Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bzzxbkexnEZrb2P3GPpgUUM2.jpg?f=user_large)
De dakhelling is volgens 3dbag 35 graden.
Het dak met het dakkapel is op het oosten het andere dak op het westen.
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is 6 meter lang en 4.2 meter breed.Het enige obstakel op west is een dakraam.
Het dak op het oosten heeft meer obstakels; een pijpje, schoorsteen en dakkapel.
Tussen de dakkapel en het uiteinde van de onderste dakpan zit ongeveer 150cm
Schaduw
Er is geen schaduw.Hoogstens een boom die misschien net het dak kan bereiken met wat zachte schaduw, maar dit is bijna niet van toepassing. Bij Suncalc zie ik dat hij in de winter wel wat schaduw zal werpen tussen 12:00 en 13:30 over het dak.
Op de satellietfoto gaat het om de linker boom.
Jaarverbruik
Wij verbruiken nu ongeveer 3200kWh in een 2 persoonshuishouden.In maart zal daar verandering inkomen, aangezien er een baby op komst is
Ook willen wij binnen een aantal jaar 1 of 2 lucht lucht warmtepompen laten plaatsen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 * 25 ABudget en doel
Het budget is maximaal €5000,-.Het doel is om uiteindelijk geld te gaan besparen.
Mijn voorkeur had in eerste instantie om beide daken te gebruiken, maar bijna elke aanbieder gaf aan dat het lastig ging worden vanwege de dakkapel.
Zoals ik het nu zie is een paneel of 10 tot 12 op het westen het maximaal haalbare.
Wie gaat het project uitvoeren
De installateur mag alles doen.Bijhouden van data
Hier heb ik geen specifieke voorkeur in.Zolang ik in een app het kan inzien.
Reeds verkregen offertes
:strip_exif()/f/image/AjnoIh28cIOa8HGYiqLmfkED.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zitten een aantal offertes tussen welke onder de €1,- per watt piek zitten. Dus dat ziet er al prima uit.
Wat mij verder opvalt is dat bijvoorbeeld Zelfstroom zeer positief is wat betreft terugverdientijd. Dat lijkt mij niet geheel realistisch.
Mijn lichte voorkeur gaat uit naar Vereniging Eigen Huis Premium panelen. Voor ongeveer €35,- per paneel erbij, krijg je 5 jaar langer garantie en een iets hogere opbrengst. Dit collectief van VEH gaat uitgevoerd worden door Solar Concept. Zover ik kan zien is dat een prima partij.
Svea Solar (IKEA) ziet er ook goed uit. Alleen zijn deze panelen niet zwart. Voor een kleine meerprijs (max €150,-) kan dit wel, maar gaat de opbrengst per paneel iets achteruit.