Siemens afzuigkap aansluiten op centrale ventilator?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:30
Hoi,

Ik heb een siemens afzuigkap type LF98BIP50
Deze werkt nu als recirculatie en eigenlijk ben ik er totaal niet tevreden over.
Afzuiging zelf is prima, ik zie alle rook in de afzuigkap verdwijnen. Dus dat is het probleem niet.

De koolstoffilter werkt voor geen meter. Je ruikt nog steeds alles als er gekookt is.
Vocht gooit hij gewoon weer de ruimte in dus bij bepaalde maaltijden heb ik zeiknatte tegels.
Vet heb ik niet veel ervaring mee ik ga er van uit dat die opgevangen worden door de vet filters.

Gevoelsmatig heb ik nu dus een vrij dure afzuigkap alleen om wat vet op te vangen?

Ik zou in principe de afzuigkap ook op mijn centrale afzuigunit kunnen aansluiten.
Maar betekent dit dat ik de afzuiging dan via de centrale unit moet bedienen en niet meer via de afzuigkap zelf?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-05 17:12
Naar mijn weten kan/mag je alleen motorloze exemplaren aansluiten op centrale afzuiging. Zeker in een appartement moet je natuurlijk voorkomen dat je niet je kookdampen gewoon bij je buren weer naar binnen perst.
En dan stuur je je wasemkap dus inderdaad via de centrale afzuiging.

Ik heb dat een tijd gehad in een appartement, en die werken verder ook voor geen meter. Dus ik zou dat idee verder met rust laten.

Moet je er niet gewoon een nieuw filter in steken? Die moet je elk half jaar tot jaar vervangen m.i.

[ Voor 19% gewijzigd door Polderviking op 10-11-2021 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Als aanvulling op Polderviking.

Als je een normale afzuigkap aansluit op de centrale afzuigunit, dan breng je hiermee ook de mechanische ventilatie-unit uit balans. Daarnaast kan het bij appartementen ook zorgen voor brandgevaar. Brandbare gassen komen hierdoor bij je buren terecht en kunnen ontvlammen. Afhankelijk aan welke eisen de MV-unit voldoet uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-02 06:33
Als het geen appartement is kun je het doen, alleen moet je dan wel de buis van de ventilatie box afkoppelen en vandaar een nieuwe afvoer door het dak maken, je kunt hem niet aan de ventilatie box laten zitten aangezien de afzuigkap veel sterker is en de kook lucht mooi alle andere ruimtes in blaast.

beste is toch een aparte afvoer naar buiten (evt in een koof) aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
Polderviking schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:15:
Naar mijn weten kan/mag je alleen motorloze exemplaren aansluiten op centrale afzuiging. Zeker in een appartement moet je natuurlijk voorkomen dat je niet je kookdampen gewoon bij je buren weer naar binnen perst.
En dan stuur je je wasemkap dus inderdaad via de centrale afzuiging.

Ik heb dat een tijd gehad in een appartement, en die werken verder ook voor geen meter. Dus ik zou dat idee verder met rust laten.

Moet je er niet gewoon een nieuw filter in steken? Die moet je elk half jaar tot jaar vervangen m.i.
Dank voor de antwoorden,

In mijn geval gaat hem om een elektrische kookplaat(geen idee of de brandgevaar dan nog van toepassing is) en een hoekwoning. Buren is dus niet van toepassing.
Standaard staat de ventilatie box op stand 1(Altijd aan) Als ik de afzuigkap er op aansluit en op eigen kracht laat afzuigen bestaat er dus de kans dat de wc en badkamer straks naar eten ruiken. Of ik moet er voor zorgen dat als ik kook de centrale afzuiging altijd op de hoogste stand zet. Via homeassistant zou ik wel kunnen regelen dat dat geautomatiseerd gaat. Denken jullie dat dat goed gaat?

Helaas een een aparte afvoer niet mogelijk(Tenzij ik de hele keuken ga verbouwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Het is even afhankelijk welke mechanische ventilatie box je hebt. Maar normaal gesproken is de zuigkracht van de afzuigkap groter dan de MV-unit. Dus je hebt kans op kookgeuren in de overige ruimtes.

Heb je ook geen mogelijkheid om pijp die van de keuken naar de MV-unit gaat los te koppelen bij de MV-unit en die vervolgens af te voeren naar buiten? Dus dan krijg je nog op je dak nog een pijp. Dit is geen complexe ingreep als je gewoon dakpannen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
contrast schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:42:
Het is even afhankelijk welke mechanische ventilatie box je hebt. Maar normaal gesproken is de zuigkracht van de afzuigkap groter dan de MV-unit. Dus je hebt kans op kookgeuren in de overige ruimtes.

Heb je ook geen mogelijkheid om pijp die van de keuken naar de MV-unit gaat los te koppelen bij de MV-unit en die vervolgens af te voeren naar buiten? Dus dan krijg je nog op je dak nog een pijp. Dit is geen complexe ingreep als je gewoon dakpannen hebt.
Nee, Het is een pijp met aftakkingen naar keuken badkamer en wc. Dus tegelijk zuigt hij overal.
Er hangt nu een grijze doos zonder merk oid erop. Ik gok even dat hij minimaal 15 jaar oud is. Maar ik ben bereid om hem te vervangen als ik de afzuigkap met maximale vermogen er op mag aansluiten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
Serefsiz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:14:
[...]

Nee, Het is een pijp met aftakkingen naar keuken badkamer en wc. Dus tegelijk zuigt hij overal.
Er hangt nu een grijze doos zonder merk oid erop. Ik gok even dat hij minimaal 15 jaar oud is. Maar ik ben bereid om hem te vervangen als ik de afzuigkap met maximale vermogen er op mag aansluiten:)
Volgens mij bestaat dit gewoon niet. Zulke systemen werken in een bepaalde balans, en je wasemkap probeert gewoon zo veel mogelijk lucht af te voeren.

Los eigen kanaal naar buiten, recirculatie of motorloos zijn je opties.

Maar wanneer heb je voor het laatste het filter in kap vervangen? Want dat je kookluchten gewoon onverminderd de ruime in belanden is een symptoom van een verzadigd filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-05 14:19

Sebazzz

3dp

Als je een grijze unit hebt, dan heb je waarschijnlijk zo'n oude Stork. Die zou ik in verband met het stroomverbruik sowieso eens laten vervangen.

Inderdaad mag je geen aangedreven afzuigkant op een dergelijk kanaal aansluiten, volgens mij zelfs niet als je de centrale afzuiging actief laat meezuigen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:32
Je afzuigkap duwt 600l/min de buis in. De andere kant voert 400l/min af. Dat betekend dat die overige 200l/min ergens in de wc en badkamer er weer uit geperst worden.

*de getallen zijn gewoon een voorbeeld.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
Polderviking schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:01:
[...]

Volgens mij bestaat dit gewoon niet. Zulke systemen werken in een bepaalde balans, en je wasemkap probeert gewoon zo veel mogelijk lucht af te voeren.

Los eigen kanaal naar buiten, recirculatie of motorloos zijn je opties.

Maar wanneer heb je voor het laatste het filter in kap vervangen? Want dat je kookluchten gewoon onverminderd de ruime in belanden is een symptoom van een verzadigd filter.
De filter is zeker aan vervanging toe. Maar voor mijn gevoel werkte het ook al niet zoals verwacht toen hij nieuw was.

Het lijkt erop dat verder gebruiken zoals ik hem nu gebruik(recirculatie) de enige manier is op dit moment.

Dank allemaal voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 12:49

Shunt

Boe

Recirculatie is gewoon kut en werkt nooit zo goed als afvoeren naar buiten.
Aansluiten op je huidige afzuiging via een box gaat niet tenzij je heel je systeem om gaat gooien zoals al besproken hier boven.

Hou er dan wel rekening mee dat je overige afzuigpunten veel harder gaan afzuigen en je op je zolder de buis van de keuken naar buiten moet gooien. (of waar ergens alles binnen komt) Je moet ook uitkijken dat bvb niet je WC en je keuken op een afzuig kanaal zit als dat zo is dan ben je gewoon klaar.

Je enige optie dan is om alles naar buiten te gooien. Je hebt een hoek woning kun je niet gewoon een gat naar buiten maken en zo gelijk klaar zijn?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nog los van de tegendruk, bedenk ook dat je de vettigheid in de motor van de MV blaast. Die gaat met al dat stof heel erg verzadigen en dan worden de schoepen zwaar en gaat hij uiteindelijk aanlopen.

Recirculatie vind ik persoonlijk de slechtste oplossing en is echt iets voor als niets anders mogelijk is. Geurtjes, maar met name vocht is een probleem.

Kan je niet op een of andere manier een koof boven de keukenkastjes maken en zo zijwaarts naar buiten bijvoorbeeld?

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 10-11-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
Fairy schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:59:
Nog los van de tegendruk, bedenk ook dat je de vettigheid in de motor van de MV blaast. Die gaat met al dat stof heel erg verzadigen en dan worden de schoepen zwaar en gaat hij uiteindelijk aanlopen.

Recirculatie vind ik persoonlijk de slechtste oplossing en is echt iets voor als niets anders mogelijk is. Geurtjes, maar met name vocht is een probleem.

Kan je niet op een of andere manier een koof boven de keukenkastjes maken en zo zijwaarts naar buiten bijvoorbeeld?
Nee helaas niet, Probleem is dat precies achter de afzuigkap mijn wc zit. Ik heb verder geen hoge keukenkastjes om alsnog zijwaarts naar buiten te gaan. Afzuigkap is vrijstaand opgehangen.

Mogelijke oplossing is de plafond in WC te verlagen en op die manier alsnog naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Serefsiz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:20:
[...]

Nee helaas niet, Probleem is dat precies achter de afzuigkap mijn wc zit. Ik heb verder geen hoge keukenkastjes om alsnog zijwaarts naar buiten te gaan. Afzuigkap is vrijstaand opgehangen.

Mogelijke oplossing is de plafond in WC te verlagen en op die manier alsnog naar buiten.
Dat zou je inderdaad kunnen doen. In plaats van een koof een verlaagd plafond.
Doe er dan wel meteen een dikke dubbelwandige doorvoer in. Scheelt nogal qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 14:25
Check dit topic ook eens voor plasmafilters, zelf geen ervaring mee maar ben er ook naar aan het kijken.
In tegenstelling tot wat sommigen zeggen in dit topic vindt ik juist het naar buiten gooien van kooklucht niet ideaal; in de winter zuig je enorm veel warme lucht uit je huis, en in de zomer relatief koele lucht.

Ervaringen met plasmafilters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Polderviking schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:15:

Weet je wat die filters kosten? :+

Ik heb ook zo'n recirculatieding, ben er ook niet blij mee. Wij zetten altijd het raam open als we koken en soms de deur naar boven dan kan het in de badkamer het huis verlaten. Iedereen die op visite komt zegt dat dit beter is, warmte blijft binnen blabla, ja dat klopt wel, maar het vocht blijft ook binnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 10-11-2021 16:37 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
Marzman schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:34:
[...]

Weet je wat die filters kosten? :+
Hangt een beetje van je fabrikant af maar rond een euro of 20 per filter houd het wel een keer op toch?
Ik heb ook zo'n recirculatieding, ben er ook niet blij mee. Wij zetten altijd het raam open als we koken en soms de deur naar boven dan kan het in de badkamer het huis verlaten. Iedereen die op visite komt zegt dat dit beter is, warmte blijft binnen blabla, ja dat klopt wel, maar het vocht blijft ook binnen.
Afvoer is idd beter in het functionele opzicht, maar ik zit er ook mee dat ik geen pad naar buiten heb en die ook niet (zomaar) mag maken. (gevel = VVE)
En het is ook echt wel zo dat dat ding moeilijk veel warme lucht afvoert naar buiten in de hogere standjes.

Maar goed ik heb jarenlang überhaupt geen wasemkap gehad en vind dat circulatie ding wat ik nu heb in de basis oké.
Zal ook stukje perspectief zijn. Wat je niet kent enzo. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Polderviking schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:47:
[...]

Hangt een beetje van je fabrikant af maar rond een euro of 20 per filter houd het wel een keer op toch?
De laatste keer dat ik keek het dubbele, en ik heb er twee nodig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1