Ervaringen met thuisaccus: Solis, Victron,..?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 33Fraise33
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-04 18:29
Hi tweakers,

Wij zijn onlangs beginnen kijken om onze zonnepanelen uit te breiden met een thuisbatterij. Wij hebben offerte gehad voor enkele systemen maar ons oog viel op twee systemen.

Aan de ene kant hebben we Victron met hun: MultiPlus-II 48/3000/35-32 of 48/5000/70-50. (met voorkeur naar het 5kW model).
Deze heb ik al enkele ervaringen gelezen op het tweakers forum en biedt wel wat mogelijkheden qua monitoring (ik zou deze graag kunnen binnen nemen in Home Assistant en (nice to have) Prometheus).
Echter zijn onze contactpersoon die de offerte opmaakt dat deze toestellen vrij wat geluid maken om in een berging te installeren, iemand hier ervaring mee?

Het andere voorstel was een Solis RAI-3K-48ES-5G. Deze vind ik niet direct ervaringen mee op het tweakers forum. Iemand die deze heeft en me wat meer kan vertellen wat hier mee mogelijk is qua monitoring en zelf uitlezen?
Volgens de contactpersoon is deze wel muisstil maar deze is wel niet verkrijgbaar in een 5kW versie.

De gekoppelde batterijcapaciteit zou 9.6kWH zijn.

Als er nog zaken zijn waar we rekening mee moeten houden, of als er topics zijn (ik vind niet direct een voor thuisbatterijen), let me know.

Edit: alsook onze installateur zei ons dat wanneer de netspanning in de straat uitvalt zal de batterij uit veiligheid ook uitschakelen, dit is net een van de redenen dat ik een batterij zou willen, is dit standaard en kan je dit omzeilen ?

[ Voor 9% gewijzigd door 33Fraise33 op 03-11-2021 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:55
33Fraise33 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 18:07:
Edit: alsook onze installateur zei ons dat wanneer de netspanning in de straat uitvalt zal de batterij uit veiligheid ook uitschakelen, dit is net een van de redenen dat ik een batterij zou willen, is dit standaard en kan je dit omzeilen ?
Ja dit is standaard en, je kunt hier wel omheen, maar daar komt dan aan te pas dat je installatie volledig van het net losgekoppeld moet (kunnen) worden bij uitval, automatisch dus, en ook weer kunnen syncen met de netspanning als die weer stabiel is. Dat kan allemaal maar kost wel serieuze knaken. In de praktijk daarom meestal niet zinvol.

Net als voor zonnepanelen is de (verdraaid goede) reden dat je niet wilt dat als het stroomnet uitvalt, jouw batterijen (en/of panelen) doodleuk de rest van de straat gaan invoeden. Er nog van afgezien dat jij dat ook niet zult willen, zou dat bovendien gevaarlijk zijn voor de monteurs van de netbeheerder. Bovendien hebben de omvormers niets om mee te synchroniseren, en zou je bij terug inschakelen van de netstroom vreemde spanningspieken kunnen krijgen die de boel slopen, niet per se alleen bij jouzelf. Daarom is in de regelgeving voorzien dat dit verboden is en alle apparatuur die kan invoeden, dit per definitie weigert zonder een netspanning om mee te syncen. Tenzij dus speciale voorzieningen daarvoor getroffen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Een jaar geleden ofzo was hier een topic/ tweaker die dat wel kon, zelfs omschakelen naar accu bedrijf binnen fractie van een seconde.
Eenvoudig was het niet!
Volgens mij werkte hij met apparatuur van Mastervolt.

[ Voor 14% gewijzigd door frisianstar op 03-11-2021 20:22 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@33Fraise33
Wat is je beeld van een "thuisaccu". Waarom wil je een thuisaccu, en wat moet ie dus kunnen.

Als het gaat om noodstroom zou ik alleen de kritische apparatuur achter een kleine offline UPS zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 33Fraise33
Thanks @Wilke en @frisianstar, makes sense inderdaad voor veiligheid ;)

@Dre de backup power functionaliteit ia geen vereiste, eerder een vraag. We willen vooral een thuisaccu om pieken op te vangen en wanneer mogelijk zelfvoorzienend te zijn (energie opwekken overdag en 's avonds verbruiken).

Verder is een systeem om het verbruik van de batterij uit te lezen en deze mogelijks aan te passen adhv triggers in home assistant iets waar ik interesse in heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

33Fraise33 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 00:10:
We willen vooral een thuisaccu om pieken op te vangen
dus hoger capaciteitstarief voorkomen?
en wanneer mogelijk zelfvoorzienend te zijn (energie opwekken overdag en 's avonds verbruiken).
Mening: ondoelmatig en slecht voor het milieu en je portemonnee.
Verder is een systeem om het verbruik van de batterij uit te lezen en deze mogelijks aan te passen adhv triggers in home assistant iets waar ik interesse in heb.
Tja, als je er hobby in hebt, mag het geld kosten ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volgens mij heeft @!null een Victron systeem?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 09-05 13:17
Ja ik heb een victron systeem.
Ik heb 5000Wp PV (niet victron) met ook een 5000W Victron SmartSolar omvormer, en een dus ook de 48/5000 Multiplus.
Met een Cerbo kastje erbij en dan wordt meteen alles gelogd in de victron portal, dus geeft dat al je info over stroom opwek en verbruik.
Integratie is dan niet echt nodig, maar er zijn 2 mogelijkheden, API van de victron portal (via internet) en lokaal ModbusTCP via de Cerbo GX.

Het is allemaal mooi spul maar ook wel prijzig als je alles voor de winkelverkoopprijzen moet kopen. Economisch zinnig is het sowieso niet.
En de Multiplussen gaan inderdaad geluid maken bij aanzienlijk gebruik, dus de plaatsing is wel belangrijk.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 33Fraise33
!null schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:22:
Ja ik heb een victron systeem.
Ik heb 5000Wp PV (niet victron) met ook een 5000W Victron SmartSolar omvormer, en een dus ook de 48/5000 Multiplus.
Met een Cerbo kastje erbij en dan wordt meteen alles gelogd in de victron portal, dus geeft dat al je info over stroom opwek en verbruik.
Integratie is dan niet echt nodig, maar er zijn 2 mogelijkheden, API van de victron portal (via internet) en lokaal ModbusTCP via de Cerbo GX.

Het is allemaal mooi spul maar ook wel prijzig als je alles voor de winkelverkoopprijzen moet kopen. Economisch zinnig is het sowieso niet.
En de Multiplussen gaan inderdaad geluid maken bij aanzienlijk gebruik, dus de plaatsing is wel belangrijk.
Thanks voor de info, het geluid, wat moeten we ons hier bij voorstellen? We zouden deze tijdelijk (1-2j) in onze berging plaatsen om die met tijd te verplaatsen naar de garage. Maar het geluid moet doen naar zijn natuurlijk. Zou de actieve fan te vervangen zijn door een stiller model ?

En qua pricing hebben we in België wel mooie subsidies nog in 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@33Fraise33
Je kan een brom horen als hij zwaarder moet werken. En als temperatuur oploopt gaat hij zijn fans aanzetten die meteen redelijk wat geluid maken.
In de basis is het allemaal niet zoveel lawaai maar het loopt gauw op bij een beetje arbeid. En als je hem gebruikt om dc naar ac te doen ter teruglevering aan het net, dan is dat dus constant en gaat het erg hard.

Hoe doe je verder verwarming en warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 33Fraise33
!null schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:54:
@33Fraise33
Je kan een brom horen als hij zwaarder moet werken. En als temperatuur oploopt gaat hij zijn fans aanzetten die meteen redelijk wat geluid maken.
In de basis is het allemaal niet zoveel lawaai maar het loopt gauw op bij een beetje arbeid. En als je hem gebruikt om dc naar ac te doen ter teruglevering aan het net, dan is dat dus constant en gaat het erg hard.

Hoe doe je verder verwarming en warm water?
Beide zijn op gas momenteel. Dat is voor een andere toekomstige upgrade ;)

Bedankt voor de info, ik denk dan toch eerder naar de Solis te gaan als deze toch tot een 2 tal jaar binnenshuis moeten geplaatst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maarja, wat is een berging bij jou?
Als het een plek is waar je zo af en toe langs komt en je er dus geen last van hebt in woonkamer of slaapkamers zou ik er niet teveel zorgen om maken.
Maar ik zou hem niet naast een deur hangen waar je woon of slaapkamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 33Fraise33
!null schreef op maandag 8 november 2021 @ 14:57:
Maarja, wat is een berging bij jou?
Als het een plek is waar je zo af en toe langs komt en je er dus geen last van hebt in woonkamer of slaapkamers zou ik er niet teveel zorgen om maken.
Maar ik zou hem niet naast een deur hangen waar je woon of slaapkamer is.
het laatste dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok duidelijk. Overigens moet je ook opletten hoe de bestaande PV omvormers geïntegreerd kunnen worden in het geheel. Of vervangen door directe aansluiting op het nieuwe systeem.
Er zitten wat haken en ogen aan, maar jouw installateur zou dat moeten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

er zijn omvormers van diverse merken die met 48V accus kunnen werken en naadloos overschakelen en zelfs pas netstroom pakken als de accus te leeg zijn bijvoorbeeld en de rest van de tijd ben je gewoon afgesloten van het net. je pakt dus alleen netstroom als je accu leeg raakt en je panelen doen niet genoeg meer. je hebt ook 3 fase omvormers maar die hebben weer andere nadelen waarvan een 500V accu nog een van de minste is.

maar zolang saldering 100% is heeft het geen enkel nut behalve een eventuele noodzaak om UPS functies te hebben op de fase waar de omvormer aan zit. of meerdere fasen als je meerdere omvormers neemt. al zou ik daarvoor eerder een dedicated UPS voor gebruiken.

[ Voor 54% gewijzigd door flippy op 08-11-2021 20:36 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@flippy Het is in België, geen salderen wel subsidie.
En inderdaad je kan ook naar andere systemen kijken zoals Growatt.

Pagina: 1