Wifi camera's op het weiland, wat is de beste optie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pricilla
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-11-2023
Beste allemaal,

Ik zou graag beveilings camera's op mijn weiland plaatsen. Natuurlijk om de paarden in de gaten te houden, maar ook omdat er wel eens wat vage dingen gebeurd zijn die ik met camera's terug zou kunnen kijken.

Nu was ons eerste idee om dit met 4g camera's te doen, echter schijnt dit een duur grapje te worden iedere maand met meerdere camera's.

Nou mogen we van de bewoner in het huis naast het weiland de wifi gebruiken, alleen hoe gaan we die wifi ver genoeg krijgen? Kabels van het huis naar de stal leggen is niet mogelijk, het is allemaal bestraat daar en niet van mij, dus dat kan ik niet maken. Het gaat om zo'n 60m van het huis naar de stal.

Ik ben mij suf aan het googlen geweest en kom uit op een powerline of een nanostation. Is er iemand die mij zou willen uitleggen wat de beste optie is en waarom?

In de stal hebben we stroom, die stal is gebouwd door de mensen van het huis dus is hetzelfde 'stroomnetwerk' lijkt mij, voor de powerline. Maar wat ik lees over een nanostation is dat die een veel verder en beter bereik heeft. Alleen hoe dat precies zit met een nanostation ben ik ook nog niet achter..

Wie kan deze leek helpen zodat ik mijn hoofd hier niet meer over hoef te breken? Alvast bedankt als je de moeite neemt om te reageren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uX-8nLy67tDk6TNi8YOt-2BbTLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZwBo545dcqXCMzXiRJOGn0r.jpg?f=fotoalbum_large
Rood is het huis, groen de stal en blauw het weiland waar het om gaat. De stal is trouwens gemetseld en met ijzeren/metalen damwanden, dat maakt vast ook nog verschil in wifi signaal..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:24
waar wil je de camera's zetten? want je wifi heeft nou ook weer niet zo'n goed bereik, zelfs al heb je een zender bij groen ga je niet eens uiteinde van de (koeien?)stal halen, laat staan andere kant vh veld of ga je gewoon een kabel trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
ligt er misschien een telefoonlijn in de schuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-06 15:01
Dan kan je denk ik het beste een mesh wifi netwerk opzetten. Er zijn ook camera's die dat ingebouwd hebben:
https://www.foscammall.co...rk-security-camera-system

[ Voor 77% gewijzigd door WEBGAMING op 07-11-2021 20:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
WEBGAMING schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:22:
Dan kan je denk ik het beste een mesh wifi netwerk opzetten. Er zijn ook camera's die dat ingebouwd hebben:
mesh red je niet met die afstand tussen huis & schuur.. dit is richtantenne materiaal (waarbij ze vermoedelijk geen buitenantennes gaan willen )

alsook denk ik dat je gelinkte set gewoon een standaard ip cameraset is met 2 wifi repeaters bij in de doos gesmeten

[ Voor 11% gewijzigd door ijske op 07-11-2021 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
ijske schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:25:
[...]

mes red je niet met die afstand tussen huis & schuur.. dit is richtantenne materiaal (waarbij ze vermoedelijk geen buitenantennes gaan willen )
60 meter, richtantenne materiaal? Richtantennes gaat meer over kilometers. Het is inderdaad ver, zal een beetje op de grens liggen schat ik zo in. Anders moeten ze er gewoon nog iets tussenin hangen, 30M gaat makkelijk.
Buiten is iets heel anders als binnen met een hoop muren.

Daarbij zat ik eigenlijk te kijken vanuit het huis naar het weiland, dat lijkt me maar een klein stukje. Als je een mesh camera dicht bij het huis hangt ben je er al.

@Pricilla Wat ga je eigenlijk met de power van die camera's doen? Zo te lezen moet het allemaal draadloos, maar die camera's hebben ook stroom nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door WEBGAMING op 07-11-2021 20:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou voor bekabeld met PoE gaan. Kabels kun je door/langs je stal heen leggen. Wanneer je een X aantal kabels in één keer legt kun je ze in een 32 of 40mm PVC buis kwijt. Monteert lekker makkelijk en je kunt aftakkingen maken waar de camera's moeten komen. Die kun je vervolgens aan de zijkant van de stal ophangen. Met een PoE switch en een NVR kom je dan een heel eind. Mocht je in de stal een schone en droge plek hebben in de vorm van een gemetselde ruimte, dan kun je daar de boel kwijt. Met een enkel lijntje vanuit huis naar de stal kun je dan de boel vanuit huis in de peiling houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:22
Met 4g zou het ook mogelijk moeten zijn. En hoeft niet duur te zijn.

Je plaatst in de schuur een routertje daar hang je een poe switch aan. Aan deze switch hang je een NVR. Vanuit daarstraks je een aantal kabels waar je poe camera’s hangt.

Beelden worden netjes opgeslagen op de nvr die je lokaal en of Remote zou kunnen uitkijken. Je hebt niet 24/7 4g nodig gezien je de beelden op je nvr opslaat. Maar je zou wel Remote op de NVR kunnen inloggen.

Je hebt dan genoeg aan een 5GB abbo. Tenzij je hele dagen de paarden in de gaten houd. Door maar beelden te streamen.

Bijkomend voordeel. Je kan beelden met 4K bv opslaan maar met 720 streamen scheelt een hoop bandbreedte.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sammyZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-06 09:26
Hier doen we dit nu 3 jaar via een simpele powerline van TP Link over in combinatie met netwerk label hangt de camera 100 meter van het bestaande netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 20:11
Dit is toch niet zo uitdagend.
Je neemt ergens halverwege een router met 4G (indien wifi het niet haalt).
Daarop een NVR met POE camera's of eventueel WiFi.
4G gebruik je dan alleen als je op de NVR moet inloggen.

Het mooiste zou zijn als je de grote stal boven het de paardenstal mag gebruiken.
Je zou denk ik dan over de gehele lengte aan de buitenkant een netwerkkabel kunnen trekken, bij de dakgoot ofzo.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:48

FreakNL

Well do ya punk?

Hoeveel camera’s gaat het over dan?

Powerline zou ik niet aan beginnen en 4g ook niet.

Ga gewoon voor de Nanostations van Ubiquity.

Maar geef je tekening even aan waar je camera’s wilt plaatsen?

[ Voor 19% gewijzigd door FreakNL op 08-11-2021 06:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 22:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WEBGAMING schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:30:
[...]

60 meter, richtantenne materiaal? Richtantennes gaat meer over kilometers. Het is inderdaad ver, zal een beetje op de grens liggen schat ik zo in. Anders moeten ze er gewoon nog iets tussenin hangen, 30M gaat makkelijk.
Buiten is iets heel anders als binnen met een hoop muren.
Idd. Ter indicatie: een doodnormale WiFi AP met omindirectionele antenne kan over open veld prima 300m reiken naar een normale client (zonder richtantenne).

De afstanden zijn hier een peulenschil. Je uitdaging zijn de muren van woning en stal. Idealiter gebruik je een draad om daar doorheen te komen, dus hang je AP danwel client bridges (of zelfs mesh units) aan de buitenzijde van woning en stal, met een draad door de muur naar binnen in de woning richting internetverbinding, en een draad door de muur naar binnen in stal voor camera daar binnen.

Met beschrijving kan het zijn dat dit bij de woning ongewenst is. Daar een oplossing voor vinden moet #1 op prio lijst zijn, en dat is minder een technische probleem dan een menselijke :o
Daarbij zat ik eigenlijk te kijken vanuit het huis naar het weiland, dat lijkt me maar een klein stukje. Als je een mesh camera dicht bij het huis hangt ben je er al.

@Pricilla Wat ga je eigenlijk met de power van die camera's doen? Zo te lezen moet het allemaal draadloos, maar die camera's hebben ook stroom nodig.
Inderdaad. Tenzij je de boel met zonnecellen en accu's gaat aansturen zal er sowieso een (stroom)draad heen moeten. Daar kan ook data overheen. Idealiter gebruik je Ethernet met PoE (niet voor niets de norm in beveiligingsland), maar je kunt ook PLC over netspanning trekken - al zit je dan vaak wel met apparatuur dat niet geschikt is voor buitengebruik (dat bestaat zeker wel, maar verwacht niet dat het in de Mediamarkt ligt of goedkoop is)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk eerst voordat je hieraan begint wat je verwacht van je camerasysteem. Wat verwacht je van de beelden en wat is je doel. Hoeveel geld heb je ervoor over.
Camera's zijn niet magisch en niet altijd de oplossing voor je doel.
Technisch zou ik met richtantennes een verbinding tussen huis en schuur maken, vervolgens het liefst met POE kabels aan een NVR de camera's.
Bedenk wel dat afstand en infrarood slecht samengaan dus wil je goede nachtcamera's kijk ook naar niet IP camera's die sluit je aan op een NVR die wel IP heeft. Kortom kijk verder naar mogelijke oplossingen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:40
Heb je geen schrikdraad? Daar moet toch ook ergens 220 voor nodig zijn, of zit dat in de stal?
WIFI over open veld moet prima te doen zijn. Eventueel een buiten-AP op de schuur met 4G en het zou moeten werken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pricilla
99ruud99 schreef op zondag 7 november 2021 @ 19:53:
waar wil je de camera's zetten? want je wifi heeft nou ook weer niet zo'n goed bereik, zelfs al heb je een zender bij groen ga je niet eens uiteinde van de (koeien?)stal halen, laat staan andere kant vh veld of ga je gewoon een kabel trekken?
De bedoeling is 1 in de stal en buiten sowieso 1 in beide richtingen van het land. Het zou inderdaad mooi zijn als er in beide richtingen halverwege nog 1 zou kunnen, zodat we duidelijker beeld hebben. Maar dat is inderdaad afhankelijk van de wifi. Vandaar mijn vraag hier, wat is de beste optie om zoiets te realiseren.
ijske schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:20:
ligt er misschien een telefoonlijn in de schuur ?
Dat is een goede, ik ben bang van niet maar ik kan proberen of ik het kan vinden in de stal. Wat zou dan je idee zijn? Je kan denk ik niet zomaar een kabel er bij in steken over zo'n lengte?
WEBGAMING schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:22:
Hoe werkt dat precies? Moet daar geen internet kabel in dan? Of is je idee om het kastje in het huis te zetten en heeft hij dan genoeg bereik tot aan de stal?
WEBGAMING schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:30:
[...]

Van het huis direct naar het weiland is inderdaad niet ver, maar heeft hij dan genoeg bereik om in de stal te komen en daar achter?

In de stal is stroom, die camera kan daar dus sowieso op. Verder heeft reolink bijv camera's op zonnepaneel of batterij, dat was het idee voor de camera's verder van de stal.
sypie schreef op zondag 7 november 2021 @ 20:54:
Ik zou voor bekabeld met PoE gaan. Kabels kun je door/langs je stal heen leggen. Wanneer je een X aantal kabels in één keer legt kun je ze in een 32 of 40mm PVC buis kwijt. Monteert lekker makkelijk en je kunt aftakkingen maken waar de camera's moeten komen. Die kun je vervolgens aan de zijkant van de stal ophangen. Met een PoE switch en een NVR kom je dan een heel eind. Mocht je in de stal een schone en droge plek hebben in de vorm van een gemetselde ruimte, dan kun je daar de boel kwijt. Met een enkel lijntje vanuit huis naar de stal kun je dan de boel vanuit huis in de peiling houden.
Kabels langs de stal is geen probleem, een kabel van het huis naar de stal wel. Dat is allemaal bestraat en niet van mij dus ik kan niet zomaar de hele oprit lostrekken voor een kabeltje. PoE heb ik inderdaad ook over gelezen en lijkt me super, maar dus het probleem dat ik geen kabel van huis naar de stal krijg.
To_Tall schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:32:
Met 4g zou het ook mogelijk moeten zijn. En hoeft niet duur te zijn.

Je plaatst in de schuur een routertje daar hang je een poe switch aan. Aan deze switch hang je een NVR. Vanuit daarstraks je een aantal kabels waar je poe camera’s hangt.

Beelden worden netjes opgeslagen op de nvr die je lokaal en of Remote zou kunnen uitkijken. Je hebt niet 24/7 4g nodig gezien je de beelden op je nvr opslaat. Maar je zou wel Remote op de NVR kunnen inloggen.

Je hebt dan genoeg aan een 5GB abbo. Tenzij je hele dagen de paarden in de gaten houd. Door maar beelden te streamen.

Bijkomend voordeel. Je kan beelden met 4K bv opslaan maar met 720 streamen scheelt een hoop bandbreedte.
Dat laatste voordeel klinkt inderdaad goed! Ik heb van andere mensen gehoord die heel incidenteel de paarden checken op de camera dat ze minstens 6gb per maand verbruiken door de meerdere camera's. Vandaar dat toen ik de optie kreeg om de wifi uit huis te gebruiken dit heel interessant klonk en ik nu op zoek ben naar mogelijkheden hiervoor.. Als het echt niet mogelijk is zou het inderdaad 4g moeten worden.
sammyZ schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:43:
Hier doen we dit nu 3 jaar via een simpele powerline van TP Link over in combinatie met netwerk label hangt de camera 100 meter van het bestaande netwerk.
Waar heb je de netwerk kabel precies aan? Je hebt de powerline niet draadloos van het huis naar de stal?
WeHoDo schreef op zondag 7 november 2021 @ 23:52:
Dit is toch niet zo uitdagend.
Je neemt ergens halverwege een router met 4G (indien wifi het niet haalt).
Daarop een NVR met POE camera's of eventueel WiFi.
4G gebruik je dan alleen als je op de NVR moet inloggen.

Het mooiste zou zijn als je de grote stal boven het de paardenstal mag gebruiken.
Je zou denk ik dan over de gehele lengte aan de buitenkant een netwerkkabel kunnen trekken, bij de dakgoot ofzo.
Aangezien ik totaal geen verstand van wifi etc heb is dit zeker een uitdaging voor mij ;) De grote stal erboven kan ik zeker een kabel langs trekken, dat is het probleem niet. Het is meer het probleem hoe ik de wifi van het huis naar de stal ga krijgen.
FreakNL schreef op maandag 8 november 2021 @ 06:38:
Hoeveel camera’s gaat het over dan?

Powerline zou ik niet aan beginnen en 4g ook niet.

Ga gewoon voor de Nanostations van Ubiquity.

Maar geef je tekening even aan waar je camera’s wilt plaatsen?
Minstens 3, mocht het signaal het halen dan 4 of 5.
Zou je mij uit kunnen leggen waarom het nanostation beter is? Ik kan het niet precies vinden op google namelijk. Ik heb hierboven aangegeven waar de camera's ongeveer zouden moeten komen.
dion_b schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:07:
[...]

Idd. Ter indicatie: een doodnormale WiFi AP met omindirectionele antenne kan over open veld prima 300m reiken naar een normale client (zonder richtantenne).

De afstanden zijn hier een peulenschil. Je uitdaging zijn de muren van woning en stal. Idealiter gebruik je een draad om daar doorheen te komen, dus hang je AP danwel client bridges (of zelfs mesh units) aan de buitenzijde van woning en stal, met een draad door de muur naar binnen in de woning richting internetverbinding, en een draad door de muur naar binnen in stal voor camera daar binnen.
Als ik het goed begrijp, bedoel je een router buiten aan het huis hangen, die met kabel in de gewone router en dan nog iets van een ontvanger buiten aan de stal en dan moeten de camera's draadloos wifi signaal kunnen ontvangen? Of moeten de camera's dan nog met kabel aan de ontvanger bij de stal?
Frogmen schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:38:
Bedenk eerst voordat je hieraan begint wat je verwacht van je camerasysteem. Wat verwacht je van de beelden en wat is je doel. Hoeveel geld heb je ervoor over.
Camera's zijn niet magisch en niet altijd de oplossing voor je doel.
Technisch zou ik met richtantennes een verbinding tussen huis en schuur maken, vervolgens het liefst met POE kabels aan een NVR de camera's.
Bedenk wel dat afstand en infrarood slecht samengaan dus wil je goede nachtcamera's kijk ook naar niet IP camera's die sluit je aan op een NVR die wel IP heeft. Kortom kijk verder naar mogelijke oplossingen.
Ik snap dat de camera's niet magisch zijn, maar volgensmij moet het te doen zijn om daarmee een oogje in het zijl te kunnen houden of alles nog binnen de omheining staat. Jou idee is dus een richantenne op het huis en op de stal en dan vanuit de stal kabel naar de camera's? Een nvr klinkt inderdaad ook goed. Ik kijk graag verder naar meer oplossingen, maar als leek heb ik echt geen idee meer. Vandaar dat ik hier om hulp vraag😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:30
Als het hoofdprobleem is om netwerk/internet in de stal te krijgen, laten we daar dan eerst op focussen :)
Opknippen van het probleem maakt het simpeler

Grofweg kun je de volgende dingen proberen:
1) bestaand wifi netwerk uit huis oppakken met richtantenne vanuit stal
Waarschijnlijk kansloos, waarschijnlijk staat het accesspoint binnen (in de meterkast) en heb je 60m verderop geen signaal

2) kabel trekken vanuit huis naar stal
zoals je zelf al zei: geen optie

3) powerline van huis naar stal
Dit kan dramatisch zijn of dit kan perfect werken. Er is geen manier behalve "proberen" of dit werkt. Theoretisch kan powerline ~300 meter dus dat zou afdoende kunnen zijn

4a) Wifi richtzender aan gevel huis hangen en aan gevel stal hangen - verbonden met kabel binnen
In het huis moet je dus een kabel door de gevel naar buiten brengen en die verbinden aan de standaard infra van het huis. Mag dit?

4b) Wifi richtzender aan gevel huis hangen en aan gevel stal hangen - verbonden met bestaande wifi thuis
Hetzelfde als 4a maar nu hang je een richtzender buiten met daarnast een wifi client die verbinding maakt met de bestaande wifi. Dit kan alleen als je buiten aan de gevel een prima verbinding hebt.

-----------------------------------------------
Welk scenario hangt er dus vanaf wat je dus in het huis mag doen. Als je de huidige wifi bij de stal niet kan ontvangen, geen kabel mag etrekken en geen zender aan de gevel mag hangen die via een kabel naar binnen kan, dan blijft eigenlijk scenario 3 en 4b over.

Ik dacht dat ik het nooit zou zeggen maar ik zou gewoon een goed powerline setje bestellen en kijken hoe het werkt. Als het een relatief trage verbinding is hoeft dat voor deze use case natuurlijk niet meteen een probleem te zijn (helemaal als je de nvr in de schuur zou zetten)

Het volgende setje staat bekend als een van de betere powerline setjes :)
pricewatch: Devolo Magic 2 LAN 1-1-2 Starter Kit (NL)

Bestel je hem bij een winkel als coolblue dan kun je zonder al teveel gedoe dat ding testen en als het nodig is retourneren :)

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 08-11-2021 14:39 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Kijk of zoek ook naar CVI of HDCVI camera systemen. Voordeel is gaat over een coax kabel en kan over grotere afstanden. Tevens zijn de camera's goedkoper.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Pricilla schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:54:

Van het huis direct naar het weiland is inderdaad niet ver, maar heeft hij dan genoeg bereik om in de stal te komen en daar achter?

In de stal is stroom, die camera kan daar dus sowieso op. Verder heeft reolink bijv camera's op zonnepaneel of batterij, dat was het idee voor de camera's verder van de stal.
De camera's staan met elkaar in contact, dus die moeten in elkaars bereik staan. Maar bij elke camera krijg je een nieuw zendpunt. Dus als die camera's elkaar kunnen bereiken kan je gewoon naar de andere kant van het veld toewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bossssie
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-06 23:10
Ik zou ook even vragen wat voor internetverbinding ze hebben. Een boerderij vaak wat afgelegen en als ze alleen een ADSL verbinding hebben met misschien 1Mbps upload wordt video kijken via die verbinding wel een uitdaging.
Spreek uit ervaring helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:22
@Pricilla
Dat laatste voordeel klinkt inderdaad goed! Ik heb van andere mensen gehoord die heel incidenteel de paarden checken op de camera dat ze minstens 6gb per maand verbruiken door de meerdere camera's. Vandaar dat toen ik de optie kreeg om de wifi uit huis te gebruiken dit heel interessant klonk en ik nu op zoek ben naar mogelijkheden hiervoor.. Als het echt niet mogelijk is zou het inderdaad 4g moeten worden.
Dat is natuurlijk afhankelijk hoe de streaming insteld en hoevaak je terug kijkt. Nu heb je geen camera’s. Dus nu kan je ook niet kijken. 6gb bekijken is enkele uren je paarden bij afwezigheid bekijken.

10gb per maand kost een paar tientjes maar je kan wel kijken. Als je dat deelt met de stalkosten met andere ben je misschien een paar euro in de maand kwijt.

720p is 2mbps per seconden. Reken uit dat je voor een uur kijken rond de 500Mb zit.

Dat valt dus wel mee. Misschien wat overheid dan zit je aan een gb per 1,5 uur paarden checken.

Denk niet dat 4g en 10gb een heel groot probleem moet zijn tenzij je de beelden continue live wil volgen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
@Pricilla als er een telefoonlijn zou liggen , dan kan het zijn dat dit bv een 4-8-10 of weet ik veel hoeveel aderige kabel is..

als je daar een vrij paar zou hebben bij die telefoniekabel kan je zoiets aan beide kanten ertussenzetten en is je 1e probleem (goed internet naar schuur) al opgelost... geen breekwerk, fatsoenlijke snelheid & betrouwbaarheid, grote kans enkel een electricien nodig om dat vrije paar uit te zoeken en aan te sluiten op je bakkies

https://www.planet.com.tw/en/product/vc-231g
edit : misschien wel even fabrikant mailen of je dit ook kan gebruiken zonder DSL sync.. gewoon 2 kastjes die tegen elkaar praten... ben ik niet meer zeker van bij dit type

[ Voor 14% gewijzigd door ijske op 08-11-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pricilla
laurens0619 schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:24:
Ik dacht dat ik het nooit zou zeggen maar ik zou gewoon een goed powerline setje bestellen en kijken hoe het werkt. Als het een relatief trage verbinding is hoeft dat voor deze use case natuurlijk niet meteen een probleem te zijn (helemaal als je de nvr in de schuur zou zetten)

Het volgende setje staat bekend als een van de betere powerline setjes :)
pricewatch: Devolo Magic 2 LAN 1-1-2 Starter Kit (NL)

Bestel je hem bij een winkel als coolblue dan kun je zonder al teveel gedoe dat ding testen en als het nodig is retourneren :)
Dit gaan we sowieso even doen, heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Nog een vraagje over de powerline, stel dat die het doet maar het bereik niet tot eind weiland komt. Zouden we dan in de powerline in de stal ook een poE kabel kunnen doen om beeld te krijgen van de verste camera's?
Frogmen schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:28:
Kijk of zoek ook naar CVI of HDCVI camera systemen. Voordeel is gaat over een coax kabel en kan over grotere afstanden. Tevens zijn de camera's goedkoper.
Kan je mij het verschil uitleggen tussen die camera's en andere?
bossssie schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:04:
Ik zou ook even vragen wat voor internetverbinding ze hebben. Een boerderij vaak wat afgelegen en als ze alleen een ADSL verbinding hebben met misschien 1Mbps upload wordt video kijken via die verbinding wel een uitdaging.
Spreek uit ervaring helaas.
Hun wifi werkt beter dan mijn wifi in huis, dus ik denk dat dat goed zit. Maar goed om te checken inderdaad!
To_Tall schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:09:
@Pricilla
[...]

Dat is natuurlijk afhankelijk hoe de streaming insteld en hoevaak je terug kijkt. Nu heb je geen camera’s. Dus nu kan je ook niet kijken. 6gb bekijken is enkele uren je paarden bij afwezigheid bekijken.

10gb per maand kost een paar tientjes maar je kan wel kijken. Als je dat deelt met de stalkosten met andere ben je misschien een paar euro in de maand kwijt.

720p is 2mbps per seconden. Reken uit dat je voor een uur kijken rond de 500Mb zit.

Dat valt dus wel mee. Misschien wat overheid dan zit je aan een gb per 1,5 uur paarden checken.

Denk niet dat 4g en 10gb een heel groot probleem moet zijn tenzij je de beelden continue live wil volgen.
toon volledige bericht
Dankjewel!
ijske schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:50:
@Pricilla als er een telefoonlijn zou liggen , dan kan het zijn dat dit bv een 4-8-10 of weet ik veel hoeveel aderige kabel is..

als je daar een vrij paar zou hebben bij die telefoniekabel kan je zoiets aan beide kanten ertussenzetten en is je 1e probleem (goed internet naar schuur) al opgelost... geen breekwerk, fatsoenlijke snelheid & betrouwbaarheid, grote kans enkel een electricien nodig om dat vrije paar uit te zoeken en aan te sluiten op je bakkies

https://www.planet.com.tw/en/product/vc-231g
edit : misschien wel even fabrikant mailen of je dit ook kan gebruiken zonder DSL sync.. gewoon 2 kastjes die tegen elkaar praten... ben ik niet meer zeker van bij dit type
Als de telefoonlijn er ligt dan wordt hij sowieso niet gebruikt, dus dat moet kunnen denk ik. Zouden we dan op 1 of andere manier vanuit die lijn poE kabels naar de camera's kunnen doen? Wat moet ik er dan tussen zetten? Een router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Pricilla schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:25:
[...]

[...]

Als de telefoonlijn er ligt dan wordt hij sowieso niet gebruikt, dus dat moet kunnen denk ik. Zouden we dan op 1 of andere manier vanuit die lijn poE kabels naar de camera's kunnen doen? Wat moet ik er dan tussen zetten? Een router?
de NVR (= de opnemer, je sluit alle cameras op de NVR aan .. NVR zorgt ook voor POE voeding voor je cameras)
als je zoiets aankoopt , vraag dan iets wat simpel werkt.. (je hebt vermoedelijk geen toegang tot de router van het netwerk = modem van de huisbaas)

een extra router maakt het nutteloos complex denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Pricilla de powerline oplossing geeft je een bekabelde verbinding in de stal, geen wifi op het weiland

powerline is daarom mogelijke oplossing van deelprobleem 1

Deelprobleem 2 zijn je cameras. Hoe ga je die verbinden met de internet verbinding in de stal

Echter als deelprobleem 1 niet lukt dan is deelprobleem 2 zinloos om al compleet uit te dokteren. Daarbij maak ik mij om probleem2 weinig zorgen, daar zijn legio opties voor.
Probleem1 is de uitdaging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pricilla
laurens0619 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:46:
@Pricilla de powerline oplossing geeft je een bekabelde verbinding in de stal, geen wifi op het weiland

powerline is daarom mogelijke oplossing van deelprobleem 1

Deelprobleem 2 zijn je cameras. Hoe ga je die verbinden met de internet verbinding in de stal

Echter als deelprobleem 1 niet lukt dan is deelprobleem 2 zinloos om al compleet uit te dokteren. Daarbij maak ik mij om probleem2 weinig zorgen, daar zijn legio opties voor.
Probleem1 is de uitdaging :)
De powerline is binnen, in de stal zelf doet hij het niet maar in het voorste deel van datzelfde gebouw doet hij het wel. Hij geeft alleen aan dat de verbinding slecht is door het knipperen met de lampjes. Gaat dit voldoende werken om van die powerline kabels te leggen naar alle camera's? Ik had zo gehoopt dat dit zou werken maar nu weet ik het echt niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Pricilla schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:59:
[...]

De powerline is binnen, in de stal zelf doet hij het niet maar in het voorste deel van datzelfde gebouw doet hij het wel. Hij geeft alleen aan dat de verbinding slecht is door het knipperen met de lampjes. Gaat dit voldoende werken om van die powerline kabels te leggen naar alle camera's? Ik had zo gehoopt dat dit zou werken maar nu weet ik het echt niet meer..
Hangt er even vanaf wat de definitie van "slecht" is :)

Eerst maar eens kijken of je de powerline optimaal hebt aangesloten:
- Een powerline werkt het beste direct op het stopcontact, dus zonder een stekkerdoos/verlengkabel
- Een powerline werkt het beste op een stopcontact met randaarde
- Een powerline werkt het beste binnen dezelfde fase
- Een powerline werkt het beste binnen dezelde groep (niet zoeer vanwege groep, maar korte kabel)
- Een powerline werkt het beste zonder al teveel verstoring op dezelfde groep (zware machines etc)

Als je daar de beste combinatie in gevonden hebt is het kwestie van testen.
- Sluit een laptop in het huis aan (waar de hoofd powerline node staat) en test bv via speedtest.net welke upload, download en ping je haalt
- Sluit daarna je laptop aan op de powerline in de stal en herhaal de test

Als je die data hebt, dan kun je een inschatting doen of dit scenario iets gaat opleveren of dat je het beter kan terugsturen.

Dit is "ongeveer" wat je nodig hebt aan bandbreedte. Afhankelijk van je internet verbinding wil je dan een NVR lokaal hebben of op internet.

Afbeeldingslocatie: https://d1tzzns6d79su2.cloudfront.net/uploads/embedded_image/be6e018b4facc3d283cccc48d7c7f23e3fcf5673650f74a8f942629246663921/dc46eee6-8b7f-4939-9b88-ea31b96d5a78.webp

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 16-11-2021 16:18 ]

• Pricilla
laurens0619 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:05:
[...]

Hangt er even vanaf wat de definitie van "slecht" is :)

Eerst maar eens kijken of je de powerline optimaal hebt aangesloten:
- Een powerline werkt het beste direct op het stopcontact, dus zonder een stekkerdoos/verlengkabel
- Een powerline werkt het beste op een stopcontact met randaarde
- Een powerline werkt het beste binnen dezelfde fase
- Een powerline werkt het beste binnen dezelde groep (niet zoeer vanwege groep, maar korte kabel)
- Een powerline werkt het beste zonder al teveel verstoring op dezelfde groep (zware machines etc)

Als je daar de beste combinatie in gevonden hebt is het kwestie van testen.
- Sluit een laptop in het huis aan (waar de hoofd powerline node staat) en test bv via speedtest.net welke upload, download en ping je haalt
- Sluit daarna je laptop aan op de powerline in de stal en herhaal de test

Als je die data hebt, dan kun je een inschatting doen of dit scenario iets gaat opleveren of dat je het beter kan terugsturen.

Dit is "ongeveer" wat je nodig hebt aan bandbreedte. Afhankelijk van je internet verbinding wil je dan een NVR lokaal hebben of op internet.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
De poweline zat op een stopcontact in de muur. Binnen dezelfde fase/groep kan helaas niet, het stopcontact van de router zit enkel rondom huis verbonden en niet in de stal. Ik kan aan de stopcontacten helaas niks veranderen, er was ook maar 1 stopcontact waar hij het überhaupt op deed.

De snelheid op de powerline in huis is 150 download en 126 upload. De snelheid in het gebouw buiten, nog nieteens bij de stal, is 15 download en 1 upload.. Ik ben bang dat dit te weinig is? Aangezien hij de beelden moet 'uploaden'?

Omdat dit zo moeizaam/niet ideaal gaat heeft de eigenaar aangeboden naar opties te kijken dat we toch een kabel kunnen leggen. Zo lang we maar de kortste klapper pakken en zo min mogelijk tegels er uit halen. Echter moet ik dit ook zelf doen en weet ik nog niet zo goed welk materiaal ik nodig heb.

Ik heb mij inmiddels in proberen te lezen en kwam op verschillende opties uit.

1. Een 'gewone' cat5 utp kabel door een tyleen buis door de grond, in de stal aansluiten op een nvr en vanaf daar PoE kabels naar de cameras.

2. Een utp buitenkabel los door de grond en daarna op dezelfde manier aansluiten.

De cat 6 PoE kabel hoeft niet perse vanaf de router door de grond toch? Die kan ook pas vanaf de nvr in de stal? Aangezien die kabel duurder is namelijk.

Nogmaals onwijs bedankt voor het meedenken!

• laurens0619
@Pricilla dat is te weinig ja, retour ermee :)

Kabel trekken kan maar 150mbit red je ook makkelijk met een wifi point to point, scheelt gedoe met tegels. Wel iets duurder (100 euro voor setje oid)

Als je kabels wilt trekken:
Gewoon goede kabel kopen (evt buitenkabel, geen cca), poe kabel bestaat niet. Een buis is slim, kun je evt de kabel later vervangen

Lees ook dit topic over kabels
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Of bel deze webshop wat je nodig hebt
https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/utp-kabel/

[ Voor 63% gewijzigd door laurens0619 op 18-11-2021 19:35 ]

• Pricilla
laurens0619 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:06:
@Pricilla dat is te weinig ja, retour ermee :)

Kabel trekken kan maar 150mbit red je ook makkelijk met een wifi point to point, scheelt gedoe met tegels. Wel iets duurder (100 euro voor setje oid)

Als je kabels wilt trekken:
Gewoon goede kabel kopen (evt buitenkabel, geen cca), poe kabel bestaat niet. Een buis is slim, kun je evt de kabel later vervangen

Lees ook dit topic over kabels
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Of bel deze webshop wat je nodig hebt
https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/utp-kabel/
Doen we!

Zou je mij kort uit willen leggen wat ik voor de point to point wifi moet doen en hebben? Altijd beter dan graven natuurlijk. Een kabel trekken en in tyleen leggen zou ook rond de 100,- gaan kosten wat wij snel berekend hebben.

Met de poe kabel bedoelde ik de cat6, die is volledig koper en is het beste geschikt voor een poe verbinding dacht ik gelezen te hebben?

• WEBGAMING
Dit is allemaal al beantwoord.

• ijske
ik heb dit soort kabel gelegd naar mn tuinhuisje :
https://www.netwerkproduc...100m-1200mhz-pe-mesh.html

bv een simpelere belden 7965EPE op 100m rolletje kost je quasi evenveel knaken :)
wil je echt op je centen letten neem dat dit

https://www.netwerkkabels...el-100-meter-vaste-kern-1

(en leg deze aub toch zeker in een buis... zonder HDPE beschermbuis istie bij de 1e graafwerken stuk.. fysiek kunnen die kabels niets hebben)

probeer anders of de eigenaar niet wil meepotten ? hij kan er prima meeliften op die kabel alstie wifi daar wil :)
of als hij zelf ook een cameratje op zn erf wil ? of misschien wil ie wel meekunnen kijken op de camera's ?

[ Voor 17% gewijzigd door ijske op 18-11-2021 20:49 ]

• Pricilla
ijske schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:47:
ik heb dit soort kabel gelegd naar mn tuinhuisje :
https://www.netwerkproduc...100m-1200mhz-pe-mesh.html

bv een simpelere belden 7965EPE op 100m rolletje kost je quasi evenveel knaken :)
wil je echt op je centen letten neem dat dit

https://www.netwerkkabels...el-100-meter-vaste-kern-1

(en leg deze aub toch zeker in een buis... zonder HDPE beschermbuis istie bij de 1e graafwerken stuk.. fysiek kunnen die kabels niets hebben)

probeer anders of de eigenaar niet wil meepotten ? hij kan er prima meeliften op die kabel alstie wifi daar wil :)
of als hij zelf ook een cameratje op zn erf wil ? of misschien wil ie wel meekunnen kijken op de camera's ?
Bedankt! Die kabel die je zelf hebt gelegd heb je niet in een buis gedaan dus? Of moeten ze daar beide wel in van die je stuurde?

De eigenaar gaat helaas niks mee betalen, zij hoeven geen wifi in de stal en hebben hun eigen bekabelde camera aan het begin van het erf waar ze genoeg aan hebben.

• laurens0619
Pricilla schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:37:
[...]

Doen we!

Zou je mij kort uit willen leggen wat ik voor de point to point wifi moet doen en hebben? Altijd beter dan graven natuurlijk. Een kabel trekken en in tyleen leggen zou ook rond de 100,- gaan kosten wat wij snel berekend hebben.

Met de poe kabel bedoelde ik de cat6, die is volledig koper en is het beste geschikt voor een poe verbinding dacht ik gelezen te hebben?
2 van deze
pricewatch: MikroTik SXTsq 5 ac

Hang je bij de stal en het huis aan de gevel (ze moeten elkaar kunnen zien) en krijgen voeding via poe. (Poe injector zit erbij dacht ik)

Maaar kabel is altijd simpeler en goedkoper (ik zou persoonlijk alleen 0 zin hebben in 60(?) meter tegels openbikken)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 18-11-2021 21:06 ]

• ijske
Pricilla schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:53:
[...]

Bedankt! Die kabel die je zelf hebt gelegd heb je niet in een buis gedaan dus? Of moeten ze daar beide wel in van die je stuurde?
altijd in een buis...

je kan kiezen tussen
- mantelbuis 40mm x 50m (hier zit een trekdraad in)
- HDPE buis (hier zit geen trekdraad in)
- rioolbuis van 50mm (deze zijn 5meter per keer, maar zijn zo groot dat je gemakkelijk een extra touwtje erbij kan steken voor ooit is iets te kunnen bijtrekken)

ow edit : een 305m rolletje van die waterproof netwerkkabel is wel ineens ideaal om van huis naar schuur , maar ook gelijk naar je camera's aan te leggen ( https://www.routershop.nl...e-pro-305-meter/pid=41163 ) .. gelijk groot inkopen scheelt knaken in netwerkland :+

[ Voor 27% gewijzigd door ijske op 18-11-2021 21:14 ]

• Pricilla
laurens0619 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:05:
[...]

2 van deze
pricewatch: MikroTik SXTsq 5 ac

Hang je bij de stal en het huis aan de gevel (ze moeten elkaar kunnen zien) en krijgen voeding via poe. (Poe injector zit erbij dacht ik)

Maaar kabel is altijd simpeler en goedkoper (ik zou persoonlijk alleen 0 zin hebben in 60(?) meter tegels openbikken)
Ik neem het mee in de overweging. De acces point aan het huis krijgt stroom via poe via de router dan. Maar hoe krijgt het acces point(/client?) Aan de stal gevel stroom? Via een poe kabel die in de nvr kan?

De kabel is inderdaad wel goedkoop, ik moet dan alleen nog uitzoeken welke buis het goedkoopste is. Ik dacht dat tyleen ook niet heel goedkoop was, maar misschien zijn er andere opties of heb ik het mis. Ik ga het uitzoeken!

We zijn inmiddels wel zo ver dat als er kabel komt, we niet rechtstreeks naar de stal gaan want dat is indd een heleboel tegels omhoog krijgen. Maar we kunnen vanaf het huis, via de tuin, direct naar het weiland. Dat is alleen onder 3m oprit door en daarna langs de omheining van het weiland waar we hem gewoon in het zand in kunnen graven.

• Pricilla
ijske schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:07:
[...]

altijd in een buis...

je kan kiezen tussen
- mantelbuis 40mm x 50m (hier zit een trekdraad in)
- HDPE buis (hier zit geen trekdraad in)
- rioolbuis van 50mm (deze zijn 5meter per keer, maar zijn zo groot dat je gemakkelijk een extra touwtje erbij kan steken voor ooit is iets te kunnen bijtrekken)

ow edit : een 305m rolletje van die waterproof netwerkkabel is wel ineens ideaal om van huis naar schuur , maar ook gelijk naar je camera's aan te leggen ( https://www.routershop.nl...e-pro-305-meter/pid=41163 ) .. gelijk groot inkopen scheelt knaken in netwerkland :+
Dankjewel! De rioolbuis komt er volgensmij wel vrij duur uit vergeleken met de andere opties dus ik denk dat het dan 1 van die 2 wordt. Moet de buis perse 50mm zijn? Klinkt zo dik voor een dunne kabel :+ En dan heb ik nog een hele domme vraag als leek zijnde, moet die buis afgedicht worden aan beide uiteinden? Tegen water/aarde etc :+

Dankjewel voor de tip! Ja dat lijkt mij wel handig met al die meters. Maar is een cat5e kabel goed genoeg voor poE? Ik dacht dat die een cat6 moest hebben.

En dan nog een vraagje over de kabels. Er komt dus een nvr in de stal, vanaf daar met een PoE kabel naar buiten voor de camera's. Moet ik dan als er 5 camera's komen, 5 kabels naar buiten trekken of bestaat er iets van een splitser dat ik maar 1 kabel al die meters naar achteren hoef te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ja eigenlijk heb je 5 aparte kabels nodig
Tenzij je gaat doorlussen (daisy chainen) maar dat is sterk poe standaard en camera afhankelijk

Je switches en camera worden dan alleen zoveel duurder dat je ook kunt overwegen om van dat geld een stroomkabel naast de utp te leggen?

Ik ken het niet maar ik lees hier power over coax, dat zou t wel aankunnnen? Zit je wel meteen aan deze camera vast
https://www.amazon.com/EP...Daisy-Chain/dp/B06W54HGKL

https://www.dynamic-cctv.com/hikvision-poc

PoE is toch ewl mogelijk, zie mn latere post

[ Voor 70% gewijzigd door laurens0619 op 19-11-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 07:14
Vergeet aub dat hele wifi camera verhaal.

Wifi is storingsgevoelig. Wifi heeft bij afstanden latency en lage bandbreedte. Wifi kan makkelijk gestoord worden. Aka alles dat je niet wilt voor bewakingscamera's. Het zou lekker makkelijk zijn als louche typetje om lekker even een stoorzender aan te zetten en je gang te gaan!

Wat je eigenlijk wilt zijn POE camera's. Hierbij zal één enkele netwerkkabel zowel voeding als stabiel netwerk voorzien. Die stroomkabel had je sowieso nodig, deze vervangen door netwerk zorgt dat je 2 vliegen in één klap pakt. Deze kabels sluit je dan aan op een POE switch of op een NVR met POE poorten. De kabels graaf je gewoon lekker in de grond van de wei. Let op max 100mtr lengte!

De NVR + eventuele switch zet je gewoon in je schuur. Tip: Zet een UPS voor stroomonderbrekingen te overbruggen.
Dan rest het internetverhaal. Omdat de beelden opgeslagen worden op de NVR heb je enkel internet nodig om de beelden remote te bekijken. Eventueel kan dit met het internet van de buren, eigen lijn of 4/5G. Als ik mijn 6 camera's in volledige kwaliteit bekijk trekt dit 10GB per uur, in lage kwaliteit 1GB/u. Het beste is dus een vaste verbinding. Overleg met de buren of je zo'n volume mag verzetten! Zoja zet 2 richtantennes tussen de gebouwen.

qua camera's & NVR ben ik de laatste tijd grote fan van Reolink. Als je wilt stuur ik wat beelden door van de prestaties bij verschillende lichtniveau's.

[ Voor 5% gewijzigd door larsg op 19-11-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
larsg schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:00:
De NVR + eventuele switch zet je gewoon in je schuur. Tip: Zet een UPS voor stroomonderbrekingen te overbruggen.
Extra tip aan TS: zorg er voor dat je het geheel stofvrij en schoon neer kan zetten, desnoods in een soort van kast. In een stal wordt zoals je weet álles vies en apparatuur houdt niet van stof.
Dan rest het internetverhaal. Omdat de beelden opgeslagen worden op de NVR heb je enkel internet nodig om de beelden remote te bekijken.
De meeste NVR's hebben wel een "alarm" functie om aan te geven dat er (onverwachte) beweging is. Bij de software op mijn Synology kan ik zelfs met blokjes op het camerabeeld instellen dat ik een alarm wil als er beweging is in dat specifieke blokje. Ik neem aan dat het niet de bedoeling is om een 24/7 livestream van de paarden op te zetten, maar alleen een snelle check bij een alarm (per pushbericht op je telefoon bijvoorbeeld). Dan valt het allemaal qua bandbreedte nog wel mee :)

Overigens: is er voldoende licht aanwezig 's avonds voor fatsoenlijke camerabeelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Over die POE:
Ik heb nog zitten lezen en zie dat een PoE camera tussen de 2-8 watt gebruikt zonder IR en 3-11 watt met IR
https://ipvm.com/reports/ip-camera-power-use-rankings

Een Poe+ geeft je 30 watt en Poe Ultra (dat is gloednieuw) geeft je 60 watt

Ik zou vanaf je schuur een kabel naar boven en beneden leggen (de blauwe lijn op je plaatje). Vlak voor de camera stop je een POE splitter (of hij moet in de camera zitten) om de cameras te daisy chainen. Als je 3 cameras per kabel doet dan kom je denk ik wel uit met Poe+ en helemaal met POE ultra

Als je Poe+ gebruikt, kun je deze extenders gebruiken
https://dream-hk.nl/cctv/...jKEiNhPKCGyhoCq4MQAvD_BwE
icm deze injector (of een poe+ switch)
https://www.ipcam-shop.nl...O2XkfdEU9KkxoChqkQAvD_BwE

Gebruik je PoE Ultra, dan heb je een duurdere nodig (maar zit je wel ruimer in je stroom)
https://www.megekko.nl/pr...et-561600-netwerkextender
icm deze injector (of een poe++ switch)
https://www.wifishop.nl/p...oe-injector-60w/pid=59083

Bijkomend voordeel van die POE extenders is dat je iedere keer opnieuw 100 meter hebt. Je kan daardoor een camera zo op een meter of 300 zetten zonder problemen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnuY76bXJ2QFJUXE6HW76BPkDHk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KziojjibBb80BkEdRcCuveAg.png?f=fotoalbum_large

De vraag is even hoeveel cameras per kabel je zou willen aansluiten :)
Persoonlijk zou ik, vanuit kosten gezien, het proberen werkend te krijgen op Poe+, gaat je een hoop geld schelen. Als je max 3 cameras per kabel gebruikt en oplet welke camera je aansluit dan moet dat mogelijk zijn
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu deelprobleem 1 is opgelost (kabel naar de stal) kun je kijken naar je camera setup.
Met poe moet je denken aan:

- Switch: 50 euro
- 2x Poe Injector (ik doe die liever los omdat poe switches vaak beperkte output leveren): 60-100 euro
- 6 cameras: 50-100euro per stuk = 300-600 euro
- 6 Poe splitters 25-80 per stuk = 150-500 euro
- Paar honderd meter kabel = 200-300 euro
- NVR: 100-200 euro
Zit je totaal toch zo op 1000-2000 euro

Als dat binnen budget is dan prima :)
Alternatief wat je zou kunnen overwegen is Ip cameras op zonne energie met accu.
Op een open veld trek je dat makkelijk via Wifi, het heeft wel wat nadelen:
- Zijn te verstoren met wifi jammer
- Accutjes in een ip camera gaan op een gegeven moment op, moet je ze vervangen

Voordelen zijn wel:
- Geen kabels ingraven vanaf schuur
- Goedkoper: 6x 70 euro voor camera + 70 euro voor accesspoint

Bijvoorbeeld dit:
https://www.amazon.nl/Arg...gid=pla-752520905160&th=1

[ Voor 76% gewijzigd door laurens0619 op 19-11-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pricilla

Waarvoor zou ik een ups nodig hebben? Ik heb even gelezen wat het is en ik lees dat het een hoorbaar alarm geeft wanneer er een stroomonderbreking is, maar dit is niet wenselijk met paarden en kippen die daarvan een hartaanval krijgen :+ Opzich zitten we daar nooit zonder stroom, de kippenstal mag namelijk ook niet zonder stroom komen dus daar zit een nood aggregaat op.
TMDC schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:08:
[...]

Extra tip aan TS: zorg er voor dat je het geheel stofvrij en schoon neer kan zetten, desnoods in een soort van kast. In een stal wordt zoals je weet álles vies en apparatuur houdt niet van stof.

[...]

De meeste NVR's hebben wel een "alarm" functie om aan te geven dat er (onverwachte) beweging is. Bij de software op mijn Synology kan ik zelfs met blokjes op het camerabeeld instellen dat ik een alarm wil als er beweging is in dat specifieke blokje. Ik neem aan dat het niet de bedoeling is om een 24/7 livestream van de paarden op te zetten, maar alleen een snelle check bij een alarm (per pushbericht op je telefoon bijvoorbeeld). Dan valt het allemaal qua bandbreedte nog wel mee :)

Overigens: is er voldoende licht aanwezig 's avonds voor fatsoenlijke camerabeelden?
toon volledige bericht
Dank voor de tip! Kan ik de nvr gewoon ergens afgesloten in zetten? Ik heb geen idee hoe dat zit met ventilatie en warm worden?

Het is inderdaad meer de bedoeling af en toe te checken. Maar aangezien het nu via wifi gaat en niet via 4g zou het eventueel ook kunnen dat we in huis een scherm zetten met de beelden er op, aangezien het toch geen data meer kost. Een alarm bij beweging is niet nodig, dan krijg ik de hele dag door meldingen als er weer een paard langs loopt hahah.

Er is niet veel licht aanwezig, daarom hebben we ons plan al bijgesteld van 3 camera's naar 5 om ze iets verder weg te krijgen zodat we iets beter beeld hebben. Heb je hier nog tips voor voor beter zicht in het donker?
laurens0619 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:20:
Over die POE:
Ik heb nog zitten lezen en zie dat een PoE camera tussen de 2-8 watt gebruikt zonder IR en 3-11 watt met IR
https://ipvm.com/reports/ip-camera-power-use-rankings

Een Poe+ geeft je 30 watt en Poe Ultra (dat is gloednieuw) geeft je 60 watt

Ik zou vanaf je schuur een kabel naar boven en beneden leggen (de blauwe lijn op je plaatje). Vlak voor de camera stop je een POE splitter (of hij moet in de camera zitten) om de cameras te daisy chainen. Als je 3 cameras per kabel doet dan kom je denk ik wel uit met Poe+ en helemaal met POE ultra

Als je Poe+ gebruikt, kun je deze extenders gebruiken
https://dream-hk.nl/cctv/...jKEiNhPKCGyhoCq4MQAvD_BwE
icm deze injector (of een poe+ switch)
https://www.ipcam-shop.nl...O2XkfdEU9KkxoChqkQAvD_BwE

Gebruik je PoE Ultra, dan heb je een duurdere nodig (maar zit je wel ruimer in je stroom)
https://www.megekko.nl/pr...et-561600-netwerkextender
icm deze injector (of een poe++ switch)
https://www.wifishop.nl/p...oe-injector-60w/pid=59083

Bijkomend voordeel van die POE extenders is dat je iedere keer opnieuw 100 meter hebt. Je kan daardoor een camera zo op een meter of 300 zetten zonder problemen

[Afbeelding]

De vraag is even hoeveel cameras per kabel je zou willen aansluiten :)
Persoonlijk zou ik, vanuit kosten gezien, het proberen werkend te krijgen op Poe+, gaat je een hoop geld schelen. Als je max 3 cameras per kabel gebruikt en oplet welke camera je aansluit dan moet dat mogelijk zijn
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu deelprobleem 1 is opgelost (kabel naar de stal) kun je kijken naar je camera setup.
Met poe moet je denken aan:

- Switch: 50 euro
- 2x Poe Injector (ik doe die liever los omdat poe switches vaak beperkte output leveren): 60-100 euro
- 6 cameras: 50-100euro per stuk = 300-600 euro
- 6 Poe splitters 25-80 per stuk = 150-500 euro
- Paar honderd meter kabel = 200-300 euro
- NVR: 100-200 euro
Zit je totaal toch zo op 1000-2000 euro

Als dat binnen budget is dan prima :)
Alternatief wat je zou kunnen overwegen is Ip cameras op zonne energie met accu.
Op een open veld trek je dat makkelijk via Wifi, het heeft wel wat nadelen:
- Zijn te verstoren met wifi jammer
- Accutjes in een ip camera gaan op een gegeven moment op, moet je ze vervangen

Voordelen zijn wel:
- Geen kabels ingraven vanaf schuur
- Goedkoper: 6x 70 euro voor camera + 70 euro voor accesspoint

Bijvoorbeeld dit:
https://www.amazon.nl/Arg...gid=pla-752520905160&th=1
toon volledige bericht
Welke kabel heb je het over om naar boven en beneden te leggen? Het poe+ verhaal probeer ik te begrijpen, maar ik zie nog niet helemaal voor me hoe dat nu zit.

Er zijn poe cameras, dan zou de kabel daar in gaan en vanaf die camera weer een kabel door naar de volgende? Of een 'gewone' camera, poe splitter er voor en vanaf die splitter kan een nieuwe kabel naar de volgende camera?

Budget waar ik rekening mee hield was zo'n 1000/1500 dus daar was ik van op de hoogte. Natuurlijk het liefst zo goedkoop mogelijk, maar we moeten er wel wat aan hebben.

De wifi camera's durf ik niet helemaal aan, omdat de stallen en gebouwen hier allemaal van ijzer zijn. Ik ben bang dat het signaal daardoor flink verzwakt wordt. Ook is het niet het moeilijkste punt om de kabels van de stal naar de camera's langs de wei de krijgen omdat die zo langs de grote stal gelegd kunnen worden, aan de dakgoot bijvoorbeeld. Ik denk dat dat fijner is dat we ons geen zorgen hoeven te maken voor een lege accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Ora et Labora schreef op maandag 8 november 2021 @ 10:50:
Heb je geen schrikdraad? Daar moet toch ook ergens 220 voor nodig zijn, of zit dat in de stal?
WIFI over open veld moet prima te doen zijn. Eventueel een buiten-AP op de schuur met 4G en het zou moeten werken.
Schrikdraad ken ik als een accu onder een ton ergens en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Pricilla
Als je het budget hebt, inderdaad voor bekabeld gaan! :)

De cameras hebben stroom nodig en die kun je voeden via PoE. Het makkelijkste is:
code:
1
Poe Injector > UTP > Camera input > UTP vanaf camera output > Camera Input

Dan heb je een camera nodig met POE passthrough, ik kan ze zo snel niet vinden, je moet dus denk ik aan de Extender/Splitter

code:
1
2
3
4
5
6
7
Poe Injector > UTP > 
Poe Extender/Splitter > 
- Kabel 1 naar Camera input
- Kabel 2 naar de volgende Poe Extender Splitter
Poe Extender/Splitter > 

Het poe+ setje wat ik vond mag je dit grapje 2x doen op 1 kabel. Hierdoor kun je 3 cameras op 1 kabel aansluiten.
Tenminste, als de stroom dat trekt.
Met poe+ begin je namelijk op 30 watt maar ieder apparaat pakt stroom.
code:
1
2
3
4
5
6
Output injector: 30 watt
Extender 1: -2 watt = 28 watt
Camera 1: - 8 watt = 20 watt
Extender 2: -2 watt = 18 watt
Camera 2: -8 watt = 10 wat
Camera 3: -8 watt = 2 watt

Met 3 cameras red je het dus theoretisch maar dan moet je camera wel max 10 watt trekken.
Heb ik alleen nog niet het verlies van wattage van de kabel meegenomen...

Doe je hetzelfde met een mix van Poe++ en Poe+ dan krijg je
code:
1
2
3
4
5
6
Start (poe++): 60 watt
Extender 1 (poe++): -2 watt = 58 watt
Camera 1: - 8 watt = 50 watt
Extender 2 (poe+): -2 watt = 48 watt > naar poe+ = 30 watt
Camera 2 : -8 watt = 22 watt
Camera 3: -8 watt = 14 watt

Dit bedoelde ik met 2 kabels naar boven en beneden:
Groen = Kabel 1, PoE powered met 3 cameras
Rood = Kabel 2, PoE powered met 3 cameras

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfY36-68uIhtyHSqLWD8JIlZtxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/grHYQo6BS9IAAZMwoCyuGego.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door laurens0619 op 19-11-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 07:14
Pricilla schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:25:
[...]

Waarvoor zou ik een ups nodig hebben? Ik heb even gelezen wat het is en ik lees dat het een hoorbaar alarm geeft wanneer er een stroomonderbreking is, maar dit is niet wenselijk met paarden en kippen die daarvan een hartaanval krijgen :+ Opzich zitten we daar nooit zonder stroom, de kippenstal mag namelijk ook niet zonder stroom komen dus daar zit een nood aggregaat op.
Als er een louche figuur je kabel doorknipt om je paarden te stelen ofzo :X Weet niet of dat een risico is maar zo kan je dat natuurlijk wel afdekken. Als jij ook achter de beveiliging van die aggregaat zit, prima! Weet wel dat zo'n ding een halve minuut nodig heeft voor ie stroom geeft + halve minuut opstarttijd NVR + camera's. Kan cruciale tijd zijn bij een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pricilla
laurens0619 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:38:
@Pricilla
Als je het budget hebt, inderdaad voor bekabeld gaan! :)

De cameras hebben stroom nodig en die kun je voeden via PoE. Het makkelijkste is:
code:
1
Poe Injector > UTP > Camera input > UTP vanaf camera output > Camera Input

Dan heb je een camera nodig met POE passthrough, ik kan ze zo snel niet vinden, je moet dus denk ik aan de Extender/Splitter

code:
1
2
3
4
5
6
7
Poe Injector > UTP > 
Poe Extender/Splitter > 
Poe Extender/Splitter > 

Het poe+ setje wat ik vond mag je dit grapje 2x doen op 1 kabel. Hierdoor kun je 3 cameras op 1 kabel aansluiten.
Tenminste, als de stroom dat trekt.
Met poe+ begin je namelijk op 30 watt maar ieder apparaat pakt stroom.
code:
1
2
3
4
5
6
Output injector: 30 watt
Extender 1: -2 watt = 28 watt
Camera 1: - 8 watt = 20 watt
Extender 2: -2 watt = 18 watt
Camera 2: -8 watt = 10 wat
Camera 3: -8 watt = 2 watt

Met 3 cameras red je het dus theoretisch maar dan moet je camera wel max 10 watt trekken.
Heb ik alleen nog niet het verlies van wattage van de kabel meegenomen...

Doe je hetzelfde met een mix van Poe++ en Poe+ dan krijg je
code:
1
2
3
4
5
6
Start (poe++): 60 watt
Extender 1 (poe++): -2 watt = 58 watt
Camera 1: - 8 watt = 50 watt
Extender 2 (poe+): -2 watt = 48 watt > naar poe+ = 30 watt
Camera 2 : -8 watt = 22 watt
Camera 3: -8 watt = 14 watt

Dit bedoelde ik met 2 kabels naar boven en beneden:
Groen = Kabel 1, PoE powered met 3 cameras
Rood = Kabel 2, PoE powered met 3 cameras

[Afbeelding]
toon volledige bericht
https://m.reolink.com/product/rlc-510a/
Dit is geen poe passthrough maar alleen een poe aansluiting zegmaar?

Bedankt voor al je uitzoek werk! Nog een vraagje, de camera's hangen dus buiten, kan de splitter daar tegen? Ik heb even gegoogled op een weersbestendige splitter maar die zijn vrij prijzig geloof ik. Als er daardoor een paar honderd euro bij op komt gaan we misschien toch proberen meerdere kabels naar buiten te doen, maar dat ligt dus even aan het verschil in prijs.

En je 2e optie is dus 'veiliger' met poe++ omdat er waarschijnlijk nog wattage verlies in zit?

Is er nog iemand die mij wil helpen met mijn domme vraag? :+ moet ik de buis(tyleenbuis waarschijnlijk) waar de kabel doorheen komt afdichten aan de uiteinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pricilla
larsg schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:53:
[...]

Als er een louche figuur je kabel doorknipt om je paarden te stelen ofzo :X Weet niet of dat een risico is maar zo kan je dat natuurlijk wel afdekken. Als jij ook achter de beveiliging van die aggregaat zit, prima! Weet wel dat zo'n ding een halve minuut nodig heeft voor ie stroom geeft + halve minuut opstarttijd NVR + camera's. Kan cruciale tijd zijn bij een probleem.
Opzich zouden ze niet bij de kabel kunnen omdat die onder de grond of door het gebouw wat op slot zit gaat. Maar dankjewel voor het meedenken! Ik denk dat ik het aandurf zonder ups, maar mocht ik er ooit 1 willen dan weet ik nu dat het bestaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Pricilla klopt die camera heeft maar 1 ethernet aansluiting, ik denk bijna alle cameras

Die splitters zijn niet waterdicht dus daar moet je een behuizing voor kopen, hoeft niet mega duur te zijn

Aparte kabels is geen gek idee maar ga je dat wel redden qua afstand? Afstand tussen nvr en camera mag niet meer dan 100 meter zijn

Die tyleen buis zou ik jiet afdichten, gewoon zorgen dat die in een droge ruimte uitkomt, zo niet (bij camera bv) de open kant naar onder monteren

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 19-11-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pricilla
laurens0619 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:11:
Die splitters zijn niet waterdicht dus daar moet je een behuizing voor kopen, hoeft niet mega duur te zijn

Aparte kabels is geen gek idee maar ga je dat wel redden qua afstand? Afstand tussen nvr en camera mag niet meer dan 100 meter zijn

Die tyleen buis zou ik jiet afdichten, gewoon zorgen dat die in een droge ruimte uitkomt, zo niet (bij camera bv) de open kant naar onder monteren
Heb je misschien een voorbeeld wat voor behuizing ik moet hebben? Ik kan alleen maar standaard elektra behuizingen vinden waarvan ik niet weet of het er in gaat passen of complete waterdichte splitters die heel duur zijn. Over splitters gesproken, moet ik niet een switch hebben ipv een splitter? De splitters die ik zie hebben een power aansluiting naast een internetkabel aansluiting en dat lijkt me niet wat we nodig hebben.

Klopt inderdaad dat we naar boven op het plaatje de afstand niet redden, naar onder wel.

Dankjewel voor je antwoord over de buis.

We hebben een set met black friday korting gevonden die 8 camera's en een nvr bevat, van reolink. We hebben ons plan een beetje bijgesteld en willen nu kijken of dit haalbaar is. De pijlen zijn de camera's, de nvr komt bij de camera in de stal te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbMRrXJmmD_kKB7TZRuE-j8psGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riwMvffn1Lhf5oFknOgJ2SVi.jpg?f=fotoalbum_large

Even kijken of ik het snap:
De nvr gaat in het stopcontact en de netwerkkabel vanuit het huis gaat daar op. Dan kunnen vanuit de nvr de 4 kabels naar de camera's op stal en onderin het plaatje. Die hebben dan geen splitter/switch nodig.

Voor de camera's naar boven is dat wel makkelijker, scheelt 4 kabels trekken en anders halen we de afstand niet. Die kabel gaat dus vanuit de nvr, naar buiten naar camera 1 die naar boven gaat. Voor die camera een splitter/switch, in een waterdichte behuizing, dan 1 kabel in de camera en 1 door naar de volgende camera. Bij camera 2 een Extender poe++, 1 kabel naar camera 2 en de andere kabel door naar de volgende. Bij camera 3 weer een splitter en de kabel door naar camera 4. Voor camera 4 gaan we de 100m vanaf de Extender waarschijnlijk net niet redden.. dus er moet er nog 1 tussen denk ik? Waar precies? En klopt de rest van het verhaal?

Is dit de zogenoemde splitter die voor de camera's moet om van 1 kabel 2 te maken?
https://www.allekabels.nl...zGdvjR2rY45RoCPiUQAvD_BwE

Het is echt onwijs veel informatie en mijn leek-hoofd doet zijn best alles goed op te slaan, maar met jullie hulp komt het straks wel goed voor elkaar! _/-\o_

Ik heb het kabel topic even gelezen, ik moet voor poE een cat5e kabel hebben. Buitenkabel is steviger en weersbestendiger, gaat door een tyleenbuis. Maar met alle verhalen over slechte kabels, hoe weet ik of de kabel 100% koper is? Cca is een slechte kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
- Splitter kun je niets mee, je hebt POE++ of POE+ powered switches nodig
- je verhaal klopt
- je utp analyse klopt. Is lastig te herkennen daarom beste in het utp topic kijken of die webshop bellen die ik linktte, die heeft goed spul

Welke cameras heb je precies aangeschaft?
Als ze niet meer dan 8 watt verbruiken dan werkt je plan. Verbruiken ze meer, dan kun je het beste de 1e camera apart aansluiten. Dan heb je minder devices op de kabel en kan je tot 14 watt gaan.

Qua doos:
Je moet even de specs van de switches nakijken maar wat ik zo snel zie ik passen beide switches (incl utp kopje, dat moet je meetellen) in een 20x15cm doos:
https://www.ledstripkonin...doos-voor-randapparatuur/

Ik ben even zo vrij geweest om de boerderij op google maps op te zoeken :+
- De afstand tussen de laatste 2 cameras is 97 meter, dus dat zou moeten werken zonder extra versterker. Als het iets meer is zal het geen ramp zijn, helemaal niet als je ruim in je wattage zit

Hier wat meer informatie van reolink over poe switches/extenders
https://reolink.com/choos...oe-switch-for-ip-cameras/

Scenario 1: 3 cameras achter elkaar (dus max 8 watt per camera). Vind ik persoon lijk te krap, je gaat namelijk ook nog wattage verliezen door de kabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RskZkXnHMyrXTqYCZ8wEvSqjaPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GxyfcbFpymalIg8w12ZPg6Yp.png?f=fotoalbum_large

Scenario 2: 1e camera apart en dan 2 cameras achter elkaar (dus max 14 watt per camera). Dit zou ik doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-RVGrz4oBjx2KXQmCdltrJASrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dkWFhJ4jbI8STE8YgS76i46M.png?f=fotoalbum_large

@dion_b Heb jij toevallig ervaring met daisy chainen van poe en wat je in de praktijk gaat overhouden?

[ Voor 203% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2021 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Tip voor een goed camera plan wordt bij voorkeur iedere camera bekeken door een andere camera, om het risico van sabotage tegen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 22:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 00:14:
[...]

@dion_b Heb jij toevallig ervaring met daisy chainen van poe en wat je in de praktijk gaat overhouden?
Geen praktijkervaring. Je zou aardig in de buurt moeten kunnen komen van het restant van het PoE budget van de PD in te zetten als PSE voor de volgende. Lijnverlies zou zelfs bij 100m hooguit 1W zijn. Maar dat is theorie, kan het niet uit eigen ervaring staven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pricilla
laurens0619 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 00:14:
- Splitter kun je niets mee, je hebt POE++ of POE+ powered switches nodig
- je verhaal klopt
- je utp analyse klopt. Is lastig te herkennen daarom beste in het utp topic kijken of die webshop bellen die ik linktte, die heeft goed spul

Welke cameras heb je precies aangeschaft?
Als ze niet meer dan 8 watt verbruiken dan werkt je plan. Verbruiken ze meer, dan kun je het beste de 1e camera apart aansluiten. Dan heb je minder devices op de kabel en kan je tot 14 watt gaan.

Qua doos:
Je moet even de specs van de switches nakijken maar wat ik zo snel zie ik passen beide switches (incl utp kopje, dat moet je meetellen) in een 20x15cm doos:
https://www.ledstripkonin...doos-voor-randapparatuur/

Ik ben even zo vrij geweest om de boerderij op google maps op te zoeken :+
- De afstand tussen de laatste 2 cameras is 97 meter, dus dat zou moeten werken zonder extra versterker. Als het iets meer is zal het geen ramp zijn, helemaal niet als je ruim in je wattage zit

Hier wat meer informatie van reolink over poe switches/extenders
https://reolink.com/choos...oe-switch-for-ip-cameras/

Scenario 1: 3 cameras achter elkaar (dus max 8 watt per camera). Vind ik persoon lijk te krap, je gaat namelijk ook nog wattage verliezen door de kabel.
[Afbeelding]

Scenario 2: 1e camera apart en dan 2 cameras achter elkaar (dus max 14 watt per camera). Dit zou ik doen
[Afbeelding]

toon volledige bericht
Dankje! We hebben nog niks aangeschaft, maar hebben deze set op het oog. https://m.reolink.com/product/rlk16-810b8-a/#specifications

Daar zit een nvr bij met 16 poorten, hebben we niet nodig zoveel maar qua prijs zit er geen verschil in het los aanschaffen van 8 cameras en een nvr met 8 poorten.

Deze link is dezelfde prijs, volgensmij dezelfde specs maar wel een ander uiterlijk camera. Iemand een idee wat het verschil is?
https://m.reolink.com/product/rlk16-820d8-a/

Volgensmij zijn het 12 watt camera's. Dan sluiten we dus indd de 1e camera naar boven apart aan. Dan hebben we verder dus 1 switch en 1 poe++ extender nodig?
Frogmen schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 08:26:
Tip voor een goed camera plan wordt bij voorkeur iedere camera bekeken door een andere camera, om het risico van sabotage tegen te gaan.
Dankje voor de tip! Ik ga kijken of we dat redden ivm de afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Jup die Reolink heeft 12watt cameras.
Ik gok dat die NVR zelf al POE afgeeft, wel gelimiteerde stroom dus je gaat maar max 1 camera aan een poort kunnen aansluiten. Dat is prima voor die 5 cameras onderin.

Voor de 3 cameras heb je nodig:
- Eerst een Poe++ injector (omdat uit de NVR Poe of Poe+ komt) https://www.planet.com.tw/en/product/poe-173
- Dan een Poe++ extender: https://intellinetsolutio...ultra-poe-extender-561600
- Dan een Poe+ extender: https://www.dahuasecurity...ssion/Accessories/PFT1300 of iets als https://www.amazon.nl/Rev...08PVQ8F84/ref=sr_1_1_sspa

Dat zou het moeten zijn :)

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2021 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pricilla
laurens0619 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:08:
Jup die Reolink heeft 12watt cameras.
Ik gok dat die NVR zelf al POE afgeeft, wel gelimiteerde stroom dus je gaat maar max 1 camera aan een poort kunnen aansluiten. Dat is prima voor die 5 cameras onderin.

Voor de 3 cameras heb je nodig:
- Eerst een Poe++ injector (omdat uit de NVR Poe of Poe+ komt) https://www.planet.com.tw/en/product/poe-173
- Dan een Poe++ extender: https://intellinetsolutio...ultra-poe-extender-561600
- Dan een Poe+ extender: https://www.dahuasecurity...ssion/Accessories/PFT1300 of iets als https://www.amazon.nl/Rev...08PVQ8F84/ref=sr_1_1_sspa

Dat zou het moeten zijn :)
Als het goed is geeft de nvr zelf al poe ja. Zijn er nvrs die geen gelimiteerde stroom afgeven? Of is dit een 'probleem' bij de meeste?

Even kijken of ik het begrijp. Van de nvr gaat er een kabel naar de poe++ injector, die injector kan gewoon bij de nvr in de stal of moet die vlak voor de camera?

Daarna buiten een extender en direct daar de camera, die Extender kan als switch gebruikt worden zodat er 1 kabel naar de camera kan en 1 kabel door naar de volgende?

En waar zou de laatste extender nog moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nee ik
Denk dat je geen nvr gaat vinden met poe++, alleen met poe+ zoals je nu hebt. Daarom
Injector ertussen

Injector kun je binnen naast de nvr hangen
De rest klopt. Zie mijn plaatje uit mijn vorige post waar de extenders en camers komen te staan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-RVGrz4oBjx2KXQmCdltrJASrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dkWFhJ4jbI8STE8YgS76i46M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pricilla
laurens0619 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:05:
Nee ik
Denk dat je geen nvr gaat vinden met poe++, alleen met poe+ zoals je nu hebt. Daarom
Injector ertussen

Injector kun je binnen naast de nvr hangen
De rest klopt. Zie mijn plaatje uit mijn vorige post waar de extenders en camers komen te staan

[Afbeelding]
Dankje! Alleen de extender bij de 1 na laatste camera op het plaatje was toen nog een switch toch? Dat moet nu wel een extender zijn?

We hebben de hele avond zitten zoeken naar de juiste kabel, maar komen er niet niet over uit. De site die je had gestuurd hebben we als eerste bekeken, maar daar komen we dan op 850,- uit voor alleen de kabel. Is dat echt nodig?

Op andere websites kunnen we alleen buitenkabels, 100% koper cat 5e of cat6 vinden met een stugge kern. Maar ik lees weer dat het af te raden is om connectoren, voor in de nvr en de camera's, te maken op een stugge kern. Een kabel met deze specificaties en soepele kern lijkt gewoon niet te bestaan.

Wat is jullie ervaring met connectoren op een stugge kern zetten? Is dat echt zo not done en gaat dat voor problemen zorgen met de verbinding of kan dit wel gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Een extender/splitter is een 3 port poe powered switch :) is hetzelfde dus

Utp kabels heb ik niet zoveel verstand van maar ik heb wel vaker over de thoughcable gelezen

pricewatch: Ubiquiti ToughCable Pro Grijs, Zwart
https://www.unifisupply.n...oughcable-connectors.html

Maar dit is dus een kabel met beveiliging tegen ”esd” spanning oid? Je gaat best wat utp buiten ophangen/ingraven dus wel goed om daar rekening mee te houden maar heb ik helaas weinig kaas van gegeten

wat ik wel weet is dat je een utp kopje standaard gemaakt is voor zachte kern maar dat je ook kopjes voor harde kern hebt

Ik lees hier dat een solid kabel de beste keuze is bij lange afstanden en poe gebruik. Nou :)
https://www.truecable.com...s-stranded-ethernet-cable
https://www.onlinekabelsh...ele-stugge-netwerkkabels/

[ Voor 69% gewijzigd door laurens0619 op 24-11-2021 06:24 ]

Pagina: 1