mogelijkheden voor een eenvoudige fundering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-04-2023
Beste lezers,

Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen met eenvoudige funderingen zoals de onze. Zie foto.

Met het oog op verbouwing vraag ik mij af of er nog mogelijkheden zijn voor verbetering van deze situatie. Wat kunnen we hier nog mee als we de woning willen verbeteren?

bij voorbaat dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eO2UsXK00RhH3O5vgmGM_AEegl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBSpaBwws7cSw3oZjO9aY8E5.jpg?f=fotoalbum_large\

[ Voor 32% gewijzigd door paper towel op 03-11-2021 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-05 15:57
Wat bedoel je met verbetering? Zo luxe kan ik niet funderen, bij mij moeten er palen van ca. 15 meter onder.

En ja, ook op klusfora wordt er snel naar een constructeur verwezen voor specifieke situaties, zeker met overspanningen en funderingswerk. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-05 13:38
je bedoeld een eventuele uitbouw? je zou echt moeten weten hoe diep de nieuwe palen moeten worden dan.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-05 14:07
Wat wil je eraan verbeteren? In ons geval hebben we die fundering gelaten voor wat het is, want daar was niks mis mee. We hebben de balken van de vloer verwijderd en er een plaat beton op piepschuim in de plaats gestort. Er zijn ook mensen die ruimte maken voor een balkenbroodjesvloer. Maar maak je je zorgen over de stevigheid van de fundering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
geen palen, wij zitten op oergrond op 60 cm diepte.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die eenzelfde fundering hebben en deze hebben verbeterd. Of hoe zij hier mee zijn omgegaan.

Het betreft een complete renovatie van de woning. alles er op en er aan.

[ Voor 6% gewijzigd door paper towel op 03-11-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-05 17:23
Nu je toch al hebt lopen graven, zou je misschien gelijk de boel kunnen isoleren? Ik mis vooral wat context over wat je gaat doen danwel wilt bereiken..

[ Voor 18% gewijzigd door big bang op 03-11-2021 15:03 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
big bang schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:02:
Nu je toch al hebt lopen graven, zou je misschien gelijk de boel kunnen isoleren? Ik mis vooral wat context over wat je gaat doen danwel wilt bereiken..
dat gaat helemaal afhangen van wat er te doen is met deze fundering. Vandaar mijn zoektocht naar meer informatie. En zoals ik al aangaf: een gehele renovatie. alles er op en er aan is het doel. Hoe, dat probeer ik nu uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
paper towel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:59:
geen palen, wij zitten op oergrond op 60 cm diepte.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die eenzelfde fundering hebben en deze hebben verbeterd. Of hoe zij hier mee zijn omgegaan.

Het betreft een complete renovatie van de woning. alles er op en er aan.
Dan nog is de vraag wat je precies bedoelt. Alles renoveren is in mijn optiek wat er al zit (kozijnen/electra/gas/water en alles wat daarmee samenhangt en de afwerking van het geheel, lees verfwerk e.d ) onderhouden/vervangen/verbeteren. Daar heeft de fundering weinig mee te maken. De fundering zelf lijkt me prima zoals die is. Als het al jaren zo staat zal het nog jaren zo staan. Enkel als je veel gewicht gaat toevoegen (of wilt gaan uitbouwen) zal (zeker als er een vergunning nodig is, daar is het een eis) er een constructeur de nodige berekeningen moeten maken.

Qua isolatie van de fundering/bodem is even de vraag of je een kruipruimte hebt of niet wat er allemaal mogelijk is.

En heb je een vrijstaande woning? Dan leent de situatie zich mooi voor isoleren aan de buitenzijde., maar daar heb je uiteraard een vergunning voor nodig (naast een flink budget)

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 03-11-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 15:37
Een snelle zoektocht op internet levert berichten op andere fora op waar je al meer info hebt gedeeld dan met ons in dit forum.

Op algemene vragen krijg je alleen algemene antwoorden. Wees specifiek en deel alle info/wensen die je hebt, dan heb je de meeste kans op een nuttig antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

paper towel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:53:
Beste lezers,

[...]

PS: ik ben ook opzoek naar een forum voor bouwers/ klussers waar ik dergelijke vragen kan stellen. Waar niet constant geantwoord wordt met: vraag de aannemer/ constructeur/ architect/ etc.... Daarvoor ga ik niet naar een forum.
Goed idee. Maarreh, waarom heb je zonder enig duidelijk doel je fundering uitgegraven? Nu isoleren met EPS is een goed idee. Scheelt zand terug scheppen ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
pagani schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:06:
[...]

En heb je een vrijstaande woning? Dan leent de situatie zich mooi voor isoleren aan de buitenzijde., maar daar heb je uiteraard een vergunning voor nodig (naast een flink budget)
weet jij hoe dat mogelijk te maken is met deze fundering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Beste lezers,

Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen met eenvoudige funderingen zoals de onze. Wij hebben twee bakstenen trapsgewijs op slamzand met daarop zoals het lijkt halfsteens muur. De oergrond ligt circa 40 cm daaronder.
ik zie dat soort funderingen vaker dan ik zou willen, ik snap echter niet waar je heen wil... je stelt weinig of geen doelen dus ik heb geen idee wat je wil bereiken. De term verbeteren is imho te algemeen.

Zoek je je verbeteringen constructief of bouwfysisch (vocht,isolatie) of wellicht nog iets anders.. en is er budget? ik wil best de moeite nemen om mee te denken, maar ik ga echt niet elke optie uitschrijven ;)
PS: ik ben ook opzoek naar een forum voor bouwers/ klussers waar ik dergelijke vragen kan stellen. Waar niet constant geantwoord wordt met: vraag de aannemer/ constructeur/ architect/ etc.... Daarvoor ga ik niet naar een forum.
Dit forum is toch wel 1 van de betere, en die aannemers/constructeurs/architecten zijn hier ook gewoon ;)
niet zelde is verwijzen naar een pro trouwens gewoon het juiste advies. ik zie met regelmaat de aftermath van de "zo kan het ookwel oplossingen" en dat wil je denk ik niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Fijn dat je wilt meedenken. Ik ben vooral opzoek naar informatie over wat er wel en niet kan met de fundering zoals die nu is of hoe deze verbeterd kan worden. Desnoods verwijzingen naar termen of sites waar ik mij zelf weer in kan verdiepen. Je hoeft echt niet alles uit te schrijven. maar een aantal balletjes opgooien zou wel fijn zijn.
Ik vind alleen informatie over standaard vormen van funderingen, niet het aanpassen van zoiets als dat wij hebben.

Verbeteren lijkt mij vrij duidelijk: nu is er amper een fundering aanwezig dus dan denk ik aan vergroten van draagkracht, vergroten van bouwoppervlak, of andere zaken waar ik geen weet van heb dus niet kan benoemen.

Als ik deze fundering kan gebruiken zouden we een deel van de muren kunnen laten staan waar we een ander deel geheel slopen.

Om maar wat te noemen om onze zwaar verouderde woning te verbouwen/ vernieuwen
Ik zou van buitenaf willen isoleren, dus ik moet die fundering dan aanpassen om dat mogelijk te maken.
Ik zou de muren wellicht wat willen verhogen naar huidige normen.
Ik zou het dak moeten vervangen waardoor alles zwaarder wordt, dat moeten de muren en de fundering wel kunnen dragen.

Dus ik ben benieuwd hoe ik dat kan realiseren. Uiteraard heb ik op internet gezocht. Maar ik vind alleen informatie over standaard funderingen. Niet deze specifieke situaties. En zoals je zelf al zegt kom je ze best vaak tegen. Dat lijkt mij ook. Deze funderingen zijn niet zo uitzonderlijk.

Okay iets concreets: Kan ik aan de buitenzijde een extra funderingsbalk aanbrengen waarop ik een nieuwe buitenmuur bouw? Kan zoiets? De huidige buitenmuur zou dan de binnenmuur worden. Kan ik die verhogen? Kan die dan nog wel een nieuw dak dragen? want een binnenmuur is vaak de dragende muur. Maar die staat nu op de slechte fundering.

[ Voor 12% gewijzigd door paper towel op 03-11-2021 17:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:11
paper towel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:34:
Fijn dat je wilt meedenken. Ik ben vooral opzoek naar informatie over wat er wel en niet kan met de fundering zoals die nu is of hoe deze verbeterd kan worden. Desnoods verwijzingen naar termen of sites waar ik mij zelf weer in kan verdiepen. Je hoeft echt niet alles uit te schrijven. maar een aantal balletjes opgooien zou wel fijn zijn.
Ik vind alleen informatie over standaard vormen van funderingen, niet het aanpassen van zoiets als dat wij hebben.

Verbeteren lijkt mij vrij duidelijk: nu is er amper een fundering aanwezig dus dan denk ik aan vergroten van draagkracht, vergroten van bouwoppervlak, of andere zaken waar ik geen weet van heb dus niet kan benoemen.

Als ik deze fundering kan gebruiken zouden we een deel van de muren kunnen laten staan waar we een ander deel geheel slopen.

Ik zou van buitenaf willen isoleren, dus ik moet die fundering dan aanpassen om dat mogelijk te maken.
Ik zou het dak moeten vervangen waardoor alles zwaarder wordt, dat moeten de muren en de fundering wel kunnen dragen.

Dus ik ben benieuwd hoe ik dat kan realiseren. Uiteraard heb ik op internet gezocht. Maar ik vind alleen informatie over standaard funderingen. Niet deze specifieke situaties. En zoals je zelf al zegt kom je ze best vaak tegen. Dat lijkt mij ook. Deze funderingen zijn niet zo uitzonderlijk.

Okay iets concreets: Kan ik aan de buitenzijde een extra funderingsbalk aanbrengen waarop ik een nieuwe buitenmuur bouw? Kan zoiets? De huidige buitenmuur zou dan de binnenmuur worden. Kan ik die verhogen? Kan die dan nog wel een nieuw dak dragen? want een binnenmuur is vaak de dragende muur. Maar die staat nu op de slechte fundering.
Ik vind jouw definitie van verbeteren niet duidelijk. Als de fundering voldoet voor de taak die hij heeft of nog moet krijgen dan kan je de draagkracht wel gaan vergroten maar dat is dan geen verbetering. Dat is geld wegpissen naar helemaal niks.

Verder is alles wat je noemt te realiseren, maar hier komt ie:
Waar niet constant geantwoord wordt met: vraag de aannemer/ constructeur/ architect/ etc.... Daarvoor ga ik niet naar een forum.
Daarvoor moet je dus naar een constructeur :+
wat is dit uberhaupt voor zand want google kent alleen je eigen andere post op klusidee.
Doe je verder wel een beetje rustig aan met je schep?

[ Voor 10% gewijzigd door leecher op 03-11-2021 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
paper towel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:34:

Je kan de fundering verbreden en daar een buitenblad opzetten (is vergunningsplichtig dus je moet ook e.e.a. aantonen ) maar je kan ook een isolatieplaat tegen de huidige muur bevestigen en dat ofwel stucen of voorzien van steenstrips. (ook vergunningsplichtig, maar meestal geen constructieve toets)
Of dat kan moet je echt uitrekenen. elke situatie is daar anders in in de meeste gevallen zit er niet heel veel overdimensionering in bestaande funderingen op staal.
Zodra je gewicht toe gaat voegen is de kans aanwezig dat je in de problemen komt, wat wij dan soms doen is gewichtsneutraal verbouwen dat wil dus zeggen dat er geen gewicht wordt toegevoegd. dus als de dak constructie zwaarder wordt kies je een lichtere dakpan.
En nog een tip reken eens uit wat het kost om het geheel gewoon plat te gooien en nieuw te bouwen, in veel gevallen is dat namelijk niet alleen beter maar ook goedkoper.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 20:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

paper towel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:05:
[...]
En zoals ik al aangaf: een gehele renovatie. alles er op en er aan is het doel. Hoe, dat probeer ik nu uit te zoeken.
Dat is geen doel, maar een middel... Je voert een renovatie uit als middel om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan een betere isolatiewaarde zijn, een niet voldoende stevige fundering steviger maken, etc.

Niemand renoveert om het renoveren zelf. Er zit altijd een gedachte achter...Begin eens om uit te leggen wat je niet bevalt aan de huidige fundering...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Halfsteens muur, overal? Nergens een spouw? Vertel anders eens wat meer over de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-05 08:44
Ik had ook zo'n fundering. Enkelsteens muur. Zo'n zelfde sleuf gegraven als jij gedaan hebt, volgegooid met beton, muur ingepakt met isolatie platen en muur er tegen gezet.

Maar de fundering voldoet (je huis verzakt niet) moet je hem toch niet verbeteren ?

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik las wat over verhogen van dewoning? Als je veel gewicht op een enkelsteens muurtje gaat toevoegen, verdient het misschien aanbeveling niet alleen te kijken naar de fundering, maar ook naar de muren zelf? Anders is het fixeren (zorgen dat deze fundering nergens heen kan) zoals @Klein_Kipje heeft gedaan (en ik ten dele) waarschijnlijk al voldoende...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Even een opmerking: als je de fundering zo uitgegraven laat liggen verzwak je hem juist. De grond die ertegen ligt heeft vaak ook een functie namelijk.

Voor de rest eens met enkele bijdragen hierboven. De fundering is (was) an sich goed. Daar hoeft niks aan verbeterd te worden. Van buitenaf isolatiemateriaal ertegen zetten kan altijd natuurlijk maar dat heeft verder niks met de fundering zelf te maken.

Als je meer info wilt zul je iets beter moeten aangeven wat je het liefst met de woning zou willen. Maak zelf een simpel plattegrondje of een detail. Dan iemand ook beter zeggen of je op het goede spoor zit, of het nu iemand hier is of een aannemer, bouwkundige of constructeur.

Zodra je dingen gaat toevoegen heb je sowieso een constructeur nodig. Die kan vertellen wat de fundering kan hebben en hoe je hem bijvoorbeeld kunt verbreden als je er een spouwmuur van wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Hier een zelfde fundering bij een huis dat op de eerste verdieping, houten balklaag, direct een schuine kap had. Daar is een kanaalplaatvloer en een complete verdieping bovenop gekomen. Daarvoor is door het hele huis een betonvloer van 17 cm gestort en in alle muren inkassingen gemaakt. In principe zijn we dus van een fundering op staal naar een plaatfundering gegaan.

Maar gezien je er weinig verstand van hebt. Zoek een architect/technisch tekenaar die je plan uitwerkt en vervolgens bepaalt een constructeur wat je met je fundering moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dit is gewoon een 'Staal' fundering toch? gewoon laten zoals ie is. Prima perfect zo. Rap weer toedekken met grond.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Pagina: 1