Fijn dat je wilt meedenken. Ik ben vooral opzoek naar informatie over wat er wel en niet kan met de fundering zoals die nu is of hoe deze verbeterd kan worden. Desnoods verwijzingen naar termen of sites waar ik mij zelf weer in kan verdiepen. Je hoeft echt niet alles uit te schrijven. maar een aantal balletjes opgooien zou wel fijn zijn.
Ik vind alleen informatie over standaard vormen van funderingen, niet het aanpassen van zoiets als dat wij hebben.
Verbeteren lijkt mij vrij duidelijk: nu is er amper een fundering aanwezig dus dan denk ik aan vergroten van draagkracht, vergroten van bouwoppervlak, of andere zaken waar ik geen weet van heb dus niet kan benoemen.
Als ik deze fundering kan gebruiken zouden we een deel van de muren kunnen laten staan waar we een ander deel geheel slopen.
Om maar wat te noemen om onze zwaar verouderde woning te verbouwen/ vernieuwen
Ik zou van buitenaf willen isoleren, dus ik moet die fundering dan aanpassen om dat mogelijk te maken.
Ik zou de muren wellicht wat willen verhogen naar huidige normen.
Ik zou het dak moeten vervangen waardoor alles zwaarder wordt, dat moeten de muren en de fundering wel kunnen dragen.
Dus ik ben benieuwd hoe ik dat kan realiseren. Uiteraard heb ik op internet gezocht. Maar ik vind alleen informatie over standaard funderingen. Niet deze specifieke situaties. En zoals je zelf al zegt kom je ze best vaak tegen. Dat lijkt mij ook. Deze funderingen zijn niet zo uitzonderlijk.
Okay iets concreets: Kan ik aan de buitenzijde een extra funderingsbalk aanbrengen waarop ik een nieuwe buitenmuur bouw? Kan zoiets? De huidige buitenmuur zou dan de binnenmuur worden. Kan ik die verhogen? Kan die dan nog wel een nieuw dak dragen? want een binnenmuur is vaak de dragende muur. Maar die staat nu op de slechte fundering.
[
Voor 12% gewijzigd door
paper towel op 03-11-2021 17:47
]