Wat zijn goede merken voor een grondwaterpomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MATANDO
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-04 23:35
Achtergrond:
Ik ben op zoek naar een grondwaterpomp voor de beregening van mijn tuin. Omdat ik aardig wat sproeiers nodig heb moet dat er één zijn met aardig wat druk en liters met minuut. De bron komt op 10 meter te liggen, maar het water zal wellicht al iets hoger staan. De keuze voor een Hydrofoor waterpomp heb ik gemaakt na onderzoek op o.a. dit Tweakers forum topic en ook de reeks tweaksblogs die begon met Larsg's blog: Let's start drilling #1 - De proloog was erg nuttig hiervoor.

Tijdens mijn zoektocht ben ik erg veel (hydrofoor) pompen tegengekomen in de prijsrange vanaf 150 tot 1000 euro waarin zeker tussen 250,- en 500,- erg veel met vergelijkbare specs te vinden zijn. Daarnaast bieden sommige partijen ook pompen aan van een huismerk, met (te?) goede specs voor erg lage prijzen, bijv +- 250 euro voor een pomp vergelijkbaar met een https://www.dabpumps.be/nl/node/1269 van 500 euro minimaal. Ik weet dat ik een aardig goede pomp nodig heb, maar als echte Hollander wil ik daar natuurlijk niet teveel voor uitgeven. Goedkoop is echter vaak ook duurkoop...

Vraag:
Ik ben echter niet thuis in de waterpompenwereld, vandaar de vraag: welke merken zijn betrouwbaar wanneer het gaat om grondwaterpompen.

Ik ken diverse merken die ik ben tegengekomen zoals Gardena, Metabo en Stanley, maar de meeste zeggen mij helemaal niks :X, ik noem als voorbeeld: Pedrollo, Leo, Sear, DAP, EL, Einhell, Ebara, Calpeda, maar er zijn er nog veel meer.

Ervaringen met een specifiek model voor dezelfde usecase zijn overigens ook welkom.

vinifinder.nl

Beste antwoord (via MATANDO op 16-07-2019 08:40)

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
DAB pompen zijn inderdaad prima pompen. Samen met een DAB control D (automatisch aan/uit) of Active Driver (automatisch aan/uit + drukinstelling + frequentieregeling) kun je dit prima controleren zonder dat je een drukvat nodig hebt.

Wat voor bron heb je? Een bron kun je het mooiste voorzien van een onderwaterpomp. Deze hangt in de bron, heeft hoge druk en is erg efficiënt, en neemt natuurlijk geen ruimte in beslag. Wel belangrijk, de kwaliteit van de bron, te veel zand is funest voor de onderwaterpomp.

Een hydrofoorpomp is aardig, deze zuigt het water op, maar let op dat je het vat zelf moet kunnen instellen op de gewenste druk. De meeste standaard hydrofoorpompen werken tussen 1,5 en 3 bar (aan/uit). Als je dan een sproeier aansluit die 20 meter verderop ligt, is 1,5 bar bij de pomp veel te weinig om daar een goede straal uit te krijgen.

Verder hangt het inderdaad van de waterstand af, waar je woont. Een bovengrondse pomp kan maar 8 meter opzuigen, en houdt er ook rekening mee dat het waterniveau daalt als je begint met pompen. Als het water op 6 meter staat maar door het pompen zakt het naar >8 meter zul je alsnog niet genoeg water omhoog kunnen halen. Waar woon je (ongeveer/regio/buurt)? Je bent natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel water je uit de grond krijgt (bodemopbouw, doorlatendheid van het zand).

Wat betreft computers, dat kan erg ingewikkeld, of erg simpel. Simpele magneetventielen kun je in een computertje instellen om verschillende zones te besproeien. Maar dat wordt vaak gedaan omdat de waterleiding niet genoeg capaciteit heeft. Met een goede bron hoef je dat niet in zones te verdelen.

Ik ben voor mijn werk veel met bronnen/grondwater/pompen bezig, en de beregeningen zijn een soort zijtakje daarvan, dus daar weet ik ook e.e.a. van.

[ Voor 45% gewijzigd door Divak op 12-07-2019 08:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Bij mijn ouders begin van dit jaar een DAB geïnstalleerd, geen hydrofoorpomp, een 'gewone'. Hij pompt vanaf 7mtr. Voelt kwalitatief goed aan en doet zijn werk naar behoren.

Wat met name van belang is is de druk/debiet die je na 10mtr opvoeren nog over hebt. Dat kan verschillen per pomp. Bij ons komen ze over twee weken de oude bron vernieuwen en vergroten (70mm naar 110mm) en verdiepen (6mtr naar 12mtr), daar hang ik een bronpomp in. Die hebben doorgaans betere specs dan bovengrondse pompen, omdat ze niet hoeven aan te zuigen.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 06:35
Ik zou ver weg blijven bij ‘consumentenspul’ van de merken die je al noemt (Stanley, Gardena, etc). Die hebben namelijk een hoog plastic fantastisch gehalte. DAB staat inderdaad bekend als degelijk en betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dab 👍

Heb er zelf 1 in hydrofoorvorm en dat ding blijft maar lopen. Paar winters al bevroren en na maanden droog staan springt ie zo weer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
Wil je niet met meerdere pompen en een reservoir werken? Een grondwater pomp om een tank te vullen en een of meer andere pompen van reservoir naar sproeiers?
Dan hoef je minder te kijken naar druk en doorvoer

[ Voor 15% gewijzigd door frickY op 11-07-2019 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hierynomus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 14:27
Ik heb hier paar weken terug een 30m diepe bron laten boren, en heb daar nu een DAB in hangen op ca. 17m. DAB en Pedrollo zijn goede merken in deze sector.

Let wel dat je tot ong. 8m kan aanzuigen, alles dieper moet je een bronpomp in hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MATANDO
DAB is zo te zien een betrouwbaar merk, goed om te weten. Pedrollo zag er ook al solide uit. En zeker goed om te horen dat de consumenten merken plastic dingen zijn, die gaan het niet worden dus ;)

@frickY dat is op langere termijn zeker een goede optie, thanks. Eerst wil ik echter kijken hoe ver ik kom met een enkele pomp, eventueel met (te automatiseren) verdelers zodat deze per zone de tuin kan besproeien.

Ik ga in ieder geval rekening houden met de locatie van de bron zodat ik wellicht in de toekomst alsnog met een reservoir kan werken.

vinifinder.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Divak
DAB pompen zijn inderdaad prima pompen. Samen met een DAB control D (automatisch aan/uit) of Active Driver (automatisch aan/uit + drukinstelling + frequentieregeling) kun je dit prima controleren zonder dat je een drukvat nodig hebt.

Wat voor bron heb je? Een bron kun je het mooiste voorzien van een onderwaterpomp. Deze hangt in de bron, heeft hoge druk en is erg efficiënt, en neemt natuurlijk geen ruimte in beslag. Wel belangrijk, de kwaliteit van de bron, te veel zand is funest voor de onderwaterpomp.

Een hydrofoorpomp is aardig, deze zuigt het water op, maar let op dat je het vat zelf moet kunnen instellen op de gewenste druk. De meeste standaard hydrofoorpompen werken tussen 1,5 en 3 bar (aan/uit). Als je dan een sproeier aansluit die 20 meter verderop ligt, is 1,5 bar bij de pomp veel te weinig om daar een goede straal uit te krijgen.

Verder hangt het inderdaad van de waterstand af, waar je woont. Een bovengrondse pomp kan maar 8 meter opzuigen, en houdt er ook rekening mee dat het waterniveau daalt als je begint met pompen. Als het water op 6 meter staat maar door het pompen zakt het naar >8 meter zul je alsnog niet genoeg water omhoog kunnen halen. Waar woon je (ongeveer/regio/buurt)? Je bent natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel water je uit de grond krijgt (bodemopbouw, doorlatendheid van het zand).

Wat betreft computers, dat kan erg ingewikkeld, of erg simpel. Simpele magneetventielen kun je in een computertje instellen om verschillende zones te besproeien. Maar dat wordt vaak gedaan omdat de waterleiding niet genoeg capaciteit heeft. Met een goede bron hoef je dat niet in zones te verdelen.

Ik ben voor mijn werk veel met bronnen/grondwater/pompen bezig, en de beregeningen zijn een soort zijtakje daarvan, dus daar weet ik ook e.e.a. van.

[ Voor 45% gewijzigd door Divak op 12-07-2019 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MATANDO
Ik woon in de omgeving van Hilversum, op zandgrond en het water ligt in ieder geval hoger dan 6m, al schijnt dat nu met de droogte van de laatste tijd wel te dalen.

De bron moet nog worden aangelegd, het advies wat ik kreeg was 10m diep en dan een 17cm pvc buis.

Ik heb het liefst wel een bovengrondse pomp voor eventueel onderhoud en dan kan ik die misschien ook nog eens voor andere doeleinden gebruiken.

Zones zou ik inderdaad pas gaan doen wanneer de druk te laag is om alles te besproeien met één pomp.

vinifinder.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
Prima zandgrond inderdaad, ik zou wel de grondwaterstand onderzoeken en de diepte van de bron daar een beetje op afstemmen, maar 10 m zou genoeg moeten zijn.

https://www.dinoloket.nl/ -> ondergrondsgegevens -> rechts grondwatermonitoring aanvinken.

Bij een bovengrondse pomp kun je inderdaad makkelijk onderhouden plegen, maar een onderwaterpomp heeft helemaal geen onderhoud nodig ;) Verder idd prima voor andere doeleinden te gebruiken als je geen 'dedicated' beregening met toeters en bellen wilt maken. Dan is een Gardena pomp of ForQ (Hornbach) misschien ook prima en handzaam (hydrofoorpompen).. het hangt echt af wat je van plan bent.

Zo'n Garden Jet moet je wel goed opgieten voor gebruik en bij voorkeur een zuigslang met terugslagklep gebruiken (zodat de pomp/slang niet leegloopt in je bron). Dan hoef je de pomp niet telkens op te gieten en/of moet hij het weer helemaal omhoog zuigen.

Het debiet/opvoerhoogte van de pomp (en dus het vermogen) kun je zelf bekijken met wat je nodig heeft (aantal sproeiers, afstanden en bijbehorende m3/u en de opvoerhoogte). De waterleiding in je huis heeft normaal gesproken een capaciteit van 1,5 m3/u en een druk van 1,5 bar vanaf je watermeter.

Overdimensioneren is weer zonde i.v.m. stroomverbruik, en als je een te grote pomp neemt en weinig water afneemt krijgt de pomp onvoldoende koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 23:27
Hier een DAB pomp in gebruik met Control-D en zeer tevreden over! Loopt uren achter elkaar, en dat is meteen ook een punt waar je bij goedkopere pompen op moet letten want die hebben vaak een max van 3 uur.

Wat ik je nog mee wil geven is dat je moet zorgen voor voldoende diameter leidingwerk. Je hoofdleiding moet voor 4 m3/h minimaal 32mm zijn zodat je niet teveel druk verliest als je grote afstanden moet overbruggen. Daarnaast heb je waarschijnljik een voorfilter nodig zodat kleine zanddeeltjes je Control-D en sproeiers niet laten verstoppen. Heb ik niet gedaan en dan kun je iedere zoveel uur je sproeiers gaan "ontstoppen" en werkt na verloop van tijd je Control-D ook niet meer goed met als gevolg dat de pomp oververhit kan raken. In voorfilters heb je ook smaken, van 4 m3/h tot grotere varianten, en ze geven allemaal een bepaald drukverlies als je veel m3/h pompt.

Ik ben benieuwd hoeveel sproeiers je tegelijkertijd wil gebruiken, de hoeveelheid liter per uur per sproeier en op welke druk deze moeten functioneren. Dit heb je namelijk echt nodig voor de juiste dimensionering van je beregeningsinstallatie. Ik kwam daar helaas wat laat achter waardoor ik eigenlijk een iets te kleine grondwaterpomp heb aangeschaft ;)

Overdimensioneren kan trouwens prima, maar gebruik dan wel een drukvat zodat bij een minimale afname de pomp niet steeds aan springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MATANDO
@Divak : handige link. blijkt een meetpunt haast tegenover mijn woning te zitten. Laatste meting helaas van april 2018, maar de jaren ervoor altijd rond de 3 ~ 1.8 meter geweest. Het laatste jaar is er echter natuurlijk wel veel veranderd....

Ik denk dat het dan een DAB gaat worden (DAB Aquajet 82 M Hydrofoorpomp of DAB Aquajet 132 M Hydrofoorpomp). Ik moet even gaan narekenen wat ik nodig heb. Nu zitten er al 7 sproeiers (5 x Rainbird Uni-Spray 400 Pop-up telescoop 10cm en 2 x Rainbird 5000) een druppelslang van zo'n 8 meter in mijn setup, maar daar komt er nog wat bij.

@_Piwi_ :
Wat is het voordeel van een Control-D? Deze pompen gaan automatisch aan / uit als je een waterpunt openzet, dus ik dacht aan een magneetklep die ik geautomatiseerd kan openen en sluiten, of mis ik dan nog iets?

ik moet alle zones nog aan elkaar verbinden, dus goede tip, daar ga ik een grotere diameter voor gebruiken + voorfilter!

vinifinder.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
Ja, de control D gaat aan zodra de druk onder 1,5 bar komt. Dus wel een volledig dicht systeem maken anders slaat de pomp af en toe aan om de druk weer op te voeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
@MATANDO Dat kan, maar je moet dan ook de stroom van de pomp halen. De control-D doet dit automatisch. Feit is ook, mocht ooit je schakeling niet werken dan oververhit je de pomp en gaat hij stuk. Dus ik zou altijd een automatische schakeling aanschaffen (dat hoeft niet persee een control-D te zijn, je hebt ze ook goedkoper die precies hetzelfde doen)

Wil je de sproeiers allen tegelijk kunnen aanzetten? Zo ja, dan is de 82M bij lange na niet voldoende! De 132M trouwens ook niet, je moet namelijk heel wat m3 verplaatsen (reken 1m3 per sproeier die je tegelijkertijd wil aanzetten) en hou rekening met de druk (en teveel druk is ook niet goed).

[ Voor 29% gewijzigd door _Piwi_ op 13-07-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik zou zeker ook eens naar Grundfos kijken, erg tevreden van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MATANDO
_Piwi_ schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:11:
@MATANDO Dat kan, maar je moet dan ook de stroom van de pomp halen. De control-D doet dit automatisch. Feit is ook, mocht ooit je schakeling niet werken dan oververhit je de pomp en gaat hij stuk. Dus ik zou altijd een automatische schakeling aanschaffen (dat hoeft niet persee een control-D te zijn, je hebt ze ook goedkoper die precies hetzelfde doen)

Wil je de sproeiers allen tegelijk kunnen aanzetten? Zo ja, dan is de 82M bij lange na niet voldoende! De 132M trouwens ook niet, je moet namelijk heel wat m3 verplaatsen (reken 1m3 per sproeier die je tegelijkertijd wil aanzetten) en hou rekening met de druk (en teveel druk is ook niet goed).
@_Piwi_ ja dat is zeker iets waar ik mee zit, ik denk dat ik gedwongen met zones ga werken omdat een pomp die alles in één keer aan moet kunnen sturen gewoon te duur zal worden.

Maar, ik merk ook wel dat er wat verschil zit tussen ideale specs en wat gewoon werkt. Als voorbeeld: ik heb op de buitenkraan een set van 3 sproeiers zitten op een leiding van +-25 meter (16mm) in totaal, dat werkt net ok. Met twee sproeiers was de druk helemaal prima.

Als ik @Divak zijn cijfers voor de waterkraan gebruik dan zit je dus op 1,5bar en 1,5 m3. Als je dan bij een winkel kijkt wat die aangeven qua sproeiers op één pomp, dan zie je bijv. dat een pomp met 4,7 bar en 3,6 m3 geadviseerd wordt voor max 3 stuks. Terwijl ik met mijn specs daar prima 5 op zou kunnen aansluiten.

Even uit interesse, wat heb jij aangesloten allemaal qua sproeiers en welke grondwaterpomp heb je?

vinifinder.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
MATANDO schreef op maandag 15 juli 2019 @ 09:14:
[...]

@_Piwi_ ja dat is zeker iets waar ik mee zit, ik denk dat ik gedwongen met zones ga werken omdat een pomp die alles in één keer aan moet kunnen sturen gewoon te duur zal worden.

Maar, ik merk ook wel dat er wat verschil zit tussen ideale specs en wat gewoon werkt. Als voorbeeld: ik heb op de buitenkraan een set van 3 sproeiers zitten op een leiding van +-25 meter (16mm) in totaal, dat werkt net ok. Met twee sproeiers was de druk helemaal prima.

Als ik @Divak zijn cijfers voor de waterkraan gebruik dan zit je dus op 1,5bar en 1,5 m3. Als je dan bij een winkel kijkt wat die aangeven qua sproeiers op één pomp, dan zie je bijv. dat een pomp met 4,7 bar en 3,6 m3 geadviseerd wordt voor max 3 stuks. Terwijl ik met mijn specs daar prima 5 op zou kunnen aansluiten.

Even uit interesse, wat heb jij aangesloten allemaal qua sproeiers en welke grondwaterpomp heb je?
Ik heb de DAB 82M en meer dan 3 sproeiers werkt niet. Ik heb minimaal 19mm slangen waarbij de eerste aftakking vanaf een 25mm slang komt. De hoofdvoeding is 32mm naar het aansluitpunt (GEKA). Drukval is bij mij het probleem dus niet.

In de praktijk sluit ik slechts 2 sproeiers aan om voldoende druk te krijgen. Zelf zit ik ook nog met een probleem dat mijn voorfilter snel vol zit als ik 3 sproeiers gebruik, maar dat heeft niets met de pomp te maken ;)
Tip: Uit eigen ervaring is 16mm voor >10 meter te dun. Je drukval zorgt ervoor dat de druk bij je sproeiers suboptimaal is. 19mm is echt de minimum om voldoende watertransport te krijgen (1m3/u per sproeier minimaal).

De cijfers van @Divak kun je niet als standaard nemen en verschilt per gebied. Ik heb sinds begin dit jaar een geheel nieuwe aansluiting met nieuw leidingwerk op een nieuw leidingnetwerk en daarop krijg ik 8 bar binnen. ik kan ook veel meer m3/u tappen met leidingwater dan mijn grondwaterpomp voor mij oppompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
Ik zou zeker niet besparen op leidingdiameter. De leidingweerstand neemt enorm toe bij kleinere diameters. Een stap van 16 mm naar 32 mm is gigantisch voor het leidingverlies.

Voorbeeld: Inwendige leiding van 14mm geeft met 2 m3/u over 50 meter afstand een weerstand van 5,3 bar (!).
Een inwendige leiding van 28mm geeft met 2 m3/u over 50 meter afstand maar een weerstand van 0,2 bar.

De waterleidingcijfers die ik noemde zijn uiteraard een voorbeeld en het uitgangspunt voor de minimale eis (kan wellicht ook niet eens overal gehaald worden). De druk en capaciteit zal altijd per huis/regio verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:02

vanDaal

-ismeereentje

Mooi topic, ik lees even mee.

Ik ben zelf ook bezig met het aanleggen van mijn installatie (zie Beregeningsinstallatie zelf aanleggen). In Bilthoven, dus bij jou in de buurt. Ik heb ook nog geen waterput en/of pomp. Wel heb ik inmiddels een aantal sproeiers in de grond liggen; 4x turbine in zone 1 en 7x paraplu in zone 2. Ik heb geprobeerd om de 32mm tyleen direct op de buitenkraan aan te sluiten, maar die waterdruk is onvoldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
vanDaal schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:47:
Ik heb geprobeerd om de 32mm tyleen direct op de buitenkraan aan te sluiten, maar die waterdruk is onvoldoende.
Je kunt ook een hydrofoorsetje op je leidingwater zetten om de druk te verhogen ;) Of je voldoende watertransport krijgt is maar de vraag en ligt aan de leidingdiameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MATANDO
Bedankt allemaal voor de antwoorden, ik heb een duidelijk antwoord op mijn vraag, voor mij wordt het een DAB en waarschijnlijk de DAB 132 Hydrofoor.

Ik open waarschijnlijk binnenkort een nieuw topic over het vervolg, want er zijn nog een hoop zaken waarbij ik jullie ervaring en advies goed kan gebruiken. Ik zal jullie dan ook taggen hierin zodat jullie een bericht krijgen voor het makkelijk volgen.

@vanDaal ik zal jouw topic ook nog eens goed lezen, handig om te zien hoe jouw setup nu is.

vinifinder.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:02

vanDaal

-ismeereentje

_Piwi_ schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:17:
[...]

Je kunt ook een hydrofoorsetje op je leidingwater zetten om de druk te verhogen ;) Of je voldoende watertransport krijgt is maar de vraag en ligt aan de leidingdiameters.
Is inderdaad een idee. Naar de sproeiers ligt 32mm, dus dat zal geen probleem zijn. Echter, aangezien ik nog geen waterput heb, moet ik de buitenkraan op de hydrofoorpomp aansluiten. En het lijkt me dat de buitenkraan dan niet genoeg water kan geven om de pomp aan de praat te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
vanDaal schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:11:
[...]

Is inderdaad een idee. Naar de sproeiers ligt 32mm, dus dat zal geen probleem zijn. Echter, aangezien ik nog geen waterput heb, moet ik de buitenkraan op de hydrofoorpomp aansluiten. En het lijkt me dat de buitenkraan dan niet genoeg water kan geven om de pomp aan de praat te houden.
Is inderdaad waar ik op doelde. Je leidingwerk vanuit je huis zal wellicht wat dun zijn.
Pagina: 1