Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:50
Korte vraag waar ik waarschijnlijk het antwoord wel op weet maar ik hoor het graag van experts.
Ik wil nog extra zonnepanelen gaan leggen op het oosten.
8 in portrait met een hoek van 20 graden en 4 in landscape met een hoek van 40 graden.
Moet ik nog rekening houden met een type omvormer?

Edit
8 panelen onder de dakkapel ( 3x9 meter ) en 4 er boven (1,5x9 meter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnqXDF4pR60qtQHiZcH32XvY49k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exRlAGuq7Y821cZGbXpunJv4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door MijnCommentaar op 08-11-2021 12:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
wil je ze op één of op twee strings leggen?

In dat eerste geval moet je rekening houden met een klein beetje verlies, omdat ze nooit dezelfde opbrengst zullen hebben. In dat laatste geval moet je goed oppassen dat je omvormer een erg breed MPPT bereik heeft want met 4 paneeltjes heb je niet zo'n hoge spanning.

Een andere optie is micro-omvormers of solaredge, maar qua prijs is dat waarschijnlijk niet rendabel.

edit: Gezien de afmetingen ga ik er vanuit dat je panelen van 2 meter neemt? Die zijn meestal 72-cells, waardoor ze een wat hogere stringspanning hebben en 2 strings maken waarschijnlijk een goede optie is (y)

[ Voor 20% gewijzigd door mcDavid op 08-11-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-07 21:00
Extra? Waar heb je al panelen liggen dan met wat voor omvormer? Wellicht kunnen de extra panelen op dezelfde omvormer, andere MPPT. Welk antwoord weet je al? We hebben echt meer informatie nodig, vul je topic graag aan: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
De andere panelen liggen op zuid, er kan niets meer bij op de omvormer.
Dus het gaat alleen om dit dakvlak, ik wil alleen maar weten of ik rekening moet houden met meerdere strings of alles op 1 string.
Ik ga nog offertes aanvragen en aan de hand van die offertes zal ik kijken of ik het zelf doe of uitbesteedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Met 20 vs 40 graden is 1 string echt geen goed plan, daar zitten vrij pittige opbrengstverschillen tussen.

De panelen boven de dakkapel presteren bijna altijd beter dan de panelen onder... (en als het andersom is is het heel weinig in de zomer) Dus optimizers zouden onder de 8 moeten... Dat kost €400 extra.

Je kunt proberen met 72-cells panelen te werken, maar de meeste zakken bij NOCT al onder de 40V... Dat is jammer want dan heeft ook GoodWe NS met min 80Vmpp meer dan 2 panelen nodig om zonder schaduwbeperking de rest goed in bedrijf te houden... Dan zal alleen bij vrij lage zon gebeuren, dus het valt op zich nog mee.

Alternatief: 2x GoodWe XS (min Vmpp 40V):
1x 1500W, 1x 3000W. Door vrije keuze van panelen kun je het kleine prijsverschil vast wel mee goedmaken... Tevens poor-mans multifase als je 3 fase hebt... scheelt weer voltagestuwing en 253V risico's

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-07 19:39
MijnCommentaar schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:04:
De andere panelen liggen op zuid, er kan niets meer bij op de omvormer.
Dus het gaat alleen om dit dakvlak, ik wil alleen maar weten of ik rekening moet houden met meerdere strings of alles op 1 string.
Ik ga nog offertes aanvragen en aan de hand van die offertes zal ik kijken of ik het zelf doe of uitbesteedt.
Twee strings, anders wil het niet. Dus 1 string omvormer met twee MPPT's en dan twee strings maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Ja, dat was dus ook mijn dilemma. Komt tevens de schaduw van de schoorsteen bij en in de zomer de schaduw van de bomen op de meest rechter panelen in de vroege morgen.
Ik heb een 3 fase aansluiting maar er ligt al 3Kw op de 1e fase en 0,6 Kw op de andere fase.
Zou het dan 3xAPC QS1 moet worden om het zo eenvoudig mogelijk te houden?

Edit. Max voltage is hier 240volt gemeten in het afgelopen jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door MijnCommentaar op 08-11-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@MijnCommentaar GoodWe oplossing kost 150-200 minder dan de APS oplossing (en dat is zonder monitoring, ECU-R kost nog eens 178) en je kunt je fasen er min of meer mee balanceren (3/0,6+1,5/3)

Fake-APS simulatie geeft 1.6% aftopverlies, maar de APS wat minder schaduwverlies... Moet alleen ook nog die 200 euro goedmaken... dat kan pittig lang duren :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 08-11-2021 21:23 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
mcDavid schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:45:
wil je ze op één of op twee strings leggen?

In dat eerste geval moet je rekening houden met een klein beetje verlies, omdat ze nooit dezelfde opbrengst zullen hebben. In dat laatste geval moet je goed oppassen dat je omvormer een erg breed MPPT bereik heeft want met 4 paneeltjes heb je niet zo'n hoge spanning.

Een andere optie is micro-omvormers of solaredge, maar qua prijs is dat waarschijnlijk niet rendabel.

edit: Gezien de afmetingen ga ik er vanuit dat je panelen van 2 meter neemt? Die zijn meestal 72-cells, waardoor ze een wat hogere stringspanning hebben en 2 strings maken waarschijnlijk een goede optie is (y)
Je gaat toch niet uit van 1 string, dat kan niet.

De meeste panelen leveren een spanning van 40 volt, dus afhankelijk van de opstartspanning moeten er een aantal panelen worden geplaatst. Ik ken omvormers met een opstartspanning van 85 volt, dus 3 panelen in een string is dan voldoende, daar heb je echt geen panelen van 2 meter voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Ronald schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:20:
@MijnCommentaar GoodWe oplossing kost 150-200 minder dan de APS oplossing (en dat is zonder monitoring, ECU-R kost nog eens 178) en je kunt je fasen er min of meer mee balanceren (3/0,6+1,5/3)

Fake-APS simulatie geeft 1.6% aftopverlies, maar de APS wat minder schaduwverlies... Moet alleen ook nog die 200 euro goedmaken... dat kan pittig lang duren :-)
Ik wist niet dat je kon balancen met een GoodWe. Nice to know

Nog voordat mijn spaargeld op de bank €200,00 heeft opgebracht ?
Ik heb nu geen elektriciteits kosten, maar omdat er een EV gekomen is heb ik wel behoefte aan wat meer opwek.

[ Voor 4% gewijzigd door MijnCommentaar op 08-11-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
RobertV70 schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:27:
[...]

Je gaat toch niet uit van 1 string, dat kan niet.
Hoezo "kan dat niet"? Dat kan prima. Het kost enkel wat rendement.
De meeste panelen leveren een spanning van 40 volt, dus afhankelijk van de opstartspanning moeten er een aantal panelen worden geplaatst. Ik ken omvormers met een opstartspanning van 85 volt, dus 3 panelen in een string is dan voldoende, daar heb je echt geen panelen van 2 meter voor nodig.
Dat is simpelweg niet waar. "de meeste panelen" zijn 60-cell panelen, en die leveren bij NOCT zo'n 32 volt. 40 volt haal je met een 72-cell paneel en die zijn meestal 2 meter lang. Daarnaast heb je niet alleen te maken met een opstartspanning, maar ook met een MPPT bereik en optimale werkspanning. Met 4 panelen van 60 cells zit je bij de meeste omvormers erg onderin het bereik en valt er weinig meer te managen als je een beetje schaduw hebt bijvoorbeeld. Het kán wel, maar het is oppassen geblazen watvoor omvormer je uitzoekt dan. Zeker gezien TS met 12 panelen niet de lichtste omvormer zal kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
mcDavid schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:21:
[...]
[...]

Dat is simpelweg niet waar. "de meeste panelen" zijn 60-cell panelen, en die leveren bij NOCT zo'n 32 volt. 40 volt haal je met een 72-cell paneel en die zijn meestal 2 meter lang. Daarnaast heb je niet alleen te maken met een opstartspanning, maar ook met een MPPT bereik en optimale werkspanning. Met 4 panelen van 60 cells zit je bij de meeste omvormers erg onderin het bereik en valt er weinig meer te managen als je een beetje schaduw hebt bijvoorbeeld. Het kán wel, maar het is oppassen geblazen watvoor omvormer je uitzoekt dan. Zeker gezien TS met 12 panelen niet de lichtste omvormer zal kiezen.
Ik heb eens even zitten kijken bij mijn leveranciers naar 60 cell panelen, ik kan dan de Solitek glas glas panelen vinden met 60 cellen, de LG Neon 2, en de Denim 330 maar die leveren gewoon een Voc van 40 volt. De Vmpp ligt doorgaans op 33 tot 35 volt. Voorts kan ik daarnaast ook geen enkel ander paneel vinden met minder dan 72 cellen, en zelfs die zijn sporadisch verkrijgbaar.

Als ik kijk naar het aantal cellen in de meeste panelen die ik kan krijgen bij mijn leveranciers dan kom ik op 120. Dat is 9 van de 10, dus dat de meeste panelen 60 cellen hebben kan ik niet beamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
mcDavid schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:21:
[...]
Graag een simulatie van hoeveel verlies... dat geblaat van valt wel mee vind ik nogal ongefundeerd...
Er kunnen bij bepaalde zonnestanden pittige opbrengst verschillen tussen de 2 hellingshoeken zitten... allemaal verlies.

https://www.thomasberger....kw2=400&temp_coeff2=-0.48
Als vandaag zonnig zou zijn dan zou je per paneel op de 40 graden 0.3kWh weggooien... 1.2kWh op één dag... Weg. En deze 'simulatie' onderschat de opbrengst nogal...
[...]

De meeste 72 ceels panelen die ik nog vond zakken bij NOCT onder de 40V, waardoor de moeite grootendeels voor niets is.

Daarom dus 2x GoodWe XS met minimum Vmpp 40V; dus zelfs bij lage instraling is 1 1/3e 60cel paneel al genoeg...
MijnCommentaar schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:41:
[...]

Ik wist niet dat je kon balancen met een GoodWe. Nice to know

Nog voordat mijn spaargeld op de bank €200,00 heeft opgebracht ?
Ik heb nu geen elektriciteits kosten, maar omdat er een EV gekomen is heb ik wel behoefte aan wat meer opwek.
Nee ze kunnen niet balancen... Maar door meerdere omvormers over je fasen te verdelen wordt de onbalans minder groot... geen functie van de omvormer dus.

En geld op de bank levert niets op... maar onnodig uitgegeven geld nog minder ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 09-11-2021 10:48 ]

• MijnCommentaar
Toch nog even reageren op de opstart spanning, waarom is deze zo belangrijk bij deze 4 panelen op 1 string.
Een opstart spanning van de omvormer van 80 volt zou toch ook goed moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door MijnCommentaar op 11-11-2021 15:43 ]

• Ronald
  • Nu online
Het gaat ook niet om de opstart spanning ;-)

Het gaat om ruimte voor schaduw managen.
Daarvoor wordt bij deelbeschaduwing de string spanning verlaagd. 1/3e van de Vmpp per paneeldeel.

Met 32-35Vmpp van veel panelen kom je dus als alles mee doet maar op 128V. Elk paneeldeel dat schaduw pakt wil je die 11-12V omlaag.
Zodra je onder 80V zou moeten kan het niet; en verlies je dus bijna alle restproductie.

• MijnCommentaar
Ok, een growatt met twee mppt's heeft een opstart spanning van 80 volt en is slecht in schaduw management, dus valt al af.

Twee Goodwe's lijkt dus beter, een andere optie is de SolarEdge die duurder is ( ongeveer 600 euro meer dan de Growatt). Ik heb nog geen offertes van GoodWe en zoek nog even naar een leverancier in de regio Rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Ik heb nu (pas) 2 offertes binnen.

Solar Edge 3680 met s500 met 11 Trina panelen van 380Wp - €5600
SMA SB4.0 met 12 JA solar panelen van 370Wp - €6000

@Ronald nog even de hoek aangepast in de link, de panelen liggen op het oosten

https://www.thomasberger....=90&roof2=20&peakw2=400&t

• MijnCommentaar
Ik heb de solaredge designer gebruikt, leuk om mee te spelen.

Ben er wel achter dat alles op 1 hoek moet liggen, dus 20 en 40 graden niet mixen in 1 string, ook niet met SMA.

11 Trina panelen en een SolarEdge SE3680H met S500
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGpedcWXyfrxf8zalEHl-VdD21c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b6P4z2uvVFjXFI3TegskVMGs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B52inVmlR7g_uKAPKacOnXinoHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhNV90u7CO4Ph0b2iGuKt5p0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door MijnCommentaar op 18-11-2021 19:59 ]

• Ronald
  • Nu online
@MijnCommentaar Als je Hyundai 395W pakt met p404 heb je een systeem met minder verlies.
Opbrengst factor verlies = Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Het valt in de simulatie nogal mee, maar is dus gewoon geheel te voorkomen.

SolarEdge gaat wel duurder zijn dan string omvormer... Hij geeft 12% verlies door de bomen aan, dat is nog best pittig. Ik durf niet te stellen hoeveel beter SolarEdge er mee om gaat dan een string omvormer.. Dus aan jouw de keuze.

Maaruh... Je huis staat dus niet op zuid wat ik in eerste isntantie aangenomen had... Ik zie daarmee een ontzettend mooi oost dak vragen om aandacht :-)
De omvormer hoeft er amper zwaarder voor te zijn, dus het kost alleen panelen en legmateriaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Zuid ligt vol met 12x300Wp panelen met een Hosala van zo'n 6 jaar oud, op een kippenhok liggen twee 320wp panelen met APC. Dus ben al aardig voorzien, oost kan nu nog. West wordt niks ivm dakramen, dakkapel en pijpjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Ze liggen, 11 stuks. Nu eens kijken naar een hybride warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSR75-p3-nEFeyntRknxo0VY7CY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ehso4gmctYCzWLSBP14GgBLc.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
opbrengst van vandaag, ligt dus op oost, 11x385 (4 op 40 en 7 op 11 graden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uzh_PWeamH4rnoKF_InzmQWUhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vj56MFXxFTdffeHJ6seYM4Nk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
opbrangsoverzicht vanaf januari. Positief
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wg3baapVSJv_tOH8Idzm5yaHZKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vBz8sUPsFnPygzIc2NzyBXmD.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1