Offerte advies zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-duck
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-09-2023
Beste experts,

Ik twijfel al een tijdje over het aanschaffen van zonnepanelen. Ik heb enkele maanden geleden meegedaan aan een inkooptraject van Vereniging Eigen Huis, maar dit liep stuk omdat de leverancier geen combinatie van schuin en plat dak wilde uitvoeren. Blijkbaar te moeilijk.

Nu heb ik een (in onze buurt op de Nextdoor buurt app lovend) bedrijf gevonden dat bij mij thuis is geweest voor een schouw en 'intake' waarna ik een nette offerte heb ontvangen.

Prettig gesprek, denkt mee en denkt ook aan footprint van de panelen.

PS: ik heb tijdens dit schrijven geprobeerd zoveel mogelijk de tips van deze link te volgen:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Coec-wk_QjzKQpcjwTzVcMPnZLk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/opICN8w1YznGHOiP1InOrEC7.jpg?f=user_large

Dit is de foto uit de offerte.
11 panelen, 5x onder dakkapel en 6x oost/west opstelling op dakkapellen. Verschillende types omdat grotere type niet oost/west op dakkapel past.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb zelf de meting gedaan van de ruimte op de dakkapellen met een rolmaat en doorgegeven.
Schaduw
Er staan een grote rij bomen dus er is sprake van schaduw delen van dag of als zon lager staat (voorjaar/najaar). SolarEdge met Optimizers zou dit net zoals losse omvormers moeten kunnen regelen.
Jaarverbruik
- Ik gebruik momenteel nog maar 2500kwh, maar denk dat dit de komende jaren gaat oplopen (meer thuiswerken, kindje, minder gas, etc). Ik plaats dus meer panelen dan dat ik verbruik.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Ik heb een groep op zolder voor de wasmachine die we willen inzetten met een emat-pv-verdeler. Mijn meterkast is ruim, nieuw en volstaat. Ik heb overigens een ferrarismeter waar ik hoop nog zolang het kan de vruchten van de plukken. Dit is mede dat ik wat tempo wil maken.
Budget en doel
Dat vind ik lastig. Mijn doel is: waarde huis vermeerderen, lagere energierekening, bijdragen aan klimaat (maar wel echt, dus ook met de cradle to cradle van de panelen). 5k is echt de max.
Wie gaat het project uitvoeren
Vooralsnog de partner partij van dit bedrijf. Ik heb geen zin zelf de panelen te plaatsen op mijn hoge schuine dak tenzij iemand mij kan overtuigen. Ik heb geen zin in teveel gedoe, problemen of en beperkte tijd.
Bijhouden van data
Ik gebruik zelf Home Assistant dus ik wil dit graag integreren. Ik zag al dat er een SolarEdge integratie bestaat. Ik hoef geen fancy app van het merk zelf.
Reeds verkregen offertes
Dit is mijn enige offerte.

Totaal:
6 x Zonnepaneel JASolar JAM60S20 390 Watt piek. Totaal 2340 Watt piek. Voor platdak.
5 x Zonnepaneel Solitek HC120B360 Standaard 360 Watt piek. Totaal 1800 Watt piek. Voor schuindak. totaal systeem 4140 Watt piek
1 x Omvormer Solar Edge SE3500 H
11 x Power optimizer S440
5 x Montagesysteem tbv schuindak, geschroefd op nieuwe latten (van der Valk)
6 x Montagesysteem oost/west tbv platdak (Flatfix Fusion).
1 x aansluitset 10 meter, kabels, schakelaar, stekkers, etc.
1 x Onderverdeling groepenkast 1-fase als extra groepenkast bij bijv. de wasmachine.
1 x Installatiekosten (Dit betreft de totale installatie)

Na teruggave: Subtotaal € 5.178,00

De totale opbrengst in het 1e jaar bedraagt ca. 3900 kWh.
oriëntatie: 180 graden zuid
hellingshoek: 12 en 35 graden
Rendement tov 180 gr. zuid en dakhelling 30 graden = 95%
Terugverdientijd: 6.265 - 1.087 = 5.178 euro/ (0,23* x 3900) = ca.
5,8 jaar.
Regio
Arnhem

Mijn vragen aan jullie zijn:
- Is dit een reëel prijs voor dit geheel?
- Wat vinden jullie van de aangeboden spullen?
- Raden jullie oost/west opstelling aan gezien mijn ligging?
- Is een SolarEdge systeem met optimizers prima t.o.v. losse omvormers (ook met brandgevaarlijkheid).

Mijn doel is niet om perse de goedkoopste deal te regelen. Ik heb ook geen zin om 10 offertes op te vragen. Ik wil weten of het een slimme setup is voor mijn situatie, de spullen goed zijn, en of de prijs enigszins reëel is.

Alvast hartelijk dank voor jullie meedenken. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door dj-duck op 03-11-2021 19:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:28
Edit: de post hierboven bleek incompleet/stuk, dan klopt er ook niks van wat ik zeg natuurlijk :)

[ Voor 168% gewijzigd door Wilke op 03-11-2021 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:28
Poging 2. De offerte is niet heel goedkoop, want ruim boven €1/Wp en dat al ex BTW.

Als het echt oost-west is met schuine daken, en dus 2 strings, dan is volgens mij 6 panelen per string al het minimum voor SolarEdge, en 5 sowieso te weinig om de string nog te laten werken als er 1 paneel schaduw heeft. Dan kun je beter een hoop geld besparen door een gewone stringomvormer te plaatsen en geen optimizers. Of meer panelen per oriëntatie, als die ruimte er is. Als je echt het maximale wilt en niet meer ruimte hebt, zou je naar micro-omvormers kunnen kijken. Dit is wel nog net iets duurder dan optimizers i.h.a., maar dan werkt het in elk geval wel goed. Of je het verschil terugverdient is de vraag.

Edit: lol, google zegt zelfs minimaal 8 panelen per string bij gebruik van S440 optimizers. Ook kan de omvormer minder zwaar omdat je met oost/west die max zo goed als nooit gaat halen. De 3000W versie lijkt me al ruim. Maar goed, ik ben dus geen expert, maar als ik me niet sterk vergis gaat de hele voorgestelde setup dus niet of beroerd werken voor te veel geld.

[ Voor 23% gewijzigd door Wilke op 03-11-2021 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Opstelling is prima, maar ga dan wel met Enphase aan de slag en geen Solaredge vanwege te lage spanning. Is wellicht iets duurder maar veel beter te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:23
Alles op de dakkapellen op zuid, p505 gaat dit denk ik wel goed. Ontwerprichtlijn is 6xp505, maar 5xp505 kan ruim 380V maken, en als de andere 6 niet radicaal anders liggen gaat het wel goed.

Iets minder spreiding, maar dat is met platdak-oost-west toch al niet heel groot... En als het niet maakt dat je meer panelen kwijt kan is het de opbrengstvermindering niet waard.

Prijs is alleen domweg hoog helaas... Voor dat geld kan Enphase gevonden worden... misschien zelfs met REC Twinpeak 4... Dan ben je het mannetje ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Naast de dakkapel zie ik nog dakpannen.
Die leveren geen stroom.

Ik heb er wel eens een dag bij dat ik geen 1000 euro verdien werkend voor een baas.
Waarom zou je het dan niet zelf doen?
Daar kun je best lang een steiger voor huren. Heb je geen tijd dan maak je tijd.
Nog een voordeel: geen verborgen gebreken.
Iedere dag kijkend naar de paneeltjes en met het gevoel, dat heb ik mooi zelf gedaan: onbetaalbaar.

[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-11-2021 06:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-duck
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-09-2023
Dank voor jullie antwoorden tot dusver. Echt heel tof zo snel zoveel inhoudelijke reacties!

Wat ik uit jullie antwoorden haal:
- Te duur (ruim boven €1/Wp)
- Mogelijk te weinig spanning met opstelling/systeem (wellicht net wel met s550 optimizers)
- Alles op dakkapellen op zuid (kan dat portrait zodat ik 11 panelen kan blijven plaatsen?), dus niet oost/west

Ik neig door jullie en ook door gesprek met collega toch voor Enphase te gaan (dus micro omvormers per paneel). Ik ga met deze info in elk geval nog een andere offerte aanvragen.

Het eventueel zelf doen kan altijd nog als het te duur gaat worden!

Hebben jullie nog een mening over de panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@dj-duck Enphase is over het algemeen nog duurder dan SolarEdge.

Soms is Enphase of SolarEdge wel het juiste antwoord overigens, maar het is bijzonder om SolarEdge onder de €1-€1.1/Wp te krijgen, en Enphase onder €1.1-€1.2/Wp.

Heb je panelen in 3 richtingen liggen: Dat lukt niet op een enkele string omvormer en heb je dus sowieso extra kosten. Dan komt een oplossing als SolarEdge of Enphase sneller om de hoek.

Nu leveren panelen die 13graden oost-west liggen een ruimte 10% minder op dan panelen die 10 graden zuid liggen... En omdat je (zeer waarschijnlijk) nog steeds 6 panelen op je dakkapellen kwijt kan... denk ik dat O-W niet nuttig is (Weegt niet op tegen het half uurtje eerder/later)

Waarom geen 2 panelen naast de dakkapel? Ja die pakken vaak schaduw, maar ook vaak niet ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDAKCiYkGplg7Abav42gvTGxltA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ftOJ63MGhQRfx0rL3VjNxxz0.png?f=fotoalbum_large

3 identieke panelen. blauw op oost, rood op zuid, oranje-geel op west op een net niet ideale dag.
Grafiek is opbrengst in Wh voor elk uur (ofwel gemiddeld vermogen).... beetje rare eenheid maar het maakt wel dat oppervlak onder de lijn de opbrengst is. Ik heb ook direct vermogen per paneel, maar die is veel gedetailleerder, en het grillige maakt dat hij minder makkelijk leest voor dit voorbeeld.

Dus... leg zuid, tenzij je meer voldoende extra panelen kan leggen in oost-west (In mijn geval 12 in plaats van 8 )

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 04-11-2021 14:17 ]

Pagina: 1