Vloerverwarmingspomp aansluiten op ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-03 18:58
Afgelopen winter heb ik een "garage" bijgebouwd die ik geheel heb voorzien van vloerverwarming en een aparte CV ketel (Intergas Kombie Kompact HRE 24/18 A), de vloerverwarming heeft 3 groepen en deze worden rond gepompt door een Grundfos UPM3 Auto 25-70 130 ZZZ.

Nadat het systeem afgelopen winter kort heeft gedraaid is er gedurende de zomer geen warmtevraag geweest. gevolg is dat mijn pomp toen ik het systeem weer aanzetten vast zat. Met wat telefonische hulp van de servicemonteur heb ik de pomp los gemaakt en het werkt nu weer (voor nu direct aangesloten op een wand contact doos en niet op de ketel.

Sinds de monteur die de ketel heeft aangesloten de pomp elektrisch via de ketel had aangesloten ging ik er vanuit dat die aansluiting in de winter ook de pomp af en toe aan zou sturen om vast zitten te voorkomen.
ik kan echter in de handleiding hier niets over vinden. vraag me ook af of de juiste aansluiting in de ketel is gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18hDw18u1OCj7WOKdDbq823bfOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfmommrqnsALBzKewUywsbLf.jpg?f=fotoalbum_large

In het schema hierboven was de pomp aangesloten op 3-6 (pomp heeft geen schakeldraad enkel N, L en aarde).

Vraag is drie ledig:
1) Is dit de juiste aansluiting voor de vloerverwarmingspomp.
2) als er geen warmte vraag is (zomer maanden) zit er in deze ketel een regeling die de pomp af en toe rond gooit? (kan het nergens terug vinden in de handleiding of op de site)
3) als dit laatste niet het geval is, kun je dit dan het simpelste oplossen met een simpele tijdschakelaar? het kan ook met een speciale sensor schakeling maar lijkt me overdreven.

Beste antwoord (via vogels op 08-11-2021 22:09)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zoals ik het lees heeft de monteur de pomp aangesloten op de voeding van de ketelventilator. Als er geen warmtevraag (CV/tapwater) is in de zomer dan zal deze niet gaan draaien nee. Beter was geweest klemmen 7-8, dan draait hij mee met de interne pomp. Is wel even de vraag of de elektronica van de ketel dat qua extra vermogen ook aankan. Of jouw ketel de pomp zo nu en dan eens laat draaien zul je even moeten uitzoeken/navragen fabrikant.

Als de ketel niet geschikt is om op 7-8 een extra pomp aan te sluiten en/of geen logica heeft om de pomp in de zomermaanden af en toe te laten draaien dan zou je een losse pompschakelaar kunnen kopen. Die meet met een externe temperatuursensor of de leiding opwarmt en schakelt dan de pomp in. De meesten hebben een functionaliteit om in de zomermaanden de pomp eens in de 24h even te laten draaien. Ik weet dat iig. de 'ECO-HY02' dit doet. Zorg wel dat de sensor dicht onder de ketel zit, zodat de pomp snel inschakelt, anders gaat je ketel wellicht in storing omdat hij z'n warmte niet kwijt kan.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2021 08:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Waarom heb je er niet voor gekozen de cv-pomp te gebruiken voor de vloerverwarming? Een beetje mosterd na de maaltijd, maar misschien kan je de verdeler nog ombouwen naar een gesloten verdeler. Een pomp die er niet is kan ook niet vastlopen. Scheelt ook stroom.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:37

martijn v o

Certified by Enphase.

waarom heb je een combi ketel als je alleen cv hebt?
En wat is de oppervlakte van de vloerverwarming?
Als ik reken op 3 groepen van maximaal 100 meter lengte en hart-hart-15, dan kom ik op 7 meter buis/m2 en dus 300/7 is 43 m2.

Als je dan de afgifte berekend 35 aanvoer 25 retour is 50w/m2 is 2200 Watt.
De ketel heeft als minimum 6kw.
Dus ik snap er geen snars van.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
martijn v o schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:30:
waarom heb je een combi ketel als je alleen cv hebt?
En wat is de oppervlakte van de vloerverwarming?
Als ik reken op 3 groepen van maximaal 100 meter lengte en hart-hart-15, dan kom ik op 7 meter buis/m2 en dus 300/7 is 43 m2.

Als je dan de afgifte berekend 35 aanvoer 25 retour is 50w/m2 is 2200 Watt.
De ketel heeft als minimum 6kw.
Dus ik snap er geen snars van.
Er staat ook een keuken in en er is een douche dus ik heb ook warm water nodig. Weet even niet hoe de rest van je antwoord me helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogels
Proton_ schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:29:
Waarom heb je er niet voor gekozen de cv-pomp te gebruiken voor de vloerverwarming? Een beetje mosterd na de maaltijd, maar misschien kan je de verdeler nog ombouwen naar een gesloten verdeler. Een pomp die er niet is kan ook niet vastlopen. Scheelt ook stroom.
Zat nog met de gedachte om eventueel boven nog een radiator te hangen indien nodig.
Verder helemaal niet aan deze optie gedacht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zoals ik het lees heeft de monteur de pomp aangesloten op de voeding van de ketelventilator. Als er geen warmtevraag (CV/tapwater) is in de zomer dan zal deze niet gaan draaien nee. Beter was geweest klemmen 7-8, dan draait hij mee met de interne pomp. Is wel even de vraag of de elektronica van de ketel dat qua extra vermogen ook aankan. Of jouw ketel de pomp zo nu en dan eens laat draaien zul je even moeten uitzoeken/navragen fabrikant.

Als de ketel niet geschikt is om op 7-8 een extra pomp aan te sluiten en/of geen logica heeft om de pomp in de zomermaanden af en toe te laten draaien dan zou je een losse pompschakelaar kunnen kopen. Die meet met een externe temperatuursensor of de leiding opwarmt en schakelt dan de pomp in. De meesten hebben een functionaliteit om in de zomermaanden de pomp eens in de 24h even te laten draaien. Ik weet dat iig. de 'ECO-HY02' dit doet. Zorg wel dat de sensor dicht onder de ketel zit, zodat de pomp snel inschakelt, anders gaat je ketel wellicht in storing omdat hij z'n warmte niet kwijt kan.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 08-11-2021 08:42 ]

Pagina: 1