Remeha Tzerra 28c uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-05 18:35
In het verleden had ik een eTwist thermostaat om mijn ketel aan te sturen, daarbij kon je op de display ook informatie over de staat van de ketel uitlezen. Dit systeem heb ik vervangen door Evohome en krijg ik die informatie niet meer.

Tijdens het verwarmen stop de ketel ineens, terwijl de gewenste temperatuur nog niet is bereikt. daarom wil ik op een of andere manier informatie kunnen uitlezen van de ketel. Zou ik deze ketel kunnen aansluiten op een Home Assistant of ander systeem om hem uit te kunnen lezen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:36

Matis

Rubber Rocket

Misschien is [OTGW] OpenTherm gateway iets voor je?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De Tzerra heeft net zoals de Calenta een seriele poort die je kan uitlezen met de Rehema Recom software. Die kan je wel ergens op internet vinden, de kabel heeft een RJ10 stekkertje.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Bedankt voor de tips. hier ga ik zeker naar op zoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Microkid

Dank voor de software tip voor het uitlezen / aanpassen van de Tzerra.

Zit met een Tzerra waarvan ik de comfort functie wil uitschakelen. De software heb ik al gevonden. Nu nog een kabel van USB naar RJ10 zien te vinden.

Gaat deze werken? : https://www.amazon.nl/tel...0%2Caps%2C77&sr=8-11&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Meestal kan je de comfort functie gewoon rechtstreeks op de ketel uitschakelen. De software is meer om uit te lezen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Microkid schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:29:
Meestal kan je de comfort functie gewoon rechtstreeks op de ketel uitschakelen. De software is meer om uit te lezen.
Dank voor de snell reactie.

Ik heb echter een Tzerra M. Daar zit geen knop op om de comfort stand uit te zetten. Ook geen menuinterface met de parameter instellingen.

Ik moet dus met 'iets' toegang kunnen krijgen tot de parameter setting. Had gehoopt dat het met deze software en een kabel zou kunnen.

Ter aanvulling: bij installatie heb ik me om laten praten dat ik de Isense niet nodig had (want VV thermostaat); die is dus mee gegaan met de installateur (en daarna lekker op MP verschenen vermoedelijk).

Update: ben de handleidingen dieper ingedoken. Denk dat ik de oplossing heb gevonden. Ga ik in ieder geval proberen.

[quote]
Op de print van de gas-/luchteenheid zit een RS232-aansluiting (deze
aansluiting zit dus niet in de aansluitbox). Op de RS232-ingang kan een
PC/laptop worden aangesloten met behulp van een USB-kabel. Samen
met de Recom PC/laptop service software kunt u diverse ketelinstellingen
inlezen, veranderen en uitlezen.
[/quote]

Handleiding klopt niet meer. Dus toch een USB naar RJ10 kabel zien te vinden

[ Voor 42% gewijzigd door jeroenkb op 29-11-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:09
jeroenkb schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:42:
[...]

Dank voor de snell reactie.

Ik heb echter een Tzerra M. Daar zit geen knop op om de comfort stand uit te zetten. Ook geen menuinterface met de parameter instellingen.

Ik moet dus met 'iets' toegang kunnen krijgen tot de parameter setting. Had gehoopt dat het met deze software en een kabel zou kunnen.

Ter aanvulling: bij installatie heb ik me om laten praten dat ik de Isense niet nodig had (want VV thermostaat); die is dus mee gegaan met de installateur (en daarna lekker op MP verschenen vermoedelijk).

Update: ben de handleidingen dieper ingedoken. Denk dat ik de oplossing heb gevonden. Ga ik in ieder geval proberen.

[quote]
Op de print van de gas-/luchteenheid zit een RS232-aansluiting (deze
aansluiting zit dus niet in de aansluitbox). Op de RS232-ingang kan een
PC/laptop worden aangesloten met behulp van een USB-kabel. Samen
met de Recom PC/laptop service software kunt u diverse ketelinstellingen
inlezen, veranderen en uitlezen.
[/quote]

Handleiding klopt niet meer. Dus toch een USB naar RJ10 kabel zien te vinden
Wil je t delen als je iets gevonden hebt? Ik heb dezelfde ketel en zou ook wel wat dingen willen kunnen instellen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Makrolon schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:02:
[...]

Wil je t delen als je iets gevonden hebt? Ik heb dezelfde ketel en zou ook wel wat dingen willen kunnen instellen.
Zal ik doen. Heb nu die kabel besteld, waarvan ik link heb gedeeld. Die moet er vrijdag zijn.
Ga dan gelijk testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shazjia
  • Laatst online: 14-12-2024
jeroenkb schreef op woensdag 30 november 2022 @ 09:47:
[...]

Zal ik doen. Heb nu die kabel besteld, waarvan ik link heb gedeeld. Die moet er vrijdag zijn.
Ga dan gelijk testen.
En werkt deze kabel?
Ik zat ook naar een kabel te kijken om mijn Calenta uit te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@Makrolon @Shazjia

Helaas kabel werkte niet.

Vervolgstap is nu via marktplaats een 2e hands Isense thermostaat. Daarmee kun je (als het goed is) ook parameters wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
jeroenkb schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:08:
@Makrolon @Shazjia

Helaas kabel werkte niet.

Vervolgstap is nu via marktplaats een 2e hands Isense thermostaat. Daarmee kun je (als het goed is) ook parameters wijzigen.
Jammer.. dat ga ik dan ook maar doen denk ik.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Makrolon schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:35:
[...]

Jammer.. dat ga ik dan ook maar doen denk ik.
Schade valt wel mee. Kabel was 18 euro en heb een Isense voor 25 euro op de kop getikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@Makrolon @Shazjia

Weekje geen tijd gehad, maar met de Isense van Marktplaats werkte het. Ik heb nu op de aansluiting van de thermostaat bij de CV een extra draad aangesloten. Deze hangt los uit de CV. Daar kan ik dan de Isense op aansluiten om iets aan te passen zonder te moeten klooien met de thermostaat die daadwerkelijk de CV aanstuurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
jeroenkb schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:42:
@Makrolon @Shazjia

Weekje geen tijd gehad, maar met de Isense van Marktplaats werkte het. Ik heb nu op de aansluiting van de thermostaat bij de CV een extra draad aangesloten. Deze hangt los uit de CV. Daar kan ik dan de Isense op aansluiten om iets aan te passen zonder te moeten klooien met de thermostaat die daadwerkelijk de CV aanstuurt
Thanks voor de update!! Ik ga er ook een kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Makrolon schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:58:
[...]

Thanks voor de update!! Ik ga er ook een kopen.
Nieuwe update:

Ik ben nog aan het testen, want:
Ik stuur mijn CV eigenlijk aan met de thermostaat van de vloerverwarming. Nu lijkt het er op dat de instellingen die ik aanpas op de Isense staan. Deze slaat namelijk op storing als de VV thermostaat om warmte vraagt.

Het rare is dan nog dat volgens de handleiding van de Isense je ook daadwerkelijk ketel parameters moet kunnen aanpassen. Die optie zie ik alleen niet in mijn Isense menu.

Ga nog verder experimenteren... Mogelijk dat ik de digitale ingang van de Isense ga gebruiken om het signaal van de VV thermostaat door te sturen. Dan slaat de Isense niet op storing en blijven de instellingen geldig.

To be continued...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
jeroenkb schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:42:
@Makrolon @Shazjia

Opentherm kan eigenlijk niet parallel worden aangesloten, mocht je dat hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
jobr schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:44:
[...]

Opentherm kan eigenlijk niet parallel worden aangesloten, mocht je dat hebben gedaan.
Dat heb ik gedaan en dat geeft inderdaad een storing op de Isense. Echter nu wil de andere thermostaat via de digitale ingang van de Isense leiden. Moet dat probleem dan oplossen.

Blijft mijn vraag waarom ik met de Isense niet de parameters van de Tzerra kan wijzigen, terwijl dat wel zou moeten kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkert95
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-03-2023
Piet400 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:24:
In het verleden had ik een eTwist thermostaat om mijn ketel aan te sturen, daarbij kon je op de display ook informatie over de staat van de ketel uitlezen. Dit systeem heb ik vervangen door Evohome en krijg ik die informatie niet meer.

Tijdens het verwarmen stop de ketel ineens, terwijl de gewenste temperatuur nog niet is bereikt. daarom wil ik op een of andere manier informatie kunnen uitlezen van de ketel. Zou ik deze ketel kunnen aansluiten op een Home Assistant of ander systeem om hem uit te kunnen lezen ?
@Piet400 Heb jij dit probleem uiteindelijk opgelost?
Ik heb namelijk exact dezelfde ketel met het zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Het probleem doet zich niet meer voor, maar dat ik het echt heb opgelost is een niet helemaal juist.
Ik heb het systeem helemaal gereset, alle zones opnieuw aangemaakt, evenals de programmeringen.
Op dit moment doet het precies wat het moet doen, maar echt soepel ging het niet. Succes met je systeem en ik hoop dat hij snel weer normaal functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ploegie74
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-01-2024
heren voor wie nog niet uitgespeeld is.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/143911

Ik heb deze usb gekocht en het werkt, ik heb eindelijk verbinding na al die andere usbs gekocht te hebben.

Nu wil ik alleen parameters veranderen maar veel zijn grijs en ww heb ik al maar hoe verander ik de settings?

https://www.amazon.de/DSD...Celectronics%2C114&sr=1-3
Pagina: 1