Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
Hallo allemaal,

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben onlangs voorzichtig aan begonnen met crypto mining en zit op zo'n ongeveer 800 euro netto winst per maand. Met alle stroomkosten etc. eraf dus. Dat laat ik af en toe uitcashen naar mijn NL rekening. Tot ik vandaag me bedacht, dat dat natuurlijk bij de bank/Belastingdienst gaat opvallen. Ik wil hier netjes belasting over betalen. Maar hoe geef ik dit precies aan in mijn aangifte volgend jaar? Of wellicht raden jullie aan dit niet uit te cashen naar euro's op de bankrekening maar gewoon in BTC of een andere coin laten staan.

Dank voor alle reacties alvast.

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben particulier en ik mine cryptovaluta of handel in cryptovaluta

Voor het minen is veel computercapaciteit nodig. De kosten die daarmee samenhangen zullen vaak zo hoog zijn dat niet snel sprake zal zijn van een voordeel. Daarbij speelt ook een rol dat u maar een beperkte hoeveelheid cryptovaluta per dag kunt minen. Daarom hoeft u de opbrengst van het minen zelf niet aan te geven. Dat wordt anders als uw opbrengst hoger is dan uw kosten. In dat geval kan er sprake zijn van inkomsten uit overig werk of winst uit onderneming en moet u uw inkomsten aangeven in uw aangifte.

De handel in cryptovaluta kunt u vergelijken met de handel in gewone valuta zoals de Japanse Yen of de Amerikaanse dollar. U bent aan het beleggen en u speculeert op koerswinst. U hoeft dan de opbrengst van de handel niet aan te geven. Dat is anders als u met extra arbeid, dus bovenop uw beleggingsactiviteiten, vaak extra inkomsten verdient. In dat geval moet u de inkomsten wél aangeven. Geeft u deze inkomsten aan als inkomsten uit overig werk of als winst uit onderneming.
bron: https://www.belastingdien...omen/content/cryptovaluta

[ Voor 87% gewijzigd door ari3 op 30-10-2021 02:17 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Dat verhaaltje is m.i. tegenstrijdig: ja, mijn opbrengt is hoger dan mijn kosten. En ja, ik beleg en speculeer op koerswinst. Maar het behoeft geen extra arbeid. En dat is waar het onduidelijk wordt.

Maar oké, ik wil dus mijn inkomsten uit overig "werk" aangeven. Hoe doe ik dat? Hoe bepaal ik precies wat mijn inkomsten waren? In mijn afschriften zijn de transacties die voortvloeien uit het minen keurig gelabeld. Daar heb ik niets voor hoeven doen en dus pure winst. Is dit genoeg om dit bij elkaar op tellen en aan te geven?

Hier staat ook:
Verdient u bij met uw hobby? Doet u soms een klus voor familie of vrienden tegen een vergoeding van de onkosten? U hoeft deze inkomsten en kosten niet in uw aangifte te vermelden. Het zijn activiteiten in de hobby- of familiesfeer.
Je zou het een hobby kunnen noemen.

[ Voor 51% gewijzigd door El_Bandito op 30-10-2021 02:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het is volgens mij vrij eenvoudig:
- Je produceert (=jouw arbeid met jouw computers) cryptomunten.
- Je maakt winst die bestaat uit gewonnen munten minus de kosten.
- Per saldo is de winst 800 euro per jaar. Dat is geen hobby, want je verdient meer als de onkosten.
- De winst geef je aan in box 1 als inkomsten uit overig werk.
- Daarnaast geef je het saldo jouw bankrekeningen aan in box 3 per peildatum 1 januari.
- Voor zover je op de peildatum 1 januari nog cryptomunten in bezit hebt die (nog) niet naar euro's zijn omgezet schat je waarde daarvan in euro's per 1 januari en geef je die ook aan in box 3.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
El_Bandito schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 01:39:
Of wellicht raden jullie aan dit niet uit te cashen naar euro's op de bankrekening maar gewoon in BTC of een andere coin laten staan.
Welke vorm het heeft, maakt voor de Belastingdienst niet uit.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
El_Bandito schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 02:23:

Je zou het een hobby kunnen noemen.
Nee. In de praktijk moet je de wet zo uitleggen dat praktisch alles waar je geld mee verdient opgegeven moet worden.

Geld verdienen uit mining is ook arbeid (box1), je koopt apparatuur, je beheert het, koopt stroom in, verkoopt cryptocoins, etc.

Er is een goede reden om mining administratief gescheiden te houden van je handel/speculatie. Dat kun je namelijk als beheren van je vermogen (box3) classificeren waardoor je het (lagere) forfetaire tarief (VRH) betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El_Bandito
Rukapul schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:23:
[...]

Nee. In de praktijk moet je de wet zo uitleggen dat praktisch alles waar je geld mee verdient opgegeven moet worden.

Geld verdienen uit mining is ook arbeid (box1), je koopt apparatuur, je beheert het, koopt stroom in, verkoopt cryptocoins, etc.

Er is een goede reden om mining administratief gescheiden te houden van je handel/speculatie. Dat kun je namelijk als beheren van je vermogen (box3) classificeren waardoor je het (lagere) forfetaire tarief (VRH) betaalt.
Met het verschil dat ik geen apparatuur heb hoeven kopen en geen stroom inkoop. De rest wel. Verandert dat iets?
ari3 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 03:16:
Het is volgens mij vrij eenvoudig:
- Je produceert (=jouw arbeid met jouw computers) cryptomunten.
- Je maakt winst die bestaat uit gewonnen munten minus de kosten.
- Per saldo is de winst 800 euro per jaar. Dat is geen hobby, want je verdient meer als de onkosten.
- De winst geef je aan in box 1 als inkomsten uit overig werk.
- Daarnaast geef je het saldo jouw bankrekeningen aan in box 3 per peildatum 1 januari.
- Voor zover je op de peildatum 1 januari nog cryptomunten in bezit hebt die (nog) niet naar euro's zijn omgezet schat je waarde daarvan in euro's per 1 januari en geef je die ook aan in box 3.
800 per maand, niet per jaar.

Maar het is me duidelijk. Ik ga er eens mee spelen :) Thanks allen!

[ Voor 30% gewijzigd door El_Bandito op 30-10-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:34
Is het geheel belastingsdtechnish niet makkelijker om in een bedrijf onder te brengen ipv privepersoon? Investering, afschrijving, productiekosten, investering opzij zetten en dan de rest uitkeren als loon?

Odido FiberDesk, posts zijn onder persoonlijke title niet het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Euhhh, nee, niet in mijn geval ;) Denk ik. Geen idee eigenlijk. Nooit mee te maken gehad. Dat zou ik dan moeten uitzoeken.

[ Voor 62% gewijzigd door El_Bandito op 30-10-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:46
Je apparatuur moet je ook meerekenen als investering dan lijkt me, inclusief de afschrijving daarop. Dan is apart onderbrengen misschien niet zo'n gek idee. Zeker als je dit voor de lange termijn wilt gaan doen. Uiteindelijk is dat denk ik de belangrijkste vraag; hoe serieus zit je erin en wat zijn je plannen voor de langere termijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Morrar op 30-10-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Ik ben serieus erin en zou het zo lang mogelijk willen doen, maar dat is helaas geen optie. Het is dus tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:34
Tijdelijk (10)duizendenden euro's aan apparatuur, 800eu per maand opbrengst.... je doet je username eer aan? ;)

Odido FiberDesk, posts zijn onder persoonlijke title niet het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:06
Grijs gebied: doe alsof het crypto winst is, dan hoef je niets te betalen zolang je onder de grens van de VRH blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1641394

ybos schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:42:
Grijs gebied: doe alsof het crypto winst is, dan hoef je niets te betalen zolang je onder de grens van de VRH blijft.
Dat is gewoon fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:23:
[...]
Dat is zo simpel nog niet. Dan komt de vraag namelijk naar voren is er sprake van "meer dan normaal vermogensbeheer". Dat kan al snel met crypto's het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
PolarBear schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

Dat is zo simpel nog niet. Dan komt de vraag namelijk naar voren is er sprake van "meer dan normaal vermogensbeheer". Dat kan al snel met crypto's het geval zijn.
Gewoon Buy and Hold strategie :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:01

WhySoSerious

Be the change.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:37

Managelorian

“This is the workflow.”

Niet dat ik nou plezier heb in het spelen van de moraalridder, maar aangezien je stelt “ Dank voor alle reacties alvast”, hier dan de open deur waar je totaal niet om vroeg: stop toch met dat minen. Het kost een bak energie en je maakt alleen maar lucht. De totale miningindustrie wereldwijd is ongelooflijk milieuvervuilend en levert echt he-le-maal niets op voor de mensheid.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:42
Managelorian schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 06:28:
Niet dat ik nou plezier heb in het spelen van de moraalridder, maar aangezien je stelt “ Dank voor alle reacties alvast”, hier dan de open deur waar je totaal niet om vroeg: stop toch met dat minen. Het kost een bak energie en je maakt alleen maar lucht. De totale miningindustrie wereldwijd is ongelooflijk milieuvervuilend en levert echt he-le-maal niets op voor de mensheid.
Jouw geplaatste dakkapel levert ook niks op, heeft ook de nodige energie en vervuiling gekost. Jouw Lego bouwwerken idem, voor jou als koper zijn we extra plastic steentjes gemaakt welke nooit door de natuur zullen worden afgebroken. Sterker nog: jouw bestaan op de wereld is ongelooflijk milieuvervuilend en jij levert waarschijnlijk ook echt he-le-maal niets op voor de mensheid op een termijn van 100+ jaar.

Het is voor hem inkomen, net zoals werk voor jou inkomen is. Beetje zinloos om TS hierop aan te vallen ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:02

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@Managelorian "Het kost een bak energie en je maakt alleen maar lucht."

Bullshit. Minen is een integraal onderdeel voor de security van het netwerk. Maakt niet uit of dat Bitcoin of Monero of een andere munt is. Ja het vervuild maar wat denk je van fysiek goud (of andere grondstoffen) delven + transport + beveiliging? Banken met grote kantoren, beveiliging, digitale omgevingen en woon/werk verkeer? Productie en transport van groene energie? Onder de streep zal het op gebied van vervuiling allemaal weinig uitmaken.

On topic: je moet het inderdaad opgeven en ik zou zeker een goede scheiding aanhouden tussen minen en investeren van je cryptocurrencies. Probeer genoeg winst te verzilveren in de bullmarket. Dan merk je er weinig van d:)b

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 20:53

Barrycade

Through the...

Is die 800 per maand een fixed bedrag qua opbrengsten of is het afhankelijk van de koers? Als je het bv iedere maand de mining in Euro's uit laat betalen kan je die kosten als overige inkomsten opgeven. Maar blijkbaar heb je ook een deel waarmee je aan het handelen bent die dien je volgens de link van de BD op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
torretje2012 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:42:
Tijdelijk (10)duizendenden euro's aan apparatuur, 800eu per maand opbrengst.... je doet je username eer aan? ;)
Allemaal legaal en netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Kan je hier meer over vertellen? Wat is VRH? En hoe grijs is grijs? Ik wil zoals gezegd niets illegaals doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 20:53

Barrycade

Through the...

Vermogenrendementsheffing.
Als je totale box 3 vermogen (incl crypto en de sok onder je matras) niet meer dan 50k (als alleenstaande) is betaal je geen belasting over het (theoretische) rendement daarboven betaal je (een laag percentage belasting).

Met (crypto)beleggen is het dus het daadwerkelijk box 3 rendement, maar door het te mijnen wordt het gezien als werk /box 1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
El_Bandito schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:12:
[...]
Met het verschil dat ik geen apparatuur heb hoeven kopen en geen stroom inkoop. De rest wel. Verandert dat iets?
Hoe kun je nou minen zonder kosten voor apparatuur en stroom? Er moet toch ergens iemand betalen of betaald hebben voor de computers en de stroom. Als jij het krijgt moet je mogelijk schenkbelasting betalen. De inschatting van de belastingdienst - dat minen in NL niet echt winstgevend is - lijkt me wel correct... Voor het minen van 1 BTC is ongeveer 143000 kWh nodig. Voor 800 euro aan BTC bij een koers van 52750EUR/BTC moet je dan ongeveer 2200kWh verstoken. En dan moet je dus ook nog de computers hebben. Ik weet er weinig van, maar ik zie prijzen rond $9000 (7700 euro) voor een miner die 3kW verstookt. Bij een stroomprijs van 20ct/kWh doe je er dan ruim 21 maanden over om break even te draaien. Ik heb wel eens gelezen dat de gemiddelde levensduur van een mining computer een maand of 15 is... tel uit je winst.

Verder is aangifte doen heel makkelijk. Je telt op wat je opbrengst is en haalt daar je kosten af. Het verschil geef je aan als resultaat overige werkzaamheden. Je kunt zelf kiezen hoe je de opbrengst bepaalt, als je maar een redelijke methode kiest en deze consequent toepast. Verkoop je elke maand alle gegenereerde BTC, dan kun je ervoor kiezen om de opbrengst in de gerealiseerde euros bij te houden. Hou je ook bitcoins aan om mee te speculeren, dan kun je misschien beter periodiek omrekenen. Je maandopbrengst is dan bijvoorbeeld de gegenereerde bitcoins tegen de gemiddelde koers. Eventuele speculatieve winst valt dan in box 3.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:02

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@T-MOB botnet :+

Naast Bitcoin zijn er andere munten om te mijnen met verschillende moeilijkheidsgraad en dus stroom kosten. Bijvoorbeeld Monero. Maar ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord van TS.

[ Voor 16% gewijzigd door sh4d0wman op 02-11-2021 02:11 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Ik ben wel benieuwd welke coins je mined :D

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Ik mine met NiceHash, dus gewoon Bitcoin :) Ik heb 8 RTX 3070's draaien met elk 152watt. Valt dus best mee.

[ Voor 42% gewijzigd door El_Bandito op 03-11-2021 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Nog even terugkomend op dit: met 800 euro cash per maand, en dus af en toe uitgestort op eigen rekening, zou je misschien toch wel even moeten aantonen wanneer je geld geïnvesteerd hebt? Ik bedoel, het lijkt me gaan opvallen als je nooit bedragen stort in een Exchange en dan regelmatig honderden euro's teruggestort krijgt? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
je kan niet 8x van die 3070's 24h hebben draaien en dan geen stroomkosten hoeven te betalen.
Of je "jat" stroom, of je zit in een of andere keet die vol ligt met zonnepanelen??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 472287

El_Bandito schreef op woensdag 3 november 2021 @ 00:39:
Ik mine met NiceHash, dus gewoon Bitcoin :) Ik heb 8 RTX 3070's draaien met elk 152watt. Valt dus best mee.
Je hebt geen apparatuur hoeven kopen las ik op de vorige pagina, dus die 3070's zijn uit de lucht komen vallen begrijp ik. Ok.

Goed, die kan je dus wel als investering meetellen dus voordat je echt 800 euro per maand WINST maakt zit je gelukkig nog een tijdje veilig.

Daarnaast mine je GEEN bitcoin. Je krijgt uitbetaald in Bitcoin. Je mined (meestal) Ethereum maar NiceHash kiest de meest winstgevende coin voor je.

Long story short: zonder verduidelijking waar je stroom & GPU's vandaan komen kunnen we je geen advies geven. Komt de stroom van zonnepanelen en betaal je er daardoor "niet voor", dan is dat nog steeds een waarde. Had je die stroom namelijk niet verbrand aan je crypto was het terug het stroomnet in gegaan. Anderzijds zou je zelfs je zonnepanelen als investering kunnen zien.

Zo veel mogelijkheden maar zonder degelijke antwoorden van jou kant, geen degelijke antwoorden vanuit ons mogelijk

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 03-11-2021 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
El_Bandito schreef op woensdag 3 november 2021 @ 00:39:
4x het gemiddelde verbruik per huishouden alleen al van je mining activiteiten. Het ligt er maar aan wat je vindt meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
El_Bandito schreef op woensdag 3 november 2021 @ 00:44:
[...]

Nog even terugkomend op dit: met 800 euro cash per maand, en dus af en toe uitgestort op eigen rekening, zou je misschien toch wel even moeten aantonen wanneer je geld geïnvesteerd hebt? Ik bedoel, het lijkt me gaan opvallen als je nooit bedragen stort in een Exchange en dan regelmatig honderden euro's teruggestort krijgt? :D
er zijn zat muntjes die paar honderd procent in enkele dagen doen, of nog veel meer.
Belastingdienst is echt veel te druk om zich met dit soort geneuzel bezig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1641394

Sissors schreef op woensdag 3 november 2021 @ 07:59:
[...]

4x het gemiddelde verbruik per huishouden alleen al van je mining activiteiten. Het ligt er maar aan wat je vindt meevallen.
Ach, heb het jaren geleden gedaan op een studentenkamer met een GPU. Electra inclusief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
mvrhrln schreef op woensdag 3 november 2021 @ 01:18:
je kan niet 8x van die 3070's 24h hebben draaien en dan geen stroomkosten hoeven te betalen.
Of je "jat" stroom, of je zit in een of andere keet die vol ligt met zonnepanelen??
Geen van beide, vanwaar al deze nieuwsgierigheid?

Ik werk in een 3D Games & Design omgeving waar PC's ter beschikking gesteld zijn buiten kantooruren voor dit soort activiteiten :)

[ Voor 16% gewijzigd door El_Bandito op 03-11-2021 14:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 22:19
Formeel is er dan sprake van loon in natura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

El_Bandito schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:47:
[...]

Geen van beide, vanwaar al deze nieuwsgierigheid?

Ik werk in een 3D Games & Design omgeving waar PC's ter beschikking gesteld zijn buiten kantooruren voor dit soort activiteiten :)
Kijk, dat is dus weer goede informatie. Dit betekend dat je baas/werkgever dit als loon in natura moet opgeven en hij is hier dan ook belasting over schuldig.

Long story short, jij hebt 800 euro extra loon per maand, en je werkgever is daar belastingtechnisch aansprakelijk voor. Ik kan dan ook niet anders dan hem aanraden om deze regeling per direct stop te zetten.

Dit is waarom we dus ook om zo complete mogelijke informatie vragen, want het veranderd je verhaal en dus het antwoord compleet.

Waarom zou je uberhaupt de risico's van mining op je productieomgeving afroepen? Het mysterie begint daar al. En ik mine zelf ook, het is niet dat ik er op tegen ben, maar dit is gewoon onverantwoord.

Hiermee moet je een eind komen:

https://www.loonbureau.nl/begrip/loon-in-natura/

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 03-11-2021 15:04 ]

Pagina: 1