Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguin91
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-05 15:48
Mijn vraag
Hoe kan ik het handigs mijn zonnepanelen installatie met 10/12 gebruikte 240 wp panelen uitbreiden? Wij vragen ons af of de capaciteit van de huidige omvormer wel is afgestemd op de capaciteit van de zonnepanelen. 4000 —> 20x 280 = 5600. De partij die deze installatie heeft geïnstalleerd geeft aan dat dit verschil normaal is.

Als de bestaande installatie niet optimaal is zouden we het dan kunnen verbeteren met een nieuw installatie. Ik zit dan te denken aan onderstaande opties:

- een aantal bestaande panelen aansluiten op de nieuwe omvormer
- een nieuwe omvormer aansluiten op de bestaande panelen en de nieuwe zonnepanelen aansluiten op de bestaande omvormer.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Onze huidige installatie bestaat uit:
20 x Trina solar 280 wp panelen op een hellend dak
Voorzien van optimizers
1x SolarEdge SE4000H

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen/tip/aanbevelingen.

Gr Tom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:40
Welke helling en orientatie liggen de huidige panelen en hoe gaan de nieuwe liggen?
Welke optimizers zijn nu in gebruik?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguin91
De optimizers zijn SolarEdge p300
De helling van de bestaande panelen zijn 60 graden gericht op zuiden
De nieuwe panelen liggen op een plat dak, hellingshoek nog te bepalen gericht op het zuiden/westen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zuiden/Westen is voor mij niet duidelijk ... gaan ze zuid, west, of zuidwest ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinguin91
Eigenlijk meer west zuid/west zeg maar. Wordt het daar duidelijker van…🤨
Als je het in graden uitdruk +/-245 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:00
Het helpt als je iets duidelijker bent ;)

Kijk even naar Tips bij openen offerte topic zonnepanelen wat we ongeveer verwachten qua informatie. Luchtfoto zou al veel ophelderen bijv. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguin91
Bedankt voor de tip, ik ga het vanavond aanvullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguin91
Mijn vraag
Hoe kan ik het handigs mijn zonnepanelen installatie met 10/12 panelen uitbreiden? Wij vragen ons af of de capaciteit van de huidige omvormer wel is afgestemd op de capaciteit van de zonnepanelen. 4000 —> 20x 280 = 5600. De partij die deze installatie heeft geïnstalleerd geeft aan dat dit verschil normaal is.

Als de bestaande installatie niet optimaal is zouden we het dan kunnen verbeteren met een nieuw installatie. Ik zit dan te denken aan onderstaande opties:

- een aantal bestaande panelen aansluiten op de nieuwe omvormer
- een nieuwe omvormer aansluiten op de bestaande panelen en de nieuwe zonnepanelen aansluiten op de bestaande omvormer.

Hierbij alle informatie

1/2: foto`s / beschikbare ruimte
Blauw:
zijn de bestaande zonnepanelen
20x Trina solar 280 wp
voorzien van Solar Edge P300 optimizers
op hellend dak +/- 60 graden

Groen:
dit is de bestaande omvormer
SolarEdge SE4000H

Geel:
de meterkast

Rood:
optie 1 voor de extra zonnepanelen
plat dak
ruimte voor +/- 10/12 panelen

paars:
optie 2 voor voor de extra zonnepanelen
plat dak
ruimte voor +/- 8/10 panelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFWnZS33WQPzu3bbuP6u3z9-FKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oKygQ3uRdpN61YcpD1PT94C5.png?f=fotoalbum_large

3: schaduw
het het rode en paare gebied hebben eigenlijk geen last van schaduw.

4:jaarverbruik
ons jaarverbruik is nu +/- 5000 kW. in verband met een nieuwe elektrische lease auto zal ons verbruik toenemen met +/- 3000-3500 kW schat ik in.

5: huidige aansluiting
aangezien wij een nieuwe bouw huis hebben, bouwjaar 2015 verwacht ik een dat wij 3 fase hebben. Voor de zekerheid heb ik een foto van de meterkast toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1yCHdYLxzG2k840nMZQ6OmJOLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42IKCfa5oPTHhNdYdutTYNvp.jpg?f=fotoalbum_large

6: budget en doel
doel is minimaal ons toekomstig verbruik opwekken liever iets meer.

7: wie gaat het project uitvoeren
ik ben van plan om de panelen en bedrading zelf te leggen. Het geheel moet wel door een installateur aan gesloten worden.

8: bijhouden van data
onze huidige installatie kan ik volgen met een app. Het mooist zou zijn om de nieuwe installatie toe te voegen aan deze app (solar edge)

9: reeds verkegen offertes
ik heb nog geen offertes ontvangen

10: Regio
Ik woon in Heerenveen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De omvormer voldoet... maar ik zou een maatje grote gekozen hebben (Is ook advies van SE designer)
Aftopverlies is ongeveer 1% op jaarbasis en zelfs in januari staat er 1kWh in de simulatie (Dat komt omdat de zon dan bijna ideaal op je heel steile dak staat en de panelen goed presteren door de kou)

Je beste maand is hierdoor dan ook April.

Ik zie echt geen ruimte om meer op deze omvormer aan te sluiten.

Is optie 1 en 2 een optie? En dan alles (incl bestaande set) op een SE10K (net okay) of SE12.5K (riant)

Plat dak is erg eenvoudig zelf te doen ;-) Als je de nieuwe DC kabels bij de bestaande omvormer weet te krijgen is het domweg vervangen en ompluggen.

Ruim 12500kWh dan; Kan gelijk de warmtepomp van goedkope stroom voorzien worden (Die zou zonder veel moeite bij een 2015 woning naar binnen gerold moeten kunnen worden)

• pinguin91
Hoi,

Bedankt voor de reactie.
Ik zit er aan te denken om mijn bestaande omvormer te vervangen voor een SE12.5K.
Volgens mij zijn de bestaande zonnepanelen in serie aangesloten op de omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJcno_XxULqyxMKrxwpjld9MRgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtIS9f5lm3TfCEjThyVswztA.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik de nieuwe zonnepanelen in een nieuwe serie aansluiten en kan je dan beide apart aansluiten op een omvormer? Of moeten alle zonnepanelen in 1 lange serie aangesloten worden?

kan ik de opbrengst dan ook in een app volgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Of alles in serie kan is even overleggen met SE designer, vermoedelijk niet omdat p300 maar 11A kan (8250W)

SE12.5K heeft meerdere aansluitingen, een string moet minimaal 16 panelen zijn (60V optimizer als p300/p401/s440) of 14 panelen (85V optimizer als p404/p550).

Mijn regel die daarbij komt: Streven naar die aantallen per oriëntatie, je kunt er niet onbegrensd ongestraft van afwijken, maar details zijn situatie afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguin91
Goedemiddag,

Ik heb een en ander verder uitgezocht en ben nu op onderstaande gekomen.
Ik zit te denken aan 12 / 14 trina solar panelen van 400 w voorzien van optimizers (welke type raden jullie aan icm de panelen/omvormer)

Voor de omvormer twijfel ik tussen de SE10K en de SE12.5K.
Gezien de minimale meerkosten van de SE12.5K heeft deze denk ik mijn voorkeur gezien het totale vermogen van de installatie (20x280 + 12x400 = 10400) of is dit overdreven?

Daarnaast vraag ik of mijn legplan voldoet aan de regels/adviezen betreffende randafstanden en tussenafstanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3qWZvLiNSGwNwg8jRFsp0tjxC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fj38fxY3K4BBeX5g6EkJLk2F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSRL3z1XPCPV1jRZ59hue5ENHNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PhJ4So9EC8M1oP34o6AKtacU.png?f=fotoalbum_large

ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met 1 set op 60 graden helling en de 2e set op 10 graden vermoed ik dat je niet aan 10kW DC komt.
Al een Solaredge designer account gemaakt? Heel eenvoudig te berekenen... Kans dat dit zelfs op een SE8K kan...

String van 12 is te kort. String van 14 /moet/ met p404 of p505

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 20-11-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguin91
Hoi,

Dat heb ik gedaan, maar ik krijg de stingen voor de omvormers niet helemaal juist ingesteld.
Ook weet ik niet welk exacte type zonnepaneel wij hebben, vraag mij af of dat veel uitmaakt.
Ik heb nu gekozen voor een paneel van dezelfde fabrikant met hetzelfde aantal watt piek.

https://designer.solaredg...ae3541e7398c?units=METRIC

Daarnaast krijg ik een fout melding over de optimizers icm met de omvormer.
Kan je eigenlijk verschillende type optimizers gebruiken op 1 omvormer?
Wel in verschillende stringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je zou alle (enkelpaneels) 60V optimizers in een string moeten kunnen combineren, of alle (enkelpaneels) 85V optimizers.
Strings met verschillende optimizers op dezelfde omvormer zou moeten kunnen.

Designer maakt dit op zijn minst niet makkelijk ;-)

Je kunt Designer ontwerpen niet delen met link, alleen via email adres. DM even als je wil dat ik een en ander probeer.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 20-11-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguin91
Goedemiddag,

Ik heb de vraag ook bij een installateur neergelegd en hij geeft onderstaande aan.
Mijn vraag klopt dat en kunnen jullie je er in vinden?

"mijn advies is om de bestaande installatie ongewijzigd te laten en er een nieuwe installatie naast aan te brengen. Want als je de nieuwe en oude zonnepanelen op 1 nieuwe zwaardere omvormer wilt aansluiten alle optimizers in 1 doorgaande string toegepast moeten worden. Daarnaast is het "verlies" van de bestaande installatie door het afvlakken bij veel zon minimaal."

Gr Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat klinkt weer eens als onzin.

Heeft deze installateur wel eens een SE 3 fase omvormer van onder bekeken?
Waarom zouden er 2 paar MC4 aansluitingen op zitten?

Om er maar 1 string op aan te sluiten en de andere aansluiting niet te gebruiken?

...

Installateurs....
...

Pagina: 1