Beste experts,
Ik twijfel al een tijdje over het aanschaffen van zonnepanelen. Ik heb enkele maanden geleden meegedaan aan een inkooptraject van Vereniging Eigen Huis, maar dit liep stuk omdat de leverancier geen combinatie van schuin en plat dak wilde uitvoeren. Blijkbaar te moeilijk.
Nu heb ik een (in onze buurt op de Nextdoor buurt app lovend) bedrijf gevonden dat bij mij thuis is geweest voor een schouw en 'intake' waarna ik een nette offerte heb ontvangen.
Prettig gesprek, denkt mee en denkt ook aan footprint van de panelen.
PS: ik heb tijdens dit schrijven geprobeerd zoveel mogelijk de tips van deze link te volgen:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/opICN8w1YznGHOiP1InOrEC7.jpg?f=user_large)
Dit is de foto uit de offerte.
11 panelen, 5x onder dakkapel en 6x oost/west opstelling op dakkapellen. Verschillende types omdat grotere type niet oost/west op dakkapel past.
Totaal:
6 x Zonnepaneel JASolar JAM60S20 390 Watt piek. Totaal 2340 Watt piek. Voor platdak.
5 x Zonnepaneel Solitek HC120B360 Standaard 360 Watt piek. Totaal 1800 Watt piek. Voor schuindak. totaal systeem 4140 Watt piek
1 x Omvormer Solar Edge SE3500 H
11 x Power optimizer S440
5 x Montagesysteem tbv schuindak, geschroefd op nieuwe latten (van der Valk)
6 x Montagesysteem oost/west tbv platdak (Flatfix Fusion).
1 x aansluitset 10 meter, kabels, schakelaar, stekkers, etc.
1 x Onderverdeling groepenkast 1-fase als extra groepenkast bij bijv. de wasmachine.
1 x Installatiekosten (Dit betreft de totale installatie)
Na teruggave: Subtotaal € 5.178,00
De totale opbrengst in het 1e jaar bedraagt ca. 3900 kWh.
oriëntatie: 180 graden zuid
hellingshoek: 12 en 35 graden
Rendement tov 180 gr. zuid en dakhelling 30 graden = 95%
Terugverdientijd: 6.265 - 1.087 = 5.178 euro/ (0,23* x 3900) = ca.
5,8 jaar.
Mijn vragen aan jullie zijn:
- Is dit een reëel prijs voor dit geheel?
- Wat vinden jullie van de aangeboden spullen?
- Raden jullie oost/west opstelling aan gezien mijn ligging?
- Is een SolarEdge systeem met optimizers prima t.o.v. losse omvormers (ook met brandgevaarlijkheid).
Mijn doel is niet om perse de goedkoopste deal te regelen. Ik heb ook geen zin om 10 offertes op te vragen. Ik wil weten of het een slimme setup is voor mijn situatie, de spullen goed zijn, en of de prijs enigszins reëel is.
Alvast hartelijk dank voor jullie meedenken.
Ik twijfel al een tijdje over het aanschaffen van zonnepanelen. Ik heb enkele maanden geleden meegedaan aan een inkooptraject van Vereniging Eigen Huis, maar dit liep stuk omdat de leverancier geen combinatie van schuin en plat dak wilde uitvoeren. Blijkbaar te moeilijk.
Nu heb ik een (in onze buurt op de Nextdoor buurt app lovend) bedrijf gevonden dat bij mij thuis is geweest voor een schouw en 'intake' waarna ik een nette offerte heb ontvangen.
Prettig gesprek, denkt mee en denkt ook aan footprint van de panelen.
PS: ik heb tijdens dit schrijven geprobeerd zoveel mogelijk de tips van deze link te volgen:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/opICN8w1YznGHOiP1InOrEC7.jpg?f=user_large)
Dit is de foto uit de offerte.
11 panelen, 5x onder dakkapel en 6x oost/west opstelling op dakkapellen. Verschillende types omdat grotere type niet oost/west op dakkapel past.
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb zelf de meting gedaan van de ruimte op de dakkapellen met een rolmaat en doorgegeven.Schaduw
Er staan een grote rij bomen dus er is sprake van schaduw delen van dag of als zon lager staat (voorjaar/najaar). SolarEdge met Optimizers zou dit net zoals losse omvormers moeten kunnen regelen.Jaarverbruik
- Ik gebruik momenteel nog maar 2500kwh, maar denk dat dit de komende jaren gaat oplopen (meer thuiswerken, kindje, minder gas, etc). Ik plaats dus meer panelen dan dat ik verbruik.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase. Ik heb een groep op zolder voor de wasmachine die we willen inzetten met een emat-pv-verdeler. Mijn meterkast is ruim, nieuw en volstaat. Ik heb overigens een ferrarismeter waar ik hoop nog zolang het kan de vruchten van de plukken. Dit is mede dat ik wat tempo wil maken.Budget en doel
Dat vind ik lastig. Mijn doel is: waarde huis vermeerderen, lagere energierekening, bijdragen aan klimaat (maar wel echt, dus ook met de cradle to cradle van de panelen). 5k is echt de max.Wie gaat het project uitvoeren
Vooralsnog de partner partij van dit bedrijf. Ik heb geen zin zelf de panelen te plaatsen op mijn hoge schuine dak tenzij iemand mij kan overtuigen. Ik heb geen zin in teveel gedoe, problemen of en beperkte tijd.Bijhouden van data
Ik gebruik zelf Home Assistant dus ik wil dit graag integreren. Ik zag al dat er een SolarEdge integratie bestaat. Ik hoef geen fancy app van het merk zelf.Reeds verkregen offertes
Dit is mijn enige offerte.Totaal:
6 x Zonnepaneel JASolar JAM60S20 390 Watt piek. Totaal 2340 Watt piek. Voor platdak.
5 x Zonnepaneel Solitek HC120B360 Standaard 360 Watt piek. Totaal 1800 Watt piek. Voor schuindak. totaal systeem 4140 Watt piek
1 x Omvormer Solar Edge SE3500 H
11 x Power optimizer S440
5 x Montagesysteem tbv schuindak, geschroefd op nieuwe latten (van der Valk)
6 x Montagesysteem oost/west tbv platdak (Flatfix Fusion).
1 x aansluitset 10 meter, kabels, schakelaar, stekkers, etc.
1 x Onderverdeling groepenkast 1-fase als extra groepenkast bij bijv. de wasmachine.
1 x Installatiekosten (Dit betreft de totale installatie)
Na teruggave: Subtotaal € 5.178,00
De totale opbrengst in het 1e jaar bedraagt ca. 3900 kWh.
oriëntatie: 180 graden zuid
hellingshoek: 12 en 35 graden
Rendement tov 180 gr. zuid en dakhelling 30 graden = 95%
Terugverdientijd: 6.265 - 1.087 = 5.178 euro/ (0,23* x 3900) = ca.
5,8 jaar.
Regio
ArnhemMijn vragen aan jullie zijn:
- Is dit een reëel prijs voor dit geheel?
- Wat vinden jullie van de aangeboden spullen?
- Raden jullie oost/west opstelling aan gezien mijn ligging?
- Is een SolarEdge systeem met optimizers prima t.o.v. losse omvormers (ook met brandgevaarlijkheid).
Mijn doel is niet om perse de goedkoopste deal te regelen. Ik heb ook geen zin om 10 offertes op te vragen. Ik wil weten of het een slimme setup is voor mijn situatie, de spullen goed zijn, en of de prijs enigszins reëel is.
Alvast hartelijk dank voor jullie meedenken.
[ Voor 5% gewijzigd door dj-duck op 03-11-2021 19:55 ]