Graag een simulatie van hoeveel verlies... dat geblaat van valt wel mee vind ik nogal ongefundeerd...
Er kunnen bij bepaalde zonnestanden pittige opbrengst verschillen tussen de 2 hellingshoeken zitten... allemaal verlies.
https://www.thomasberger....kw2=400&temp_coeff2=-0.48
Als vandaag zonnig zou zijn dan zou je per paneel op de 40 graden 0.3kWh weggooien... 1.2kWh op één dag... Weg. En deze 'simulatie' onderschat de opbrengst nogal...
[...]
Dat is simpelweg niet waar. "de meeste panelen" zijn 60-cell panelen, en die leveren bij NOCT zo'n 32 volt. 40 volt haal je met een 72-cell paneel en die zijn meestal 2 meter lang. Daarnaast heb je niet alleen te maken met een opstartspanning, maar ook met een MPPT bereik en optimale werkspanning. Met 4 panelen van 60 cells zit je bij de meeste omvormers erg onderin het bereik en valt er weinig meer te managen als je een beetje schaduw hebt bijvoorbeeld. Het kán wel, maar het is oppassen geblazen watvoor omvormer je uitzoekt dan. Zeker gezien TS met 12 panelen niet de lichtste omvormer zal kiezen.
De meeste 72 ceels panelen die ik nog vond zakken bij NOCT onder de 40V, waardoor de moeite grootendeels voor niets is.
Daarom dus 2x GoodWe XS met minimum Vmpp 40V; dus zelfs bij lage instraling is 1 1/3e 60cel paneel al genoeg...
MijnCommentaar schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:41:
[...]
Ik wist niet dat je kon balancen met een GoodWe. Nice to know
Nog voordat mijn spaargeld op de bank €200,00 heeft opgebracht ?
Ik heb nu geen elektriciteits kosten, maar omdat er een EV gekomen is heb ik wel behoefte aan wat meer opwek.
Nee ze kunnen niet balancen... Maar door meerdere omvormers over je fasen te verdelen wordt de onbalans minder groot... geen functie van de omvormer dus.
En geld op de bank levert niets op... maar onnodig uitgegeven geld nog minder ;-)
[
Voor 10% gewijzigd door
Ronald op 09-11-2021 10:48
]