Looptijd leasecontract verlengen en aantal km verlagen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.426 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmgt79
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-11-2021
Hallo beste Tweakers,

Ik wil graag enkele vragen stellen op dit forum omdat ik van verschillende partijen verschillende antwoorden krijg:

Mijn werkgever wil eenzijdig de looptijd van mijn lease-contract verlengen. Het betreft een contract van 48 maanden, dat nu 60 maanden zou worden. Momenteel zijn er 24 maanden verstreken.

Daarnaast wil de werkgever het aantal kilometers verlagen van 45.000 nu naar 30.000 in de nieuwe situatie.

Mijn vraag: mag dit zomaar? En wat zijn de consequenties voor mij? Ik begrijp dat ik de auto een jaar langer moet rijden, maar zijn er ook fiscale consequenties? Wordt de bijtelling alleen gebaseerd op het percentage vermenigvuldigd met de nieuwwaarde of spelen de looptijd en het aantal kilometers ook mee?

Een andere vraag: bij vertrek op initiatief van de werknemer is deze een afkoopsom verschuldigd van de eigen bijdrage vermenigvuldigd met de nog resterende leasetermijnen. Mijn eigen bijdrage is echter 0. Is hier sprake van kleine lettertjes?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Vriendelijke groet,
Rmgt79...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Bijtelling is onafhankelijk van de loopduur. Gewoon x percentage van de cataloguswaarde. Afkoop ed.moet je wel nu aankaarten.. duidelijk maken hoe jij in de wedstrijd zit.. evenaps het max aantal km (30k is al heel wat km trouwens, weet niet hoeveel je prive denkt te rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-06 16:05

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je bijtelling verandert niet... Da's gewoon je fiscale waarde en je bijtellingspercentage....

Voor de rest zou ik gewoon de vraag stellen aan je werkgever wat de nu exact de gevolgen voor jou zijn. Mag jij nog steeds evenveel privé km's rijden als voorheen? Wat gebeurt er met een eventuele boeteclausule als je het bedrijf verlaat tussen de 48 en 60 maanden van de looptijd van het leasecontract? Ik zou dus gewoon even met je werkgever om tafel.

Overigens, of dit eenzijdig aangepast mag worden is niet zo eenvoudig te stellen. Dat ligt er voornamelijk aan of de auto arbeidsvoorwaardelijk of voor de uitoefening van je functie is toegekend. Daarnaast is de beweging op zich wel logisch vanuit je werkgever om leasecontracten aan te passen in deze thuiswerktijden...

[ Voor 9% gewijzigd door Question Mark op 08-11-2021 16:31 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:07
Neem aan de het verlagen van het aantal kilometers te maken heeft met het meer thuiswerken / minder zakelijke kilometers. Het aantal kilometers werkt door in de maandelijkse kosten voor je werkgever.
Dit is dus puur een financiële afweging voor je werkgever. \
Zelfde voor de looptijd. Hoe langer je de auto leased hoe goedkoper het per maand zal zijn.
Hoe dit tussen jou en je werkgever is afgesproken kunnen wij niet bepalen.
Voor je bijtelling is zoals hierboven aangegeven, x% over de fiscale waarde van de auto. Dit tot een max van 5 jaar gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 23:52

T.C

Voor wat betreft de kilometrage, mijn ervaring is dat bedrijven daar weinig mee doen.

Wat ook slim is, anders zou ik bij een dergelijke kilometrage al na 5maanden zeggen dat ik iets op fiets afstand wil.
En dan heb ik ook nog geen km privé gerekend.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 00:50
rmgt79 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:25:
[...]
Mijn werkgever wil eenzijdig de looptijd van mijn lease-contract verlengen. Het betreft een contract van 48 maanden, dat nu 60 maanden zou worden. Momenteel zijn er 24 maanden verstreken.

Daarnaast wil de werkgever het aantal kilometers verlagen van 45.000 nu naar 30.000 in de nieuwe situatie.

Mijn vraag: mag dit zomaar? En wat zijn de consequenties voor mij?
Ja, het mag. Het contract is tussen werkgever en leasemaatschappij. Daarin ben je geen partij.

Waar het jou wel aangaat, is:
* als men ook het aantal prive-kilometers dat jij mag rijden wil verlagen
* als je een boetebeding hebt waarin de resterende looptijd een factor is, dan zou het onredelijk zijn om je op die manier een jaar extra te binden. Gelukkig niet van toepassing.

Het enige dat niet 100% fair is, is dat je contract nu goedkoper wordt zonder dat je zelf profiteert (bv herberekening leasebedrag en daardoor meer budget over). Maar dat is geen sterk argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-06 12:07

Sick Nick

Drop the top!

Niet alleen dat, ook moet je nu een jaar langer in een 'oud' model rijden terwijl je voorheen dus al een jaar eerder iets nieuws had mogen kiezen, mogelijk met een gunstiger belasting tarief, betere features of gewoon een ander model. Feitelijk dus alleen een voordeel voor de werkgever en niks voor jou, alleen potentiele nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als je nog in een minder bijtellings% auto rijd moet je daar blij mee zijn denk ik :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:56
Waar ben je nu bang voor. Jij hebt een contract met het bedrijf waar je voor werk. In je contract staan de lease bepalingen met oa hoeveel km privé je al dan niet mag rijden. Wat je werkgever met de leasemaatschappij afspreekt doet niet ter zake. JIj hebt geen contract met de leasemaatschappij maar met je werkgever.
rmgt79 schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:25:
Een andere vraag: bij vertrek op initiatief van de werknemer is deze een afkoopsom verschuldigd van de eigen bijdrage vermenigvuldigd met de nog resterende leasetermijnen. Mijn eigen bijdrage is echter 0. Is hier sprake van kleine lettertjes?
Volgens mij geef je zelf al het antwoord.

Waar ben je nu precies bang voor? Enige "nadeel" is dat je een jaar langer in de auto moet rijden. Ik zie hier al voorbij komen dat je dan een jaar in een "oud" model moet rijden. Maar of dat nu zo erg is... wat is oud? Er zijn hele volksstammen die in auto's van 6 jaar en ouder rijden. Maar leaserijders vinden dat blijkbaar vervelend? Aangezien nieuwe auto's elk jaar duurder worden ben je een jaar juist voordeliger uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:28

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Het is niet de bedoeling om op 2 plaatsen een identieke vraag te stellen. Omdat dit over een lease-contract gaat, past dit beter onder mobiliteit en sluit ik dit topic.
De discussie gaat verder in Werkgever wil lease-contract aanpassen

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.