[Online.nl] Zyxel modem in bridge

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06
Mijn vraag:

Ik wil graag mijn zyxel modem in bridgemodus zetten. Via internet heb ik gevonden dat ik dan onder network settings >> broadband

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nfcwPT/Knipsel.png

ADSL_via_online_nl op bridge moet zetten

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/h12fjT/Knipsel.png

DHCP en wifi op het modem heb ik vervolgens uitgezet.

De router is een TP-link 1043ndv1

Met deze settings doet het netwerk het prima, maar mijn eigen router moet ik op een static IP instellen, en krijgt niet de IP van online.nl

Zijn er mensen die het modem van online.nl succesvol in bridge hebben gezet die mij verder op weg kunnen helpen?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:07
Ten eerste: Weet je heel zeker dat je ADSL hebt en geen VDSL? ADSL is een oude techniek die, voorzover ik weet, alleen nog in een handjevol gebieden wordt aangeboden.

Het is veel waarschijnlijker dat je VDSL hebt.

Ten tweede: Neem je ook TV af van online.nl? In dat geval zal je ook die instellingen moeten instellen in de TP-Link en het is de vraag of die daarvoor geschikt is zonder alternatieve firmware.

Kasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ik heb inderdaad VDSL, en alleen internet, geen voip of tv.
Mn router draait op Gargoyle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-04 05:16
Waarom zou je je eigen router een static IP moeten geven?
Voor zover ik weet geeft Online dynamische IP’s af, dus zou het logisch zijn je eigen router ook op dynamic te zetten. De Zyxel passed dan het toegewezen IP door Online door naar jouw eigen router. Binnen je eigen netwerk kun je eventueel je eigen PC’s wel een static IP geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:35
Ja, het kan... Ik heb het zelf ook in het verleden gedaan

De exacte instellingen weet ik niet meer, maar wel dat je op je tplink router de mtu waarde los moest instellen... Die moest ergens op 1492 ofzo staan, normaal is 1500 maar dat werkte bij mij niet

Edit: je kunt ook online bellen en vragen naar hun "expert team" die hebben destijds mij geholpen en de oplossing gedocumenteerd (tenminste dat zeiden ze tegen mij)

[ Voor 24% gewijzigd door shure-fan op 28-07-2018 05:54 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
R.Rebergen schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 04:46:
Waarom zou je je eigen router een static IP moeten geven?
Voor zover ik weet geeft Online dynamische IP’s af, dus zou het logisch zijn je eigen router ook op dynamic te zetten. De Zyxel passed dan het toegewezen IP door Online door naar jouw eigen router. Binnen je eigen netwerk kun je eventueel je eigen PC’s wel een static IP geven.
Omdat de router geen IP krijgt van online.nl of het modem. Had hem daarom een IP gegeven in het 192.168.1.x en de router deeft het lan 192.168.2.x adressen.

Zou dat werken via het expertteam? Heb ze nou meerdere keten (via de chat) gesproken en ze geven aan dat bridge kan, maar geen ondersteuning voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-04 05:16
Maar dat is dan geen original bridge modus meer. Als je op geen enkele manier een WAN IP op je eigen router krijgt, dan werkt de bridge modus op de Zyxel niet of is geblockt door Online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:01

slaay

Natuurbeleven.com

Misschien handige aanvulling voor TS: https://www.tp-link.com/r...tor/TL-WR1043ND/Index.htm
Daarmee kun je 'virtueel' door het instellingen menu heen lopen en eventueel aangeven wat je zelf al ingesteld hebt.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Weet niet hoe online.nl precies werkt maar normaal gesproken zet je het modem in bridge mode en laat je de router die er achter hangt de PPP sessie opbouwen.
Deze krijgt dan via DHCP automatisch het WAN IP wat normaal je modem zou krijgen.
Weet niet precies hoe dat met een TP-Link zit, maar als er een Zyxel router achter zou hangen dan zou de WAN van de Zyxel een IP adres uit het subnet van de SBG moeten hebben en op de PPP interface eentje die van online.nl komt via DHCP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superholz
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-02 15:50
Ik had het volgende (op dit lijkende) probleem met online.nl en de Zyxel vmg8324-b10a en een Draytek Vigor2132ac router. Heb de Zyxel in bridge mode gezet - ik heb het niet eens in de router mode aan het netwerk aangesloten maar direkt bij het eerste opstarten in bridge mode gezet.
Ik heb dan met een MacBook aan LAN 1 verbonden en ook de Zyxel met de DSL aansluiting verbonden. En idd ik kreeg bij het tweede opstarten de WAN IP aan mijn MacBook toegewezen. Heureka dacht ik al.
Alleen als ik de WAN port van mijn Draytek router aan de LAN 1 van de Zyxel ging verbinden kreeg die geen IP toegewezen van de Zyxel. Ik heb er een paar uur geprutst met niet opstarten en met instellingen van de router aanpassen, maar zonder succes. De Draytek support heeft mij een hint gegeven:

Maybe the Zyxel modem registers the MAC-address of the MacBook so it then delivers the IP-address towards the LAN device. Try to copy/clone this registerred MAC-addres of the MacBook into the WAN>>>Internet Access >>> Static or Dynamic IP>>>Detail page. Use the "Specify a MAC Address" and fill the right MAC-address so the Vigor 2133 can pretend its the MacBook .[/i]

En als ik dat deed werkte het meteen! Zyxel in bridge mode en WAN IP in de Draytek router.

Dus het lijkt erop dat bij het eerste verbinden de Zyxel de mac adres van het apparaat welke de WAN IP ontvangt opslaat en vervolgens geen andere meer toelaat. Mogelijk als je niet meteen in bridge mode zet is dat dan de mac adres van de router binnen de Zyxel? Dus als dat zo is zou ik denken dat men de Zyxel moeten resetten dat deze de MAC weer „vergeet“.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Zou je je exacte instellingen van je zyxel hier kunnen posten? Ik ben er namelijk nog steeds niet uit hoe het precies moet.

[ Voor 87% gewijzigd door manusjevanalles op 24-09-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superholz
Omdat de Zyxel nu goed in bridge mode zit kom ik er niet eens meer met een lokale IP op het interface. Wat ik deed is in de lijst (getoond bij de eerste post) de regel met VDSL... (en ook ADSL maar dat was denk ik niet nodig) op "Bridge te zetten". Verder da geen parameters aangepast. De tabel geef volgens mij weer welke diensten (TV, telefoon, twee verschillende providers) er zijn en hoe het routing voor elke dienst is. In mijn geval heb ik alleen de VDSL van online nodig. Dan DHCP van de Zyxel gedeactiveerd (ik vond het vreemd dat er trouwens twee opties voor de LAN DHCP waren). Andere IP aan de Modem gegeven (192.168.2.1) dus in andere subnet als mijn router (192.168.0.1).
Dat was het. Ik had nog problemen dat de instellingen voor DHCP en locale IP niet bleven "plakken". Het leek mij dat het modem in bepaalde situaties deze ging resetten en dan kreeg ik op eens weer een lokale IP van de modem (das was tijdens het gepruts) als het een keer werkte geen problemen meer.
Ik kan mij voorstellen dat je modem als de MAC adres heeft opgeslagen en je een weg moet vinden deze weer af te leren. Terugzetten op fabriek condities? En instellingen handmatig weer invoeren?
Ik zag op youtube ook iemand wie de origineel firmware van Zyxel ging updaten (YouTube: \[Follow-up] How to unlock and upgrade Zyxel VMG8324-B10A ( Online.nl...), in mijn geval gelukkig niet nodig.

Als je niet zeker bent welke dienst in de tabel je in bridge mode moet zetten zou je dat ook kunnen testen als de Zyxel in de gewone router mode zit zie je ergens bij de actuele verbinding informatie welke in gebruik is.

[ Voor 6% gewijzigd door superholz op 25-09-2018 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Ik heb geprobeerd in te stellen wat je schrijft. Maat wat ik ook doe, het lukt niet. Mijn PC, verbonden met LAN1 van de Zyxel krijgt wel een IP-adres (169.254....) maar de standaard gateway blijft leeg en internet werkt niet.

Dit IP-adres is ook anders dan www.watismijnip.nl vermeldt.

MAC-adres klonen op router werkt ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door manusjevanalles op 25-09-2018 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superholz
Ik denk dat de 169.254.... niet word toegewezen door de Zyxel maar een toevallig gekozen IP is in het geval dat er geen word toegewezen. Het is tenminste niet de WAN IP. Maar dat heb je al gevonden door checken van de WAN IP via de site.
Het klonen van de MAC zou allen nut hebben als je een keer een werkende bridge verbinding had b.v. met de computer.

Had je geprobeerd het modem helemaal terug te zetten en dan schoon direct met bridge mode te beginnen?

Mogelijk nog een optie: gebruik van een heel andere modem? Het lijkt me niet dat online.nl ergens in de firmware een user specifiek sleutel of dergelijke heeft. Dus men zou ook een andere DSL modem moeten kunne configureren. Ik heb er van een eerder online aansluiting nog een HUAWAI modem/router liggen. Als je wil mag je die proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:29
En:
Je hebt het vinkje bij vlan uitstaan, dus je router moet zelf de vlans oppakken (en natuurlijk de ppoe verbinding opzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Heb je nog bepaalde instellingen in de router gedaan behalve mac adres klonen? Of gewoon op dhcp gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superholz
...idd alleen router op DHCP (voor ontvang van IP) en clonen van MAC adres. Verder geen detailaanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-05 23:07
@manusjevanalles nog allemaal gelukt? Wil ook graag eigen vaste infrastructuur gaan inrichten, zodat ik niet meer afhankelijk ben van welke leverancier het touwtje met internet afkomstig is. Gewoon een WAN connectie uit een modem/router van Ziigo/KPN/Online in de WAN poort van mijn eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Nee helaas niet, van alles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Voor ADSL of (V)VDSL kun je een Draytek 120 of 130 nemen. Die kun je gewoon bridgen zodat je het WAN IP op je eigen router krijgt.

Met BVDSL heb ik geen ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Het kan zeker wel,

Ik heb momenteel ook een zyxell modem/router van online ingesteld als bridge, die puur als modem fungeert.

Mijn pfsense router (qotom) krijgt netjes het wan adres .....

Hoe ik het gedaan heb weet ik niet meer, ik kan niet inloggen op het modem (aangezien deze alleen als mediaconverter werkt)

Maar het kan dus wel !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Het moet ook kunnen, dat heeft online ook bevestigd. Draai ook een qotom met pfsense maar bridge is nooit gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
Wat je kunt proberen is het volgende:

Bridge modus activeren op het modem en dan de pfsense machine aansluiten (net voordat je op bed gaat of een uur geen internet gaat gebruiken)

Online moet het nieuwe mac adres “inleren” en daar gaat wat tijd overheen dus je krijgt over het algemeen niet meteen een verbinding.

Zo heb ik dat bij mij een aantal keren gedaan en werkt prima...

Had eerst een huawei modem met een monowall router, daarna zyxell modem aangekoppeld aan monowall en een week later pfsense aangekoppeld... ik heb dus bewust het in etappes gedaan

Hierdoor ben ik (gelukkig) ook nooit mijn ipadres kwijt geraakt (dynamisch) want die gebruik ik veel buitenshuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Ik heb het weekend ook ziten stoeien. Had de lijst met broadband connecties de VDSL_via_online (als me niet vergis, nu niet thuis) van routing naar bridge gezet. Wat ik dan wat vaag vind is, aan welke poort of hoe moet ik dat dan zien? In ieder geval had het geen gewenst effect. Mijn ASUS gaf op de WAN poort disconnected aan. Ik nog daar het WAN IP met subnet adres handmatig ingezet, maar was me niet duidelijk welk gateway adres daar bij hoorde. Geen succes dus. En ik kon via wireless van het ZyXEL modem nog steeds alles blijven instellen en het www op (geen herstart gedaan, wel de config eerst backup van gemaakt).

Daarna bij de betreffende verbinding een vinkje gezet bij con-current en dan LAN1 geselecteerd, dacht dat wel iets zou zijn. Ook dat werkte in ieder geval niet meteen. Wellicht had ZyXEL herstart moeten worden maar dacht hiermee wel een mooie setting gevonden te hebben (soort transparant mode?). Ik wilde niet teveel experimenteren, voor geval ik niks meer zou kunnen en dus het thuisfront zonder werken internet zou opzadelen.

Ik krijg het dus ook nog niet voor elkaar, wellicht had het een herstart plus ruime wachttijd nodig. Maar vaag is het wel, en ik ben ook enigzins bang dat ik mijzelf buitensluit en dan helemaal niks meer heb/kan. Al zal een factory default/reset best mogelijk zijn zonder al te vel moeite (nog niet bekeken).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• manusjevanalles
Even een update: het is gelukt!

1. Wat ik heb gedaan: op de router (pfsense) DHCP op WAN aan laten staan.
2. VDSL_via_online op bridge gezet
3. Modem aantal keer herstart
4. Na aantal uren DHCP op modem uitgeschakeld
5. Pfsense herstart, en tada!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Goed om te horen @manusjevanalles . Blijft ook alles stabiel, als je bv je UTP tussen modem en router keer lostrekt, of 1 van de 2 devices uitschakeld/herstart? Of als hele installatie keer spanningsloos geweest is?

Heb je het idee dat de volgorde van je acties belangrijk of noodzakelijk zijn? Of was je blij dat het werkt, en dit waren de stappen en laat je het maar zo? :) En welke LAN poort zit de WAN poort van je router op?

Even voor mij een check-up:

Heb je deze connectie omgezet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g9FzbJIBYV2GnMOXuNteqeqm/medium.png

Staa nu op routing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GySYJvpbITt3FDeSDPZnaPCO/medium.png

Heb jij op bridged gezet, daarna je modem enkele keren moeten herstarten en werkte het dan na de 3e of 4e reboot?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1pr0cdxZuiH6RlIV5C1NUzf5/medium.png

Nadat alles paar uur bleef werken heb je onderstaande DHCP functie dan uitgezet? Of zit er ergens een andere functie? Welk IP adres heeft je WAN poort nu dan gekregen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A54VT8Aix79CR76ksY9MGj4t/medium.png

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Stappen die je beschrijft heb ik ook gedaan. Router is op LAN1 aangesloten van de Zyxel. Heb nog niet getest wat er gebeurt als alles spanningsloos wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
ok, ik heb geëxperimenteerd maar had geen resultaat, en na een uur of 2 spelen en testen maar terug naar routing mode en geen internet meer :o

Factory default gedaan, reset button ingedrukt, en toen maar balen dat niet werkte. En na half uur wel weer online. Misschien diirt dat voor omzetten van routing naar bridge ook wel zo lang. Kun je nog wel via ingebouwde wifi verbinding maken met ZyXEL modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Nee, modem is nu niet meer toegankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:38
manusjevanalles schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 14:08:
Even een update: het is gelukt!

1. Wat ik heb gedaan: op de router (pfsense) DHCP op WAN aan laten staan.
2. VDSL_via_online op bridge gezet
3. Modem aantal keer herstart
4. Na aantal uren DHCP op modem uitgeschakeld
5. Pfsense herstart, en tada!
Had je wel nog internet verbinding via je router toen je je modem al op bridge had maar dhcp nog aan had staan? Zeg maar tussen stap 2 en 4?
Heb je nog iets met de MAC adressen of VLAN tags gedaan?
Heb je op het modem of de router iets van een IP adres ingesteld?
Ik ben ook druk bezig het Zyxel modem van Online in bridge mode te krijgen (met een Tplink Archer C7 erachter als router) nu avond twee en het werkt nog niet.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
DeadKennedy schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 23:50:
[...]

Ik ben ook druk bezig het Zyxel modem van Online in bridge mode te krijgen (met een Tplink Archer C7 erachter als router) nu avond twee en het werkt nog niet.
Ik sta over iets meer dan 2 weken voor dezelfde situatie :/ Er is namelijk een Online.nl abonnement besteld en de bedoeling is ook het modem in bridge te zetten. Met een Archer C7 router (die ik al heb) erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
Josefien schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 00:00:
[...]

Ik sta over iets meer dan 2 weken voor dezelfde situatie :/ Er is namelijk een Online.nl abonnement besteld en de bedoeling is ook het modem in bridge te zetten. Met een Archer C7 router (die ik al heb) erachter.
Nou het werkt dus super simpel:
VDSL Online in bridge, DHCP uit, paar uur wachten, gepiept!
Dat je een paar uur moet wachten was voor mij vrij fnuikend, uren zitten tweaken maar niks werkte, stond het dus met mijn eerste poging eigenlijk al goed.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
Ik heb vannacht rond 2 uur nav bovenstaande berichten het modem(router) van online.nl weer VDSL op bridged ipv routing gezet, daarna reboot modem. Tevens had ik DHCP meteen uitgezet op de plek waar ik eerder screenshot van heb gepost. Vanmorgen geen internet, maar..... kon ook modem niet meer benaderen.

Mijn ASUS router gaf disconnected WAN aan, achter wel met het juiste WAN IP adres, alleen stond gateway adres van WAN verbinding nog op interne IP van het ASUS router. Nog een keer router herstart, geen resultaat (had ik ook niet verwacht, omdat WAN DHCP modus op aggresive staat, wat waarschijnlijk zoiets inhoudt als dat regelmatig de config opnieuw wordt opgehaald oid?), daarna keer modem uit en weer aan en in de WAN settings verscheen een ander (logischer) gateway adres en het werkte.

Vaag, maar het is gelukt. Vraag me alleen af of de optie DHCP uitschakelen nou iets doet, lijkt me nl geen verband houden met bridged connectie omdat het LAN settings zijn van de routerfunctie van het ZyXEL modem. Als ik een keer tijd teveel heb kan ik nog eens terug naar factory default, VDSL connectie weer bridged zetten en dan ook weer afwachten en paar keer herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
dimi_v schreef op maandag 18 maart 2019 @ 14:22:
Vraag me alleen af of de optie DHCP uitschakelen nou iets doet, lijkt me nl geen verband houden met bridged connectie omdat het LAN settings zijn van de routerfunctie van het ZyXEL modem. Als ik een keer tijd teveel heb kan ik nog eens terug naar factory default, VDSL connectie weer bridged zetten en dan ook weer afwachten en paar keer herstarten.
Ik vraag me dat ook af, vind het idee van een bridge mode mét DHCP een beetje een contradictie. Ik ben allang blij dat het gewoon werkt, maar als jij dat nog gaat uitproberen, ben ik wel geïnteresseerd in het resultaat.

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ik heb het spul vandaag binnen, maar krijg het niet goed werkend. Ik had alleen VDSL in bridge gezet, DHCP ben ik vergeten. Maar de aangesloten laptop kreeg wel het publieke IP en had internettoegang.

Echter, prikt ik de kabel om naar mijn router, krijgt deze een lokale IP (192.168.1.65). Prikt ik 'm weer in de laptop, krijgt die wel weer het publieke IP. Het lijkt wel alsof die laptop onthouden wordt :/

Ik wil liever niet het MAC v/d laptop moeten klonen.

Overigens wordt de verbinding officiëel pas 1 april opgeleverd, staat ook in de brief bij het installatie pakket. Maar een paar dagen geleden kreeg ik al een e-mail met dat het is opgeleverd. En blijkbaar werkt het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Oh, opeens werkt het wel na 2 of 3 keer herstarten van de router (TP-Link Archer C7) :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-05 10:36
@Josefien & @manusjevanalles thnx voor de hulp!
Hier ook nu actief met eigen router.
Aan m'n router te zien kan ik zeggen dat er elk uur een lease wordt uitgegeven (hier om precies te zijn XX:53).
Voor mij was het dan de volgende 5 stappen:

1) Modem/Router van Online.nl op Bridge zetten (VDSL profiel)
2) Modem/Router van Online.nl DHCP uitschakelen.
3) Eigen router op de WAN op DHCP instellen.
4) Eigen router in P1 van het modem/router gestopt van Online.nl
5) maximaal uurtje wachten, lease werd vanzelf afgegeven. Indien geen IP ontvangen gewoon ff modem/router herstarten.

Overigens blijft het modem/router van Online.nl beschikbaar op zn standaard LAN adres (mits je deze niet hebt gewijzigd)

[ Voor 38% gewijzigd door Fore! op 02-04-2019 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1201938

Kun je een Zyxel modem in bridged zetten als je ook TV van online.nl gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svijf
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-05 21:38

svijf

b5beveiliging.nl

Anoniem: 1201938 schreef op maandag 15 april 2019 @ 16:27:
Kun je een Zyxel modem in bridged zetten als je ook TV van online.nl gebruikt?
Zou ik ook graag weten...
Hier UniFi spul hangen en wil graag weer naar provider waarbij modem in bridge kan staan.
Maar dan moet interactieve TV wel werken.
Anders last met de dames in huis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Laatst online: 07-05 10:36
Ik verwacht dat dit wel mogelijk is. Je zult dan wel met VLANS aan de slag moeten gaan. Hoe dat precies zit weet ik niet, daar heb ik mijn vingers niet aan (willen) branden.

Meeste providers lijken het te veel werkt te vinden om hier actief aan mee te werken, er is voor diverse providers wel wat te vinden wat door de hobbyisten is vrijgegeven. Maar dan is het wel makkelijk als je exact dezelfde set-up gebruikt. De ene device werkt helaas niet zoals de andere, ook al hoort een VLAN een standaard te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bogatyr
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik probeer dit ook voor elkaar te krijgen. Maar dit wordt geblokkeerd door KPN. Het is niet mogelijk om de modem in bridge te zetten. Dan zou je over moeten stappen naar Ziggo. Hier kan dit namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-04 12:07
The_Bogatyr schreef op zondag 7 juli 2019 @ 16:33:
Ik probeer dit ook voor elkaar te krijgen. Maar dit wordt geblokkeerd door KPN. Het is niet mogelijk om de modem in bridge te zetten. Dan zou je over moeten stappen naar Ziggo. Hier kan dit namelijk wel.
KPN blokkeert de zaak alleen in de firmware van hun eigen modems. Met een modem dat niet is dichtgetimmerd staat je technisch verder niets in de weg.

Ik heb zelf een VMG8324-B10A bij een kringloop op de kop getikt. Met een beetje prutsen kun je hier een firmware op zetten zonder beperkingen wanneer je VLANs kunt instellen voor de VDSL verbinding en deze VLANs afzonderlijk kunt bridgen. Zo geniet ik op deze manier al maanden van zowel een stabiele 100/30 verbinding en routed IPTV via mijn NLE verbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1243232

Hi guys, I live in the netherlands and also have online.nl and ZyXel
I was around this issue for days, here the solution I found:
https://superuser.com/a/1471790/322351

Just to let the readers know the solution I found for my issue (now, it's working like a charm):

Cabling

Connect the LAN port of the gateway (gateway=modem+router, in my case a ZyXel) to the WAN port of the router (in my case ASUS RT-AC66U)

Gateway (ZyXel)

On the gateway ZyXel GUI/portal:

- go to "broadband", set it to bridge mode
- go to "home networking" section, disable DHCP
- go to "security" section, disable firewall

Router

On the router GUI or portal, got to WAN section:

- clone MAC address (your ISP online.nl may block any device except the one with the MAC address of the known gateway). My router has that option.

- set to automatic IP or DHCP (if your ISP does not give you a static IP, like it is normal on online.nl)

- in my ASUS I still set DHCP query frequency to "normal" instead of "agressive"

It's working like a charm

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 1243232 op 16-08-2019 00:52 ]

• m1nkeh
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-08-2022
awesome.. what did you do with WiFi, did you leave that on on the Zyxel?

also.. how long did it take for the Zyxel to get a connection.. my green world icon hasn't lit up yet.. i've rebooted a number of times..

Ty!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
Wanneer het modem in bridgemodus staat zal de groene wereldbol niet oplichten, dit gebeurt alleen als het modem zelf een internetverbinding opzet, wat het niet kan in bridgemodus.
Wel zal in bridgemodus wanneer een DSL-verbinding is opgezet een oranje telefoonstekker oplichten en knipperen wanneer er dataverkeer plaatsvindt.

Edit: het telefoonstekkertje knippert niet, het LAN/switch lampje knippert.

[ Voor 10% gewijzigd door BAJansen op 12-09-2019 21:19 ]

• m1nkeh
BAJansen schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:49:
Wanneer het modem in bridgemodus staat zal de groene wereldbol niet oplichten, dit gebeurt alleen als het modem zelf een internetverbinding opzet, wat het niet kan in bridgemodus.
Wel zal in bridgemodus wanneer een DSL-verbinding is opgezet een oranje telefoonstekker oplichten en knipperen wanneer er dataverkeer plaatsvindt.
yep, all good - it worked this morning when i got up and rebooted it, so that is awesome!

some things seem strange to me though:

1. does anyone have a configuration whereby they can still access the Zyxel settings? i was thinking of leaving the DHCP of the box on, and then putting the modem and router in different subnets? Not sure if this would work though?

2. alternatively could assign a static ip perhaps to the modem.. then access it in the 192.168.1.x range..

3. least important i would love to know/understand how the telephone, and tv vlan routing works - but that is a bonus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odinos
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 23:09
dimi_v schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:49:
Goed om te horen @manusjevanalles . Blijft ook alles stabiel, als je bv je UTP tussen modem en router keer lostrekt, of 1 van de 2 devices uitschakeld/herstart? Of als hele installatie keer spanningsloos geweest is?

Heb je het idee dat de volgorde van je acties belangrijk of noodzakelijk zijn? Of was je blij dat het werkt, en dit waren de stappen en laat je het maar zo? :) En welke LAN poort zit de WAN poort van je router op?

Even voor mij een check-up:

Heb je deze connectie omgezet?
[Afbeelding]

Staa nu op routing:
[Afbeelding]

Heb jij op bridged gezet, daarna je modem enkele keren moeten herstarten en werkte het dan na de 3e of 4e reboot?
[Afbeelding]

Nadat alles paar uur bleef werken heb je onderstaande DHCP functie dan uitgezet? Of zit er ergens een andere functie? Welk IP adres heeft je WAN poort nu dan gekregen?
[Afbeelding]

Ben benieuwd!
Waarom zet je zo dhcp uit ipv de optie erboven (server state)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
@Odinos ik zou het echt niet weten, en modem staat bij mij weer standaard omdat niet bepaald probleemloos werkte. Na bv stroomonderbreking moest ik de hele boel weer opnieuw opstarten in bepaalde volgorde omdat mijn Linkys router sneller in de lucht was dan dat waardeloze Zyxel ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odinos
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 23:09
@m1nkeh To access the Zyxel settings you can try what is suggested on this website at point 5. https://kitz.co.uk/routers/zyxel_VMG8324-B10A_bridge.htm

Let me know if you try this, I will try it later this week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m1nkeh
Odinos schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 20:36:
@m1nkeh To access the Zyxel settings you can try what is suggested on this website at point 5. https://kitz.co.uk/routers/zyxel_VMG8324-B10A_bridge.htm

Let me know if you try this, I will try it later this week.
@Odinos i had a look at that, but honestly i thought it was far too much effort just for some curiosity.. somewhat amusingly i have completely forgotten the login for my asus router now, so i am probably going to have to reset everything at some point anyway so might give it a go then }:O

For now though, everything works flawlessly thanks to this site :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 17:23
Weet iemand of je nog gebruik kunt maken van telefonie als je vdsl op bridge mode zet?

Ik was te ongeduldig en had bridge geprobeerd maar had dus geen internet omdat hij geen ip-adres meteen doorgaf. Nu staat mijn unifi router in de DMZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:05
Nadat bridge modus een half jaar vlekkeloos heeft gewerkt met dd-wrt op mijn RT-AC68U, heb ik besloten over te stappen op Asuswrt-Merlin omdat dd-wrt (kongac) niet meer wordt onderhouden voor dit apparaat.

Na het nodige proberen, kwam ik op de volgende instellingen op de Asus router:
- WAN: Automatic IP
- DHCP query frequency: Normal Mode
- Extend the TTL value: Yes
- Spoof LAN TTL value: Yes
- LAN IP: 192.168.1.2

Geen MAC spoof

Werkt nu weer als een tierelier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:48
Sinds kort heb ik een Unifi USG die ik wil gebruiken via de bridge modus van de Zyxel modem icm een abonnement bij Online. Ik heb de stappen gevolgd die eerder in dit topic genoemd zijn:

1. VDSL_via_Online in bridge
2. Firewall disabled
3. DHCP uit (vanaf dat moment is de Zyxel niet meer bereikbaar)
4. Via een UTP kabel de Zyxel verbonden met de Unifi USG (LAN1 poort naar WAN1 poort in de Unifi USG)

Na enkele uren gewacht te hebben (boodschappen gedaan, bij ouders langsgeweest) kan de Unifi USG nog steeds niet met internet verbinden, het publieke IP komt niet in de Unifi USG te staan, het lijkt niet uitgedeeld te worden. Eerder deze week las ik in dit topic al dat geduld een belangrijke factor is :)

De WAN settings van de Unifi USG staan op DHCP, het IP-adres wat de Unifi USG aangeeft is 0.0.0.0.
Eerder deze week heb ik het ook geprobeerd, als ik de Zyxel zijn DHCP aan laat staan wordt er een lokaal IP-adres uitgedeeld aan de Unifi USG en dan werkt alles wel, dat is eventueel ook een mogelijkheid maar erg tegenstrijdig met elkaar.

Iemand tips of een aanvulling?

[ Voor 6% gewijzigd door Peutpeut op 21-12-2019 15:47 ]

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-D
  • Niet online

J-D

Peutpeut schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 15:46:
...

1. VDSL_via_Online in bridge
2. Firewall disabled
3. DHCP uit (vanaf dat moment is de Zyxel niet meer bereikbaar)
...
Dit heb ik gister avond ook gedaan. Uit eindelijk een half uur tot een uur moeten wachten tot er daadwerkelijk een IP adres gegeven werd aan mijn router. Ik heb wel na de aanpassingen in de Zyxel het apparaat herstart (via de web interface). En een vijf minuten later ook de achterliggende router. Daarna wachten :z .

Overigens blijft de Zyxel beschikbaar op zijn IP adres (192.168.1.1) alleen moet je zelf de voorzieningen treffen in de router om dit werkend te maken. (ik denk zelfs dat je ook een pc/laptop in port 2 van de zyxel kan prikken met een statisch IP adres in de zelfde reeks?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:48
J-D schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:54:
[...]

Dit heb ik gister avond ook gedaan. Uit eindelijk een half uur tot een uur moeten wachten tot er daadwerkelijk een IP adres gegeven werd aan mijn router. Ik heb wel na de aanpassingen in de Zyxel het apparaat herstart (via de web interface). En een vijf minuten later ook de achterliggende router. Daarna wachten :z .

Overigens blijft de Zyxel beschikbaar op zijn IP adres (192.168.1.1) alleen moet je zelf de voorzieningen treffen in de router om dit werkend te maken. (ik denk zelfs dat je ook een pc/laptop in port 2 van de zyxel kan prikken met een statisch IP adres in de zelfde reeks?)
Ik heb het laatst nog eens een kans gegeven, wederom zonder succes. Heb helaas op moeten geven :)

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:26
Fore! schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 20:02:
Aan m'n router te zien kan ik zeggen dat er elk uur een lease wordt uitgegeven (hier om precies te zijn XX:53).

5) maximaal uurtje wachten, lease werd vanzelf afgegeven. Indien geen IP ontvangen gewoon ff modem/router herstarten.

Overigens blijft het modem/router van Online.nl beschikbaar op zn standaard LAN adres (mits je deze niet hebt gewijzigd)
Vandaag de spullen van online.nl binnen gekregen, over een weekje de zyxel inpluggen, het idee is om 'm direct zodra alles werkt te bridgen, ben benieuwd hoe het verloopt! Ik heb trouwens alleen vdsl, geen tv of bellen, zou lekker simpel moeten zijn... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu

Edit: En we zijn online! was even vergeten mn handmatig ingestelde ip te verwijderen in windows. :+

[ Voor 27% gewijzigd door Dacuuu op 07-02-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwat
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-03 19:55
Mooi gaan we ook proberen.
Ik heb laatst contact gehad met de helpdesk, maar deze mailde mij gewoon dat zij dit niet ondersteunde. dus ik werd verder niet geholpen :X
Dacuuu schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:29:
[...]

Edit: En we zijn online! was even vergeten mn handmatig ingestelde ip te verwijderen in windows. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Ik zit nu zelf ook te kijken naar een Archer 6 om mijn wifi over 5GHz te laten lopen. En de Zyxel dus in Bridge mode te zetten.

Ik lees hier meermalen dat het modem niet langer bereikbaar is na de bridge mode. Maar bij mijn vader hangt er een TL-WR1043nd achter een Cisco EPC3925 in bridge. Ik heb deze jaren terug al eens ingesteld. Hierbij is het modem ook gewoon nog bereikbaar via de router(192.168.100.1 ipv de standaard 192.168.0.1 zo goed als ik het me kan herinneren)

Ik neem dat het bij de Zyxel niet anders is. In de router is af te lezen welke ip adressen zijn verbonden. Daar zal de Zyxel ook bij staan.

Edit: ik bedoel bereikbaar via draad (via wifi, zou je dat soort dingen niet moeten willen instellen ;) )

[ Voor 8% gewijzigd door kendo op 22-02-2020 11:39 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
kendo schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:32:
Ik zit nu zelf ook te kijken naar een Archer 6 om mijn wifi over 5GHz te laten lopen. En de Zyxel dus in Bridge mode te zetten.

Ik lees hier meermalen dat het modem niet langer bereikbaar is na de bridge mode. Maar bij mijn vader hangt er een TL-WR1043nd achter een Cisco EPC3925 in bridge. Ik heb deze jaren terug al eens ingesteld. Hierbij is het modem ook gewoon nog bereikbaar via de router(192.168.100.1 ipv de standaard 192.168.0.1 zo goed als ik het me kan herinneren)

Ik neem dat het bij de Zyxel niet anders is. In de router is af te lezen welke ip adressen zijn verbonden. Daar zal de Zyxel ook bij staan.

Edit: ik bedoel bereikbaar via draad (via wifi, zou je dat soort dingen niet moeten willen instellen ;) )
Ja hij blijft beschikbaar. Ik heb DHCP uitgezet op de zyxel, dus ik prik even een utp kabel in het modem, stel handmatig ip in op de laptop,en kan dan in het modem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:36
Ik heb net mijn modem aangesloten en wilde deze ook in bridge zetten. De instructies gevolgd, maar ik kreeg geen IP op mijn router, aangesloten op poort 1. Na het klonen van het MAC-adres (wat je op de status-pagina kan zien voor je het modem op bridge mode zet) krijgt mijn router wel een ip. Wellicht is dit niet nodig en wordt de verbinding na verloop van tijd "vrij" gegeven om een ander apparaat te registreren, maar dit werkt gelukkig direct.

[ Voor 3% gewijzigd door straat op 27-03-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-05 15:23
Ik krijg de bridgemode niet werkend met een Unifi USG en het Zyxel modem. Ik heb alle instructies gevolgd uit dit topic maar de USG krijgt geen IP van de Zyxel. Zelfde issue als bij Peutpeut. Zelfs na uren wachten en talloze reboots van Zyxel en USG wordt er geen publiek IP uitgegeven.

Ik heb ook geprobeerd om het MAC adres van de Zyxel the klonen op eth0 van de USG (dit kan helaas niet via de GUI), maar dat levert ook geen resultaat op.

Heeft iemand het wel werkend op een Unifi USG?

Ik heb het modem weer terug op de fabrieksinstellingen gezet en ik zag bij het VDSL profiel onderaan ook nog een "bridge and routing mode in the same WAN" maar na het inschakelen daarvan op een van de poorten werkt het ook niet en kwam ik bekabeld ook niet meer ingelogd op het modem via 192.168.1.1, ook niet op de andere poorten en ondanks dat ik wel netjes een IP toegewezen kreeg in hetzelfde subnet... Gelukkig stond de wifi nog aan en kon ik daarmee wel nog inloggen. Ik ga daar nog even verder mee puzzelen.

edit: voorlopig maar even opgegeven... heb nu aan de WAN kant van de USG een 192.168.3.x adres van de Zyxel en aan de LAN kant een 192.168.1.x subnet. Het werkt nu maar ik weet niet of de dubbele NAT in de praktijk nog nadelen heeft met gaming/skype/teams/vpn want ik wil die Zyxel eigenlijk niet als primaire router gebruiken omdat ik een Unifi setup heb met USG + controller + 2 accesspoints...

Als iemand nog tips of ideeën heeft... :)

[ Voor 20% gewijzigd door djeejdjeej op 29-03-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 12:51

..Christiaan..

..zwll..

Goed....Nighthawk modem R7000 draait prima nu.
Ik heb internet en tv van online. Het zou fijn zijn als beide blijven werken :).

Kan ik mijn zyxel in bridge krijgen zodat ik ook nog tv kan kijken. In dit topic zie ik volgens mij niemand die dat gelukt is....
Met het thuiswerken van de laatste tijd (ik, vrouw en 3 kids) is de wifi zo ongeveer de aorta van ons huishouden geworden, dus als die wegvalt (door mij) dan kan ik beter ergens anders gaan wonen denk ik.

Of is het overall beter om de nighthawk als access point in te stellen.

Maar.....ik kan wireless uitschakelen op mijn zyxel modem....dan heb ik mijn doel toch ook bereikt?

[ Voor 15% gewijzigd door ..Christiaan.. op 07-04-2020 17:33 ]

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:36
Voor zover ik kan zien (ik heb geen TV) gaat TV over een aparte WAN interface. In het modem, onder network settings->broadband, zie ik daar iig verbindingen staan die "IPTV" heten.
Ik heb daar alleen de VDSL connectie in bridge staan (VLAN staat daar overigens uit).

Het lijkt mij dat de modem dan nog prima in staat is om het verkeer van IPTV apparaten te routeren.

Mijn router voor internet verkeer kan ik ook op elke poort van de Zyxel aansluiten, dat maakt geen verschil. Hij krijgt gewoon een lokaal ip van de modem. Maar de VLAN 1001 verbinding over diezelfde kabel/poortje op de router krijgt het internet IP.
Ik kan dus ook de modem-webinterface bereiken via het lokale IP vanaf mijn router.

Ik denk dat IPTV over een ander VLAN gaat. Dus over een andere WAN komt het binnen en over een andere VLAN gaat het intern verder. Ik zie niet in waarom dat ineens niet meer zou werken wanneer je internet verkeer vanaf een compleet andere WAN bridgt (met vlan 1001 op de ingebouwde switch).

Als het je alleen om WiFi gaat, dan kan je natuurlijk gewoon een accesspoint toevoegen en eventueel wifi van de modem uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
Je kunt op de Zyxel inderdaad alleen het VLAN voor internet bridgen naar je eigen router. Je kunt dan echter geen gebruik meer maken van het zogenaamde routed IPTV, maar alleen van bridged IPTV, waarbij je je TV kastje direct op het IPTV VLAN aansluit. TV kijken werkt dan nog gewoon, maar van diensten als Netflix en Youtube kun je op het kastje dan geen gebruik meer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwat
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-03 19:55

Super bedankt! 8)
voor het slapen gegaan ingesteld, en vanmorgen had ik internet _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:14
Mijn kabel verbinding is een beetje instabiel, wat betekent dat ongeveer 1 keer per dag het binnenkomende internetsignaal wegvalt. Mijn modem staat in bridge, maar wijst zodra dat gebeurt een eigen IP toe aan de router. Gevolg: ik moet eerst mijn modem en router opnieuw opstarten voordat hij weer netjes bridged. Weet iemand hoe ik dit beter kan stabiliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-05 12:51

..Christiaan..

..zwll..

BAJansen schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:58:
Je kunt op de Zyxel inderdaad alleen het VLAN voor internet bridgen naar je eigen router. Je kunt dan echter geen gebruik meer maken van het zogenaamde routed IPTV, maar alleen van bridged IPTV, waarbij je je TV kastje direct op het IPTV VLAN aansluit. TV kijken werkt dan nog gewoon, maar van diensten als Netflix en Youtube kun je op het kastje dan geen gebruik meer maken.
Ik kijk alleen TV via het kastje. Netflix en amazon hebben eigen knop op ab (LG magic remote)
Zou opnemen en begin gemist dan nog werken? Die diensten gebruik nog wel eens.
Kan ik het modem ook makkelijk weer uit bridge modus halen mocht het niet werken? Maandag krijg ik monteur omdat verbinding wegvalt. Ik zal hem ook eens vragen wat er mogelijk is.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
In het verleden heeft dit in ieder geval gewerkt via de bridged-IPTV modus, maar of en hoelang dit nog wordt ondersteund weet ik niet.

Voorzien van de juiste firmware is de Zyxel net zo makkelijk in bridge modus te zetten als er uit te halen. Beide vergt wat gepuzzel met instellingen. Het is niet met een vinkje aan of uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iweq
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-05 15:41
Vraag: heeft er iemand een printscreen welk mac adres eventueel gekloond moet worden van zyxel naar eigen router zodat de bridge mode werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
Je hoeft niet per se een mac adres te klonen. Vaak pakt hij na een nachtje wachten (en een paar keer opnieuw opstarten) het mac adres van de router zelf.

Mac adres klonen kun je doen op het moment dat je geen internet in je eigen router krijgt, maar wel op de pc waarmee je de bridge mode hebt ingesteld. Op dat moment kun je proberen om in je router het mac adres van je PC in te vullen. Het mac adres van je PC vindt je onder de eigenschappen van je WiFi-verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjans
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-05 08:28
Beste lezers, omdat ik vandaag ook met deze ellende bezig ben geweest wil ik mijn ervaring met een Fritzbox 7590 graag aan dit topic toevoegen. Het gaat om een Online VVDSL verbinding via IPoE PTM.

Ik ben de halve dag bezig geweest om het aan de gang te krijgen maar het is mij gelukt. Ik heb de meeste stappen gevolgd zoals elders vernoemd maar voor de duidelijkheid hier nogmaals:

- Ik heb op de zyxel de IP gegevens genoteerd van de actieve lijn, dat was bij mij "VDSL via Online".
- Noteer het MAC adres van die WAN! (ergens bij status)
- Vervolgens heb ik de verbinding op bridge gezet.
- DHCP kan aan blijven, maar voor de compleetheid kan je hem uitzetten nadat je ook alle andere opties zoals WiFi hebt uitgeschakeld.
- Ik heb de fritz ingesteld in een andere IP range mocht er ooit een modemreset gedaan worden.
- In de fritzbox koos ik voor "andere internetprovider"
- Kies voor "Aansluiting op externe modem of router"
- Kies voor "de internetverbinding zelf tot stand brengen"
- Kies voor geen toegangsgegevens
- Stel de snelheid in zodat QoS gaat werken
- VLAN kan leeg, dat staat nog in de PTM WAN van de ZyXel.
- Stel hier de IP settings in en bereken het Gateway IP. Bij mij stond subnet /16 dat heb ik zo gelaten maar heb de WAN op het eerst volgende IP adres gezet (vermoedelijk is het ook een /30 subnet
- Dan, wat de meest belangrijkste bij mij was, het MAC adres van de originele PTM WAN zoals je die noteerde.

Nu werkte bij mij de verbinding. Ik denk dat Online MAC filtering doet, of iig de lease lang op een vast MAC adres heeft staan. Daardoor doen de meeste mensen er hier zo lang over voordat er geleased wordt.

Hopelijk is dit zinvol voor iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
Mooi om te zien dat het uiteindelijk toch gelukt is! Het leuke van een FritzBox is dat je eventueel de Zyxel er helemaal tussenuit kunt halen. Sinds een paar jaar ondersteunen de meeste providers een eigen modem/router op hun netwerk. Ik las dit draadje van iemand die erin geslaagd is zijn Zyxel compleet te vervangen voor de FritzBox 7590.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjans
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-05 08:28
@Telesto Klopt inderdaad dat heb ik geprobeerd maar dat werkt niet. Ik heb contact met AVM hierover maar er missen een aantal opties. Ik denk dat het ook deels te maken heeft met de onwetendheid bij de medewerkers van de providers zelf, in dit geval Online.nl. Ze kunnen je op geen enkele manier helpen met informatie van de andere kant van de lijn. DSL Teamen doet de verbinding altijd wel, maar een paar stacks hoger wil hij niet verbinden. Dus in plaats van duidelijk troubleshooting input vragen ze alleen maar de boel te resetten.

Edit: overigens ging het bij mij dus om een VVDSL verbinding o.b.v. IPoE via PTM ipv ATM (ADSL)

[ Voor 8% gewijzigd door sjans op 26-05-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaki-PH27
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Heeft iemand nog geluk gehad met een zyxel van online en een asus ax88u met asuswrt merlin ? Zit nu al een tijdje te proberen en ben niet verder gekomen.

Kom elke keer vast te zitten bij "your isp dhcp does not function properly" en wachten heeft ook niet geholpen.

Edit: ik heb van alles geprobeerd en wordt er nu een beetje gek van. Niets van wat ik tot nu toe heb gevonden werkte. Als iemand hier een oplossing heeft vertel me aub.

[ Voor 24% gewijzigd door zaki-PH27 op 11-06-2020 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR.V
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:22
zaki-PH27 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:52:
Heeft iemand nog geluk gehad met een zyxel van online en een asus ax88u met asuswrt merlin ? Zit nu al een tijdje te proberen en ben niet verder gekomen.

Kom elke keer vast te zitten bij "your isp dhcp does not function properly" en wachten heeft ook niet geholpen.

Edit: ik heb van alles geprobeerd en wordt er nu een beetje gek van. Niets van wat ik tot nu toe heb gevonden werkte. Als iemand hier een oplossing heeft vertel me aub.
Zelfde probleem hier. Iemand dit kunnen oplossen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-12-2024
Indien het alleen om Internet van online.nl gaat geven de onderstaande stappen direct resultaat:
  • Login in op je ZyXel modem
  • Zet wifi, dhcp en de firewall uit
  • Kopieer het MAC adres van VDSL_via_Online_nl in de tab Connection Status
  • Ga naar Network Settings > Broadband
  • Edit VDSL_via_Online_nl en wijzig Mode van Route naar Bridge
Sluit je eigen router aan op LAN poort 1 van je ZyXel modem en ga vervolgens naar de instellingen van je eigen router en vervolg met deze stappen:
  • Wijzig het MAC adres van de WAN interface van je eigen router in het MAC adres van je ZyXel modem
  • Stel de WAN interface van je eigen router in op DHCP
  • Herstart zowel het ZyXel modem en je eigen router
Je ZyXel modem is nu ingesteld als bridge en op de WAN interface van de eigen router vind je nu het externe ip-adres van je internetaansluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door mder op 11-08-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:10
Ik heb een hele tijd zitten prutsen en toen de stappen hierboven gevolgd en het werkte direct _/-\o_

• Farferry
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-04 17:33
djeejdjeej schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:17:
Ik krijg de bridgemode niet werkend met een Unifi USG en het Zyxel modem. Ik heb alle instructies gevolgd uit dit topic maar de USG krijgt geen IP van de Zyxel. Zelfde issue als bij Peutpeut. Zelfs na uren wachten en talloze reboots van Zyxel en USG wordt er geen publiek IP uitgegeven.

Ik heb ook geprobeerd om het MAC adres van de Zyxel the klonen op eth0 van de USG (dit kan helaas niet via de GUI), maar dat levert ook geen resultaat op.

Heeft iemand het wel werkend op een Unifi USG?

Ik heb het modem weer terug op de fabrieksinstellingen gezet en ik zag bij het VDSL profiel onderaan ook nog een "bridge and routing mode in the same WAN" maar na het inschakelen daarvan op een van de poorten werkt het ook niet en kwam ik bekabeld ook niet meer ingelogd op het modem via 192.168.1.1, ook niet op de andere poorten en ondanks dat ik wel netjes een IP toegewezen kreeg in hetzelfde subnet... Gelukkig stond de wifi nog aan en kon ik daarmee wel nog inloggen. Ik ga daar nog even verder mee puzzelen.

edit: voorlopig maar even opgegeven... heb nu aan de WAN kant van de USG een 192.168.3.x adres van de Zyxel en aan de LAN kant een 192.168.1.x subnet. Het werkt nu maar ik weet niet of de dubbele NAT in de praktijk nog nadelen heeft met gaming/skype/teams/vpn want ik wil die Zyxel eigenlijk niet als primaire router gebruiken omdat ik een Unifi setup heb met USG + controller + 2 accesspoints...

Als iemand nog tips of ideeën heeft... :)
@djeejdjeej is het jou nog gelukt met de Zyxel en Unifi USG?

Heb namelijk ook een USG en Zyxel, maar niet in bridge modus.

Iemand toevallig ook een bidge modus op de Zyxel gerealiseerd samen met een Unifi USG?

Zo ja, ik hoor graag hoe dat gelukt is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johangoethe
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-01-2023
Farferry schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 00:58:
[...]

Iemand toevallig ook een bidge modus op de Zyxel gerealiseerd samen met een Unifi USG?

Ik kijk ook even mee. Moet het binnenkort ook voor elkaar krijgen met mijn USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-05 15:23
Farferry schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 00:58:
[...]

Nee, helaas... heb de USG nog als router achter de Zyxel staan zonder bridge mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiesD
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:03
Ik zou het ook graag zo doen, maar ook mij is het na uren proberen niet gelukt om de USG met de Zyxel in bridge te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johangoethe
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-01-2023
Dan hoef ik het , denk ik, niet eens te proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezahir
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-03 11:55
mder schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:32:
Indien het alleen om Internet van online.nl gaat geven de onderstaande stappen direct resultaat:
Sluit je eigen router aan op LAN poort 1 van je ZyXel modem en ga vervolgens naar de instellingen van je eigen router en vervolg met deze stappen:
  • Wijzig het MAC adres van de WAN interface van je eigen router in het MAC adres van je ZyXel modem
Je ZyXel modem is nu ingesteld als bridge en op de WAN interface van de eigen router vind je nu het externe ip-adres van je internetaansluiting.
@mder thx! Ik wil dit ook graag proberen. Enige is: ik heb een aantal devices, waaronder mijn NAS, bedraad aan de Zyxel hangen. En ik wil dat graag laten blijven werken.
Weet jij, of iemand anders, of ik van die bedrade LAN poorten gebruik kan blijven maken als de Zyxel in bridge modus staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-05 23:19
thezahir schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 04:16:
[...]

@mder thx! Ik wil dit ook graag proberen. Enige is: ik heb een aantal devices, waaronder mijn NAS, bedraad aan de Zyxel hangen. En ik wil dat graag laten blijven werken.
Weet jij, of iemand anders, of ik van die bedrade LAN poorten gebruik kan blijven maken als de Zyxel in bridge modus staat?
Nee dit kan niet.
Dan moet je die aansluiten op je eigen router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb double NAT, dus de Zyxel in standaard router mode met daarachter een Asus router, en dat is voor mij juist perfect. De Zyxel bedient iOT's (zowel bedraad als via een isolated wifi) en IPTV, de Asus bedient clients en een NAS.

Zo heb je een veilig gescheiden netwerk waar iOT's niet bij clients kunnen neuzen (hacks e.d.).
Uitgaande poorten openen vanaf clients kan nog steeds, maar vind je dubbele forwarding regels onhandig dan kan je de 2e router nog altijd in de DMZ van de Zyxel zetten.

En ik kan zo lekker rommelen op de Asus router zonder dat de TV uitzending wegvalt, die zit dus aan de Zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
TiesD schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:03:
Ik zou het ook graag zo doen, maar ook mij is het na uren proberen niet gelukt om de USG met de Zyxel in bridge te gebruiken.
Heb je het MAC adres wel gespooft met de USG? Ik ben nog even aan het afwegen of dat ik het wil proberen namelijk. Maar als het bij jou niet werkte ook met spoofing dan ga ik er niet aan beginnen.

Heb momenteel last dat poort 80 en 443 niet meer worden geforward. Alle andere poorten zijn geen probleem. Als ik alleen het modem van Online aansluit lukt het ook niet, het lijkt vanuit het modem een probleem te zijn.

[Update]
Geen idee hoe dit kan ondanks dat er een DMZ is ingesteld naar de USG, maar ik moet specifiek voor poort 80 en 443 een port forward aanmaken naar de USG. Dan geeft hij de melding dat de web interface naar een andere poort gaat (wat overigens niet gebeurd) en dan werkt het. Waar heb ik dan de DMZ voor ingesteld...

[ Voor 19% gewijzigd door Elect op 17-01-2021 14:30 ]

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost217
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:28
Gisteren een tijdje bezig geweest met een Zyxel in bridge en daaraan een TP-link Deco M4 als router. Alles ingesteld zoals eerder in dit topic genoemd. MAC gespooft. Deco op 'connection type: Dynamic IP', kreeg ook netjes een IP adres van Online.nl (dezelfde die ik eerder had toen de Zyxel nog niet op bridge stond). De apparaten in het netwerk kregen maar geen toegang tot internet.
Uiteindelijk de Zyxel maar weer teruggezet naar fabrieksinstellingen om de oude situatie weer te herstellen.

Het lijkt er op dat ik nog iets mis in de instellingen van de Deco, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:08
Bovenstaande stappen gevolgd, krijg de boel niet aan de praat via mijn nieuwe router.
Als ik mijn Zyxel op bridge modus zet dan ontvangt deze geen netwerksignaal meer, ik denk dus dat het probleem bij de Zyxel ligt. Iemand enige ervaring hiermee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSwEKBUqVPqjSlRWJBp82YWUSfE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a0sLeVPp0hfej4HhmMN3YTNt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het kan heel lang duren voordat je modem een lease krijgt, je kan proberen een hele nacht te wachten en de volgende ochtend te kijken of ie wel verbonden is.

Maar ik herinner me dat ik het ook niet aan de praat gekregen heb met het huidige modem. Dat is echter zeker al anderhalf jaar geleden.

Ik was er toen inmiddels achter dat double NAT voor mij alleen maar handig was.

Het iOT spul hangt direct aan de Zyxel router en aan mijn 2e router hangen dan de persoonlijke devices. Het was verder even 2x port forwarding instellen voor mijn NAS en het werkt al een jaar zonder problemen.
(De 2e router is een Asus waar ook custom adblocking, firewaal en recursive DNS actief is dmv de Asus Merlin firmware.)

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 04-12-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-04 00:40
Elect schreef op zondag 17 januari 2021 @ 14:14:
[...]
Heb momenteel last dat poort 80 en 443 niet meer worden geforward. Alle andere poorten zijn geen probleem. Als ik alleen het modem van Online aansluit lukt het ook niet, het lijkt vanuit het modem een probleem te zijn.

[Update]
Geen idee hoe dit kan ondanks dat er een DMZ is ingesteld naar de USG, maar ik moet specifiek voor poort 80 en 443 een port forward aanmaken naar de USG. Dan geeft hij de melding dat de web interface naar een andere poort gaat (wat overigens niet gebeurd) en dan werkt het. Waar heb ik dan de DMZ voor ingesteld...
Pfffft hier ben ik ook een tijd aan kwijt geweest zeg... Wat een enorme bug dat ondanks de DMZ die poorten niet geforward worden. Wat een geluk dat ik dit bericht nog tegenkwam. Heb precies hetzelfde gehad met de melding dat de admin UI naar poort 8080 zou gaan. Als ik nog even ergens tijd heb ga ik hier nog wel melding van maken bij Online.

En ik maar denken dat het aan NAT achter NAT lag ondanks dat het toch jaren goed werkte..

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Laatst online: 06-05 12:50
Al deze stappen doorlopen maar er komt geen internetsignaal door op de asus router.
Heb de bekabeling als volgt aangesloten;
utp uit glasvezelbox naar wan Zyxel modem. Vervolgens utp lan1 Zyxel naar wan Asus Router. > geen internet. Ook al geprobeerd de utp op de Asus niet in de wan maar in lan1 te stoppen.

Mijn signaal komt binnen via glasvezel.
Vraag: In het voorbeeld schakel ik VDSL_via_online_nl naar bridge.
Moet ik ivm glasvezel ook fiber_via_online_nl ook naar bridge schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mder
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-12-2024
Uiteraard moet de WAN interface in bridge gezet worden. Op de VDSL interface staat geen signaal.
Pagina: 1