thuis backup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:59
Mijn vraag
Is mijn strategie handig?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een gigabite brix met proxmox erop.
Op proxmox draait home assistant en open media vault.

Aan de brix hangt een 2 tb externe usb 3.0 hdd
Hierheen kopieer ik alles wat ik wil back uppen of opzoeken.

Heb nog 2 interne schijven die ik via verloop extern aansluit op een pc en dan de back up schijf kopieer.

1 schijf gaat naar externe locatie.

In principe is mijn back up manier wel okee denk ik. Maar... vinden jullie dit ook handig zo? Of zal ik behuizingen kopen voor de schijven? Of een echte nas kopen. Of betere software?

Tips zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-05 15:57
Als je alle data dubbel hebt (dus zowel in je PC als op de externe USB 3.0 HD) én je bewaart er ook nog een redelijk actuele versie van op een externe locatie, heb je de basis staan.
Zwakke punten zijn je dataverlies sinds de laatste backup en de situatie waarin je een encryptiebesmetting oploopt: in dat laatste geval heb je alléén nog de externe backup want de rest is versleuteld.

Daarom zou je je strategie kunnen aanvullen met een (altijd doorlopende) dagelijkse incremental backup, die versleuteld wordt opgeslagen in de (gratis) cloud. Je kunt daarvoor bv. (alles gratis) Duplicati2 en www.mega.nz gebruiken. Daarbij loopt de cloud niet vol als je alléén je echte data incremental backupt en "smart backup" aanzet.
Voordeel is dat je dan mogelijk maximaal één dag data kwijt bent bij een calamiteit: je pakt je externe backup, zet die terug en vult die over alle dagen sinds de externe backup aan met Duplicati2 vanuit de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:38
Er is een thema topic waar heel veel informatie staat; Thematopic: Backups daarnaast is er ook nog een extern backup topic waar je veel kan vinden over backup partners: Het Grote Backup-partnertopic Ik denk dat je daar een heel eind mee komt of heb je een specifieke vraag?

[ Voor 11% gewijzigd door arvidbeheerder op 04-11-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Het ligt eraan hoe belangrijk je data is.
Anders moet je op zijn minst buiten de deur een backup hebben.
Ik heb zelf een server op Windows 10 draaien met daarop sommige data gemirrored op andere harde schijven en een backup via Crashplan (maar er zijn meer opties) in de cloud (encrypted).

Die laatste is dus buitenshuis. Mocht ons huis afbranden, dan heb ik de data daar nog staan om terug te halen.