Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Ik ben zoekende naar een goede oplossing voor verwarming in mijn woning.
Mijn woonopppervlak is 88m2 en woon een appartementen complex.
Heb de mogelijkheid om een warmtepomp de plaatsen en een buiten unit.
Binnenkort heb ik de beschikking over 12 zonnepanelen.

De woning is dadelijk goed geisoleert met HR+++ glas en word voorzien van vloerverwarming.
We zijn met z'n vieren.

Echter zijn er nu zoveel merken die een oplossing aanbieden.
Remko, Duits
Nibe
Daikin
Valiant
Bosch
Dat ik eigenlijk door de bomen niet meer zie.
Het is voor mij belangerijk dat de oplossing stil is, om de verhoudingen met de buren goed te houden.

Wie kan mij helpen om een keuze te maken tusssen de merken en hun producten.
Ik ben zoekende naar aanbevelingen en ervaringen.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-11 19:02
Om maar te beginnen met de basis:
- hoe verwarm je nu en wat maakt nu je warme tapwater?
- wat is je hiermee huidige jaarverbruik daarvoor?
- hoeveel ruimte is er binnen en buiten? Is er eventueel ruimte voor een boilervat?
- wat voor ventilatiesysteem heb je nu?

Aangezien je over vloerverwarming hebt en een appartement ga ik er van uit dat je een lucht-water warmtepomp zoekt. Gezien het beperkte oppervlakte is het dan de vraag of je uitkomt op een warmtepomp die werkt op basis van buitenlucht of eentje die werkt op ventilatielucht of een mix van beide.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wil je het zelf klussen of zoek je ook een installateur? In het laatste geval heb je nog wel een paar maanden om alles uit te zoeken :)

Wat is je warmwatervraag? Regendouche, badkuip?

En, voor een idee van isolatie; is het een bovenverdieping?

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 29-10-2021 20:41 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Op dit moment gebruik ik nog een CV voor de verwarming.
Ik gebruik 760 kuub gas
Daarvoor wat het 710.
Ik heb mechanische ventilatie.

We hebben een douche, geen regendouche.
Wel wordt er uitgebreid gedoucht

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-11 21:08
Heronimo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:39:
Aangezien je over vloerverwarming hebt en een appartement ga ik er van uit dat je een lucht-water warmtepomp zoekt. Gezien het beperkte oppervlakte is het dan de vraag of je uitkomt op een warmtepomp die werkt op basis van buitenlucht of eentje die werkt op ventilatielucht of een mix van beide.
Uit interesse; wat is de relatie tussen het oppervlak van de woning en het type WP dat je noemt? Is dat omdat je maar weinig vermogen nodig hebt?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik denk dat douchewater (SWW) het lastigst is. 200, of 300 liter boiler.
Met de kleinste warmtepomp van 3.5 kW zou het verder al lukken.
Toevallig een douchewtw? :)
(Waarschijnlijk niet)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-11 19:02
MWDKing schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:16:
[...]

Uit interesse; wat is de relatie tussen het oppervlak van de woning en het type WP dat je noemt? Is dat omdat je maar weinig vermogen nodig hebt?
Het is met name het lage vermogen, mechanische ventilatie en het wel of niet hebben van een buitenunit. Voor een appartement kan ik me voorstellen dat het verbruik laag is en een buitenunit niet wenselijk. Dan is een ventilatielucht warmtepomp een logische oplossing.

Je zou dan bijvoorbeeld naar een Nibe F730 of F750 kunnen kijken. Maar andere merken zullen hier vast ook een oplossing voor hebben.

Is een buitenunit geen probleem, dan kan je eigenlijk vrijwel van elk merk uit met een model wat nog 3 tot 4kW doet bij -10.

[ Voor 14% gewijzigd door Heronimo op 30-10-2021 14:00 ]

Pagina: 1