Aansturing beregeningsinstallatie tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-05 10:42
Binnenkort wil ik bij ons in de tuin de beregeningsinstallatie aan gaan leggen. Dit zullen meerdere groepen zijn met sproeiers/nevelaars/druppelslangen. Deze groepen worden gestuurd met magneetventielen (24v)

Nu heb ik qua aansturing/automatisering hiervan 2 opties die ik overweeg:
1) Een Hunter (of Rainbird) automatiseringscomputer kopen incl wifi. Deze krijgt informatie binnen over het weer en kan op basis daarvan het sproeien automatiseren
2) De magneetventielen aansturen met een Fibaro RGBW Dimmer. Ik heb het nog niet bevestigd / goed uitgezocht, maar volgens mij kan ik met 1 RGBW dimmer 3-4 groepen aansturen. Dit zou ik dan kunnen koppelen met Homey en dan op basis van bv Buienradar informatie zelf de flows maken om te sproeien.

Optie 1 is makkelijk qua instellen, iets meer gedoe (in mijn geval) met installeren; en wat duurder (zo'n computer kost circa 250-300 euro)
Optie 2 is makkelijk te installeren, iets meer gedoe met instellen (alle flows maken etc) maar stuk goedkoper (1 fibaro rgbw = 50-60 euro). En ik vind het opzich wel fijn als alles in 1 ecosysteem te combineren is, ipv constant losse systemen.

Heeft iemand hier ervaring/advies tussen deze 2 opties? Met name ook de betrouwbaarheid van beide systemen op basis van weersverwachtingen etc.
En weet iemand of het inderdaad mogelijk is om met 1 fibaro RGBW dimmer 3-4 losse groepen (24v magneetkleppen) aan te sturen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 00:42
Ik heb een kaartje als deze laten komen, omgeflashed naar Tasmota en zo via MQTT aan Domoticz kunnen koppelen.

Voor de beregening gebruik ik de Rainbird 100 HV1, deze kleppen werken nu 2 jaar zonder problemen op 12vdc, officieel zijn ze bedoelt voor 24v maar het gaat prima zo en ik kon mooi 1 voeding gebruiken voor het relais bordje en de magneetkleppen.

[ Voor 7% gewijzigd door LiquidSmoke op 31-10-2021 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
LiquidSmoke schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:17:
Ik heb een kaartje als deze laten komen, omgeflashed naar Tasmota en zo via MQTT aan Domoticz kunnen koppelen.

Voor de beregening gebruik ik de Rainbird 100 HV1, deze kleppen werken nu 2 jaar zonder problemen op 12vdc, officieel zijn ze bedoelt voor 24v maar het gaat prima zo en ik kon mooi 1 voeding gebruiken voor het relais bordje en de magneetkleppen.
Kwam inderdaad ook bordjes tegen zoals https://www.robbshop.nl/d...ernet-relais-8-schakelaar maar voor mij is het helaas een stapje te ver om zelf software te schrijven etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Moeten de ventielen echt buiten in de tuin geïnstalleerd worden? Anders kun je ook kijken naar magneetventielen die je binnenshuis monteert. Die zijn er in gelijkspanning (12, 24V) en wisselspanning (24V, 230V). Er zijn zelfs ventielen met bijvoorbeeld ingebouwde Zigbee.

Let erop dat de standaard rainbird ventielen 24V wisselspanning zijn! Die Fibaro RGBW dimmer levert 24V gelijkspanning (daar houden LEDs van), dus dat gaat officieel niet werken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Gizz schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:45:
Moeten de ventielen echt buiten in de tuin geïnstalleerd worden? Anders kun je ook kijken naar magneetventielen die je binnenshuis monteert. Die zijn er in gelijkspanning (12, 24V) en wisselspanning (24V, 230V). Er zijn zelfs ventielen met bijvoorbeeld ingebouwde Zigbee.

Let erop dat de standaard rainbird ventielen 24V wisselspanning zijn! Die Fibaro RGBW dimmer levert 24V gelijkspanning (daar houden LEDs van), dus dat gaat officieel niet werken.
De ventielen zullen wel buiten moeten komen inderdaad, maar kan ze wel in een speciaal waterdicht 'huisje' plaatsen. Een magneetventiel met zigbee al ingebouwd kan ik alleen op AliExpress vinden, weet jij daar misschien een goed adresje voor?

Ah jammer, balen dat de rgbw dan niet gaat werken. Kan ook wel 24v gelijkspanning magneetventielen vinden, maar die zijn dan meteen weer 65-70 euro per stuk.
Edit: de 2e post bij Geautomatiseerde tuinberegening met meerdere zones heeft het blijkbaar wel zo gedaan, dus ben benieuwd hoe dat dan goed is gegaan

[ Voor 23% gewijzigd door rolandmegens op 31-10-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:56
Die huisjes en ventielen zijn compleet te krijgen van gardena,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:26
ik gebruik fibaro switches met een aparte 24V voeding, de fibaro domotic unit zorgt voor aansturing van de switches (regen/droogte/uitstel/enz) die dan spanning op de Rainbird regelaars zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
emielbf schreef op maandag 1 november 2021 @ 07:13:
ik gebruik fibaro switches met een aparte 24V voeding, de fibaro domotic unit zorgt voor aansturing van de switches (regen/droogte/uitstel/enz) die dan spanning op de Rainbird regelaars zet
Heb je dan per groep een normale fibaro switch, en dan daarachter per groep een 24v voeding?
En werkt de aansturing dan heel goed icm de weersverwachtingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
ik heb 4 kleppen en 2 double fibaro switches, ik kan dus elke klep afzonderlijk aan/uit zetten. Op de domotica unit van Fibaro (HC2) draait een script die de kleppen aanstuurt volgens een standaard programma. Dat script kijkt naar temperatuur en regen en past daar de standaard beregeningscyclus op aan indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
emielbf schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 07:00:
ik heb 4 kleppen en 2 double fibaro switches, ik kan dus elke klep afzonderlijk aan/uit zetten. Op de domotica unit van Fibaro (HC2) draait een script die de kleppen aanstuurt volgens een standaard programma. Dat script kijkt naar temperatuur en regen en past daar de standaard beregeningscyclus op aan indien nodig.
Klinkt goed!
Ik ben met Homey wel wat beperkt in standaard apps en flows; is dat script erg complex wat je gebruikt hebt? (bv temperatuur hoger dan X; en minimaal Y uur geen regen oid?)
Gaat dat dan overigens ook goed met de 24v van de kleppen bij zo'n fibaro switch? Of heb je er een transformator tussen zitten? (of 230v kleppen)

[ Voor 10% gewijzigd door rolandmegens op 02-11-2021 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
Ik heb een aparte 24V voeding voor de kleppen. Dat script is complex en heeft heel veel knoppen om beregeningsplannen in te stellen per zone (=klep). Als eerste stel je een standaard beregeningsplan in, bv om de dag een half uur. Het script kijkt dan naar een website via een api om weerinformatie op te halen, hij houdt rekening met temperatuur (hoge temp=langer beregenen) en regen (gevallen/voorspelling is minder beregenen. Hij gaat dus altijd uit van een standaard plan en past dat aan op basis van weerinformatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@rolandmegens omdat de Homey 433Mhz ondersteunt zou je ook nog kunnen kijken naar goedkope 433Mhz grondvochtigheidssensoren om mee te nemen in je script.

Om een idee te krijgen van wat er allemaal mogelijk is, kun je eens kijken naar kant-en-klare scripts zoals Smart Irrigation voor Home Assistant. Ik ken Homey niet goed genoeg om te kunnen zeggen welke elementen na te bouwen zijn in Homey, maar wellicht biedt het wel inspiratie :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Ik neig er nu toch meer naar om voor de Hunters/Rainbird beregeningscomputer te gaan. Is iets duurder, maar ik denk dat de flows met Homey iets te complex gaan worden als ik echt zo'n Smart Irrigation wil gaan uitvoeren. Voor een simpele "elke dag 30 minuten aan behalve als het geregend heeft" zou het wel de betere optie zijn.

Bedankt voor alle adviezen :) (uiteraard zijn verdere adviezen nog steeds zeer welkom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@rolandmegens Ik heb me niet super goed verdiept in die beregeningscomputers, maar bij de modellen geen honderden euro's kosten hoef je volgens mij niet al teveel intelligentie te verwachten. Als ik het juist heb is het vooral op basis van een tijdschema, eventueel aangevuld met een vochtsensor. Er wordt niet gekeken naar temperatuur, zonnestraling, weersvoorspelling, daadwerkelijke neerslag etc.

Dat hoeft niet erg te zijn, maar juist een eenvoudige schakeling op basis van tijd en/of een paar vochtsensoren lijkt me juist wél simpel na te maken met Homey :)

edit: bijvoorbeeld een Rain Bird ESP-RZX4 kost bijna €200 en dan heb je eigenlijk alleen maar een tijdklok. Komt nog €50 bij voor een regensensor, maar alleen de regen zegt nog niks over de vochtigheid in je verschillende zones. Want dat is afhankelijk van de locatie (wel of geen direct zonlicht), soort vegetatie, soort grond etc. Dan kun je het beter aansturen via Homey met een paar vochtsensoren denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Gizz op 03-11-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
@Gizz Ik heb nu de Hunter Hydrawise Pro-HC op het oog. Die kost wel zo'n 275 euro, maar heeft best veel functionaliteit. Zo krijgt hij via wifi heel veel data binnen van weerstations, welke hij weer kan gebruiken om alles te voorspellen / regelen. En een regenssensor toevoegen kan dan altijd nog indien gewenst.

Een eenvoudige schakeling puur op basis van tijd en vochtsensoren is inderdaad wel eenvoudig in Homey; maar het combineren met voorspellingen maakt het wel weer lastig, en helemaal om dan bv de temperatuur mee te nemen in hoeveel er gesproeit moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05 12:26

beekware

To Experience The Unexpected..

Misschien is een Rachio nog een idee, via ebay afgelopen zomer een 3e aangeschaft. Dit in combinatie met een hydrofoor pomp en gardena magneet ventielen. Integratie met Google en Netatmo via pws was een eis. Tot op heden werkt t prima. Alles via een app aan te sturen.

[ Voor 13% gewijzigd door beekware op 07-11-2021 14:07 ]

|| Twitter || Instagram || PV Output ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
beekware schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:04:
Misschien is een Rachio nog een idee, via ebay afgelopen zomer een 3e aangeschaft. Dit in combinatie met een hydrofoor pomp en gardena magneet ventielen. Integratie met Google en Netatmo via pws was een eis. Tot op heden werkt t prima. Alles via een app aan te sturen.
Werkt die weersvoorspelling goed in de Rachio? Ik ben een beetje huiverig ermee omdat hij niet in Nederland te koop is, en hij dadelijk misschien een amerikaanse weather forecast website gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKram
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-08-2024
@rolandmegens
Wat is het uiteindelijk geworden en wat zijn je ervaringen? Ik zit een beetje aan hetzelfde te denken en zou het ook via Homey willen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:36
Ik heb 2 zones in mijn tuin en bedien ze met een Shelly 2.5. Deze werkt ook met een 24V voeding dus een waterdichte LED driver voedt de Shelly als ook de ventielen. De Shelly en ventiel-voeding aansluiting zit in een standaard buiten kabeldoos van de Karwei. Shelly draait nu op esphome (sinds gisteren), maar hiervoor gewoon op Tasmota dus de keuze is reuze 😀.

Als je ook 2 zones hebt dan kan je dat ook overwegen.

Beregening schema staat bij mij in Home-Assistant en de integratie HA SmartIrrigation die automatisch berekend hoeveel er gesproeid moet worden.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
RKram schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:29:
@rolandmegens
Wat is het uiteindelijk geworden en wat zijn je ervaringen? Ik zit een beetje aan hetzelfde te denken en zou het ook via Homey willen aansturen.
Ik heb die Hunter Hydrawise Pro-HC gekocht. Werkt goed hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKram
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 27-08-2024
Ok thnx. Heb je dan de 601 of 1201? Lijkt in plaatje dat alleen 1201 door homey wordt ondersteund maar volgens mij is 601 niet veel anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
RKram schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 19:50:
Ok thnx. Heb je dan de 601 of 1201? Lijkt in plaatje dat alleen 1201 door homey wordt ondersteund maar volgens mij is 601 niet veel anders
Ik heb de 601, dat werkt gewoon goed met Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkeulers
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 23:13
emielbf schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:06:
Ik heb een aparte 24V voeding voor de kleppen. Dat script is complex en heeft heel veel knoppen om beregeningsplannen in te stellen per zone (=klep). Als eerste stel je een standaard beregeningsplan in, bv om de dag een half uur. Het script kijkt dan naar een website via een api om weerinformatie op te halen, hij houdt rekening met temperatuur (hoge temp=langer beregenen) en regen (gevallen/voorspelling is minder beregenen. Hij gaat dus altijd uit van een standaard plan en past dat aan op basis van weerinformatie.
Hoe sluit je dit aan dan? Gaat die voeding direct naar die kleppen? En gaan er dan nog 2 draden extra van die fibaro naar die klep? Ik heb 0 ervaring met die beregeningskleppen, maar ik wil het wel graag installeren 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
de 24V voeding gaat via fibaro zwave schakelaars naar de kleppen (4 schakelaars voor 4 kleppen). Die fibaro schakelaars worden apart gevoed met 230V maar dat staat los van de 24V. De fibaro heeft inmiddels zelf een beregening mogelijkheid waar je die 4 schakelaars aan koppelt en dan kun je geheel automatisch beregenen, zelfs met een vochtsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkeulers
emielbf schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:08:
de 24V voeding gaat via fibaro zwave schakelaars naar de kleppen (4 schakelaars voor 4 kleppen). Die fibaro schakelaars worden apart gevoed met 230V maar dat staat los van de 24V. De fibaro heeft inmiddels zelf een beregening mogelijkheid waar je die 4 schakelaars aan koppelt en dan kun je geheel automatisch beregenen, zelfs met een vochtsensor.
Welke Fibaro’s gebruik je precies? De Switch of Double switch niet toch? Die heb ik nu ook in gebruik, maar die zetten een apparaat (radiator in dit geval) gewoon onder 220v….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
ik gebruik de double relay switch FGS-222. De relay's hebben het schakelsysteem los van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkeulers
emielbf schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:16:
ik gebruik de double relay switch FGS-222. De relay's hebben het schakelsysteem los van de voeding.
Aha! En dan zet je de + draad van die 24v voeding op die fibaro op de “in” aansluiting en de - draad op die klep?
Maar volstaan dan niet 2 van die fibaro modules voor 4 kleppen. Die double switch heeft toch 2 Q uitgangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
klopt allebei, ik heb er ook 2 in gebruik voor 4 kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 19:02

Devil103

Coffee need more coffee

Iemand een suggestie voor een waterdichte doos die in de grond zou mogen om de kleppen in te plaatsen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Devil103 daar bestaan dozen voor die speciaal hiervoor bedoeld zijn.

Het luistert allemaal niet zo nauw hoor. Zelf heb ik gewoon een bak van de IKEA gebruikt, gaat al jaren goed. Wel een paar gaten in de bodem geboord voor drainage. Onder de bak liggen kiezels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EgY2Om8Pc99ONC60NNUmFff2/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9ZXTupw8hRLA6cXPTn66HqGk/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 15-06-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103

Devil103

Coffee need more coffee

Gizz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:39:
@Devil103 daar bestaan dozen voor die speciaal hiervoor bedoeld zijn.

Het luistert allemaal niet zo nauw hoor. Zelf heb ik gewoon een bak van de IKEA gebruikt, gaat al jaren goed. Wel een paar gaten in de bodem geboord voor drainage. Onder de bak liggen kiezels.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk dat vind ik nou eens mooi 8) Bedankt voor de tip!
Waarom kom ik nou nooit eens op die ideeën of die zoekterm "kleppendoos" |:(

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
Devil103 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:23:
Iemand een suggestie voor een waterdichte doos die in de grond zou mogen om de kleppen in te plaatsen?
heb je geen ruimte bij de pomp/verdeler? dat gedoe in zo'n bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103

Devil103

Coffee need more coffee

emielbf schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:17:
[...]

heb je geen ruimte bij de pomp/verdeler? dat gedoe in zo'n bak.
Er is één leiding die naar buiten loopt en vandaar wil ik verder verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-04 09:15
Ik ben ongeveer in de eind fase van mijn irrigatie systeem. Ik gebruik een Sonoff 4ch Pro die geflashed is met EspHome en vervolgens geintegreerd heb in Home Assisant. Hiermee wil ik het sproeien automatisch laten gaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loL5vxCJMr8jCrcXwHfSwutuwGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OB4LoiqZ9DUIgXytG7dqO7Kp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH3oWEuNVrol-mwim5dcX43LXKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajE2CxItWNDfN36R6Oyhgu7D.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen zit ik nog met het volgende probleem waarmee iemand me misschien verder kan helpen. wanneer ik een klep dicht doe van een sproeier gaat de klep dicht maar komt er nog wel een kleine straal door. kan dit zijn dat de waterdruk nog te hoog is en die er ook af moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CodeBaker schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:12:
wanneer ik een klep dicht doe van een sproeier gaat de klep dicht maar komt er nog wel een kleine straal door. kan dit zijn dat de waterdruk nog te hoog is en die er ook af moet?
Ik herken dit probleem niet in mijn installatie. Maar in mijn achtertuin heeft de Rainbird-klep een ingebouwde drukverlager. Voor mijn voortuin heb ik een magneetklep direct op de waterleiding na de watermeter en ook die is gewoon 100% dicht als de spanning eraf is.

Blijft het continu een kleine straal? Of is het na een paar minuten gestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@Gizz er blij continu een kleine straal. ik zal het vanavond even testen dat de straal ook stopt naar een paar minuten. ook ga ik de waterdrukverhoger erbij uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:56
CodeBaker schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:15:
@Gizz er blij continu een kleine straal. ik zal het vanavond even testen dat de straal ook stopt naar een paar minuten. ook ga ik de waterdrukverhoger erbij uitzetten.
Zitten de kleppen er niet verkeerd-om in?

Als je ze handmatig uitzet of ook bij "gestuurd" uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeBaker
@akatar ik ga dit even proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeBaker
@akatar dit was wel het probleem, het is nu opgelost en werkt perfect!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-05 14:14

Ravhin

no <root>...

Mijn DIY beregeningsysteem werkt inmiddels naar behoren en ik wil wel delen wat ik gedaan heb:
  • aangesloten op het drinkwaternet dmv 16mm Tyleen; in een aparte put een hoofdafsluiter voor de winter
  • 4 Rainbird HV100 kleppen in een put. twee voor sprinklers, een voor het druppelsysteem van de drie borderbakken en een voor de twee waterstopcontacten in de tuin
  • aansturing van de kleppen via twee Shelly 2.5, waarbij voor de 4 kanalen ook 4 220V>24V ~ trafo's zijn gekocht.
  • Montage op een DIN-rail dmv zelfontworpen 3D-geprinte montagesystemen
  • Aansturing dmv Homey advanced flow
Met de programmering ben ik helemaal los gegaan en in de loop van de tijd veel functionaliteiten aan toegevoegd:
  • via het weerstation zorgen dat er niet gesproeid word als het regent
  • Bijhouden hoeveel regen er is gevallen en de sprinklers daarvoor compenseren
  • sproeien vlak voor de zon opkomt
  • winterstand
  • ...
Erg leuk en zo nu en dan kan je nog eens een functionaliteit bijprikken. Ik ben bijvoorbeeld nog op zoek naar een betrouwbare grondvocht meter die praat met Homey. Zodra ik die heb kunnen de borderbakken op basis daarvan meer of minder water krijgen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJLqr_uF2BFT-N51o9GnM2Aaqh4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2sTzUSO2uJPeJI01fBHc2tXM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-xtuHeBkqyyWLY7jgcpBPM5rnY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iSWjds6jyuV5fmYh9DFhuCbc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juvlVopvvgRMhe9fc3YQBhFnvlA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nd6CLQYnvAGdnBY9rFhNAKj0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5_zceR-is57lpMQm8xLekrYkg4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/njTRHjNVIhePcwx0w6mUXubf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0sdhvpjNZVCTRYp2WUQUrhZD7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7SwLt6bOfwdBBuwgfRkr4kp.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-05 12:16
@Ravhin : Praktische vraag, waarom heb je gekozen voor 4 transformators? Ik heb gekozen voor een OSPi (is nog onderweg) maar ben van plan dit aan te gaan sturen met 1 24VAC transformator waar vervolgens 6 kleppen mee aangestuurd worden. Ik weet nog niet of de transformator sterk genoeg is om alle 6 de kleppen tegelijk te openen, maar ik vermoed dat ik dan ook druk van de pomp te kort kom, in de praktijk zal dit weinig/niet voorkomen.

Mooie oplossing verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ziet er mooi uit. Zelf zou ik net als @gastje01 gewoon voor 1 (eventueel overbemeten) voeding zijn gegaan. Desnoods stel je in dat er maar 1 of 2 kleppen tegelijk geactiveerd worden. Maakt de setup weer een stukje kleiner, eenvoudiger én goedkoper :)

Verder zou je, in plaats van met vochtsensoren te werken, ook kunnen gaan voor het berekenen van de verdamping op basis van zon/win/soort grond. Dat is ook wat software als Smart Irrigation doet, naast de mogelijkheid om ook met sensoren te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

@gastje01 @Gizz Ik heb de boel op papier uitgewerkt en heb de componenten in de loop van de tijd verzameld. Ik heb vrij rechtlijnig de aansturing ontworpen en omdat ik niet zeker was of de Shellies op 24V wisselspanning konden werken ben ik voor 4 trafo's gegaan. Ja, de boel is zwaar overdimensioneerd :) want de kleppen trekken minder dan 7W (en ik ging uit van 15W). Ook moest ik dubbele kabels trekken i.p.v. 1 gezamelijke nul. Voordeel is wel dat bij storingen dit vrij snel terug te traceren valt ;)

Uiteindelijk betaal je niet veel meer voor een grote trafo dan 4 kleintjes - het is meer de grrootte van de installatie die dan parten speelt. Had dus iets goedkoper en kleiner gekund. Nu moet ik zeggen dat ik het kastje ga gebruiken om meer electra in te verwerken en hij komt aan de muur te hangen waardoor uiteindelijk de grootte best meevalt. Als er behoefte aan is kan ik de BOM wel delen, alsmede de files voor de prints.

Smart Irrigation kende ik niet - dank daarvoor! Nu wil ik dit integreren in Homey en github-Homey gaat niet helemaal goed denk ik. Ik zal moeten kijken naar de rekenmethode en van daaruit zien of ik dat kan klonen in de advanced flow van Homey. Het is een hobby om dit zelf in elkaar te knutselen dus dat gaat vast goedkomen!

Wat wel belangrijk is, is om na te denken over de winter. In de put die ik heb zit een perslucht aansluiting waarmee ik het systeem leeg kan blazen zodat het niet kapot vriest. Als je je compressor op 2 bar zet blaas je de zaak ook niet 'op' ;) Dit is trouwens wel een leuk en spectaculair klusje - het water komt zonder problemen 4 meter hoog!

[ Voor 11% gewijzigd door Ravhin op 23-06-2023 12:43 . Reden: winterstand ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-05 12:16
Ravhin schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 12:30:
@gastje01 @Gizz Ik heb de boel op papier uitgewerkt en heb de componenten in de loop van de tijd verzameld. Ik heb vrij rechtlijnig de aansturing ontworpen en omdat ik niet zeker was of de Shellies op 24V wisselspanning konden werken ben ik voor 4 trafo's gegaan. Ja, de boel is zwaar overdimensioneerd :) want de kleppen trekken minder dan 7W (en ik ging uit van 15W). Ook moest ik dubbele kabels trekken i.p.v. 1 gezamelijke nul. Voordeel is wel dat bij storingen dit vrij snel terug te traceren valt ;)

Uiteindelijk betaal je niet veel meer voor een grote trafo dan 4 kleintjes - het is meer de grrootte van de installatie die dan parten speelt. Had dus iets goedkoper en kleiner gekund. Nu moet ik zeggen dat ik het kastje ga gebruiken om meer electra in te verwerken en hij komt aan de muur te hangen waardoor uiteindelijk de grootte best meevalt. Als er behoefte aan is kan ik de BOM wel delen, alsmede de files voor de prints.

Smart Irrigation kende ik niet - dank daarvoor! Nu wil ik dit integreren in Homey en github-Homey gaat niet helemaal goed denk ik. Ik zal moeten kijken naar de rekenmethode en van daaruit zien of ik dat kan klonen in de advanced flow van Homey. Het is een hobby om dit zelf in elkaar te knutselen dus dat gaat vast goedkomen!
Je kan ook nog kijken naar de Zimmerman methode die in OpenSprinker gebruikt wordt, en formule die rekening houdt met weerinvloeden en de sproeitijden daar op aanpast.
Wat wel belangrijk is, is om na te denken over de winter. In de put die ik heb zit een perslucht aansluiting waarmee ik het systeem leeg kan blazen zodat het niet kapot vriest. Als je je compressor op 2 bar zet blaas je de zaak ook niet 'op' ;) Dit is trouwens wel een leuk en spectaculair klusje - het water komt zonder problemen 4 meter hoog!
Die tip had ik inderdaad ook al gehad van iemand met praktijkervaring wanneer je dit denkt een jaartje over te slaan. Ik heb ook een aansluiting voor mijn compressor gemaakt om dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Twee methodes - mooi! ik heb zelf een weerstation dus daarmee zou ik de formule - samen met mathjs - in mijn advanced flow moeten kunnen stoppen. Temperatuur, zonnekracht, wind, regen - alle parameters zou ik moeten hebben.

Pagina: 1