Slimme thermostaatknoppen i.c.m. vloerverwarming (DIY hulp)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
Beste mede-tweakers,

Nu de koudere maanden weer voor de deur staan wordt het toch tijd dat ik actie ga ondernemen in huis op het gebied van verwarmen, en daarbij wel duurzaamheid voorop heb staan.
Ik woon nog niet erg lang in dit huis, dus ben niet bij de aanleg/installatie van bijv. de vloerverwarming geweest. Daarnaast heb ik (nog) niet veel ervaring op gebied van verwarmingen, maar zou dit wel graag willen leren. Vandaar deze discussie en tegelijkertijd oproep. Ik zoek advies, maar idealiter iemand in de omgeving Deventer die mij zou willen helpen, zodat ik dit in de toekomst zelf kan.

De situatie is als volgt:
  • Intergas Kompakt HRE ketel (2016)
  • Op de begane grond ligt overal vloerverwarming (water, gasgestookt) in 7 zones
  • Op de begane grond bevindt zich ook de Honeywell draaithermostaat (niet modulair? al weet ik ook niet of de ketel dat kan)
  • Op de 1e en 2e verdieping bevindt zich in iedere kamer 1 radiator zonder thermostaatknop, enkel aan-uit
  • In de badkamer is een wandradiator met thermostaatknop aanwezig.
Nu zijn er inmiddels tal van mogelijkheden, waaronder Tado thermostaatknoppen en slimme thermostaten etc. Maar wat is in deze situatie raadzaam en waarom? Idealiter wil je iedere kamer apart kunnen verwarmen i.v.m. thuiswerken, en de badkamer apart kunnen regelen lijkt me ook een genot. Ik snap alleen (nog) niet hoe dit goed samenwerkt met de vloerverwarming.
Daarnaast lees ik ook regelmatig dat men de radiatoren waterzijdig inregelt. Is deze combinatie te doen?

Enfin, lang verhaal kort, wie zou mij kunnen helpen? Al doende leert men! _/-\o_

Foto's van de CV + Vloerverwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6vLsWJ11w0s183x97dQ4aGRACA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4UkrKNHdhsnLjd2EHq0ELPBX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPgOHaqZaCOkWE4KtBQvBwO5h0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5veZUeUeus6wdV3V4GK8fGo.jpg?f=fotoalbum_large

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:01

Seafarer

XXX

KoningPaulus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:49:
Beste mede-tweakers,

Nu de koudere maanden weer voor de deur staan wordt het toch tijd dat ik actie ga ondernemen in huis op het gebied van verwarmen, en daarbij wel duurzaamheid voorop heb staan.
Ik woon nog niet erg lang in dit huis, dus ben niet bij de aanleg/installatie van bijv. de vloerverwarming geweest. Daarnaast heb ik (nog) niet veel ervaring op gebied van verwarmingen, maar zou dit wel graag willen leren. Vandaar deze discussie en tegelijkertijd oproep. Ik zoek advies, maar idealiter iemand in de omgeving Deventer die mij zou willen helpen, zodat ik dit in de toekomst zelf kan.

De situatie is als volgt:
  • Intergas Kompakt HRE ketel (2016)
  • Op de begane grond ligt overal vloerverwarming (water, gasgestookt) in 7 zones
  • Op de begane grond bevindt zich ook de Honeywell draaithermostaat (niet modulair? al weet ik ook niet of de ketel dat kan)
  • Op de 1e en 2e verdieping bevindt zich in iedere kamer 1 radiator zonder thermostaatknop, enkel aan-uit
  • In de badkamer is een wandradiator met thermostaatknop aanwezig.
Nu zijn er inmiddels tal van mogelijkheden, waaronder Tado thermostaatknoppen en slimme thermostaten etc. Maar wat is in deze situatie raadzaam en waarom? Idealiter wil je iedere kamer apart kunnen verwarmen i.v.m. thuiswerken, en de badkamer apart kunnen regelen lijkt me ook een genot. Ik snap alleen (nog) niet hoe dit goed samenwerkt met de vloerverwarming.
Daarnaast lees ik ook regelmatig dat men de radiatoren waterzijdig inregelt. Is deze combinatie te doen?

Enfin, lang verhaal kort, wie zou mij kunnen helpen? Al doende leert men! _/-\o_

Foto's van de CV + Vloerverwarming:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier kun je heel veel info vinden betreffende je vragen.

Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
KoningPaulus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:49:
Modulair of modulerend? Maakt voor onderstaande niet uit.
Idealiter wil je iedere kamer apart kunnen verwarmen i.v.m. thuiswerken, en de badkamer apart kunnen regelen lijkt me ook een genot. Ik snap alleen (nog) niet hoe dit goed samenwerkt met de vloerverwarming
Handmatig boven warm krijgen: radiator boven open, met klik-aan-uit je vloerverwarming pomp uitzetten, thermostaat een graad hoger dan het op dat moment is. Als temperatuur aangenaam is thermostaat graad terug en pomp weer aan. Let op! Pomp mag niet te lang uit staan.

Dat slimmer doen:
  • Radiatoren boven voorzien van thermostaatkranen.
  • Vervolgens ipv standaard- of thermostaatknop, gebruik je een "slimme knop" met bijbehorende thermostaat of een thermische actuator (en zelf iets knutselen).
  • In de gewenste kamers een eigen thermostaat (zit ingebouwd in slimme knop). Of een app waarmee je met de hand de gewenste "kraan" open of dicht zet.
  • Uitdaging is dan vloerverwarming uit als je alleen boven wil stoken, dat kan door op de vloerverwarming ook thermische actuatoren te zetten. En vervolgens zeg je tegen de CV.. doe es stoken.. en dan gaat de warmte alleen naar de radiatoren boven.
Of voor dat laatste een kant-en-klare oplossing bestaat heb ik geen idee. Als het er is zal dat niet voordelig zijn.
wie zou mij kunnen helpen?
Ik heb bovenstaand idee mijn lokale CV-onderhoud man voorgelegd en die gaat alle gewone kranen vervangen voor thermostaatkranen met een "domme" knop. Dan hoef ik zelf alleen de knop te vervangen, als ik het slimmer wil maken.