[Online.nl] Eigen modem Online.nl

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleckens
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-11-2021
Hi allen,

Ik zit op dit moment al 8 maanden vastgeketend aan online.nl met slechte Wi-Fi vanuit mijn Ubiquiti AP's doordat ik het Zyxel modem niet in (werkende) bridge-modus krijg. Tegelijkertijd wilt de klantenservice NIET helpen. Het is simpelweg niet mogelijk om dit voor elkaar te krijgen.

Ik wil nu zonder assistentie van de klantenservice een eigen modem gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Het gaat om een VDSL verbinding, en ik dacht hierbij aan een DrayTek.

Heeft iemand hier ervaring mee? En voornamelijk met Online.nl

Alle hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PA5AM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-04 17:33

PA5AM

Hallo test 1 2

Ja. dit werkt prima. Je moet de verbinding als PTM of DHCP instellen met als vlan tag 1001.

Misschien is dat ook wat ontbreekt bij je bridge instellingen? Heb hier een Zyxel van online in bridge staan (maar gebruik het met Freedom.nl). Maar de vlan tagging moet op de aangesloten router gebeuren

Jij krijgt van mij 8 punten en 3 strepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleckens
PA5AM schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 12:40:
Ja. dit werkt prima. Je moet de verbinding als PTM of DHCP instellen met als vlan tag 1001.

Misschien is dat ook wat ontbreekt bij je bridge instellingen? Heb hier een Zyxel van online in bridge staan (maar gebruik het met Freedom.nl). Maar de vlan tagging moet op de aangesloten router gebeuren
Zou je mij een screenshot kunnen sturen van waar je dit precies hebt ingesteld? Ik heb de vlan op 1001 laten staan en ook op iPPOE, maar dat werkt helaas niet hier. Het is een Zyxel VMG8825-T50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PA5AM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-04 17:33

PA5AM

Hallo test 1 2

Fleckens schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:54:
[...]

Zou je mij een screenshot kunnen sturen van waar je dit precies hebt ingesteld? Ik heb de vlan op 1001 laten staan en ook op iPPOE, maar dat werkt helaas niet hier. Het is een Zyxel VMG8825-T50
Door het volgen van deze instructies (en het verwijderen van alle bestaande broadband instellingen). Het gaat wel om een ouder type modem.

Probeer eens het vlan niet in te stellen op de Zyxel maar alleen op het achterliggende modem. En kijk eens met tcpdump of Wireshark hoe het verkeer er uit ziet dat er uit de Zyxel komt. Misschien zie je daar wat er aan de hand is met de VLAN tags.

Ik kan er geen screenshot van maken omdat ik mezelf heb buitengesloten bij het instellen van een ander wachtwoord :P. Maar het werkt al ruim een jaar stabiel dus ik ga 'm niet factory resetten.

[ Voor 19% gewijzigd door PA5AM op 02-11-2021 14:59 ]

Jij krijgt van mij 8 punten en 3 strepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:57
Er is een heel topic over het in bridge modus krijgen van het Zyxel modem van Online, daar al eens geprobeerd?

[Online.nl] Zyxel modem in bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleckens
Telesto schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:13:
Er is een heel topic over het in bridge modus krijgen van het Zyxel modem van Online, daar al eens geprobeerd?

[Online.nl] Zyxel modem in bridge
Ik ga dit vandaag nogmaals proberen, alleen brickt het hele modem uberhaupt bij veranderingen die daar worden doorgevoerd, en werkt pas weer als hij een hard factory reset krijgt. Niet na het terugzetten van instellingen, dus het is een vervelend karwei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipp
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05-2023
Hoi Allen,

Ik weet dat het een ouder topic betreft, maar ik wil toch even iets toevoegen.

Mijn setup:
Zyxel VMG8825-T50 Modem van Online.nl (Poort 1 gaat naar mijn eigen router WAN naar NT van KPN)
EdgeRouter X, eigen router (eth4 = WAN, eth1 = LAN)

Volgende week stappen we over van Ziggo (Coax) naar Online.nl Fiber. Afgelopen maandag heeft KPN de glasvezel afgewerkt en hebben ook al het installatiepakket ontvangen van Online.nl.

Hier ben ik vandaag mee aan de slag gegaan. Direct het modem in Bridge mode gezet. LAN DHCP en Firewall uitgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gzCEV3_XS1EJ1kUcI4X0kmgkDzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ZItqqFWk6gARQiA09MiSesy.png?f=fotoalbum_large

Nadat ik het betreffende profiel in Bridge had gezet kreeg ik internet. Maar het was zeer onstabiel. Wanneer de verbinding verloor, kwam hij soms weer online. Soms duurde het heel lang of kwam het helemaal niet meer online. In mijn eigen router (EdgeRouter X) WAN kreeg ik dan een 10.x.x.x IP adres. Als ik dan de Zyxel Router van Online.nl een reboot gaf, kwam de verbinding weer even terug.

Op het moment dat ik alle overige profielen van de Zyxel had verwijderd werd de verbinding pas stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cf535rUsMVN9EIUl4uVXudh9Chs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T1QtbYg80iZd5fKTvMhOrCtC.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de kabel tussen het Modem en mijn router een paar keer eruit gehaald, modem en router een paar keer opnieuw opgestart. Kreeg geen 10.x.x.x IP adres, maar een mooi WAN ip adres op mijn WAN-poort van mijn EdgeRouter X.

Inloggen op het Zyxel modem kan ik nogsteeds, als ik mijzelf een 192.168.1.100 ip geeft en verbonden ben in één van de overige LAN poorten van het modem.

Bij verbondenheid staat wel een rood kruis, maar dat zegt helemaal niks over de verbinding met het internet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb2c7qrNCJrlouWtkVk9_zvI6v4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oXTrxS4kypm9mmpb6ZzjjL8a.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat iemand hier nog iets aan heeft! Internet is lekker snel :)

Groeten, Filip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:22
Ik word binnenkort ook aangesloten (spullen zijn al in huis). Op dit moment gebruik ik een eigen FritzBox i.p.v. het standaard KPN modem (Box 12). Als het goed is hoef ik in de Fritzbox alleen het toegangsprofiel aan te passen van KPN naar Online.nl.

Fingers crossed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipp
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05-2023
Edje040 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:20:
Ik word binnenkort ook aangesloten (spullen zijn al in huis). Op dit moment gebruik ik een eigen FritzBox i.p.v. het standaard KPN modem (Box 12). Als het goed is hoef ik in de Fritzbox alleen het toegangsprofiel aan te passen van KPN naar Online.nl.

Fingers crossed...
Spannend! Maar komst vast goed.

Als je het toegangsprofiel profiel nog niet hebt. Op de onderstaande pagina staan de eigenschappen die het profiel moet hebben (VLAN, MTU-waarde, e.d.):
https://www.online.nl/kla...en-wifi/eigen-apparatuur/

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:22
filipp schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Spannend! Maar komst vast goed.

Als je het toegangsprofiel profiel nog niet hebt. Op de onderstaande pagina staan de eigenschappen die het profiel moet hebben (VLAN, MTU-waarde, e.d.):
https://www.online.nl/kla...en-wifi/eigen-apparatuur/

Succes.
Het toegangsprofiel van Online.nl (en vele anderen) staat standaard in de Fritzbox. Moet lukken dus.

Maar thnx anyway..
Pagina: 1