OPNsense - KPN IPTV - geen DHCP lease meer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-07 21:15
Sinds een week of twee werkt plots mijn IPTV niet meer van KPN, de lease die ik normaal op VLAN 4 krijg, geeft geen IP adres meer aan... ik heb niets veranderd en uiteraard een dag gewacht, en de router herstart en het GPON modem... echter heb ik wel prima internet, maar geen IPTV DHCP lease meer op mijn router...

Heb alle instellingen nagekeken maar kom er niet uit... mis misschien wat? Enige wat ik kan bedenken is dat ik geen IPV6 heb ingesteld, maar dat zou geen invloed moeten hebben op mijn IPTV dat IPV4 is denk ik?

- OPNsense geupdate naar laatste versie, die was wat verouderd... 21.7.4 nu
- Ik heb de DHCP options nagekeken en iets toegevoegd, wat ik voorheen niet had, geen resultaat;
- Geprobeerd wat andere verbindingen op te ruimen; geen resultaat.

[URL="https:a//tweakers.net/i/cOwZFQXGWAuowFR2IJRJdRnslKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4W4UUT21CBYcPZpNbiEZPAbk.png?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3s4sGY3nKseSmEVooDQp4whZbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4W4UUT21CBYcPZpNbiEZPAbk.png?f=fotoalbum_large[/URL]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8InTrXaW34CYQaBi0IMWSVezyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O9j5N1TEL5HsAx5gJIwzjE2m.png?f=fotoalbum_large

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfh1973
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-07-2023
Daar heb ik helaas ook last van. Nog geen idee wat er aan de hand is en of het OPNSense specifiek is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-07 21:15
Ik heb het inmiddlels opgelost. Zal zo even posten wat ik heb gedaan.

OPNsense & pfSense KPN/Telfort IPTV how-to
lees hier maar even ;) dan komt het goed....

[ Voor 46% gewijzigd door supayoshi op 22-11-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfh1973
@supayoshi Ik heb die post gelezen, maar nog niet kunnen vinden waarom ik op de WAN_IPTV(vlan 4) geen ip-adres meer krijg. Ik heb niets veranderd aan de settings van die interface...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWeesenaar
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-02 10:30
Hi,

Disclaimer: ik tik dit even 1-2-3 uit mijn losse pols, dus mogelijk is het weinig concreet...

Ik heb recent inderdaad ook gehad dat mijn IPTV ineens niet meer werkte. Dit merkte ik eerst doordat ik niet meer een programma kon terugkijken.
Bekijk even de log van de DHCP client op dat VLAN. (ik denk dat ik het vond onder System -> Log files -> General)
Wat ik bemerkte is dat ik geen IP leek te krijgen doordat de aangeboden options niet matchte met mijn lijstje: `subnet-mask, routers, classless-routes`.
Ik heb het desbetreffende veld leeggegooid ... en dat leek te werken.

Correcte oplossing? Geen idee... Werkt het weer? Ja, voor mij(n vriendin) gelukkig wel weer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
jfh1973 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:22:
@supayoshi Ik heb die post gelezen, maar nog niet kunnen vinden waarom ik op de WAN_IPTV(vlan 4) geen ip-adres meer krijg. Ik heb niets veranderd aan de settings van die interface...
@jfh1973 Waarschijnlijk heb je "routers" bij de required options staan en die optie stuurt KPN sinds kort niet meer mee (wordt regio voor regio uitgerold).

Dus oplossing is om dat weg te halen bij de required options, zo krijg je weer een lease. Maar let op dat je dan daarna om het weer te laten werken ook handmatig een outgoing NAT regel zult moeten aanmaken voor de IPTV interface (VLAN 4), want omdat je dus geen gateway meer krijgt bij de DHCP lease doet OPNSense dat niet meer automatisch.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 23-11-2021 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jfh1973
@ik222 Het verwijderen van 'Routers' bij de option deed het 'm! Ik heb weer een ip-adres gekregen en tv kijken is weer mogelijk. De NAT rule had ik er al in staan.
Bedankt voor deze gouden tip!

@MWeesenaar Dus dat hele veld met option mag leeg tegenwoordig?

[ Voor 16% gewijzigd door jfh1973 op 29-11-2021 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWeesenaar
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-02 10:30
@jfh1973 Ik weet niet per se of dat het mag of moet.. maar voor mij lijkt het te werken. Momenteel hangt mijn Opnsense configuratie af van allerlei patches en hacks om promisc werkend te krijgen. Als die versie er is, kan ik wat beter testen/debuggen om te zien wat nou eigenlijk de beste oplossing zou zijn.
Pagina: 1