bijbetalen voor videokaart na defect binnen garantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOUBOU
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 08:14

BOUBOU

668:The Neighbour of the Beast

Topicstarter
Ik heb bij een (nog) niet nader te noemen webwinkel op 25-03-2020 een INNO3D RTX2080Ti ICHILL videokaart gekocht, deze ging in december 2020 defect.
Na het retoursturen is deze via de webshop ter reparatie aangeboden bij de fabrikant.

Via de webshop kreeg ik te horen dat fabrikant een defect had geconstateerd in de pomp van de waterkoeling, en dat deze niet kon worden gerepareerd. Omdat op dat moment de RTX30 serie net was geintroduceerd was het niet meer mogelijk om dezelfde kaart ter vervanging te leveren. De webshop kreeg 609 euro terug als restwaarde. Ik ging niet akkoord omdat ik voor 609 euro geen vervangende watergekoelde kaart kon kopen. Uiteindelijk ging de webshop akkoord met 810 euro vergoeding omdat er op dat moment voor dat bedrag op tweakers een tweedehands 2080Ti te koop stond.

Omdat het laten uitbetalen van de 810 euro en het vervolgens aankopen van de tweede hands videokaart geen garantie gaf op het daadwerkelijk krijgen van deze kaart heb ik deze optie niet geaccepteerd, en ben toen akkoord gegaan met het in bestelling zetten van een geforce GTX3080 10gb extreme waterforce, ter waarde van 1099 euro, waarbij ik 289 euro zou bijbetalen. (Voor zover bij mij bekend zijn er geen watergekoelde kaarten uit de 3060 en 3070 serie op de markt, anders had ik hiermee ook genoegen genomen)

Nu is het zo dat de 3080 Waterforce (rev1) 10 maanden in bestelling heeft gestaan, en uiteindelijk door de wegshop geautomatiseerd geannuleerd is met als reden 'niet leverbaar'.

Nu zag ik op hun webshop de rev2 versie van deze kaart te koop staan voor 1579, ik heb aangegeven dat nu de rev1 niet meer leverbaar is, mijn voorkeur uit gaat naar de rev2 versie.
Hierop kreeg ik de terugkoppeling dat deze voor mij apart is gezet met het verzoek om het verschil tussen de inkoopprijs van deze kaart en de 810 euro restwaarde die was afgesproken bij te betalen, wat neerkomt op 775 bijbetalen.

Omdat mijn kaart met een specifieke reden is aangekocht met waterkoeling, vindt ik het redelijk om een vervangend exemplaar met waterkoeling terug te verlangen als vervanging.

Ik vindt 775 euro bijbetalen wel erg veel, en vraag mij af of dit wel mag.
Graag wil ik van jullie weten wat ik in deze situatie mag verlangen van de webshop?

server: DUAL 1800+mp 3x80gb raid 5 +2x40+1x10 2 x 300gb maxtor HD, Nvidia Gforce3 128MB DDR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:18

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Zo te zien was je INNO3D RTX2080Ti ICHILL bij aanschaf ongeveer 1300-1400 euro.
Deze is binnen de garantieperiode defect geraakt en kon niet meer gerepareerd worden.

Kan gebeuren natuurlijk echter verwacht je dan wel een vervangend product als vervanging, naar verwachting zou dat ergens tussen een 3070 en 3080 uitkomen als ik wat benchmarks naast elkaar leg.

Daarnaast kan je zelf aansturen op ontbinding van de overeenkomst met een retour van het volledige bedrag. (wat trouwens nog steeds kan naar mijn idee gezien de nieuwe overeenkomst door de webwinkel ontbonden lijkt te zijn (wat uberhaupt al vreemd is))

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOUBOU

BOUBOU

Topicstarter
Is het in mijn geval schappelijk om alleen een watergekoelde kaart ter vervanging van een defecte watergekoelde kaart te verlangen, of moet ik elke 3070/3080 accepteren?

server: DUAL 1800+mp 3x80gb raid 5 +2x40+1x10 2 x 300gb maxtor HD, Nvidia Gforce3 128MB DDR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

BOUBOU schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:45:
Is het in mijn geval schappelijk om alleen een watergekoelde kaart ter vervanging van een defecte watergekoelde kaart te verlangen, of moet ik elke 3070/3080 accepteren?
Dat ligt eigenlijk bij jezelf, als jij een gelijk presterende kaart kan vinden met die 2080Ti dan kan je het accepteren.
De andere optie is ontbinding waarbij je je volledige aankoopbedrag terugkrijgt vanuit de webshop, wat zij terugkrijgen van de fabrikant heb je eigenlijk niets mee te maken. ( dit is enkel zo als de koop al niet ontbonden is op het moment dat je er voor koos om de andere kaart in bestelling te laten zetten denk ik).

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOUBOU

BOUBOU

Topicstarter
Ik heb dit terug gelegd bij de betreffende webshop met een link naar deze topic, ik ben er al 15 jaar klant, en ik hoop dat ze meewerkend zijn.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jij hebt niets te maken met restwaarde. Je hebt het recht op reparatie/herstel of vervangen van gelijkwaardig goed. Indien niet mogelijk heb je recht op ontbinden, en je gehele aankoopsom retour.

Geen mindering in gebruikskostenvergoeding od. Maar je gehele aankoopbedrag.

Oa ook hier te lezen
Nieuwe wetgeving met o.a. toevoeging Boek 7 - Quelle

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 29-10-2021 14:07 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

aanvulling omdat ik net op iPhone ingelogd was:

pricewatch: Inno3D GeForce RTX 3070 iChill X4 LHR

is volgens mij prima leverbaar, en RTX3070 is te vergelijken met RTX2080Ti.

Zie hier voor goede RTX3070 Gaming X Trio

Net wat jij wilt en of je tevreden bent. Gehele aankoopbedrag retour ben je beter mee uit denk ik. Bijbetalen wat in TT staat, is in zijn geheel geen sprake van. Of jij moet er beter van worden(betere GPU). Dan is het niet meer redelijk, en is bijbetalen de mogelijkheid. Dat hoef je niet te accepteren, als dat niet je bedoeling is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOUBOU

BOUBOU

Topicstarter
Die kaart die je noemt is niet water gekoeld helaas 😕

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 20:56
Die winkel had nooit akkoord moeten gaan met uitbetaling van de restwaarde. Zeker de producent (of distributeur) moet een vervangend artikel kunnen leveren. Ik zou de winkel aansporen om het op die manier te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BOUBOU schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:00:
Die kaart die je noemt is niet water gekoeld helaas 😕
Volgens mij bestaat er ook geen RTX3070 WC, zie link
O88088 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:09:
Die winkel had nooit akkoord moeten gaan met uitbetaling van de restwaarde. Zeker de producent (of distributeur) moet een vervangend artikel kunnen leveren. Ik zou de winkel aansporen om het op die manier te proberen.
Je hebt daar als consument totaal niets mee te maken, hoe de winkel zijn vergoeding krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:49

LankHoar

Langharig tuig

Hackus schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:05:
Jij hebt niets te maken met restwaarde. Je hebt het recht op reparatie/herstel of vervangen van gelijkwaardig goed. Indien niet mogelijk heb je recht op ontbinden, en je gehele aankoopsom retour.

Geen mindering in gebruikskostenvergoeding od. Maar je gehele aankoopbedrag.

Oa ook hier te lezen
Nieuwe wetgeving met o.a. toevoeging Boek 7 - Quelle
Dit. Ik zou snel aansturen op het terugbetalen van aankoopbedrag. Even bijna de helft inleveren aan restwaarde is behoorlijk van de zotte namelijk.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOUBOU

BOUBOU

Topicstarter
Sinds ik afgelopen vrijdag terugbetaling van het volledige aankoopbedrag heb voorgesteld aan de webshop wordt er niet meer gereageerd op mijn mail. 😕

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

BOUBOU schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:24:
Sinds ik afgelopen vrijdag terugbetaling van het volledige aankoopbedrag heb voorgesteld aan de webshop wordt er niet meer gereageerd op mijn mail. 😕
Stuur ze nog een herinnering en geef ze even tijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BOUBOU

BOUBOU

Topicstarter
Dat heb ik zojuist gedaan 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:49

LankHoar

Langharig tuig

Stel in je volgende communicatie een duidelijke termijn en vervolgstappen. Even in andere topics kijken hoe je dat het beste kunt doen :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jouw overeenkomst was voor een 2080ti, uiteindelijk komt het bedrijf met een 3080 als alternatief product, omdat jouw gewenste product niet leverbaar is. Dat is een betere kaart dan die jij destijds kocht. Een webwinkel mag dan inderdaad vragen de meerprijs te betalen. Overigens heb jij dan wel de keuze of je daarin mee gaat of niet. Wil je dat niet, wordt de koop ontbonden en krijg je dus jouw geld terug (en dient dat geloof ik binnen 14 dagen terugbetaald te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hackus schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:48:
Net wat jij wilt en of je tevreden bent. Gehele aankoopbedrag retour ben je beter mee uit denk ik. Bijbetalen wat in TT staat, is in zijn geheel geen sprake van. Of jij moet er beter van worden(betere GPU). Dan is het niet meer redelijk, en is bijbetalen de mogelijkheid. Dat hoef je niet te accepteren, als dat niet je bedoeling is.
De RTX3080 is anders niet vergelijkbaar met de RTX2080Ti. Meerprijs vragen is dus wel degelijk toegestaan voor de webwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BOUBOU schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:29:
Omdat mijn kaart met een specifieke reden is aangekocht met waterkoeling, vindt ik het redelijk om een vervangend exemplaar met waterkoeling terug te verlangen als vervanging.
Het is meer de waarde die het hem doet. Wel of geen waterkoeling is voor jou dan weliswaar een vereiste, maar voor de overeenkomst natuurlijk niet, die is immers uitgedrukt in geld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wellicht een late reactie, maar je bent niet verplicht, ontbinden kan immers ook (en zoals gezegd, hoor je dan het volledige bedrag terug te krijgen, omdat er geen overeenkomst is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CH4OS schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:06:
[...]
De RTX3080 is anders niet vergelijkbaar met de RTX2080Ti. Meerprijs vragen is dus wel degelijk toegestaan voor de webwinkel.
Lees het gene wat je quote even, en mijn andere berichten. Verder moet het verschil verrekend worden met het originele aankoopbedrag, en geen restwaarde.(voor elke GPU die dus beter is dan de 2080Ti)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BOUBOU schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:24:
Heb je gelijk geschreven uiterlijk binnen 14 dagen, anders kan het wel even duren. Je moet kort en duidelijk communiceren met de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hackus schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:10:
Lees het gene wat je quote even, en mijn andere berichten. Verder moet het verschil verrekend worden met het originele aankoopbedrag, en geen restwaarde.(voor elke GPU die dus beter is dan de 2080Ti)
Dat heb ik gelezen, maar vond ik wat onduidelijk (ik moest het meermaals lezen vooraleer ik begreep wat je bedoelde). Vandaar dat ik even aanvulde ter verduidelijking. :)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 03-11-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOUBOU

BOUBOU

Topicstarter
CH4OS schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:09:
[...]
Het is meer de waarde die het hem doet. Wel of geen waterkoeling is voor jou dan weliswaar een vereiste, maar voor de overeenkomst natuurlijk niet, die is immers uitgedrukt in geld. ;)
Ik ben bereid om ongeveer 300 euro bij te betalen voor een watergekoelde 3080 (niet Ti), de webshop wil mij op basis van de restwaarde van de fabrikant 975 laten bijbetalen, wat zou betekenen dat ik in totaal 2875 kwijt ben om verder te kunnen gamen na afhandeling van de RMA, dat vindt ik toch wel te gortig. Als de webshop een watergekoelde 2080Ti aanbied wil ik deze ook best accepteren, ik hoef er niet op vooruit te gaan, maar ook niet achteruit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BOUBOU schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:49:
[...]

Ik ben bereid om ongeveer 300 euro bij te betalen voor een watergekoelde 3080 (niet Ti), de webshop wil mij op basis van de restwaarde van de fabrikant 975 laten bijbetalen, wat zou betekenen dat ik in totaal 2875 kwijt ben om verder te kunnen gamen na afhandeling van de RMA, dat vindt ik toch wel te gortig. Als de webshop een watergekoelde 2080Ti aanbied wil ik deze ook best accepteren, ik hoef er niet op vooruit te gaan, maar ook niet achteruit.
* Nogmaals, een restwaarde is niet aan de orde, je hebt het recht op je volledige aankoopsom.
dus ook als waarde tov iets beters.

* Of iets bijleggen als het een betere GPU leverbaar is, of je gehele aankoopsom retour. Dat is je recht.

Denk dat de winkel beter uit is met een verkoop, dan gehele aankoopsom retour te moeten betalen, want dat kost hen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BOUBOU schreef op woensdag 3 november 2021 @ 15:49:
Restwaarde? Je hebt een overeenkomst, voor X euro 1 RTX2080 kaart met waterkoeling. Die is stuk, een alternatief die men biedt is duurder (omdat betere GPU) en men vraagt een bijbetaling. Dan is het jammer voor ze, maar de restwaarde doet niet ter sprake (dat is immers ook niet afgesproken voor de overeenkomst!). Nu weet ik niet hoeveel er nog over is als je zou rekenen met de normale waarde, als dat wel die 300 euro is, dan is het zeker het overwegen waard, anders ben je inderdaad beter af door de koop te ontbinden en je dus het volledige bedrag terug krijgt, inclusief de verzendkosten (die van de winkel (RTX2080) naar jou).

Met de overeenkomst heeft de (web)winkel de plicht om jou de videokaart te leveren voor het afgesproken bedrag. Rekent men nu opeens met een restwaarde omdat de GPU onverkoopbaar is, dan hebben zij pech, dat mag niet. Zij hebben een deugdelijk product te leveren (voor het afgesproken bedrag dus) en dat is uitgebleven...

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 04-11-2021 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-05 21:44

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

CH4OS schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:09:
[...]
Nee, dit klopt zeer zeker niet. De specificayties van de kaart doen er zeker ook toe, niet alleen de waarde. Onder specificaties valt onder andere de koeling in dit geval waterkoeling.

Aangezien de kaart binnen de garantie periode defect is geraakt en blijkbaar niet op de juiste manier hersteld of vervangen kan worden, dient de aankoop ontbonden te worden, wat betekend dat het GEHELE aankoopbedrag terug gestort dient te worden. Zoals hier inmiddels al een paar maal is aangegeven.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

_Dune_ schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:49:
Aangezien de kaart binnen de garantie periode defect is geraakt en blijkbaar niet op de juiste manier hersteld of vervangen kan worden, dient de aankoop ontbonden te worden, wat betekend dat het GEHELE aankoopbedrag terug gestort dient te worden. Zoals hier inmiddels al een paar maal is aangegeven.
Een alternatief product bieden is ook een optie. Als dat alternatieve product een beter (maar duurder) product is, is het ook terecht als een meerprijs gevraagd wordt door de winkel (meestal is dat het verschil tussen beide producten). De overeenkomst wordt dan als het ware uitgebreid / aangepast. Het is in elk geval niet zo (zoals jij nu lijkt te stellen), dat in het geval een product of goed binnen de garantie niet naar behoren te herstellen is, dat de koop dan ontbonden moet worden, zo zwart-wit is het gelukkig niet. Simpel gezegd kun je twee dingen doen; de overeenkomst ontbinden (= al het geld terug) of de overeenkomst aanpassen zodat de winkel of het bedrijf alsnog aan de overeenkomst kan voldoen.

Of dit (in het laatste geval) ook betekend dat de garantie dan vanaf de nieuwe factuurdatum in gaat weet ik even niet 100% zeker, maar volgens mij hoeft dat niet het geval te zijn, wel moet dan aangegeven zijn tot wanneer de garantie dan wel is, maar dat spreekt voor zich, wanneer de garantie niet 'opnieuw' in gaat. Maar nogmaals, over dit laatste mbt de garantie ben ik niet 100% zeker.

Daarnaast gaf ik in mijn post ook al aan dat wanneer ontbonden wordt, het gehele bedrag inclusief verzendkosten (voor het verzenden van winkel -> thuis) terugbetaald dient te worden door de winkel, dus waarom je daar extra nadruk op legt door gehele in hoofdletters te schrijven, ontgaat mij een beetje.

[ Voor 39% gewijzigd door CH4OS op 04-11-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wanneer er sprake is van bijbetalen voor een beter goed, ontstaat er een geheel nieuwe overeenkomst, met vanaf die datum nieuwe wettelijke garantie. als het ware krijg je je geld terug, en legt wat bij voor nieuw(beter goed) bij omruilen voor gelijkwaardig goed, met gesloten beurs, blijft dezelfde overeenkomst gehandhaafd.

edit: TS kan ook elders een GPU kopen, en is niet verplicht bij deze verkoper te blijven

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 04-11-2021 11:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BOUBOU

BOUBOU

Topicstarter
Laatste update:
Inmiddels heb ik na intensief contact met de webshop het volledige aankoopbedrag voor de 2080Ti retour gekregen. Aangezien ik al meer dan 15 jaar klant ben en graag klant blijf vanwege de doorgaans goede service, heb ik het creditbedrag van 1379 euro gebruikt om met bijbetaling van 190 euro de RTX 3080 waterforce aan te kopen.

Hierbij bedank ik iedereen voor de ondersteuning bij deze kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Prima oplossing lijkt me voor zowel jou als de shop in kwestie.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:17
Inderdaad is dit een goede oplossing. Jammer dat je er achteraan moet gaan, maar goed. Soms is dat nodig.

Zelf ooit een SSD (ja, de beruchte controller reeks uit het begin tijdperk van SSD's) en daar kreeg ik de optie om een nieuwer groter model te kiezen met bijbetaling (bedrag wat ik betaald had en dan bijleggen op de nieuwe). Wat jij nu dus ook hebt gekregen.
Aanhouder wint (aanhouder heeft ook gelijk uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BOUBOU schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:46:
Laatste update:
Inmiddels heb ik na intensief contact met de webshop het volledige aankoopbedrag voor de 2080Ti retour gekregen. Aangezien ik al meer dan 15 jaar klant ben en graag klant blijf vanwege de doorgaans goede service, heb ik het creditbedrag van 1379 euro gebruikt om met bijbetaling van 190 euro de RTX 3080 waterforce aan te kopen.

Hierbij bedank ik iedereen voor de ondersteuning bij deze kwestie.
Mooi dat je geschil nu positief is afgesloten

Pagina: 1