Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Warmtepomboiler, haalbaar in deze situatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cyrax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:02
Na bij te zijn gekomen van het nieuwe aanbod van de energiemaatschappij overweeg ik sterk om een warmtepompboiler aan te schaffen, maar ik ben er nog niet uit of dit ook haalbaar is in mijn situatie.

Ik heb een lokale installateur benaderd om wat vragen te beantwoorden maar zij gaven aan geen tijd te hebben voor vragen en dat ik me maar moest oriënteren via de sites van de leveranciers 8)7 Daar ga ik dus zeker geen WPB aanschaffen...en richt me dus bij deze tot jullie.

Mijn situatie: gezien, 4 personen, elke dag douchen en soms te lang O-) Keukenwater wordt verwarmd met een Quooker en voor de verwarming is er luchtverwarming (Brink Allure, nu nog out of scope).

Het idee is om een WPB in de garage te plaatsen en deze dan onder de dakpannen door het water naar de zolder te laten pompen (2e verdieping). Ik heb op zolder geen ruimte voor de boiler en het lijkt me ook niet wenselijk ivm het geluid (2 kantoren boven en veel thuiswerk).

Ik ga het niet zelf doen en wil goede spullen, en heb het dan bv over een Auer Edel Air 270L of iets soortgelijks. Als ik uitga van een totale kostenpost van 3000 EUR, een gasverbruik van 70 m3 /maand dat wegvalt van nieuw tarief à EUR 1,65 / M3 (verbruik in de zomer, dus douchen) dan is alleen nog de vraag wat de WPD verbruikt. Ik heb een overschot aan energie vanwege m'n zonnepanelen van ongeveer 3 MWh en het nieuwe energietarief wordt EUR 0,43 / KWh

Mijn vragen:
- hoe kijken jullie tegen de Business case aan?
- is het te doen om een WPB in de garage te plaatsen om deze vervolgens het water 2 verdiepingen omhoog te laten pompen of moet ik echt een oplossing voor de zolder zoeken?

wellicht relevant: ik heb een waterontharder (een echte met hars en zout) en een hydrofoor om de waterdruk op te krikken.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens mij heeft @Possible hem ook in de garage staan.

Maar hij is wel zuinig met water. Dus vergelijken met 4 personen is lastiger.

Is een RVS versie niet mogelijk op zolder?
https://www.esanico.be/nl...inhoud_voorraadboiler-270
Die kost ook geen 3000 euro (en dan zit er nog subsidie op ook)

Ik heb achter mijn hygieneboiler nog een doorstroom verwarmer hangen van 11 kW.
Het warme water raakt hier niet op.
Maar ga dan uit van met max 8 ltr/m douchen.
Ook hangt er nog een verticale douchwtw aan.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-11-2021 16:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 15:19
Klopt. Bij mij staat hij inderdaad in een geïsoleerde garage (nog niet verwarmd)

Dit is zeker dus mogelijk.

Voordelen:
Geen geluid in huis
Geen ruimte inleveren op zolder

Nadelen:
Duurt langer voor je warm water hebt. Zo’n 15 sec ongeveer ?
Warme aanvoer van lucht is kouder omdat hij in de winter zo’n 10 graden aanzuigt. Dit resulteert in langere runs.

Ons water verbruik ligt op zo’n 69 kuub (toevallig vorige week weer weer moeten doorgeven)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Lees ik dat goed?:
Quote: "Het idee is om een WPB in de garage te plaatsen en deze dan onder de dakpannen door het water naar de zolder te laten pompen"

Hoeveel ruimte heb jij onder de dakpannen voor hele dikke leiding-isolatie?? (bevriezing gevaar/ afkoeling van het warme water)

Ik ben trouwens wel een fan van WP- boilers, maar voor 4 personen die wel eens lang douchen is een wpb met een inhoud van 200/ 270 liter niet voldoende denk ik zo, het volledig opwarmen duurt wel 2x zo lang als een WP voor verwarmen en SWW

[ Voor 32% gewijzigd door frisianstar op 08-11-2021 17:17 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
cyrax schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:04:
Na bij te zijn gekomen van het nieuwe aanbod van de energiemaatschappij overweeg ik sterk om een warmtepompboiler aan te schaffen, maar ik ben er nog niet uit of dit ook haalbaar is in mijn situatie.

Ik heb een lokale installateur benaderd om wat vragen te beantwoorden maar zij gaven aan geen tijd te hebben voor vragen en dat ik me maar moest oriënteren via de sites van de leveranciers 8)7 Daar ga ik dus zeker geen WPB aanschaffen...en richt me dus bij deze tot jullie.

Mijn situatie: gezien, 4 personen, elke dag douchen en soms te lang O-) Keukenwater wordt verwarmd met een Quooker en voor de verwarming is er luchtverwarming (Brink Allure, nu nog out of scope).

Het idee is om een WPB in de garage te plaatsen en deze dan onder de dakpannen door het water naar de zolder te laten pompen (2e verdieping). Ik heb op zolder geen ruimte voor de boiler en het lijkt me ook niet wenselijk ivm het geluid (2 kantoren boven en veel thuiswerk).

Ik ga het niet zelf doen en wil goede spullen, en heb het dan bv over een Auer Edel Air 270L of iets soortgelijks. Als ik uitga van een totale kostenpost van 3000 EUR, een gasverbruik van 70 m3 /maand dat wegvalt van nieuw tarief à EUR 1,65 / M3 (verbruik in de zomer, dus douchen) dan is alleen nog de vraag wat de WPD verbruikt. Ik heb een overschot aan energie vanwege m'n zonnepanelen van ongeveer 3 MWh en het nieuwe energietarief wordt EUR 0,43 / KWh

Mijn vragen:
- hoe kijken jullie tegen de Business case aan?
- is het te doen om een WPB in de garage te plaatsen om deze vervolgens het water 2 verdiepingen omhoog te laten pompen of moet ik echt een oplossing voor de zolder zoeken?

wellicht relevant: ik heb een waterontharder (een echte met hars en zout) en een hydrofoor om de waterdruk op te krikken.
kijk ff hier en je kunt ze - bij 4 personen - evt vragen stellen: https://docs.google.com/s...YLELUVb9Mwt4uY/edit#gid=0

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

yingli405 schreef op maandag 8 november 2021 @ 18:56:
[...]

kijk ff hier en je kunt ze - bij 4 personen - evt vragen stellen: https://docs.google.com/s...YLELUVb9Mwt4uY/edit#gid=0
Vragen stellen via de sheet :?
Of bedoel je mijn wpboiler topic ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:58:
Volgens mij heeft @Possible hem ook in de garage staan.

Maar hij is wel zuinig met water. Dus vergelijken met 4 personen is lastiger.
Ik heb een Atlantic Explorer 4 270L in mijn (niet geisoleerde) schuurtje staan en deze voedt twee douches (op de bg en op de eerste verdieping). Tot nu toe geen problemen, ook niet tijdens de extreem koude week. Verbruik is wel wat hoger in de winter natuurlijk.

When life gives you lemons, start a battery factory

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:00:
[...]

Vragen stellen via de sheet :?
Of bedoel je mijn wpboiler topic ...
nee, denk verder!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHYdLzeXYUsRCd6BudGH0bdUoe0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D5uH1W1wNSTkOIG64IvzD3oN.png?f=user_large

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@KabouterSuper @Possible
Meten jullie het verbruik of lees je het af op de wpb?
Lijkt me wel interessant om te vergelijken met binnen (deels op MV) :)
Mag per maand of per jaar ter indicatie, ik zet het wel in de sheet als dat mag.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Possible
Speedy-Andre schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:24:
@KabouterSuper @Possible
Mag per maand of per jaar ter indicatie, ik zet het wel in de sheet als dat mag.
Zie m’n pvoutput. :)

https://pvoutput.org/aggr...sp?id=62384&sid=63421&t=y

Dit jaar aanzienlijk hoger omdat ik m’n overschot aan pv in de boiler heb gestopt.

Dus bij 600 watt terugleveren gedurende 10 min gaat ie naar 60 graden elke dag

[ Voor 23% gewijzigd door Possible op 08-11-2021 19:28 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Pvo kan ook, die zag ik ff niet :)
Per dag duidelijk maar per maand of jaar niet als ik ff snel gluur.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:09
frisianstar schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:11:
Lees ik dat goed?:
Quote: "Het idee is om een WPB in de garage te plaatsen en deze dan onder de dakpannen door het water naar de zolder te laten pompen"

Hoeveel ruimte heb jij onder de dakpannen voor hele dikke leiding-isolatie?? (bevriezing gevaar/ afkoeling van het warme water)

Ik ben trouwens wel een fan van WP- boilers, maar voor 4 personen die wel eens lang douchen is een wpb met een inhoud van 200/ 270 liter niet voldoende denk ik zo, het volledig opwarmen duurt wel 2x zo lang als een WP voor verwarmen en SWW
Niet eens heel lang douchen lijkt me. Als je water op 60 graden houdt kost een douch die 18l/m gebruikt 11l/m als je 40 graden doucht, dus 3 man 10 minuten douchen dan is het zeker wel op.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:24:
@KabouterSuper @Possible
Geen probleem, data=kennis. Ik zet het even in het andere topic om dit topic niet teveel te vervuilen.

When life gives you lemons, start a battery factory

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Misschien heb je hier wat aan, 3-4 volwassen,
Atlantic Explorer v3 270 ltr, luchtaanzuiging van binnen en uitblaas naar buiten in matig verwarmde geisoleerde bijkeuken, vervangt hier ca. 300 M3 gas voor warm water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXTh__AUvoVyMcuM29g_CDtrnM0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1b88bI16LHZrsmirjx7xf56.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQGvi6SJ2AN0HgZyLo1hSkGSWS4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RkNtlA82na8XzrdDOroM7xQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9m62H4recYRKmecvR53vBATdBc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rof55c530uUlfbQehSzosCfM.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 6% gewijzigd door klump4u op 08-11-2021 20:08 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:56
Weet je zeker dat je 3000kWh overschot hebt? En niet 3000kWh teruglevert? Want 3000kWh overschot is wel erg stevig als je 2 thuiskantoren en 4 pers. hebt dan moet je serieus wat PV hebben liggen.
Zonder dat overschot ga je het financieel niet rondkrijgen namelijk.

Met het overschot zal het wel een jaartje of 8 duren voordat je het hebt terugverdient.
Eigenlijk is een WPB pas de laatste stap na isoleren en verwarming (CV) van het gas af.

[ Voor 25% gewijzigd door Jim423 op 08-11-2021 21:34 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Possible
Speedy-Andre schreef op maandag 8 november 2021 @ 19:32:
Pvo kan ook, die zag ik ff niet :)
Per dag duidelijk maar per maand of jaar niet als ik ff snel gluur.
Als Je hem op yearly zet en dan consumption.

Maar hier:

2019: 487kwh
2020: 412 kWh
2021 tot nu toe: 383 kWh

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
frisianstar schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:11:
Lees ik dat goed?:

Hoeveel ruimte heb jij onder de dakpannen voor hele dikke leiding-isolatie?? (bevriezing gevaar/ afkoeling van het warme water)\
Begrijp dit ook niet goed, naast bevriezingsgevaar heb je legionella gevaar in warme zomers en gooi je energie weg.

Kan je niet gewoon vanuit je garage aankoppelen op een waterleiding in je keuken of meterkast/kruipruimte?

• cyrax
Jim423 schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:33:
Weet je zeker dat je 3000kWh overschot hebt? En niet 3000kWh teruglevert? Want 3000kWh overschot is wel erg stevig als je 2 thuiskantoren en 4 pers. hebt dan moet je serieus wat PV hebben liggen.
Zonder dat overschot ga je het financieel niet rondkrijgen namelijk.

Met het overschot zal het wel een jaartje of 8 duren voordat je het hebt terugverdient.
Eigenlijk is een WPB pas de laatste stap na isoleren en verwarming (CV) van het gas af.
Je hebt gelijk. Mijn jaarverbruik is 13.000 kWh (inclusief Polestar 2 van energie voorzien _/-\o_ ). Ik heb nu 16 panelen en er komen er nog 11 bij binnenkort.

Ik lever met 16 panelen ongeveer 3000 kWh terug. Het huis is goed geïsoleerd (gebouwd in 2005) en er is nog geen goed elektrisch alternatief voor luchtverwarming volgens mij (Brink Allure).

Ik dacht dat een WPB een prima opzichzelfstaande oplossing was met, in, mijn geval een aardige terugverdientijd

• cyrax
Wolly schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:01:
[...]

Begrijp dit ook niet goed, naast bevriezingsgevaar heb je legionella gevaar in warme zomers en gooi je energie weg.

Kan je niet gewoon vanuit je garage aankoppelen op een waterleiding in je keuken of meterkast/kruipruimte?
In de garage heb ik sowieso geen warmwaterleiding en ook geen onthard koud water. De zolder zou dan een optie kunnen zijn, maar moet goed kijken of dit past. Voordeel is dan wel dat ik de afvoer van de WTW kan aansluiten op de WPB.

Ik maak me wel wat zorgen over het geluid, is het te omschrijven hoe dit klinkt?

• Possible
@cyrax Zit de keuken toevallig niet achter de garage ?

Ik heb een gat door de muur geboord en mijn warmwater leiding in de keuken aangesloten.

• Jim423
cyrax schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:13:
[...]
Ik lever met 16 panelen ongeveer 3000 kWh terug. Het huis is goed geïsoleerd (gebouwd in 2005) en er is nog geen goed elektrisch alternatief voor luchtverwarming volgens mij (Brink Allure).

Ik dacht dat een WPB een prima opzichzelfstaande oplossing was met, in, mijn geval een aardige terugverdientijd
Waar ik bang voor ben is dat je grotendeels in ieder geval tegen vol tarief je WPB verwarmd.
Want terugleveren is niet hetzelfde als overschot. Overschot houdt in dat je dus in totaal meer dan 13.000kWh opwekt met je panelen. Het terugverdienen zal wel gebeuren maar wel een tijdje duren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
cyrax schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:13:
[...]

er is nog geen goed elektrisch alternatief voor luchtverwarming volgens mij (Brink Allure).
https://www.brinkclimates...uchtverwarming/warmtepomp

Is dat wat?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• cyrax
Daar heb ik Brink over gebeld maar ze gaven eerlijk aan dat er nog wel wat ontwikkeling nodig is op dit front. je ziet het ook wel aan de website, er staat geen enkel plaatje of foto op. Ik ken ook niemand die deze installatie heeft staan en de hele wijk waar ik woon werkt met luchtverwarming.

[ Voor 0% gewijzigd door cyrax op 09-11-2021 13:26 . Reden: typo ]

• cyrax
Jim423 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:19:
[...]

Waar ik bang voor ben is dat je grotendeels in ieder geval tegen vol tarief je WPB verwarmd.
Want terugleveren is niet hetzelfde als overschot. Overschot houdt in dat je dus in totaal meer dan 13.000kWh opwekt met je panelen. Het terugverdienen zal wel gebeuren maar wel een tijdje duren.
Het idee dat ik heb is om
a) Eerst nog 11 panelen extra te laten installeren.
b) Dan vnl overdag (dus zoveel mogelijk gebruik makend van zonnestroom) het water op te warmen. Ook de buitentemperatuur is dan het hoogst

Gemiddeld lever ik nu 50% van de opgewekte stroom terug (ongeveer 2,5 MWh). Dit wordt nog meer als de extra panelen geïnstalleerd zijn.

M'n elektrische auto (Polestar 2) laadt voornamelijk 's avonds, maar deze stroom wordt door m'n werkgever vergoed.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
cyrax schreef op maandag 8 november 2021 @ 22:55:
[...]

In de garage heb ik sowieso geen warmwaterleiding en ook geen onthard koud water. De zolder zou dan een optie kunnen zijn, maar moet goed kijken of dit past. Voordeel is dan wel dat ik de afvoer van de WTW kan aansluiten op de WPB.

Ik maak me wel wat zorgen over het geluid, is het te omschrijven hoe dit klinkt?
Afvoer van de WTW is niet voldoende debiet voor de WPB. Ik zou niet weten hoe je dat zou bereiken.

Het geluid is een monotone ruis, prima af te schermen door er een kast omheen te bouwen. Ter vergelijk, ik hoor mijn Atlantic pas als ik de deur van de kast opendoe. Kast is opgebouwd uit metalstud, gipsplaten en glaswol tussen de gipsplaten.

• Jim423
Afvoer van een WTW is afgekoeld door aangezogen verse buitenlucht. Deze optie zou ik eigenlijk laten voor wat het is. Je kan het debiet wel voldoende krijgen door 50% buitenlucht bij te mengen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
cyrax schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:17:
[...]

Daar heb ik Brink over gebeld maar ze gaven eerlijk aan dat er nog wel wat ontwikkeling nodig is op dit front. je ziet het ook wel aan de website, er staat geen enkel plaatje of foto op. Ik ken ook niemand die deze installatie heeft staan en de hele wijk waar ik woon werkt met luchtverwarming.
Pfff dat is wel een beetje jammer van Brink...

Ik ben opgegroeid in een huis met luchtverwarming... Erg prettig

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1