Toon posts:

Van 6 jaar, 0 uren contract -> vast contract - HBO IT

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Dirk T.
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-06 11:53
Hoi Tweakers,

Ik zit nu in de laatste paar weken van mijn HBO Informatica opleiding bij het avans. Nu heb ik al 6 jaar met een 0 uren contract bij een bedrijf gewerkt. (Ik heb dit bedrijf leren kennen tijden mijn MBO opleiding en sindsdien ook daar in dienst) Ditzelfde bedrijf wil mij nu na mijn HBO heel graag bij hun in vast contract hebben. Nu heb ik laatst met de eigenaar eens contact gehad en is er een bedrag van 3000,- bruto in de maand geboden.

Verdere voorwaarden zijn:
* Geen CAO
* 40 uur
* Reiskosten vergoeding
* 8% Vakantie geld
* 26 Vakantie dagen
* Geen vermelding Pensioen in contract

Ter context: In het jaar 2021 heb ik dusver 534 uur of wel 66 volledige werkdagen gedraaid binnen dit bedrijf. Dit is vergelijkbaar met de voorgaande 5 jaar.

Nu ben ik zelf ook aan het zoeken geweest en zie dat de salarissen voor een .NET developer tussen de 3000,- en 4000,- bruto liggen. Aangezien ik dus al 6 jaar bij dit bedrijf werk waarbij ik al volledige ingewerkt ben en ook eigen projecten draai binnen dit bedrijf weet ik niet of de 3000,- bruto die geboden is te weinig is.

Daarom is de vraag:
Hoeveel salaris kun je verwachten wanneer je van 0 uren contract naar vast contract gaat bij een bedrijf waar je al 6 jaar in dienst bent?

Hopelijk heb ik mijn vraag duidelijk kunnen verwoorden, het is nogal een lastig geval. Als dit niet duidelijk is hoor ik het graag!

[Voor 5% gewijzigd door Dirk T. op 03-11-2021 13:51. Reden: Verduidelijking]

Alle reacties

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:46
Wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden?

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:30

Bartske

Valar Morghulis

Als ze je heel graag willen hebben dan sta je relatief sterk en heb je meestal onderhandelingsruimte. Let ook goed op de secundaire arbeidsvoorwaarden en bijv pensioenopbouw.

Als ze niks aan het salaris kunnen doen kun je ook proberen bijv extra vakantiedagen te onderhandelen.

Al lijkt mij overigens 3K voor een hbo'er met ~0.5 jaar aan werkuren ervaring (schat ik zo even) niet gek, maar ik zit niet in die branche.

[Voor 20% gewijzigd door Bartske op 03-11-2021 12:16]

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sowieso is het altijd goed om een tegenbod te doen, dat is onderdeel van de onderhandelingen. € 3000,- voor een startende .NET software ontwikkelaar is niet perse slecht, maar inderdaad ze weten al 6 jaar wat ze aan je hebben, dus mogelijk ben jij wel meer waard ( Dat is voor ons lastig in te schatten natuurlijk ).

Zoals @Jealgu is het inderdaad ook belangrijk om niet alleen naar het bruto salaris te kijken, maar naar het volledige pakket aan voorwaarden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Dirk T.
@Jealgu en @Woy ik heb de secudaire arbeidsvoorwaarden toegevoegd.

@Bartske het is dus ongeveer 1,5 fulltime werktijd. (260 werkdagen per jaar -> 66*6= 396 dagen totaal)

Nu dit verder op tafel ligt wat lijkt jullie een redelijk tegen bod? Ik kan moeilijk zeggen doe maar 3500,- per maand o.i.d.

Daarnaast zie ik dat het sowiezo slim gaat zijn om ook nog eens na te vragen over de pensioenregeling bij dit bedrijf. Misschien ook wel handig voor later.

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:30

Bartske

Valar Morghulis

Dirk T. schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:58:

@Bartske het is dus ongeveer 1,5 fulltime werktijd. (260 werkdagen per jaar -> 66*6= 396 dagen totaal)

Nu dit verder op tafel ligt wat lijkt jullie een redelijk tegen bod? Ik kan moeilijk zeggen doe maar 3500,- per maand o.i.d.

Daarnaast zie ik dat het sowiezo slim gaat zijn om ook nog eens na te vragen over de pensioenregeling bij dit bedrijf. Misschien ook wel handig voor later.
Je kan alles zeggen, hoe onredelijk ook maar de kans dat je eruit komt met elkaar lijkt me dan klein worden. Het gaat om goede argumenten aandragen. Dat kan je werkervaring zijn, dat je al ingewerkt bent (dat is een leuke besparing voor het bedrijf op korte termijn maar op langere termijn natuurlijk niet) of wat je brengt naar een bedrijf dat een ander (pas afgestuurde) niet doet. Daar moet je goed over nadenken.

Succes en we horen natuurlijk graag hoe het afgelopen is!

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• Anoniem: 1641394
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online

Waarom zou je dat niet kunnen zeggen?

Met aantoonbare ervaring vind ik 3k karig. Zeker met matig secundaire arbeidsvoorwaarden en het feit dat je al 6 jaar trouw voor het bedrijf werkt. Je bent geen starter zonder ervaring meer, en zelfs dan zou ik 3k karig vinden.

Met een beetje onderhandelen en tijd nemen om te solliciteren kun je echt zo ergens 45k-50k per jaar verdienen en krijg je nog een leasebak onder je kont ook nog.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Buiten de primaire voorwaarden dus vrij kaal, op zich niet erg mits de basis goed is.
Het is voor ons erg lastig om te bepalen wat jij waard bent, maar een tegenbod van € 3500,- vind ik niet heel gek hoor. Belangrijkste is dat je gewoon in gesprek blijft.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Niet online
Woy schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:03:
[...]

Buiten de primaire voorwaarden dus vrij kaal, op zich niet erg mits de basis goed is.

[...]

Het is voor ons erg lastig om te bepalen wat jij waard bent, maar een tegenbod van € 3500,- vind ik niet heel gek hoor. Belangrijkste is dat je gewoon in gesprek blijft.
Net zoals de primaire voorwaarden dus vrij kaal bedoel je zeker. :P

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:03:
[...]
Met aantoonbare ervaring vind ik 3k karig. Zeker met matig secundaire arbeidsvoorwaarden en het feit dat je al 6 jaar trouw voor het bedrijf werkt. Je bent geen starter zonder ervaring meer, en zelfs dan zou ik 3k karig vinden.
Voor een starter zonder ervaring is 3k helemaal niet zo heel laag hoor. Natuurlijk zullen er vast werkgevers zijn die hoger zitten, maar er zijn er ook zeker genoeg die lager beginnen. Verder zijn het indedaad wel vrij kale voorwaarden.

De TS heeft echter al ervaring bij het bedrijf, dus zou dat zeker in zijn voordeel moeten kunnen gebruiken.

[Voor 8% gewijzigd door Woy op 03-11-2021 14:06]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ga ook eens praten met een ander bedrijf waar je een goede match zou kunnen hebben. Zowel om te horen hoeveel die je waard vinden, als om te horen of / hoe / waar andere bedrijven andere cultuur hebben. Niet dat je er meteen ja hoeft te zeggen, natuurlijk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Niet online
Woy schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:05:
[...]

Voor een starter zonder ervaring is 3k helemaal niet zo heel laag hoor. Natuurlijk zullen er vast werkgevers zijn die hoger zitten, maar er zijn er ook zeker genoeg die lager beginnen. Verder zijn het indedaad wel vrij kale voorwaarden.
Hij werkt dus al 6 jaar voor deze werkgever, kun je discussieren hoeveel uren en wat niet, maar iemand die al 6 jaar het reilen en zeilen van het bedrijf meekrijgt is echt wel meer waard dan een HBO starter.

Voor een HBO starter is 3k ook gewoon karig, ervaring of niet. Maar met ervaring zeker.

• Niet online
Overigens TS, heeft je werkgever je netjes ieder jaar een aanbod gedaan voor een vast contract tijdens die 6 jaar nul-uren contract? Want formeel had hij je na 1 jaar al een vast-uren contract moeten aanbieden.

https://www.rijksoverheid...jn-er-voor-oproepkrachten

• Dirk T.
Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:11:
Overigens TS, heeft je werkgever je netjes ieder jaar een aanbod gedaan voor een vast contract tijdens die 6 jaar nul-uren contract? Want formeel had hij je na 1 jaar al een vast-uren contract moeten aanbieden.

https://www.rijksoverheid...jn-er-voor-oproepkrachten
Dat heeft is zeker netjes gebeurd, alleen heb ik deze ieder jaar niet geaccepteer aangezien ik de vaste uren niet kon combineren met mijn opleiding.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Anoniem: 1641394 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:06:
[...]
Hij werkt dus al 6 jaar voor deze werkgever, kun je discussieren hoeveel uren en wat niet, maar iemand die al 6 jaar het reilen en zeilen van het bedrijf meekrijgt is echt wel meer waard dan een HBO starter.
Dat is toch exact wat ik zeg, dat hij met die ervaring prima een tegenbod kan doen.
Voor een HBO starter is 3k ook gewoon karig, ervaring of niet. Maar met ervaring zeker.
Volgens https://www.intermediair.nl/salariskompas is het gemiddele bruto salaris voor een HBO software developer van 25 met 0 jaar ervaring € 2726,-, nou zal ik de laatste zijn om te zeggen dat je blind op die site af kunt gaan, maar 3k zou ik niet in de categorie karig zetten.

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 22:13
Hoezo kun je moeilijk reageren met ik wil minimaal 3500 of hoger. Simpelweg accepteren is pas iets wat je moeilijk kan doen

• Niet online
Woy schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:14:
[...]

Dat is toch exact wat ik zeg, dat hij met die ervaring prima een tegenbod kan doen.

[...]

Volgens https://www.intermediair.nl/salariskompas is het gemiddele bruto salaris voor een HBO software developer van 25 met 0 jaar ervaring € 2726,-, nou zal ik de laatste zijn om te zeggen dat je blind op die site af kunt gaan, maar 3k zou ik niet in de categorie karig zetten.
Intermedair telt er geen 13de maand of andere bonussen bij. Daarnaast werk je inderdaad met gemiddelde. Heb het zo veel gezien met mensen die bij mij van de opleiding kwamen en voor fopbedragen getekend hebben. Dat de gemiddelde startende ITer niet onderhandelt wil niet zeggen dat het salaris niet karig is. Zeker in een markt waar ze blijkbaar zo moeilijk aan personeel kunnen komen mag je echt wel meer vragen.

Laat staan wat je kan vangen als je detachering/midlance in gaat, dan is die 2726 echt een grap en eigenlijk gewoon een keiharde middelvinger.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:03
Je hebt ~ 1 jaar en 8 maanden werkervaring, omgerekend naar full-time. De werkervaring is wellicht wat minder waard aangezien het een bijbaan was. Daar tegenover staat wel dat het bedrijf je al kent en dus zeker weet dat ze geen inschattingsfout maken in je kwaliteiten.
3500 zou ik een goed salaris vinden. Reken er nog minstens 200€ bij om je pensioen te regelen.

Dat ligt wel een stuk uit de buurt van 3000 zonder pensioen dus wellicht is het de moeite waard om ergens anders ook te solliciteren.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Voor een HBO starter is 3000/maand best prima, weet dat ze hier voor WO starters ergens tussen de 2300 en 2700 (+lease vergoeding) binnen komen onderin de boom.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:03

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Probeer misschien niet direct over dat bedrag te praten, maar over je groei mogelijkheden en probeer dat vastgelegd te krijgen. Als ze daar schimmig over zijn, dan kan je altijd nog over de korte termijn opties afspraken proberen te maken die wat beter zijn.

• Niet online
YakuzA schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:37:
Voor een HBO starter is 3000/maand best prima, weet dat ze hier voor WO starters ergens tussen de 2300 en 2700 (+lease vergoeding) binnen komen onderin de boom.
2300 voor een WOer in de IT?

Dat moet dan wel een hele mooie leaseauto zijn... _O-

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20:11
Het is uiteindelijk de markt die bepaald, jij wil jezelf verkopen als 6 jaar ervaringsdeskundige (hoe oud ben je, 25 of 31 maakt verschil)? En hoe zelfstandig kun je functioneren, kan je alle zware technische problemen oplossen alleen of leun je op anderen? Of zit het er ergens tussen in.

Uiteraard moet het budget er ook zijn bij de werkgever.

Al met al, het bod voor een starter is redelijk marktconform. Nu de uitdaging om er mee uit te krijgen op basis van je ervaring die je al hebt op gedaan.

Ik zou mijn cv uitzetten bij meerdere partijen en kijken wat eruit komt.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:09

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Marktconform hangt ook af van de regio waar je woont.
Ik denk dat 3500 misschien wel een behoorlijke vraag is, maar er meer bij vragen kan natuurlijk wel.
Het bod niet is niet per se slecht.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:56
Vergeet ook niet te vragen naar opleidingsbudget, als secundaire voorwaarde. Betaalt het bedrijf opleidingen/cursussen die jij mogelijk nog wilt gaan volgen? Misschien niet volgend jaar (omdat je net afgestudeerd bent), maar daarna?

En als zij 3000 bieden dan lijkt 3500 mij zeker geen gek tegenbod hoor. Maar naast het bedrag zijn ook secundaire voorwaarden minstens zo belangrijk. Ik ben wel eens van baan gewisseld, salaris ongeveer hetzelfde maar ik verloor wel mijn premievrije pensioen... dat voel je wel, in je nettoloon.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YakuzA schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:37:
Que? 8)7

Welke wortel houden ze die mensen voor? Met een (relevante) WO-opleiding laat je je toch niet met zo'n fooi afschepen?

• Livi
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-01-2022
Je kunt jezelf beter vergelijken met een stagiaire, want je bent nu pas net afgestudeerd. Als stagiaire heb je meestal ook eigen projecten en verantwoordelijkheden binnen een bedrijf. Ik vind het dus zeker geen gek bod van je werkgever.

Zelf zou ik zeker een tegenbod doen om te zien hoe ze daarop reageren, maar hou in je achterhoofd dat dit echt geen gek startsalaris is voor een hbo er die net klaar is met de studie.

• Dirk T.
Iedereen in iedergeval bedankt voor alle reacties, ik ga alle info even bij elkaar rapen en een mooi tegen aanbod doen. Ik zal voor de volledigheid van dit topic hier nog op terug komen wanneer de afspraken rond zijn!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:50
De hoogte van salaris hangt inderdaad nog wel eens van de regio af. 3K is opzich geen slecht bod, als je wat meer vergelijkingsmateriaal wil kan je ook in dit topic kijken.

Het is zeker niet raat of onverwacht om een tegenbod te doen. 3300 zou je zeker kunnen proberen, als je zelf denkt dat het karig is zou je ook wat meer kunnen proberen. Zorg in dat geval wel dat je het kan onderbouwen.
Je kan altijd ook op andere plekken solliciteren om een beter idee te krijgen van jouw 'marktwaarde'.

In ieder geval succes met het gesprek (y)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vergeet niet dat je er al 6j werkt, en je volgens mij verder tevreden bent.(leuk werk, en omgeving). Dat is ook van belang, buitenom de vergoeding.Ook begin je nu als HBO’er, en je hebt ervaring als MBO’er op 0-uren basis. Verder zijn doorgroeimogelijkheden ook van belang, en of het bedrijf zelf verder goed draait.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee