden lijm. Ik ben alleen bang dat door de lijm ze niet meer goed contact maken. geen idee hoe lijm dat beïnvloed.

Wat zijn de risico's? en is dit een langetermijnsoplossing?
Misschien zie ik het niet duidelijk op de foto, maar waarom is dit geen optie?
RADRIGUZ schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:56:
Voorzichtig de kabel erover heen schuiven, back-up maken en een nieuwe kopen. Het ziet er niet al te gehavend uit en er moet zeker met wat voorzichtigheid iets te proberen zijn.
Niet lijm gebruiken of printplaten vervangen. Zorgen dat het gewoon net lang genoeg werkt om een backup te maken en daarna een nieuwe schijf kopen...

[Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 16-11-2021 13:28]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb ook zo'n disk liggen. Ik heb er een een SATAprintje ingedrukt (die power en dataconnector pakt)

Doordat er alleen een klein stukje van het plastic afgebroken is houdt dit de rest van de connector prima op hun plek. Die schijf heb ik zo al weer tijden draaien. Ik zet er geen heel belangrijke data meer op, maar ik vond het ook weer zonde om een 4TB schijf weg te gooien. Ik heb dat printje destijds een keer bij aliexpress weggehaald, maar het is vast op meer plekken te vinden.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:16

MsG

Forumzwerver

krijn1985 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:07:

Dan moet je veelal ook de BIOS-chip overzetten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Mirwits!
MsG schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:38:
[...]

Zit die niet op de print plaat?

• Mirwits!
TERW_DAN schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:36:
Ik heb ook zo'n disk liggen. Ik heb er een een SATAprintje ingedrukt (die power en dataconnector pakt)
[Afbeelding]

Doordat er alleen een klein stukje van het plastic afgebroken is houdt dit de rest van de connector prima op hun plek. Die schijf heb ik zo al weer tijden draaien. Ik zet er geen heel belangrijke data meer op, maar ik vond het ook weer zonde om een 4TB schijf weg te gooien. Ik heb dat printje destijds een keer bij aliexpress weggehaald, maar het is vast op meer plekken te vinden.
Is dit degene die je hebt?
https://www.onlinekabelsh...ME-k9TlKYYIoaAoJWEALw_wcB

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mirwits! schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:43:
[...]

Zit die niet op de print plaat?
Ja, dus als je de printplaat omzet, dan zit je met een bios die niet voor jouw disk is gemaakt. En moet je die van je oude print dus lossolderen, overzetten op de andere disk. Ik zou d'r niet aan beginnen :P
Ja, zo'n dingetje is het. Niet heel spannend (en via China vast ook nog wel wat goedkoper te vinden), maar het werkt in jouw geval denk ik prima.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:27
Een ander printje erop zetten zou kunnen, mits je exact de zelfde firmware/bios hebt. Ga die maar eens proberen te vinden, dat lukt bijna nooit.

Begin er niet aan, en breng het naar een data recovery bedrijf. gezien je platters niet beschadigd zijn zullen de kosten best meevallen. Voor een kleine 150-200 euro heb je zat bedrijven die dat voor je kunnen fixen.

Laat het gelijk een les zijn je data altijd te back-uppen.

• krijn1985
[...]

Ik heb de printplaat los gemaakt en die is makkelijk te vervangen. Alleen geen idee hoe ik aan een nieuwe printplaat kom. Is er een tweedehandsmarkt voor kapotte Hardeschijven? Voordeel van deze oplossing is dat ik de hardeschijf dan wel kan blijven gebruiken.
Ik heb hier op V&A wel eens printplaat verkocht van defecte schijf. Dus je zou daar ook vraag neer kunnen zetten.
MsG schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:38:
[...]

Volgens mij als je dus printplaat hebt van de juiste schijf en firmware zou het moeten werken zonder bios overzetten. Maar dat is iets wat je even moet nazoeken.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
BIOS is ook het verkeerde woord, het gaat om de eeprom met de kalibratiegegevens.

• MsG

MsG

Forumzwerver

krijn1985 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:07:
[...]
Volgens mij als je dus printplaat hebt van de juiste schijf en firmware zou het moeten werken zonder bios overzetten. Maar dat is iets wat je even moet nazoeken.
Nee helaas, dat gaat echt niet werken. Op die chip zitten hele specifieke gegevens voor specifiek dat exemplaar van de schijf. Maar goed, dat oversolderen is ook weer geen raketwetenschap.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:40
Ik heb dat ook wel meegemaakt. :(
Als je het plastic blokje nog hebt heb je goede kans om een sata kabel (tijdelijk) te bevestigen en fixeren om de data te kunnen kopiëren.
Zoals bijvoorbeeld op deze video:
Youtube: Fixing a Broken Port on Your SATA Device
Secondenlijm is hier niet voor geschikt, beter is om dan hotglue te gebruiken, wat ook weer makkelijk is te verwijderen met alcohol indien nodig.

Laatste optie natuurlijk om de data lijnen direct (netjes!) te solderen.
Youtube: Fixing a Broken SATA connector on a HDD

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:10
,

[Voor 99% gewijzigd door WEBGAMING op 17-11-2021 00:41]

• krijn1985
MsG schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:33:
[...]

Nee helaas, dat gaat echt niet werken. Op die chip zitten hele specifieke gegevens voor specifiek dat exemplaar van de schijf. Maar goed, dat oversolderen is ook weer geen raketwetenschap.
Misschien dat het in de laatste jaren veranderd is maar in 2011 heeft iemand het volgende van mij overgenomen:

Printplaat voor Samsung Spinpoint F1 HD753LJ Revisie A en op het label staat tevens F1_3D
Manufacturing date binnen een 2-3 maanden na 01-2008

Hierna heeft hij zijn schijf weer werkend gekregen. Of het moet toevallig zijn dat hij met het aanpassen van instellingen het ook met zijn eigen printplaat weer werkend had kunnen krijgen. Misschien was het ook wel geluk dat het bij dat type schijf wel werkte.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik heb diverse keren dit soort recovery-operaties gedaan en altijd werkte de schijf pas weer als je ook die chip overzette. Wellicht verschilt het per merk. Of de koper van jouw printplaat heeft wellicht ook deze chip omgezet.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee