Geautomatiseerde tuinberegening met meerdere zones

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MATANDO
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-09 23:20
Ik ben bezig met het aanleggen van een tuinberegeningsinstallatie waarbij ik ervoor heb gekozen om voor een setup te gaan met een grondwaterpomp, o.a. door de opmerkingen in Beregeningsinstallatie zelf aanleggen. Daarna heb ik de keuze gemaakt voor een DAB pomp door de tips van o.a. @Divak, @_Piwi_ en @vanDaal in Wat zijn goede merken voor een grondwaterpomp.

Helaas zit er geen pomp bij die in één keer mijn gehele tuin kan besproeien tenzij ik er één koop van > €1000,-. Daarnaast zou het ook wenselijk zijn dat je verschillende zones meer of minder kan besproeien.

Daarom denk ik dat het handig is om een verdeelstation te maken (of te kopen) waarmee ik tevens de automatissering van het sproeien wil gaan regelen. Deze moet liefst vier zones kunnen bevatten en volgens een programma kunnen lopen, liefst zo slim mogelijk.

Ik ben tot nu toe een aantal opties tegengekomen waarvan ik erg benieuwd ben of iemand hier ervaring meer heeft.

Optie verdeler met mageneetventielen:
Deze kan je kant-en-klaar kopen voor +- €300,- of je kan het zelf maken met bijv een groepenverdeler, 4 mageneetkleppen en een Sproeicomputer zoals bijv. de Hunter Hydrawise HC of Rainbird ESP-RZXe4i.
Zelf maken zit tussen de +- €200,- wanneer je het in NL koopt en +- €100,- met spullen uit China.

Optie verdeler met ingbouwde (kraan) "computer":
Deze zie je ook wel veel, meestal met slechts twee zones, dus dat is een flinke beperking, maar je hebt ze al kant-en-klaar voor +- €150,- in Nederland en vanuit china haal je ze al voor 40 tientjes of minder.

De eerste optie is het meest flexibel, maar kost ook het meest. De tweede optie is erg goedkoop, maar ook gelimiteerd, en deze opte gaat uit van dat je deze op een kraan aansluit. Of dit uberhaupt gaat werken met een waterpomp met veel meer bar is nog maar de vraag.

Ik heb bewust geen links geplaats van de exacte kant-en-klaar oplossingen omdat ik geen voorkeur voor winkels wil uitspreken.

Wie heeft ervaring met één van deze opties en/of alternatieven hierop en wil deze delen?

vinifinder.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystery02
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:25
Ik heb het zelf gedaan met (in mijn geval) drie gardena magneetventielen (1278-20) in een ventielbox v3 (1255-20). Deze stuur ik met een 24V RGBW dimmer van Fibaro, gekoppeld aan home assistant.
Het werkt allemaal goed, behalve dat installatie nogal een gedoe is als je niet veel ruimte hebt, omdat de leidingen zo stug zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:00
Geen echte ervaring met zones, maar ik zou het zelf maken met allemaal tyleen onderdelen (dus ook de klep). Wat voor systeem je er dan op gaat zetten maakt dan niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MATANDO
Bedankt @Mystery02 en @_Piwi_, ik heb na jullie posts nog wat verder gezocht en denk dat ik het ook zelf ga maken.

De setup zoals ik hem nu zie:

Rain Bird Verdeelstuk, type RB1300, variant: RB1301-410 met vier uitgangen.

Een afsluitstuk op het eind en verder vier maal de Rain Bird Magneetventiel 100-HVF (Flow control).

Ik stuur het op korte termijn aan met een Rainbird ESP-RZXe4i (2de hands gekocht) wat ik op termijn zal vervangen door een oplossing met een Raspi zero, Arduino of iets anders waar ik tegenaan kan programmeren.

In totaal moet ik voor de eerste variant uitkomen op +- 165 euro als ik het gewoon in NL koop. Best netjes lijkt mij.

vinifinder.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kclemens
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-08 22:40
Onlangs hier zelf 6 zones uitgevoerd in PVC drukleiding. De collector heb ik zelf opgebouwd uit PVC buis. Elke zone heeft een Hunter PGV 101G als elektromagneetventiel gekregen. De aansturing heb ik uitgevoerd met een raspberry pi met een 8 kanaals relay kaart van ome Ali.

De overige kanalen zal ik gebruiken voor het schakelen van een deel van de tuinverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-10 12:39
Ik heb een beregeningsinstallatie met 6 zones (1250m2 perceel). Er zit een verdeler die vergelijkbaar is met vloerverwarming verdelers, alleen een maatje groter met veel dikkere slangen. Elke groep is afgesloten met een 24VAC klep die door een computer aangestuurd wordt. In eerste instantie hing er een Hunter computer, dat is ondertussen een Gardena Smart irrigation control geworden. Op 1 groep zitten dan weer meerdere verzonken sproeikoppen. Ik heb altijd maar 1 groep tegelijkertijd actief om een fatsoenlijke druk te houden, en we hebben een verzwaarde hoofdwateraansluiting... Twee groepen tegelijk sproeien wil je niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

.,mn

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2020 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MATANDO
Thanks allemaal, dat is flink wat inspiratie, en @Emielvanputten dat ziet er serieus cool uit :9~

Ik ga er eens goed naar kijken om te zien wat voor mij het meest practisch is.

vinifinder.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-10 10:18
Einde van de zomer afgelopen jaar een huis gekocht, en uiteraard van boven tot beneden gestript en opnieuw opgebouwd van binnen. Nu komt steeds meer mijn tuin aan de beurt.
Huis is van een vrouwtje geweest wat nu naar het bejaardenhuis is, dus aan de tuin hadden de kinderen uiteraard al +/- 5 jaar niks fatsoenlijks behalve grasmaaien gedaan. prikkers tot bijna twee meter hoog, en gras wat op sterven na dood was:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SC0G50B.jpg

Na wat hakken, snoeien, freezen en maaien begint het er weer bijna op te lijken :) :
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sKsa3UG.jpg

Ik wil de komende tijd ook aan de gang met beregening, ga in de komende maanden mijn voortuin op de schop gooien (lees onhandelbare planten vervangen door gazon met borders).
Daarbij wil ik ook meteen de beregening in de voortuin aanleggen, en ben me aan het inlezen op hoe en wat. Ook maar meteen bij Gardena mijn tuin aan het tekenen gegaan (bleek halverwege niet heel ideaal, maar het is iets).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p8tMFev.png

Binnenkort wil ik aan de gang met berekenen wat voor dikte PE-slangen ik nodig heb, wat voor type en wat voor sproeiers, nevelaars en druppelslangen, en hoe ik het ga aansturen.
Ik ben iemand die geen standaard beregeningscomputer wil kopen, maar zelf met 24VAC relaisbordjeshttps://www.tinytronics.n...ais-8-channel-laag-actief het zelf wil schakelen (hobby :) ).
Er zat al een Grondwaterpomp in mijn schuur (een pedrollo JSWm 1A), deze heeft best een prima druk / debiet. Echter schakelt deze nog niet automatisch in en uit bij vraag, dat is nog een van mij vraagstukken :)

Als ik wat verder ben zal ik hier ook wel weer een updateje gooien. :+

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:45
Afgelopen jaar het zelfde gedaan. Toen met een rainbird computer begonnen. Niet goed gelezen en ik dacht dat hij wifi had. Nu moest ik daarvoor nog een aparte dongle kopen.

Uiteindelijk voor het bedrag van de dongle de hele computer vervangen door een computer van Netro. Een next-gen sproeicomputer die op basis van AI sproeischema's maakt voor je tuin.
https://netrogarden.com/

heb hem uiteindelijk via Amazon.de besteld
https://www.amazon.de/Net...64583317&s=gateway&sr=8-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:30
@skai21 Vergeet niet dat de hobby variant, indien het fout gaat, het blijft regenen in je tuin, nu heb je een waterput dus dat scheelt.

Indien je gaat voor de hoby variant kan je ook kiezen voor bv rainmachine. dan kan je rechtstreeks op het apparaat alles zien en intoetsen, je telefoon (app) gebruiken en en volgens mij heeft die ook een api.
(is een homeseer plugin voor)

Zo zijn er nog wel meer merken, meeste uit amerika.

Edit: rainmachine ipv rainmaker

[ Voor 4% gewijzigd door akatar op 31-07-2019 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Ik was nog wel vergeten te melden dat ik dit alles wil sturen met mijn Domoticz :)
En de risico's zie ik me ook in :)
Maar opzich is een relaisbordje met daarop een ESPeasy achtig iets niet zozeer heel complex, ik wil ook zeker manual overrides inbouwen.
En voor de kleppen wil ik wel gewoon rainbird 100HV(F) kleppen gebruiken of andere goed aangeschreven merken.

Misschien kom er nog op terug, maar dan ben ik in ieder geval een jaartje aan de hobby geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:30
@skai21
In mijn gaval heb ik daar gewoon een gardena set voor gebruikt, een ventielen box met gardena 24vac ventielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:19
akatar schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:24:
@skai21 Vergeet niet dat de hobby variant, indien het fout gaat, het blijft regenen in je tuin, nu heb je een waterput dus dat scheelt.
Dat valt toch wel mee als je Normally Closed ventielen gebruikt? Stroom eraf=afsluiter dicht. Dan zit je nog wel met die waterpomp zelf maar dat valt wel te programmeren lijkt me. Dat ‘ie na een black-out niet gestart wordt of alleen als er bepaalde afsluiters open staan oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Ik kwam net een super handig bordje tegen:
https://www.tindie.com/pr...oard-for-home-automation/

De MPRSx8, zit 230VAC voeding op esp2866 dus Wi-Fi, 100% ESPeasy compatible dus direct vanuit domoticz aanstuurbaar. En fatsoenlijke zekeringen en relais :-)
Als ik een fatsoenlijke oplossing wil bouwen kan ik niet teveel jumper kabels en pcb dingen solderen. Op dit bordje hoeft dat niet.

[ Voor 18% gewijzigd door skai21 op 31-07-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aergrimm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09-2022
Magicw00b schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:28:
Afgelopen jaar het zelfde gedaan. Toen met een rainbird computer begonnen. Niet goed gelezen en ik dacht dat hij wifi had. Nu moest ik daarvoor nog een aparte dongle kopen.

Uiteindelijk voor het bedrag van de dongle de hele computer vervangen door een computer van Netro. Een next-gen sproeicomputer die op basis van AI sproeischema's maakt voor je tuin.
https://netrogarden.com/

heb hem uiteindelijk via Amazon.de besteld
https://www.amazon.de/Net...64583317&s=gateway&sr=8-2
Dat ziet eruit als een betere prijs dan een compleet systeem van Gardena! Hoe is je ervaring met het systeem?
Ik zie er ook een voordeel in dat ze draadloos zijn! Maar heb je voor de Sprite (de AI computer) geen abbo nodig, want die zie ik wel op de website staan.

"Helaas" gaan wij pas in september met vakantie, dus vrouwlief ziet de noodzaak niet om dan al beregening te hebben liggen, want "Dan regent het toch regelmatig, en in de tussentijd doe je het zelf maar".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:45
Zoals ik het zie hebben ze nu ook een "subscription" ipv zelf de hardware kopen.
Dat was er 3 maanden geleden nog niet. Wel kun je nog steeds een 6 of 12 zone sprite kopen waar dan "Unlimited Netro cloud service included" is.

Ook bieden ze nu shipping naar EU aan. Ik heb hem uiteindelijk via Amazo laten komen.

Mijn ervaring is echt TOP, eigenlijk nog geen op en of aanmerkingen op het systeem. Werkt en doet wat het moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:06
Mystery02 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:04:
Ik heb het zelf gedaan met (in mijn geval) drie gardena magneetventielen (1278-20) in een ventielbox v3 (1255-20). Deze stuur ik met een 24V RGBW dimmer van Fibaro, gekoppeld aan home assistant.
Het werkt allemaal goed, behalve dat installatie nogal een gedoe is als je niet veel ruimte hebt, omdat de leidingen zo stug zijn.
Beetje laat om dit te vragen, maar zijn de ventielen niet wisselspanning, en de rgbw dimmer gelijkspanning? Want anders zou het voor mij ook een erg goede oplossing kunnen zijn icm Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystery02
Het werkt hier al twee jaar, dus ik denk het niet ;)

Edit: hmmm.. volgens de handleiding is het inderdaad 24V AC. Maar het werkt blijkbaar ook met een DC?

[ Voor 50% gewijzigd door Mystery02 op 31-10-2021 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 18:38
Mystery02 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:49:
Volgens Gardena wel 8)7
https://www.gardena.com/t...pub000081345/doc000149537

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Mystery02 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:49:

Edit: hmmm.. volgens de handleiding is het inderdaad 24V AC. Maar het werkt blijkbaar ook met een DC?
Het werkt dus wel echt om 3 ventielen zo aan te sturen? Wel raar dat het ac vs dc geen problemen geeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystery02
Ja, echt. Ik heb een simpele led transformator, drie ventielen en een rgbw module van fibaro.

Dit is de transformator overigens: https://www.amazon.de/dp/B07JM3J2ZN/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Mystery02 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:16:
Ja, echt. Ik heb een simpele led transformator, drie ventielen en een rgbw module van fibaro.

Dit is de transformator overigens: https://www.amazon.de/dp/B07JM3J2ZN/
Bedankt!
En dan de fibaro aan de transformator, en dan de ventielen aan de fibaro?
Heb je het overigens ook nog op basis van weersvoorspellingen gekoppeld? Zo ja, werkt dat goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystery02
Zo heb ik het inderdaad aangesloten.

Ik de module gekoppeld aan de HA interface en een Telegram Bot, zodat ik ook gemakkelijk op vakantie h.e.e.a. aan kan zetten. Ik heb het (nog) niet geautomatiseerd omdat ik niet echt een goede regel kon bedenken waarop de beregening zou aanspringen. Ik wilde oorspronkelijk iets doen met de irradiance van buienradar, i.c.m. regenval de afgelopen tijd, maar daar heb ik nog geen tijd voor genomen. Mocht je een goed idee hebben hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Mystery02 schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 11:54:
Zo heb ik het inderdaad aangesloten.

Ik de module gekoppeld aan de HA interface en een Telegram Bot, zodat ik ook gemakkelijk op vakantie h.e.e.a. aan kan zetten. Ik heb het (nog) niet geautomatiseerd omdat ik niet echt een goede regel kon bedenken waarop de beregening zou aanspringen. Ik wilde oorspronkelijk iets doen met de irradiance van buienradar, i.c.m. regenval de afgelopen tijd, maar daar heb ik nog geen tijd voor genomen. Mocht je een goed idee hebben hoor ik het graag!
Klinkt goed! ik neem hem serieus mee in de overweging (dit vs een Hunters/Rainbird computer).
Het lastige zou inderdaad zijn om goede regels te bedenken t.o.v. Buienrader. Misschien iets van: Beregen alleen indien, temperatuur boven 15 graden, vandaag niet meer dan 3mm regen en afgelopen 2 dagen niet meer dan 10mm regen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystery02
Zoiets zou moeten werken, al moet je ook even kijken naar de komende dagen. Als het de volgende dag gaat regenen dan is het zonde als je water geeft. Maar als het dan toch niet regent moet je de dag erna misschien toch maar water geven, ondanks de voorspellingen.
Pagina: 1