Beste keus zonnepanelen, omvormers en installateurs

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-05 15:42
Zoals zovelen ben ook ik aan het denken om zonnepanelen te laten leggen, nu is het voor mij nu niet zo zeer de vraag hoe en wat, maar meer welke keuzes ik ga maken. Mijn keuzes wil ik afstemmen op kwaliteit van de panelen en omvormers. Tevens twijfel ik nog over het type verbinding tussen de panelen.

Ik heb bij diverse aanbieders inmiddels een offerte aangevraagd en ontvangen. Vreemde is dat 2 zeggen dat ik een in serie geschakeld installatie kan kiezen en 2 anderen zeggen paralel omdat er schaduw van de kleine schoorsteen op kan vallen. Hierbij de aanbiedingen welke ik heb ontvangen met merk en type panelen/omvormer.

Concreet gesteld, kunnen jullie mij helpen aan de juiste combi van aanbieder en pv oplossing?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDxchBqBIulgqSAiEKUsj7-kvIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Db2UtoNU1HtFnIsV73S9sKYC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal later een zelf gemaakte foto toevoegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0t1jGSWDsTSX9S1BcBCdogwip-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlebywcGnIRAYrG7uSdWWGbs.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
26m2
Schaduw
Een lage schoorsteen aan de linkerzijde
Jaarverbruik
2450KWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase
Budget en doel
~€ 3500,00 het doel is om het huis te vergroenen en het dekken van mijn huidige energieverbruik
Wie gaat het project uitvoeren
Dit willen wij uitbesteden aan een partij
Bijhouden van data
Ik wil de data via een app en/of weblogin bij kunnen houden
Reeds verkregen offertes
Aanbieder 1 Volta Solar
Ja Solar 325 WP JAM60S17
Solaredge omvormer SE2200h met optimizers

Aanbieder 2 NL Zonnepanelen
Ja Solar 365Wp all black
Solaredge omvormer SE2200 hd wave

Aanbieder 3 Zonneplan
Zonneplan 370Wp verder geen type ontvangen omdat zij aangeven dat ze altijd kijken naar de a kwaliteit maar kan verschillen
Zonneplan One omvormer in serie geschakeld

Ik heb twijfel bij deze aanbieder omdat ik niet weet aat ik uiteindelijk ga krijgen, hoe denken jullie hierover? Of wat zijn jullie ervaringen

Aanbieder 3 solar concept (vereniging eigen huis inschrijving)
Longo solar LR4-60HPB-355m 355Wp
Suntech STP390s-C54 390Wp
Goodwe (onbekend type)
Solaredge (onbekend type)
Regio
Noord limburg

[ Voor 44% gewijzigd door sjtienuh op 10-11-2021 09:32 . Reden: eigen foto toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Die schoorsteen, daar ga je tegen het einde van de ochtend en in de middag wel last van krijgen. Het dak ligt zuid oost, correct? Ik ben normaliter geen fan van parallel maar ik denk dat je met een goede schaduwberekening uitkomst kan krijgen in wat te doen. @ronald kan wellicht iets voor je betekenen in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
En heb je al een lokale installateur geprobeerd? Die komen ook langs in de boel in te meten en de meterkast te beoordelen. Is vaak wel wat handiger en je krijgt meer maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Waarom alleen grote partijen gevraagd? Geef ook de lokale installateur(s) een kans om hun boterham te verdienen :)

Pas je topicstart nog even aan conform het sjabloon om beter geholpen te worden: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ben ook wel benieuwd naar de andere kant van het dak.
In de toekomst heb je daar meer aan, als je in de avond een hoger verbruik hebt.

Van die zwart wit fotos uit de jaren 30 is vaak niks te zien :+

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2021 20:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@RobertV70 Harde schaduw kan ook Solaredge of micro's maar beperkt mee helpen hoor... Je krijgt een mooie bijna lineaire afbouw en een beetje restopbrengst (soms minder dan 10% als het kraakhelder is) in plaats van substring uitschakel trappen.

Maar om echt een goede indruk te krijgen van de situatie... Dhr Armstrong bracht betere foto's van de maan terug ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
ThinkPadd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:52:
Waarom alleen grote partijen gevraagd? Geef ook de lokale installateur(s) een kans om hun boterham te verdienen :)

Pas je topicstart nog even aan conform het sjabloon om beter geholpen te worden: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Ondanks dat ik snap dat er een sjabloon is, denk ik dat het voor mij minder relevant is om deze te gebruiken. Daar het voor mij puur gaat om de kwaliteit vraag van de PV-installatie en ervaringen met de installateurs.

Ik woon zelf in Noord-limburg, heb 1 regionaal bedrijf aangeschreven maar na meer als een maand nog geen offerte ontvangen. Wellicht hebben jullie nog tips voor aanbieders op lokaal vlak. Wil deze zeker ook de kans geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
AUijtdehaag schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:55:
Ben ook wel benieuwd naar de andere kant van het dak.
In de toekomst heb je daar meer aan, als je in de avond een hoger verbruik hebt.

Van die zwart wit fotos uit de jaren 30 is vaak niks te zien :+
Je hebt gelijk qua foto, echter als ik ons adres opzoek krijg ik ook alleen een dergelijk slechte foto.
De andere kant van het dak is volledig dicht met dakpannen, die kant kan uiteindelijk ook gebruikt worden.
Echter met mijn verbruik ~2450KWh per jaar heb ik die zijde niet nodig.

De kant welke ik wil bekleden licht op het zuidoosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Even wat posts opgeruimd. TS heeft de startpost inmiddels aangevuld, laten we even opnieuw en vooral vriendelijk beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:57
sjtienuh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:04:
[...]

Je hebt gelijk qua foto, echter als ik ons adres opzoek krijg ik ook alleen een dergelijk slechte foto.
De andere kant van het dak is volledig dicht met dakpannen, die kant kan uiteindelijk ook gebruikt worden.
Echter met mijn verbruik ~2450KWh per jaar heb ik die zijde niet nodig.

De kant welke ik wil bekleden licht op het zuidoosten
Je wilt juist wel beide kanten benutten. Dan heb je een veel betere spreiding van opwekking over de dag en gebruik je zelf meer van je opgewerkte energie. Later kan je dan eventueel de rest volgooien op eenzelfde manier...

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-05 19:56
sjtienuh schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:01:
Ik woon zelf in Noord-limburg, heb 1 regionaal bedrijf aangeschreven maar na meer als een maand nog geen offerte ontvangen. Wellicht hebben jullie nog tips voor aanbieders op lokaal vlak. Wil deze zeker ook de kans geven.
Zongarant Venray
Heeft het bij ons gelegt vorig jaar april. Zat maar een paar weken tussen offerte en neerleggen. Ook na eerste bezichtiging kwam de offerte snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Plenkske schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:55:
[...]

Zongarant Venray
Heeft het bij ons gelegt vorig jaar april. Zat maar een paar weken tussen offerte en neerleggen. Ook na eerste bezichtiging kwam de offerte snel.
Thnx, heb hier ook een aanvraag voor een offerte neergelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Tot op heden is eigenlijk nog niemand echt ingegaan op de kwaliteit van de aangeboden producten. Natuurlijk zal alles wel van enige kwaliteit zijn. Maar wat zijn jullie ervaringen?

Tevens heb ik lokaal nog wat offertes opgevraagd.

Aanbieder 5 komt met de volgende merken:
Bauer BS 400 M10HBB 400Wp
Solax X1 2.5 Air omvormer

Aanbieder 6
JA Solar JAM60S21 370MR
Solaredge SolarEdge SE3000H (Geen idee waarom er een zwaarder model aangeboden wordt)

Kunnen jullie mij helpen om door de bomen (verschillende merken) het bos te kunnen zien (eindoplossing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-05 13:07

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Lokale installateur, vraag naar een Enphase offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Laatst online: 08:54
Paneel kwaliteit is niet echt onderscheidend. In die zin dat je dat pas na 10+ jaar weet en er eigenlijk weinig problemen zijn.
Veel belangrijker is hoe je ze neerlegt.
En dan past vaak 1 merk net handiger dan de rest.
Bv. Blijf wat verder van de schoorsteen af en leg ze meer richting de zijgevel.
En over schaduw: ik heb iets vergelijkbaars met een schoorsteen en haal toch 0,75 kWh per wattpiek per jaar op een dak op 105 graden (=oostelijk) en 25 graden hellingshoek op een simpele fronius stringomvormer.
Neem een sma (met shadefix) en leg ook panelen op noordwest van de besparing tov solaredge.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
PJNo schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 20:00:
Lokale installateur, vraag naar een Enphase offerte.
Verschil van mening in advies is gewenst, maar wel graag een waarom?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJNo

PJNo

Die schoorsteen is vrij hoog en daardoor krijg je schaduw rond de middag. En met een Enphase systeem draait elk paneel optimaal.

En gezien je budget dacht ik, wellicht mogelijk om voor 3500 8panelen op enphase te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Natuma stevensbeek zou je nog kunnen proberen.

Ik zou 5? (Wat is de breedte vh dak, ff pannen meten en tellen vanuit je dakraam) 2x1 mtr panelen onder je dakraam plaatsen in portrait
En 2 aan weerszijden van je dakraam.
Zo blijf je van de schoorsteen vandaan.

Op de andere kant 10 panelen.
Geloof me maar, die komen er toch wel als je ziet dat je maar een halve dag opwekt.

Ziet er uit dat het 2 mtr is onder je dakraam. Maar meten is weten.
https://www.sun-solar.nl/.../zonnepanelen/amerisolar/
Op een sma omvormer met shadefix.

Blijf van de nok vandaan, die is gemetseld zo te zien.
Met 2x1 mtr panelen in portrait geen probleem

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-11-2021 08:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Het gaat voor mij nu niet meer om de prijs, ik wil hem graag bij de lokale installateur gaan neerleggen.
Maar hoe denken jullie over de kwaliteit van de volgende onderdelen:

er zouden dan 7x 400 Wp panelen op komen.
Is de omvormer dan niet te zwak? Hier heb ik nog een kleine twijfel over.
Ook twijfel ik of ik niet voor 8 panelen moet gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door sjtienuh op 22-11-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
PJNo schreef op zondag 14 november 2021 @ 07:26:
Die schoorsteen is vrij hoog en daardoor krijg je schaduw rond de middag. En met een Enphase systeem draait elk paneel optimaal.

En gezien je budget dacht ik, wellicht mogelijk om voor 3500 8panelen op enphase te krijgen.
Bekijk deze video eens, wellicht interessant
YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJNo

PJNo

Klopt hoor Robert, thanks, ik kende de video al trouwens(tijdje terug ook gezien), nog eens bekeken...
Wat mij op valt is dat Enphase het een tikkie beter doet bij schaduw en wolken. Komt dat door dat Enphase per paneel direct schakelt naar mppt en in de en string omvormer het steeds moet schakelen(mppt) voor de hele string?

Ten tweede vroeg ik me af of het dan wel de investering waard is voor dat kleine beetje extra kWh. Viel me tegen in de video. Ondanks de goede garanties wel veel meer onderdelen op het dak en daarmee ook weer gevoeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJNo

PJNo

sjtienuh schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:50:
Het gaat voor mij nu niet meer om de prijs, ik wil hem graag bij de lokale installateur gaan neerleggen.
Maar hoe denken jullie over de kwaliteit van de volgende onderdelen:

er zouden dan 7x 400 Wp panelen op komen.
Is de omvormer dan niet te zwak? Hier heb ik nog een kleine twijfel over.
Ook twijfel ik of ik niet voor 8 panelen moet gaan.
Ik zou voor 8 panelen gaan, gewoon maximaal. Je zou ook nog even naar dit paneel kunnen kijken: https://www.winkelman-zon...75wp-mono-full-black.html

Hier zitten 6 bypass diodes in. Deze gaan je nog wat extra helpen ivm je schaduw.
Een 2.5 kW is genoeg, en een gewone string omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
PJNo schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:44:
[...]

Klopt hoor Robert, thanks, ik kende de video al trouwens(tijdje terug ook gezien), nog eens bekeken...
Wat mij op valt is dat Enphase het een tikkie beter doet bij schaduw en wolken. Komt dat door dat Enphase per paneel direct schakelt naar mppt en in de en string omvormer het steeds moet schakelen(mppt) voor de hele string?

Ten tweede vroeg ik me af of het dan wel de investering waard is voor dat kleine beetje extra kWh. Viel me tegen in de video. Ondanks de goede garanties wel veel meer onderdelen op het dak en daarmee ook weer gevoeliger.
Je moet je bedenken dat een systeem met Enphase op basis van 12 panelen bijna 1500 euro duurder is dan een Growatt of Goodwee, t.a.v. een SMA of Fronius nog steeds 1100 euro extra investering voor een 3 tot 4% meeropbrengst.
Pagina: 1