Internetkabel splitter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appayipyip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-10-2022
Hoi,

Ik heb een kabel getrokken naar boven (van m'n modem beneden naar een router naar boven,via die router boven heb ik een internetkabel direct naar m'n pc).

Als ik een splitter aanschaf, zodat de kabel MODEM - BOVEN gesplit kan worden in 1) een kabel naar router en 2) een kabel naar pc ipv de bovengenoemde situatie zal de internetsnelheid dan drastisch afnemen? Of zal dit wel meevallen / is dit het waard om te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:12

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zoiets heet een switch, geen splitter. Als je een goede switch neemt verlies je daarmee geen snelheid. Hoeft ook niet veel te kosten, zorg gewoon dat je een gigabit switch kiest en geen 100 mbit geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Mavamaarten op 05-11-2021 21:44 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:41
Koop bij de action deze switch. Klik klik kabeltjes er in en het werkt. Zonder snelheid verlies.

https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:16
Kan je eventueel eens een figuur maken hoe je netwerk er gaat uit zien?
Ja kan meestal na je modem maar 1 toestel aansluiten (je router) die dan een eigen lokaal netwerk maakt, daar kan je dan al je toestellen in plaatsen.
De structuur moet dan zijn
Modem -> (wan)router(lan) ->jouw toestellen.

Een switch tussen modem en router kan voor vreemde resultaten zorgen, dan hangt dat toestel eigenlijk rechtstreeks aan het internet en is het ook bereikbaar op een publiek IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Veel modems hebben al een ingebouwde router en zijn zodoende voorzien van een stuk of 4 netwerkpoorten. Daardoor heb je niet beslist een losse router nodig, die zit al ingebouwd in het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Appayipyip schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:39:
Hoi,

Ik heb een kabel getrokken naar boven (van m'n modem beneden naar een router naar boven,via die router boven heb ik een internetkabel direct naar m'n pc).

Als ik een splitter aanschaf, zodat de kabel MODEM - BOVEN gesplit kan worden in 1) een kabel naar router en 2) een kabel naar pc ipv de bovengenoemde situatie zal de internetsnelheid dan drastisch afnemen? Of zal dit wel meevallen / is dit het waard om te doen?
Die splitter heb je al: je router. Lees even [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point dan leer je dat je minstens 3 poorten over kunt houden. En nee, dat gaat niet ten koste van je internetsnelheid. Die blijft hetzelfde; wordt alleen over meerdere (actieve) apparaten verdeeld

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Appayipyip schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:39:
Als ik een splitter aanschaf, zodat de kabel MODEM - BOVEN gesplit kan worden in 1) een kabel naar router en 2) een kabel naar pc
Als wat jij modem noemt, meer is dan alleen een modem (lees: meer dan 1 lan poort en dus eigenlijk +router+switch+?). Dan bestaat zoiets als een UTP-economizer, een splitter. Daarbij gebruik je van de 8 aders er 2x4, waardoor je als het ware twee kabels hebt. Maximale snelheid is dan 100mbit (per 4 aders). Je hebt aan beide uiteinden dan zo'n "splitter" nodig. Merk je daar wat van? Als je regelmatig grote bestanden (meer dan paar honderd MB) overpompt wel, dat duurt dan langer. Netflix, browsen, mail, etc. dat gaat prima, ook met vier personen te gelijk.
Pagina: 1