Aantal zonnepanelen oost-west opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishbone!
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17-03 18:18
Mijn vraag

als je een oost west opstelling zonnepanelen hebt (serie geschakeld), wat mag dat het maximale verschil in aantal zonnepanelen zijn op beide dak zijden?

Voorkeur is op oost 6 panelen en op west 8 panelen, echter volgens de adviseur moest het aantal (nagenoeg) gelijk zijn......klopt dat?

Het zou in totaal om panelen van 375wp gaan. Hij adviseert 8 en 8 met aan de ene kant (oost) optimisers ivm het dakkapel. Als ik voor de opstelling 6(oost) en 8 (west) kan gaan heb ik geen optimisers nodig omdat er dan geen schaduw is.

Kan eigenlijk nergens het antwoord vinden op tweakers. Daarom een account aangemaakt en hoop dat iemand duidelijkheid kan geven.

alvast bedankt,
Stephan

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je een plaatje?

Het beste kan je even dit invullen (ook zonder offerte)
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Een ongelijk aantal maakt niks uit voor een stringomvormer met 2x mppt ingang.
Die werken onafhankelijk van elkaar.

Sommige stringomvormers zoals SMA, Goodwe en Fronius hebben prima schaduwmanagement en vaak is dan ook optimisers onnodig.
Zorg wel voor voldoende panelen. (dus voldoende spanning in de string)
Bypassdiodes in het paneel zullen de beschaduwde delen uitsluiten met een bypass.
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishbone!
dank je voor je snelle reactie.

Ik dacht als dat het niets uitmaakte ivm 2 mppt ingangen, maar de adviseur zei dat het niet kon en beide zijdes het gelijk aantal panelen moest zijn. Had al gelezen dat SMA omvormers een goed optie zou zijn, maar daar werkte het bedrijf niet mee.
Ook zou ik enkele Tigo optimisers moeten plaatsen ivm met het afvoerpijpje van de CV, toen ik zei: je kunt ze toch ook lager op het dak plaatsen ( 2 rijen van 4) was het antwoord....dat kan ook.

Helaas zit er blijkbaar veel kaf tussen het koren.

Ik zal 'tips bij offerte' openen

Thanks iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:47
Heel vroeger hadden veel omvormers een max vermogen per string.
Die restrictie is er al heel lang niet meer.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:46
Sommigen hebben nog wel een minimum stringspanning om maximum vermogen te halen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Naar mijn weten zou het niet moeten uitmaken of de ene kant 6 heeft en een andere 8, je kan ze in aparte strings pakken (1 voor oost, en 1 voor west). In geval van een 1-fase omvormer haal je meer dan genoeg startspanning. In het geval van 3-fase gaat het spannend worden, ik weet dat Growatt 200v vereist met een advies van minimaal 6 panelen (bij voorkeur meer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfZHJx43uynb95ccokSaJAtbVqU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iq0v5411FwqA8V8g1yponXTb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oShGi-q52PSECI2Xqt9N6ouuUDo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0VYJMT6mO4nSbVIWrf3YZaM.jpg?f=fotoalbum_tile

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fishbone!
dankje voor jullie reacties.

het hangt dus van de startspanning van de omvormer af.

stel ik leg dus 6 panelen op oost en 8 panelen op west met een 1 fase omvormer en rond de 375 wp panelen dan is dat geen probleem.

maandag komt er nog een partij, dus hopelijk is die wat meer gericht op wat zou willen ipv wat zij vinden.

thanks iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishbone!
HSA.Solar schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:32:
Naar mijn weten zou het niet moeten uitmaken of de ene kant 6 heeft en een andere 8, je kan ze in aparte strings pakken (1 voor oost, en 1 voor west). In geval van een 1-fase omvormer haal je meer dan genoeg startspanning. In het geval van 3-fase gaat het spannend worden, ik weet dat Growatt 200v vereist met een advies van minimaal 6 panelen (bij voorkeur meer).

[Afbeelding][Afbeelding]
het zou iig een 1 fase omvormer zijn met op oost 6x 355wp en op west 8x 355 wp.

Het klopt dan dus dat ik met een omvormer op 1 fase geen probleem krijg met de opstartspanning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:29
Ik heb 6x325Wp op oost en 9x325Wp op west op twee stringen met een growatt 3600TL-XE. Werkt prima.

Op een goede dag ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byNUsspYaxyJsviSba7iPxBW214=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmKScMGR2v3m669wPa8qDVvD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door iets op 31-10-2021 16:41 ]

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:47
fishbone! schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:16:
[...]

Het klopt dan dus dat ik met een omvormer op 1 fase geen probleem krijg met de opstartspanning?
Een string van 6 gaat prima op een moderne enkelfase omvormer.

Edit: en een string van 8 natuurlijk ook.
Of een string van 6 + 8

[ Voor 8% gewijzigd door busscherski op 31-10-2021 17:28 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishbone!
busscherski schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:28:
[...]

Een string van 6 gaat prima op een moderne enkelfase omvormer.

Edit: en een string van 8 natuurlijk ook.
Of een string van 6 + 8
dat was mijn bedoeling op oost 6 panelen zonder schaduw en op west 8 met een 1 fase omvormer zonder optimisers oid. Maar dit was niet mogelijk met Goodwe 1 fase omvormer volgens een bedrijf uit de regio ivm de opstartspanning van 6 panelen. Oost en west moesten een gelijk aantal panelen zijn, en dan komen ze met technische termen, dan ben ik hem helaas kwijt.

Ik wil gewoon een simpele oost/west opstelling 2 series, op een 1 fase omvormer.

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSA.Solar
fishbone! schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:16:
[...]

Klopt, 1-fase hebben maar een kleine opstartspanning nodig, verschilt wel per merk. Bij Growatt is dat 60-80V, zal bij Goodwe ook wel ergens rond dat getal zitten. -- EDIT: Ik denk dat dat bedrijf een beetje in de war is met de Goodwe shadow management functie, die inderdaad wel een gelijk aantal panelen vereist, maar dat is geen verplichting als je geen last van schaduw hebt. <--- ben niet 100% zeker of dit correct is.

[ Voor 21% gewijzigd door HSA.Solar op 01-11-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishbone!
HSA.Solar schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:57:
[...]

Klopt, 1-fase hebben maar een kleine opstartspanning nodig, verschilt wel per merk. Bij Growatt is dat 60-80V, zal bij Goodwe ook wel ergens rond dat getal zitten. Ik denk dat dat bedrijf een beetje in de war is met de Goodwe shadow management functie, die inderdaad wel een gelijk aantal panelen vereist, maar dat is geen verplichting als je geen last van schaduw hebt.
blijft bijzonder, dat je via een forum wel antwoord krijgt.

Geld onderstaande ook bij een SMA omvormer? ....dat bi SMA het shadow management ook een gelijk aantal panelen bij zowel oost als west vereist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Volgens mij klopt het bij beiden niet. De trackers zijn onafhankelijk....

Voor mijn gevoel wordt hier verwarring gezaaid met polystring... 2 strings op 1 tracker... Dat is iets wat op een gemiddelde 1 fase Goodwe met een gemiddeld paneel al niet kan vanwege stroomsterkte buiten spec... SMA kan dat vaak wel...

Polystring kan alleen met strings van identieke panelen van identieke lengte.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
@Ronald Je kon wel eens gelijk hebben. Ik heb even gegoogled en kwam dit documentje tegen van GoodWe waarin de schaduw functie wordt uitgelegd. SMA heeft inderdaad de polystring, dat zal bij Goodwe niet het geval zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:54
@fishbone!
lage start spanning leuk, maar je hebt er geen bal aan. ;)
panelen hebben een Voc, heb je voldoende Voc dan start de omvormer wel.
maar de Voc is afhankelijk van de temperatuur.
zijn de panelen kouder dan heb je een hogere Voc zijn ze warmer dan heb je een lagere Voc.
reken voor de simpelheid een + en - 10%.

maar omvormers doen niks met de Voc, die doen iets met de Vmpp.
de Vmpp is lager als de Voc.
en de Vmpp is ook afhankelijk van de temperstuur, neem hier ook maar even + en - 10%.

en dan het belangrijkste:
met hoeveel rendement kan hij de DC omzetten naar de AC.
en ja dit is afhankelijk van de Vmpp zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
stel je zet er 350Vmpp op de omvormer, dan heb je het beste rendement.
dit doe je door 10% extra Vmpp er op te zetten om de temperatuur te compenseren.
heb je dan maar net de start spanning (Voc) die de omvormer aan kan, dus rond de 100Vmpp, dan zit je zover van wat hij nog leuk zit met de Vmpp, je opbrengst is dan gewoon ruk.

dat je het niet haalt met maar 6 panelen, dus 6x32Vmpp = 192Vmpp en dan nog de 10% + en -.
dat is geen ramp scheelt maar een 1 a 2% in je jaar opbrengst.

of je u een SMA/goodwe/solis etc etc gebruikt.
het maakt allemaal geen bal uit, het zijn kleine verschillen die er amper toe doen.
heeft meer met marketing te maken als werkelijk verschil.
uit eindelijk zijn het allemaal 1 fase TL omvormers en werken intern 99,9999% het zelfde.
(ze kunnen allemaal polystring werken, ze kunnen allemaal het zelfde binnen de spec's, alleen de specs verschillen een beetje.)

als je 2 stringen wil van ander aantal panelen (dus andere Voc/Vmpp), dan wil je een omvormer met 2x een mpp.
en dan maakt schaduw management ook niet meer uit want dat gaat per mpp.
(2x een mpp, maakt een omvormer maar 20€ duurder, dus no prob gewoon doen.)

verder:
omdat je een opstelling wil van 6x375Wp=2250Wp en van 8x375Wp=3000Wp.
en dit oost-west.
zie mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west haalt op een ander moment zijn top. (zie ook @iets zijn set. ;) )
dus een kleinere omvormer is geen probleem, een 5250W omvormer is veel te zwaar.
dit kan zelfs op een 3000W omvormer als je voor een dupie op de eerste rang wil zitten, maar een 3600W omvormer is net een beetje toffer, dus dat zou ik doen, mooi gemiddelde tussen kosten en opbrengst.
(oke, ik zou gaan voor een 4000W omvormer, dat kan ook nog op een 16A groep, maar installateurs weten dit vaak niet, dus krijg je vaak niet geregeld.)

en je wil een omvormer met 2x een mpp.
die kun je haast niet kleiner krijgen als 3000W.
en bijna alles boven de 3000W die hebben 2x een mpp.
dus kies maar of je voor goodwe/sma/solis etc etc.. wil gaan, het kan allemaal. ;)

kan nog een tipje geven:
omdat je met 6 panelen een vrij lage Vmpp hebt.
en dat iets van rendement kost, probeer panelen te kiezen die +/-36Vmpp(of meer) leveren in plaats van 32Vmpp.
is net iets beter, en kost je niks extra.
en die zijn er. ;)

conclusie, of jij hebt je adviseur niet begrepen, of hij is een sukkel die het niet snapt.
basis kennis is niet aanwezig bij 1 van de 2.
jij mag uit zoeken waar. >:)
het leuke is, dat dit allemaal heel simpel is, maar wel met veel variabelen waardoor het best ingewikkeld verhaal word. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishbone!
@migjes

dankje voor je duidelijke uitleg. Vanmiddag kom er nog een partij en morgen, dus met je bovenstaande antwoord kan ik iig iets.

Natuurlijk ook de anderen bedankt voor het advies, zo komt er langzaam wat meer duidelijkheid voor wat betreft de gehele materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishbone!
Goeiedag,

inmiddels weer een stap verder en 3 offertes liggen voor oost west opstelling.

Afhankelijk van het aantal wp per paneel 355wp, 375 of 395 wp (14 tot 16 panelen) , alle offertes serie geschakeld met een Goodwe GW 5kw omvormer kom ik op de laagste offert uit op 1.07 euro tot 1.22 euro. (netto bedrag gerekend, BTW teruggave al verrekend)

Ik lees hier, dat je onder 1.- per Kwh moet komen. Mag ik vragen bij welke bedrijven dit haalbaar is?

Ik woon in de regio onder Nijmegen.
Mocht op het forum geen reclame gemaakt worden mag je me ook een PM sturen.

ik ben benieuwd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:09
4200 watt goodwe is al overkill je kunt gewoon met 3600 DNS toe.
Iedere installateur die zeurt over garantie en maximaal vermogen heeft nog nooit een goed gesprek met de leverancier gehad.
Bij oost west mag je aangesloten vermogen keer 0,7 doen voor alle berekeningen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
1 euro/wp moet inderdaad gewoon haalbaar zijn, ik kom er zelden boven, tenzij het een uitgebreide solaredge setup e.d. is dan wil het nog wel eens oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
0.7 is een leuk gemiddelde... Maar het is afhankelijk van de dakhellingen. En die vind ik nog niet in het topic?

Op 60 graden daken is 3kW riant, op 30 graden daken is 3.6 krap... Wat klopt met de 0.7: 0.7*6300=4400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fishbone!
dakhelling is 35 graden

dankje voor de input
Pagina: 1