Hoge luchtvochtigheid / schimmel voorkomen in oud huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 23:01
Beste Tweakers,

Ik woon in een oud hoekhuis. een steensmuur (73 m2 uit 1914) en wil graag mijn luchtvochtigheid terugbrengen.

Via Tado (thermostaat + 3 knoppen per kamer) meet ik in de woonkamer vaak in herfst/winter 70% luchtvochtigheid, in mijn 2 slaapkamers boven rond de 80% en de badkamer zelfs 85%. Door te luchten (0,5-2uur) krijg ik het terug met 5% punten. Maar structureel is dit te hoog. Ook al lijkt Tado iets te hoge waarden te meten (https://community.tado.co...on/1889/humidity-accuracy).

In de zomer krijg ik de luchtvochtigheid altijd rond de 55-60% (en wellicht lager omdat Tado te hoog lijkt te zitten), dus dat is prima.

In 1 slaapkamer is mijn muur iets gelig geworden (waarschijnlijk door vocht wat in de muur zit) bij de andere laat het behang iets los, zie foto (https://i.postimg.cc/7h7c32xH/k1.jpg) en 1x per jaar zie een beetje schimmel wat ik met schimmelspray weghaal (ook in de badkamer). Kortom niet gezond.

Ik stook vrij weinig (19 graden). Enkel avonds en in het weekend in de woonkamer en soms kort in de slaapkamers + badkamer. Ik heb geen droger, dus de was droog ik binnen met het raam open.

Sinds 1 jaar heb ik boven HR++ glas en beneden had ik al dubbelglas, maar verder is het niet perfect geïsoleerd (deels tochtstrip, maar je merkt dat er hier en daar nog koude lucht binnenkomt). Dus mijn huis heeft sowieso al redelijk luchtisolatie (ook via de schoorsteen, omdat de klep niet dicht kan). Ik vul elke +- 4 maanden mijn CV bij, omdat de druk iets afneemt, dus wellicht lekt er ergens wat water weg. Mijn kruipruimte is altijd droog en geïsoleerd met Tonzon (sinds 1 jaar). Mijn dak is in 2010 geïsoleerd en heeft nieuwe pannen gekregen.

Ik zit eraan te denken om mijn gevel te impregneren (hydrofoberen), vooral de zijgevel waar de vochtige plekken (eerder zijn) ontstaan, zie foto (https://i.postimg.cc/cHYymjhG/gevel.jpg). Ik heb geen idee waarom die ventilatie 'opening' er zit (zie cirkel).

Enkel impregneren zal niet helpen, dus ik wil eerst beter mijn luchtvochtigheid en luchtkwaliteit te meten. Ik zat te denken aan deze (https://www.bol.com/nl/nl...tFYQ.2_21.22.ProductTitle). Kan ik hiermee ook meten of er eventueel 'schimmel' in de lucht/op de buur zit?

Verder zat ik te denken om een luchtontvochtiger te nemen (bv https://www.bol.com/nl/nl...1I-g.4_53.57.ProductTitle). Echt heb ik gelezen dat deze minder goed werkt in de winter.

Andere optie is om te isoleren. "haal de muren kaal en folie er tegen aan die vocht naar buiten laat maar niet naar binnen (meestal blauw achtig folie kan je in de bouwmarkt halen) daarna issoleren met balken / metal profiel + issolatie en dan dat aftimmeren met gips". Echter ben ik bang dat de schimmel dan achter mijn isolatie gaat zitten en dat ik 4cm van mijn kamer kwijt ben + relatief veel geld/werk. Voor je het weet zit ik weer in een complete verbouwing ivm vloer/plafond aansluiting.

(dit topic heb ik ook gelezen: Vocht in huis, wat is op termijn de beste oplossing?)

Kortom. Zelf wil ik dit gaan doen:
- Checken met expert of impregneren nodig is (gaat helpen)
- Behang eraf halen en opnieuw behangen/bijwerken + opnieuw schilderen
- Luchtontvochtiger kopen en kijken of dat helpt
- Luchtmeter kopen (welke?)
- Proberen was meer buiten te hangen en/of droger kopen

Wat zouden jullie mij aanraden? Alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door maxkranendijk op 31-10-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:50
Ik zou een voorzetwand zetten met isolatie. Dit zorgt voor een beter leefklimaat en ook nog eens een veel lagere energierekening. Impregneren zou ik ook doen. Alleen zou ik daar geen expert voor inschakelen maar het er gewoon zelf op brengen. Dit kan geen kwaad en het kost niet veel.

[ Voor 37% gewijzigd door Sunri5e op 31-10-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Betreft het de relatieve of absolute luchtvochtigheid van de percentages die je noemt in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Sunri5e schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:43:
Ik zou een voorzetwand zetten met isolatie. Dit zorgt voor een beter leefklimaat en ook nog eens een veel lagere energierekening.
Sunri5e schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:43:
Ik zou een voorzetwand zetten met isolatie. Dit zorgt voor een beter leefklimaat en ook nog eens een veel lagere energierekening. Impregneren zou ik ook doen. Alleen zou ik daar geen expert voor inschakelen maar het er gewoon zelf op brengen. Dit kan geen kwaad en het kost niet veel.
Zou je een voorzetwand alleen aan de zijkant of ook voorkant zetten? Daarnaast zet je de voorzetwand dan op de laminaat vloer (waardoor je later problemen hebt wil je de vloer vervangen)?

Zie hier mijn kamer https://i.postimg.cc/8cQwSkvs/kamer.png
Bij de 2 rode plekken is het behang iets losgelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
CyberMania schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:44:
Betreft het de relatieve of absolute luchtvochtigheid van de percentages die je noemt in huis.
Geen idee, de waarde die Tado laat zien. Ik dacht dat deze altijd tussen de 40 en 60% moet zijn:
https://i.postimg.cc/sXF5B6gN/tado.jpg

In de winter (en op sommige dagen in de herfst) heb ik al condens op mijn ramen. Waarvan ik gehoopt dat dat over zou zijn met HR++ glas, waarschijnlijk dus vanwege mijn hoge luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ramen isoleren maakt dat de muren het koudste punt worden, en daar dus condens ontstaat.

Ik zou beginnen met een condensdroger te halen en geen was meer op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
RemcoDelft schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:49:
Ramen isoleren maakt dat de muren het koudste punt worden, en daar dus condens ontstaat.

Ik zou beginnen met een condensdroger te halen en geen was meer op te hangen.
En meer stoken gewoon. Zo te zien stook je best wel weinig terwijl het erg vochtig buiten is (herfst) meer ventileren helpt dan niet meer natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door CyberMania op 31-10-2021 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:04
Haal wat goedkope hygrometers en zet die in de onverwarmde ruimtes. Daarmee bepaal je de afwijking tov de tado.

Vervolgens roosters / ramen op ventileren zetten en kamers iets meeverwarmen De luchtvochtigheid moet daarmee dalen.

Daarna kun je altijd nog blijvende probleempunten aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxkranendijk
Rukapul schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:37:
Haal wat goedkope hygrometers en zet die in de onverwarmde ruimtes. Daarmee bepaal je de afwijking tov de tado.

Vervolgens roosters / ramen op ventileren zetten en kamers iets meeverwarmen De luchtvochtigheid moet daarmee dalen.

Daarna kun je altijd nog blijvende probleempunten aanpakken.
Nog tips voor hygrometers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:04
Bijna alles is goed: zelfbouw sensors, goedkope digitale van een paar euro, duurdere stations die je zelf al linkte.

Ik heb al jaren wat goedkope meters van Conrad voor temperatuur en luchtvochtigheid. Later aangevuld met zelfbouw bv DHT22 sensors op een ESP met espeasy.
Pagina: 1