Werkgever wil lease-contract aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmgt79
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-11-2021
Hallo beste Tweakers,

Ik wil graag enkele vragen stellen op dit forum omdat ik van verschillende partijen verschillende antwoorden krijg:

Mijn werkgever wil eenzijdig de looptijd van mijn lease-contract verlengen. Het betreft een contract van 48 maanden, dat nu 60 maanden zou worden. Momenteel zijn er 24 maanden verstreken.

Daarnaast wil de werkgever het aantal kilometers verlagen van 45.000 nu naar 30.000 in de nieuwe situatie.

Mijn vraag: mag dit zomaar? En wat zijn de consequenties voor mij? Ik begrijp dat ik de auto een jaar langer moet rijden, maar zijn er ook fiscale consequenties? Wordt de bijtelling alleen gebaseerd op het percentage vermenigvuldigd met de nieuwwaarde of spelen de looptijd en het aantal kilometers ook mee?

Een andere vraag: bij vertrek op initiatief van de werknemer is deze een afkoopsom verschuldigd van de eigen bijdrage vermenigvuldigd met de nog resterende leasetermijnen. Mijn eigen bijdrage is echter 0. Is hier sprake van kleine lettertjes?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Vriendelijke groet,
Rmgt79

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:12

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-07 17:47
Je hebt 'm dubbel gepost, denk ik

Looptijd leasecontract verlengen en aantal km verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 17:30

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Staat daar niet met heel veel woorden: 'het hangt er vanaf...' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
langere looptijd en minder kilometers geven meestal juist een lager maandbedrag, dus dat zou gunstig kunnen zijn voor jou

bijtelling blijft hetzelfde ongeacht looptijd/kilometrage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 17:30

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Leipo schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:41:
langere looptijd en minder kilometers geven meestal juist een lager maandbedrag, dus dat zou gunstig kunnen zijn voor jou

bijtelling blijft hetzelfde ongeacht looptijd/kilometrage
Die twee zinnen stroken niet met elkaar: hoe kan een maandbedrag (wat door de werkgever afgetikt wordt) voor de werknemer lager worden als die afhankelijk is van de cataloguswaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 11:41
4 x 45000 = 180.000km
5 x 30000 = 150.000km

Minder contract KM zou ook een bijstelling van de leasekosten moeten betekenen (brandstof voorschot).
Echter de vraag is of jij hier profijt van gaat hebben omdat je 12 maanden dit lagere bedrag gaat betalen.

Ik zou de baas om een gedetailleerde berekening en voorstel vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Firestorm Hoezo strookt dat niet?

maandbedrag = maandelijkse leasebedrag. als TS met een lager maandbedrag verder onder z'n leasebudget komt dan zijn er veel werkgevers die dit verschil bruto uitkeren = meer centjes voor TS :P

bijtelling staat daar los van en zal hetzelfde blijven want dat is altijd percentage*fiscale waarde

speel er maar eens mee op sites van leasemaatschappijen: 40.000km en 4 jaar versus 30.000km en 5 jaar en zie hoe het maandbedrag veranderd :P

[ Voor 19% gewijzigd door Leipo op 08-11-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:02
jaar langer rijden, verder zal je geen hinder ondervinden.
Waarschijnlijk staat er in de autoregeling iets waar je mee akkoord bent gegaan en het dus ook mag.

als de auto gekozen is op een norm (die voor iedereen gelijk is) maakt kilometrage niet uit.
Zou fair zijn als de werkgever een stukje EB (indien van toepassing) terug geeft (ivm 48 --> 60 mnd) maar denk dat je het gewoon moet accepteren.

Wat is de achtergrond er achter heb je dat al gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

wd200 schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:32:
jaar langer rijden, verder zal je geen hinder ondervinden.
Depends, hoe zit het met de kilometers?

Wat als OP mikte op 4*45,000km = 180,000km. Nu is het 5*30, wat EN een jaar langer is, EN 30,000 km minder is.

We betaald als OP over kilometers gaat?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:02
Snake schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:42:
[...]
Depends, hoe zit het met de kilometers?

Wat als OP mikte op 4*45,000km = 180,000km. Nu is het 5*30, wat EN een jaar langer is, EN 30,000 km minder is.

We betaald als OP over kilometers gaat?
werkgever neem ik aan, dat is toch normaal ?
zal wel idee achter zitten.

iedereen werkt meer thuis; dus minder km = langer rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:27

MeesterPieter

PnP Pinball

wat gebeurt er als je over de kilometers heen gaat? wat zegt de regeling daarover? in het geval je prive veel kilometers blijft maken kan dat een issue zijn.

ook de aanpassing qua loopduur tijdens de huidige lease kan onredelijk voor jou uitvallen, en daarmee niet zomaar te accepteren zijn (zie ook eerdere jurisprudentie), omdat je een jaar later een nieuwe leaseauto uit kan zoeken, ondertussen de bijtellingstarieven gestegen zijn, en de kosten voor jou behoorlijk toe kunnen nemen.

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Qua bijtelling verandert er sowieso niets.

Heb je een limiet aan privé-KMs? Want in dat geval verandert er ook niets, dan heb je al een harde privelimiet…

Wat heb je nu voor bijtellingspercentage? Als dat laag is kan het zelfs gunstig zijn om door te rijden. Ik weet dat veel van die 14% autootjes langer dan 4 jaar gereden werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 18:24
Dan kan je ook maar 1 jaar langer doorrijden.
Bijtelling is maar max 5 jaar geldig en daarna gaat het over op de nieuwe telling.

Het kan in je nadeel uitpakken als jij van plan was om een kleinere auto te nemen (kans is klein).
Maar ik denk dat het ergens ook logisch is. Afgelopen jaar zal je ongetwijfeld minder kilometers hebben gereden met corona en zal je vanaf nu ook meer thuis werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobBrands
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-07 10:37
Mogelijk heeft het ook consequenties voor een eventuele eigen bijdrage.
In principe zijn er 2 hoofdcomponenten die de kosten van een leaseauto bepalen, looptijd en kilometrage. Hierbij is in de regel het volgende het geval, hoe langer de looptijd, hoe lager de maandelijkse kosten en hoe lager het kilometrage hoe lager de maandelijkse kosten.

In jouw geval gaan hebben beide componenten een verlagend effect op de maandelijkse kosten.

Afhankelijk van de afspraken en de leaseregeling is het dus denkbaar dat voor een bepaalde auto waar je voorheen een eigen bijdrage voor moest betalen bovenop de bijtelling, je dit nu niet meer hoeft. Zodoende ben je maandelijks dus ook minder kwijt.
Pagina: 1