22mm koper naar 20mm kunststof of 25mm kunststof.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-10 17:36
Ik ben in twijfel om het volgende.
Onze hoofdwaterleiding is 22mm koper. Direct bij binnenkomst gaat het met een koppeling over naar 20mm kunststof Uponor. Deze overgangskoppeling heeft een binnendiameter van (slechts!) 10mm is mij opgevallen.

Vanaf daar gaat de koude waterleiding ca 15 meter lang naar de CV ketel ruimte. Deze lange leiding heeft 2 T-stukken voor de WC's. Deze T-stukken zijn ook van binnen slechts 10mm. Ik kan nergens vinden hoeveel invloed deze lange lengte buis heeft icm deze T-stukken die een binnendiameter hebben van slechts 10mm.

Na deze 15 meter lange buis, vinden de vertakkingen plaats naar alle water tap punten zoals douches, bad en keuken. Deze zijn zowel warm als koud uitgevoerd met 20mm Uponor.

Er is in de laatste jaren nooit problemen geweest met de hoeveelheid water, maar ik was toch benieuwd, als ik de 15 meter lange leiding vervang voor 25mm kunststof, zal dit een aanzienlijke verbetering geven in de waterdruk? Ik heb dan A) dikkere buis en B) de twee T-stuk koppelingen gaan van 10mm naar 15mm binnendiameter.

Iemand enig idee of dit veel uit zal maken?

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

20mm uponor is vanbinnen (daar gaat het tenslotte om) maar 15.5 mm. Wel gladder dan koper, maar met 25mm heb je bijna het dubbele aan doorlaat.

Drukval van de leiding en equivalente leiding lengte van knietjes e.d. vind je bijvoorbeeld hier:
https://nathan.compano.co...erwarmingsinstallatie.pdf
(Pagina 5 en 27/28 )
Dan kan je het uitrekenen. Ik verwacht geen wonderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 29-10-2021 18:27 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mouse86

Je gaat bij 12 liter/minuut van 10,5 naar 3,15 hPa/m. Zeg een equivalente leiding lengte van 20m dan ga je van 210 hPa naar 63 hPa, van 0,2 bar naar nog minder :)
Je begint waarschijnlijk met 3+ bar.

[ Voor 201% gewijzigd door Proton_ op 29-10-2021 18:51 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Proton_ schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:23:
@mouse86

Je gaat bij 12 liter/minuut van 10,5 naar 3,15 hPa/m. Zeg een equivalente leiding lengte van 20m dan ga je van 210 hPa naar 63 hPa, van 0,2 bar naar nog minder :)
Heb geprobeerd je te begrijpen, maar 't lukt niet.
Ook de documentatie doorgenomen, maar dat is me nog niet duidelijk. Ik ga mij eens verdiepen in de waarden die ze daar opnoemen.

Je geeft aan dat je geen wonderen verwacht, bedoel je daarmee dat de waterdruk nihil vooruitgaat als ik dit uitvoer?

Wel ontzettend bedankt voor je input.

[ Voor 27% gewijzigd door mouse86 op 29-10-2021 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mouse86
Pagina 5 gevonden?
Daar staat bij wat de äL (equivalente leidinglengte) voor een verloop, aftakking, knietje,... is.
Een verloopje 20mm heeft dus net zoveel weerstand als 0,8 meter leiding.
Zo kan je het geheel voor weerstand (en dus drukval) terug rekenen alsof het een enkele lange rechte leiding van X meter zonder verloopjes is.
En dan vermenigvuldig je dat met de op pagina 27/28 gevonden drukval per meter bij het gewenste debiet (regendouche? Spaardouchekop? Bad vullen?)
Die totale drukval gaat van de waterleidingdruk af, die zal ca 3 bar zijn.
hPa naar bar omrekenen kan Google heel goed :)
Waar raak je me kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
Proton_ schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 18:23:
@mouse86

Ik denk dat ik het begrijp nu :>

In de handleiding staat op pagina 27/28 de drukverliezen die ik oploop bij verschillende buis dikten. En pagina 4/5 kan ik zien welke buislengte ik erbij moet tellen voor het gebruikte type knelkoppeling. Buiten verwachting zie ik dat bij een T stuk ik slechts "0.5" meter buis erbij hoef te tellen, ik had verwacht dat het erger zou zijn.

Je bent uitgegaan van 12 liter per minuut, dat is 0.2 liter per seconden. Als ik dan in de tabel kijk, zie ik inderdaad dat ik met U20 buis ca 0.2 bar verlies. En bij U25 buis ik 0.063 bar verlies.

Tot zover nu helder, dank je.

Nu ben ik benieuwd hoe je de 12 liter per minuut gebruikt.
Het enige wat ik weet, is dat ik bij de waterleiding ca 2.8 bar statische druk heb.
Boven bij de vertakkingen / cv ketel, heb ik ca 2.0 bar nog over aan statische druk.

Is er een mogelijkheid om op basis van de bar druk en de leiding diameter te bepalen hoeveel liter per minuut je hebt?

Ik heb wel eens een test gedaan recentelijk met een emmer. De koude kraan open leverde ca 9.5 liter per minuut op uit de regendouche. Zover ik weet geen waterbesparende douchekop en we zijn blij met de hoeveelheid 'regen'.

Nogmaals erg bedankt voor je input, erg leerzaam voor mij. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De drukval neemt kwadratisch toe bij hoger debiet; ik heb een worst case aanname gedaan die makkelijk rekent :)

In de thermostaatkraan zitten vanbinnen ook vernauwingen en de doucheslang/glijstang is ook beperkt natuurlijk.
Elke meter omhoog is door de zwaartekracht ook 0,1 bar minder (en krijg je weer terug bij zakken :))

Maar je weet nu wel ongeveer welk deel van de totale drukval te verbeteren is door een leiding dikker te gaan.

Pagina: 1