Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-01 20:55
Mijn vraag

Goededag,

Ik heb een buffervat van 2000 liter waar 2 spiralen in zitten.
1 spiraal bovenin en 1 spiraal onderin.
In het buffervat zit cv water welke ik gebruik voor de verwarming en via een friswaterstation voor warm tapwater.

Nu wil ik hier heatpipes op aansluiten (3x30 pipes, deze heb ik nog liggen)

Mijn vraag is eigenlijk hoe ik deze het beste kan aansluiten?

De 2 spiralen gewoon doorverbinden en dan de aanvoer bovenin en de retour onderin.

De 2 spiralen schakelen doormiddel van een 3-weg klep en dan eerst het bovenste spiraal?
En als het bovenste gedeelte opgewarmd is, dan schakelen naar het onderste gedeelte?

Ik neig naar de eerste opzet en de spiralen doorverbinden, als het bovenste gedeelte opgewarmd is wordt vanzelf het onderste gedeelte opgewarmd, dan laad ik mijn buffer van boven naar beneden.

Misschien zijn er mensen hier met een vergelijkbare situatie? 1 vat of boiler met 2 spiralen?

Als ik naar de meeste zonneboilers kijk zit er veelal maar 1 spiraal in en die zit dan onderin. Hitte stijgt vanzelf naar boven.

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Rob21tq op 07-11-2021 22:05)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat is al een flinke spiraal onderin. De heatpipes leveren zo'n 10 kW gok ik dus dat gaat prima op alleen de onderste spiraal.

De bovenste spiraal kan je dan eventueel volgend jaar voor een monoblock warmtepomp gebruiken, dan kan je zijn circuit ook met glycolmix vullen.
En dan ben je het vastrecht voor gas kwijt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Je hebt een groot gat, dat krijg je in de winter vast niet op temperatuur met heatpipes alleen. Heb je nog naverwarming op het warm water? Hoe verwarm je nu?Wat zijn je eigen prioriteiten hierbij?
- meest bezuinigen: zodra je verwarming nodig hebt, alles hierop, vergeet warm water. Beide spiralen na elkaar aansluiten.
- wil je prio op warm water, dan kan je beter eerst de bovenste spiraal gebruiken (minder water krijg je sneller warm). Wellicht moet je dan een bypass voorzien voor cv water; je verstoort de gelaagdheid snel als je door het vat gaat pompen.
- Seizoensafhankelijk: je kan ook eerst met handkranen voorzien dat je enkel bovenste spiraal, of beide spiralen in serie kan zetten, dan kan je er een jaartje mee spelen (goed monitoren wat de temperaturen doen) en zien of een 3weg klep het waard is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Rob21tq
Bedankt voor je antwoord, maar ik ben er al een beetje uit. Ik heb bij de heatpipes een steca controller, en deze kan ik aansluiten met een driewegkraan, zodat ik eerst het bovenste gedeelte verwarm, en erna b.v. Het onderste gedeelte. ( ik ga dit ook zo aansluiten, lijkt mij de beste manier.)

Ik heb voor in de winter een houtvergasser op het vat aangesloten.

De bestaande gas cv zit ook nog in de woning, deze werkt buiten het buffervat om.

Het werkt nu zo dat, als het buffervat warm is de gas cv uitschakelt en alleen waar nodig het tapwater naverwarmt.
De cv verwarming wordt dan vanuit het buffervat geregeld.

Is het buffervat koud, dan gaat alles gewoon via de bestaande cv ketel.

Dit werkt verder perfect.

[ Voor 37% gewijzigd door Rob21tq op 07-11-2021 14:49 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Lijkt me nodeloos complex. Je wil de heatpipes zo koud mogelijk hebben voor maximaal rendement, dus alleen de onderste spiraal, mits groot genoeg. Daar is het vat het koudst en is dus het makkelijkst warmte toe te voegen.
Heb je er specs van? Hoeveel m² spiraal en hoeveel kW aan heatpipes?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Rob21tq
Ik heb een buffer van sunsystem. De pr2000.
De onderste spiraal is 4.0m2
De bovenste spiraal is 2.4m2

Hoeveel kw de heatpipes zijn weet ik niet precies, maar het zijn er 3x30, dus 90 stuks en hebben een totaal oppervlakte van 14.67m2

Acties:
  • Beste antwoord

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat is al een flinke spiraal onderin. De heatpipes leveren zo'n 10 kW gok ik dus dat gaat prima op alleen de onderste spiraal.

De bovenste spiraal kan je dan eventueel volgend jaar voor een monoblock warmtepomp gebruiken, dan kan je zijn circuit ook met glycolmix vullen.
En dan ben je het vastrecht voor gas kwijt :)

• Rob21tq
Top. Bedankt voor je tip. Ik ga dit zeker proberen. 👍
Pagina: 1