Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:52
Wij wonen momenteel in een appartement welke we in 2012 als nieuwbouw hebben gekocht. Onlangs hebben wij een hoekwoning gekocht, ook nieuwbouw, oplevering over +/- 1 jaar.

De bedoeling was om volgend jaar ons huidige woning te verkopen en met de overwaarde een deel van ons nieuwe hypotheek af te lossen.

Echter, bedenk ik me achteraf dat ik de woning wellicht niet wil verkopen maar in de verhuur wil doen. Momenteel hebben we +/- 100.000,- overwaarde en staat er nog een hypotheek open van +/- 150.000,-

- Zal de bank toestemming geven om de woning te verhuren of eisen ze dat je een nieuw hypotheek afsluit (verhuurhypotheek)?
- Ons huidige hypotheekvorm is een bankspaarhypotheek.

Uiteraard zullen we tegen de tijd dat we gaan verhuizen contact opnemen met de bank, maar daar is het nu nog te vroeg voor. Ik ben dus voornamelijk benieuwd naar ervaringen. Wij zijn niet de eerste in zo een situatie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik zou juist NU met de bank contact opnemen, dan weet je waar je aan toe bent. De bank weet immers wat wel en niet mag, wij kunnen niet in je hypotheekovereenkomst kijken.

Alle theoretische informatie die je van medetweakers kan krijgen heb je niets aan, want de enige die het echte antwoord weet is je bank. (of jij zelf als je in je hypotheekovereenkomst duikt)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 01-11-2021 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

maar daar is het nu nog te vroeg voor.
Waarom? Nu lijkt het me juist de tijd om die info in te winnen; de bank is immers de enige die daar over gaat, in tegenstelling tot alle ervaringsdeskundigen die je via dit topic (wel of niet) zal vinden.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Bel de bank vandaag nog. De kans op een "nee" is in deze situatie 99.99%. Geen enkel toekomstig detail gaat dat veranderen, dus je kan dat maar beter gewoon meteen te horen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:24
NielsFL schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:51:
Bel de bank vandaag nog. De kans op een "nee" is in deze situatie 99.99%. Geen enkel toekomstig detail gaat dat veranderen, dus je kan dat maar beter gewoon meteen te horen krijgen.
De kans op een ja is echt wel wat groter dan 0.01%. Bij veel banken zijn hier gewoon regelingen voor met meestal een boete-toeslag en eisen aan de huurcontracten. Het ligt echter wel helemaal aan je precieze hypotheek. Ook bij eenzelfde bank zit er al veel verschil tussen wat wel en niet mag bij bepaalde hypotheken.

@c-nan Oftewel, bel die bank gewoon :) De regels gaan echt niet veranderen en dan kun je bekijken of het echt een optie is of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 01-11-2021 10:56 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat staat er in de voorwaarden van je hypotheek? Daar staat of je mag verhuren of niet.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-05 18:35
Check gelijk ook even de verhuur regels in je gemeente en met de VVE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:15

Herman

FP ProMod
Omdat je de overwaarde van je huidige woning met die constructie niet in je nieuwe woning stopt, zul je naar alle waarschijnlijkheid (deels) het recht verliezen op de hypotheekrenteaftrek. Calculeer dit in. Bovendien zul je vermogensrendementsheffing gaan betalen. Weeg deze twee factoren mee, en bepaal of verhuur in jullie geval dan nog wel rendabel is :)

Zie ook de site van de Belastingdienst:
- https://www.belastingdien...tstaan-eigenwoningreserve

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Een hypotheek voor een verhuurde woning is vaak wel mogelijk. Hou wel rekening met:

1. maximale financiering tot ongeveer 60% LTV
2. verplichte inlossing. In zakelijke hypotheken wordt vaak lineair afgelost
3. verhuizing van de woning naar box 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:38
Waarschijnlijk zul je de normale hypotheek moeten oversluiten naar een verhuur hypotheek, dat betekend dat je een boete rente moet gaan betalen.

daarnaast dien je 30-40% eigen vermogen in de woning te hebben zitten, door middel van overwaarde en/of eigen vermogen.

de maximale verhuur hypotheek die je kan krijgen, wordt gebasseerd op een verkoopwaarde in verhuurde stand (90% van de woning waarde) en tevens gemaximaliseerd aan de verwachte huuropbrengst etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-alt-delite
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:00
@Dieks77 heeft hier voorlopig nog de meest bruikbare reactie ;)

In jouw geval vooral even het reglement van de VvE doorlezen.
Opmerkingen over het oversluiten of afsluiten van een nieuwe hypotheek zijn hier echt niet aan de orde.

Ik kan uit eerstehands ervaring spreken:
Stel gewoon je bank op de hoogte en ze zullen aangeven of ze hier schriftelijke toestemming voor willen verlenen onder bepaalde voorwaarden. Bij de Rabobank betekent dit dat je hen het huurcontract laat zien en zij zullen hier akkoord mee gaan als er verwezen wordt naar artikel 7:228 lid 1 BW en de tekst ervan wordt overgenomen. Onder de clausule huurperiode zal ook specifiek moeten worden vermeld dat "De verhuurder uitdrukkelijk bedingt dat de huurder het gehuurde na afloop van bovengenoemde termijn ontruimt."

Overigens is bij mij mondeling door de hypotheekadviseur aangegeven dat het de bank feitelijk weinig uitmaakt dat het goed verhuurd wordt, als ze hun geld maar krijgen. Maar dat is ervan uitgaande dat alles goed gaat :)

Inderdaad "verhuist" het huis dan naar box, want geen hoofdwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

ctrl-alt-delite schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:59:
@Dieks77 heeft hier voorlopig nog de meest bruikbare reactie ;)

In jouw geval vooral even het reglement van de VvE doorlezen.
Opmerkingen over het oversluiten of afsluiten van een nieuwe hypotheek zijn hier echt niet aan de orde.

Ik kan uit eerstehands ervaring spreken:
Stel gewoon je bank op de hoogte en ze zullen aangeven of ze hier schriftelijke toestemming voor willen verlenen onder bepaalde voorwaarden. Bij de Rabobank betekent dit dat je hen het huurcontract laat zien en zij zullen hier akkoord mee gaan als er verwezen wordt naar artikel 7:228 lid 1 BW en de tekst ervan wordt overgenomen. Onder de clausule huurperiode zal ook specifiek moeten worden vermeld dat "De verhuurder uitdrukkelijk bedingt dat de huurder het gehuurde na afloop van bovengenoemde termijn ontruimt."

Overigens is bij mij mondeling door de hypotheekadviseur aangegeven dat het de bank feitelijk weinig uitmaakt dat het goed verhuurd wordt, als ze hun geld maar krijgen. Maar dat is ervan uitgaande dat alles goed gaat :)

Inderdaad "verhuist" het huis dan naar box, want geen hoofdwoning.
toon volledige bericht
Jij bedoelt misschien tijdelijke verhuur?
Waarom bestaan er anders verhuurhypotheken met flink hoge rentes? Dan zou je beter er eerst zelf in kunnen gaan wonen en daarna 'een brief' naar de bank sturen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Pagina: 1