NIBE met bodembron, brontemperatuur te laag, expert gezocht!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DD78
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-12-2021
Goedemorgen,

Wij zijn in het gelukkige bezit van een modern huis met prima isolatie, triple glas, balansventilatie met warmteterugwinning.
In deze tijd met de hoge energieprijzen helemaal niet verkeerd.

En toch zit ik met iets waar ik me zorgen over maak.

Onze woning is opgeleverd in 2019. Bij oplevering zijn de NIBE warmtepompen aangesloten op een bodembron gevuld met water (geen glycol).
Praktisch punt is dat de aannemer die de woning heeft opgeleverd failliet is en de installateur niks meer met het project van doen wil hebben (z'n facturen zijn niet betaald blijkbaar). Ik beschik dan ook nauwelijks over ontwerpinformatie.

Afgelopen winter -tijdens de koude dagen- kreeg ik met regelmaat de melding Lage Temperatuur Uitgaande Bronvloeistof.
Om een lang verhaal kort te maken is er al door verschillende monteurs naar gekeken en is 1,5 maand geleden mijn bodembron alsnog met een water/glycol mengsel gevuld. Op advies van de installateur.
Ik had mijn twijfels of daarmee het probleem voorbij zou zijn. Op een eerder moment is er al een klep vervangen die vast zou zitten (na 2 jaar?).

Helaas zijn de meldingen deze week weer begonnen. Drie dagen op rij. De Temperatuur uitgaande bronvloeistof is zelfs gezakt tot 1,5 graad. En de echte winter moet nog beginnen.
Ik heb mijn thermostaat op 20,5 graden staan en het tapwater in de 'zuinig' stand.

Tips zijn altijd welkom maar waar ik uiteindelijk naar op zoek ben is een echt goed analyse van het probleem bij mijn woning. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat mijn bodembron naar twee jaar al 'uitgeput' is. Dat blijkt erg lastig te zijn.
Ideeën zijn welkom!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:48

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Met uitgaande bronvloeistof bedoel je de temperatuur die uit de warmtepomp de bodem in gaat?

Het vullen van de bron met glycol lost het lage temperatuuralarm op in zoverre dat de uitgaande temperatuur veel lager mag zijn. Het vriespunt van de vloeistof wordt immers lager en de warmtepomp kan blijven doordraaien als de uitgaande temperatuur onder 0℃ zakt. Aan de temperatuur van de bron zelf doet het niets (die zal alleen maar verder zakken omdat de warmtepomp waarschijnlijk meer warmte gaat onttrekken als ie niet meer beperkt wordt door een minimum van 0℃).

1,5℃ begin november lijkt niet erg best maar het is wel noodzakelijk om meer te weten.

- Wat is de ingaande temperatuur en daaruit volgend de delta T (verschil tussen in- en uitgaand)
- Op welke snelheid draait de bronpomp? (lagere snelheid = hogere delta T en lagere uitgaande temperatuur)
- Wat is het temperatuurverloop gedurende een run
- Zijn de flowregeleraars op de bronverdeler correct ingesteld voor een evenwichtige flow over de verschillende lussen van je bodemcollector (check flowmeters op de bronverdeler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Woon je in Noord Holland? installatie bedrijf 'Inco' te Alkmaar monteert juist op het project waar ik nu aan het werk ben 13 Nibe bronwater warmtepompen, zij hebben dus ervaring...

Zijn er gelijke woningen in de wijk? mogelijk hebben zij ook dezelfde problemen.

[ Voor 18% gewijzigd door frisianstar op 04-11-2021 18:21 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DD78
@Femme
Als ik het goed begrepen zijn er twee sensoren BT10 (bron in) en BT11 (bron uit) is gezien vanuit de warmtepomp, BT11 (bron uit) is de temperatuur die uit de warmtepomp de bron in gaat.

Dat was ook mijn idee met glycol. Je lost het mogelijk invriezen op maar de capaciteit van de bron wordt er niet beter van.

Delta T
Het valt mij op dat de temperaturen nogal fluctueren. Op dat specifieke moment was de BT11 1,5 ℃ en BT10 9,6 graden.
Eerder deze week de foutmelding op 2,5℃ en 6,9℃.

Op andere momenten zie je weer 13,3℃ en 12,5℃ dus dan is het verschil weer veel kleiner.

Snelheid
De bronsnelheid stond op automatisch. Daar is niet echt een verband in te zien. Ik heb m nu handmatig op 100% snelheid staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvd_7Wr_eH5_Bti4Y9hGL4V17AQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CaFtWCgSPuN3QpeBPoqbRTLW.png?f=user_large
De laatste kolom is de pompsnelheid. Volgens mij in %.

Wat versta je onder een 'run'?

Ik weet niet wat flowmeters zijn en hoe ik kan zien of ze goed zijn ingeregeld.

@frisianstar Ik woon in Brabant dus niet echt om de hoek. Ik heb contact met een installatiebedrijf die wel hun best doen maar ook zoekende zijn. Zij hebben op hun beurt ook weer met Nibe contact hebben maar daar is nog weinig uitgekomen vooralsnog. Er zijn best veel variabelen.

Is de conditie van een bodembron te meten op de één of andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DD78
Gekke aan deze cijfers is overigens wel dat de temperatuur in één minuut van 20,2℃ naar 1,5℃ gaat.
En het zijn momentopnames steeds dus wat dat dan zegt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:48

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Die afwijkingen zijn te verklaren omdat de sensoren uiteindelijk opwarmen tot de omgevingstemperatuur als de bronpomp een tijdje heeft uitgestaan. Het opnemen van temperaturen heeft dus alleen zin als de warmtepomp actief is. 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien handig om te vermelden hoe diep de bron is geboord en om welk model Nibe het gaat.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

Herman

FP ProMod
Wellicht contact met NIBE opnemen?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DD78
Een Nibe f1245pc
Nibe verwijst steeds weer naar de fabrieksinstellingen of zegt dat het aan de bron ligt.
Ik heb verder 0 info over het ontwerp.. alleen dit kan ik online vinden. Dus vlgs mij is de lus 70m diep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WQTvxEDPUQhXcqjDfthU4I0fmk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bE3EJpSuUvnrNgzWu0UL3SBK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:38
Zou het kunnen dat de alarm waarde voor Lage Temperatuur Uitgaande Bronvloeistof door de installateur bewust hoger is gezet omdat er bij in bedrijfname geen glycol is gebruikt maar water? Je water zou dan immers bevriezen als hij lager zou gaan.

Standaard instelling (volgens manual) van min.Tbron uit is -8. (Menu 5.1.7.)
Daar staat hij bij ons ook op, systeem is gevuld met glycol.

Bij oplevering van onze nibe is wel verteld dat de temperatuur de - in kan gaan.

Op 3 november is het laagste gemeten 3.2C bij ons.

[ Voor 6% gewijzigd door iCrOn op 16-11-2021 14:07 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01-2024
@DD78
Op eerste gezicht lijkt het mij een bronprobleem.
Wanneer de compressor draait zou het verschil tussen bron in- en uittemperatuur redelijk stabiel moeten blijven danwel langzaam groter worden.
Om dat verloop te volgen zou ik de pomp terugzetten op automatische snelheidsregeling, is denk ik stabieler omdat e.e.a. ook afhankelijk is van compressorsnelheid/warmtevraag.
Vreemde temperatuurschommeling kan ook duiden op lucht in het bronsysteem,

Weet niet waar je in Brabant woont maar in Nuenen zit een bedrijf (Frank Raaijmakers, WelWater b.v.) met veel WP bronboring ervaring; die hebben in 2016 bij mij een bronboring uitgevoerd voor een installatie met een F1155-6 PC warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Wat is de status van deze vraag?
Ik ben erg benieuwd geraakt naar de oplossing en vermoed dat een 60 meter diepe bron waarschijnlijk onvoldoende warmte oppikt maar da's puur mijn eerste gedachte.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
In het grote WWWP topic zitten een paar mensen die een garantieaanvraag op brontemperatuur hebben lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie1947
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-05-2023
Ben zelf sinds een jaar in het rijke bezit van een Nibe bodemwarmtepomp.

Met een bron van 80 meter en dan ook nog zonder glycol ben je volstrekt kansloos.

Mijn bron is voorlopig een regenwaterbassin van 2500 kuub.
Dat bevalt tot op heden prima.
Momenteel is de brontemp in 8 gr. en bron uit varieert tussen 7 en 4 graden.
Bij een langere vorstperiode heb ik waarschijnlijk een probleem
Daarom heb ik wel plannen voor een bodembron die ik zelf kan opvoeren.
Weet al hoe dat voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandra
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-04-2024
Wij hebben sinds 2019 ook een NIBE F1255PC.
4 jaar goedgedaan. Sinds kort onderhoud aan de pomp gedaan en advies om er glucol in te doen. Zo gezegd zo gedaan.
Als gevolg alarm 51 (low pressure sensor).
Monteur de pomp op volle toeren laten draaien om glucol goed op te laten nemen. Daarna krijgen wij steeds de foutmelding: lage temperatuur uitgaande bron (60)
Na een warm bad of warmwater opname schiet deze in de storing.
En tussendoor ook wel. Zo’n 5 x per dag.
Nog steeds geen oplossing.

Iemand mss hier ervaring mee?
Zou er vanuit NIBE, geen klantenservice zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:38
Wat is de temperatuur die terug de bron in gaat op het moment van het alarm? Eventueel kan je dit terugvinden in Nibe uplink bij geschiedenis seizoenoverzicht bronvloeistof uit

Mogelijk zit er nog lucht in de bron door het toevoegen van de glycol dit zou je kunnen zien, doordat de druk aan bronzijde is gezakt. Normaal monteren ze hier een manometer voor. Meestal 1 voor de bron en 1 voor de verwarming kant. De bron kant zou gezakt kunnen zijn, doordat de lucht er langzaam uitgaat door de automatische ontluchter. In dat geval is het een kwestie van tijd voordat alle lucht er uit is.

Wat ook nog kan is dat de glycol onvoldoende gemengd is of dat er onvoldoende glycol gebruikt is in verhouding met water en de instelling van de warmte pomp wel al ingesteld staat voor glycol en daarom in alarm gaat.

Er zijn nog wel wat instellingen die je kunt nalopen die die alarm activeren, dat is 5.1.7 en kijken of de bronpomp wel terug op intermitterend staat in menu 5.1.8. De waardes in menu 5.1.9 controleren met wat de standaard fabrieksinstelling is met pagina 49 van de handleiding

Je zou in menu 5.1.7 ook voor 10 dagen onafgebroken kunnen instellen om zo de lucht er uit te krijgen.

Bovenstaande menu is bereikbaar via het scherm op de unit zelf door de terug knop ingedrukt te houden tot er een extra menu verschijnt met een steeksleutel.

Maar eigenlijk is het aan de monteur of bedrijf die de glycol heeft toegevoegd eea weer in orde te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandra
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-04-2024
Dank je wel voor je reactie. We zullen het eens bekijken👍👍👍
Pagina: 1