Zou hier voorzichtig mee zijn. Gewoon de prijs rekenen die je aan derden zou rekenen en even de subsidievoorwaarden doorlezen of het wel mag als IB-ondernemer of als UBO-ondernemer. Anders kun je nog lelijk gezeik krijgen achteraf.annespruit1980 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:33:
[...]
Mijn bedrijf ( lees ik ) heeft het ( is eigenlijk bezig ) gedaan.
En ik heb er geen ervaring mee, vandaar mijn vraag.
Wel heb ik inmiddels maar gevraagd hoe het zit met triple glas in oude kozijnen, en het antwoord was dat het dan de subsidie van het gewone HR++ glas is, dus 50 per m2.
Dus die krijg je in ieder geval, mits bedrijf, enz.
Maar als ik het goed begrijp is het zo dat als ik deze kozijnen met U = 1.3 laat zitten, ik 50 euro per m2 krijg.
Vervang ik de kozijnen door het minimaal nodige ( U = 1.5 dus slechter ), dan krijg ik 150 euro per m2.......
Wat die 30% betreft, daar ik eigenlijk alles zelf doe ( via mijn bedrijf ) zit ik ruim boven die 30%.
Dat mijn bedrijf mij aardig laat betalen voor de werkzaamheden reken ik maar even als 0.
Ik denk wel dat mijn bedrijf het zo gaat rekenen dat ik op 30% kom, dan is daar geen discussie over.
Met de warmtepompen hier zat ik heel ver over de 30%, maar dat was een aantal jaren geleden, toen de prijzen van die pompen nog normaal waren in het buitenland.
En ik zou graag weten hoe het gaat met die aanvraag, en wat je stuurt.
Zodat ik en anderen het in een keer goed kunnen doen ( of er helemaal al niet aan beginnen..... ).
Tja, ik heb dit op zich nog nooit gedaan, dus ik zou eigenlijk niet weten wat ik aan een ander zou rekenen.Rveld schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:30:
[...]
Zou hier voorzichtig mee zijn. Gewoon de prijs rekenen die je aan derden zou rekenen en even de subsidievoorwaarden doorlezen of het wel mag als IB-ondernemer of als UBO-ondernemer. Anders kun je nog lelijk gezeik krijgen achteraf.
Als ik de offertes van anderen zie, dan ligt dat wel heel hoog ( er is duidelijk een tekort aan mensen ).
Maar dat zijn niet de bedragen die ik normaal reken.
In de subsidie voorwaarden staat verder ( zover ik het kan zien ) niets over IB en UBO.
Alleen dat het een bouwinstallatiebedrijf moet zijn ( en ik heb de codes inmiddels aangegeven bij de KvK ).
Dus als ik het goed heb, voldoe ik aan de voorwaarden.
Maar ik zal het in ieder geval nog een keer goed doorlezen.
En in het ergste geval krijg ik de subsidie helemaal niet, dan is de TVT wat langer.
Minder lang dan als ik het had laten doen en de subsidie wel had gekregen trouwens.
Hier staat onder voorwaarden: "Bij de toepassing van Triple glas is het verplicht om ook de kozijnen te vervangen door isolerende kozijnen met een U-waarde van ten hoogste* 1,5 W/m2K."annespruit1980 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:33:
[...]
Maar als ik het goed begrijp is het zo dat als ik deze kozijnen met U = 1.3 laat zitten, ik 50 euro per m2 krijg.
Vervang ik de kozijnen door het minimaal nodige ( U = 1.5 dus slechter ), dan krijg ik 150 euro per m2.......
En halverwege: "Als u Triple glas heeft toegepast, komt u alleen in aanmerking als u ook het kozijn heeft vervangen voor een isolerend kozijn."
* hooguit, maximaal, op z'n hoogst, op z'n meest
Geld krijgen voor iets dat er al lang zit is ergens ook raar. Verder maar de vraag of je beter af bent stel je zou je kozijnen eruit slopen en daar meer subsidie voor vangen. Meestal dekt de subsidie niet af en kost het netto altijd nog eigen geld. Dus die 100 euro extra lijkt dan aantrekkelijk, maar is het dat dan ook echt?
Kan je ze niet bellen? Dan meteen controleren met je vraag over de montage via eigen bedrijf en ook dat van de kozijnen afchecken.
Op zich is het raar ja dat je subsidie krijgt voor iets dat er al zit, maar je krijgt het eigenlijk voor het tripple glas, niet voor de kozijnen.Aardwolf schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:53:
[...]
Hier staat onder voorwaarden: "Bij de toepassing van Triple glas is het verplicht om ook de kozijnen te vervangen door isolerende kozijnen met een U-waarde van ten hoogste* 1,5 W/m2K."
En halverwege: "Als u Triple glas heeft toegepast, komt u alleen in aanmerking als u ook het kozijn heeft vervangen voor een isolerend kozijn."
* hooguit, maximaal, op z'n hoogst, op z'n meest
Geld krijgen voor iets dat er al lang zit is ergens ook raar. Verder maar de vraag of je beter af bent stel je zou je kozijnen eruit slopen en daar meer subsidie voor vangen. Meestal dekt de subsidie niet af en kost het netto altijd nog eigen geld. Dus die 100 euro extra lijkt dan aantrekkelijk, maar is het dat dan ook echt?
Kan je ze niet bellen? Dan meteen controleren met je vraag over de montage via eigen bedrijf en ook dat van de kozijnen afchecken.
Aan de andere kant is het ook raar dat je meer geld krijgt als je iets goeds ( U = 1.3 ) wat er in zit eruit sloopt en vervangt door iets dat dus minder goed ( U = 1.5 ) mag zijn ( mag beter, maar ook slechter ).
En ik heb in ieder geval wel als antwoord dat tripple glas mag in bestaande kozijnen, maar dat het dan dus als gewoon dubbel glas telt voor de subsidie.
Verder is het inderdaad zo dat die 100 extra het niet waard is om de kozijnen te vervangen, alleen als die echt slecht zouden zijn, dan is het een doekje voor het bloeden.
Wat het eigen bedrijf betreft, bij de laatste warmtepomp heeft mijn bedrijf het geinstalleerd ( ikke dus ).
Dat was ok.
Er staat ook nergens dat het niet door je eigen bedrijf mag gebeuren.
Mijn vraag gaat ook over wat mensen die de subsidie voor het tripple glas hebben gekregen moesten inleveren. Tripple glas gaat er bij mij zonder meer in, verschil in prijs met dubbel glas is niet zo hoog ( aangezien ik het zelf doe, als een ander het zou doen zou er wel veel verschil in zijn ).
[ Voor 7% gewijzigd door annespruit1980 op 07-10-2022 21:44 ]
Er staat er wellicht niet in dat het niet door uw eigen bedrijf mag gebeuren. Maar het mag niet door particulieren zelf gedaan worden. Dit is gewoon een omweg wat in de praktijk op hetzelfde neer komt. Mocht het ooit tot een rechtszaak komen dan zal de rechter het ook zo zien. Wat zou mij beletten om anders bij kvk in te schrijven en exact hetzelfde te doen. Dat het bij uw warmtepomp is goed gekeurd betekent niet dat het automatisch goed is. Schrijf er eens bij dat het uw eigen bedrijf is. Als ze het dan nog goedkeuren kunnen ze het ook niet meer ongedaan maken. Betwijfel alleen dat dat gebeurd.
Verder moet er best wat bewijsmateriaal in de vorm van fotos en rapporten aangelverd worden.
Verder zijn er wel meer zaken krom aan de subsidie. Ik ben allang blij dat ze de eis van twee maatregelen hebben ingetrokken. Er zijn best wat mensen die elk jaar wat hebben gedaan qua isolatie of geen tot weinig isolatie mogelijkheden over hebben en zo bij de duurste zaken buiten de boot vallen.
Verder moet er best wat bewijsmateriaal in de vorm van fotos en rapporten aangelverd worden.
Verder zijn er wel meer zaken krom aan de subsidie. Ik ben allang blij dat ze de eis van twee maatregelen hebben ingetrokken. Er zijn best wat mensen die elk jaar wat hebben gedaan qua isolatie of geen tot weinig isolatie mogelijkheden over hebben en zo bij de duurste zaken buiten de boot vallen.
[ Voor 37% gewijzigd door Rveld op 08-10-2022 11:07 ]
Rechtszaak? Welke rechtszaak?Rveld schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:04:
Er staat er wellicht niet in dat het niet door uw eigen bedrijf mag gebeuren. Maar het mag niet door particulieren zelf gedaan worden. Dit is gewoon een omweg wat in de praktijk op hetzelfde neer komt. Mocht het ooit tot een rechtszaak komen dan zal de rechter het ook zo zien. Wat zou mij beletten om anders bij kvk in te schrijven en exact hetzelfde te doen. Dat het bij uw warmtepomp is goed gekeurd betekent niet dat het automatisch goed is. Schrijf er eens bij dat het uw eigen bedrijf is. Als ze het dan nog goedkeuren kunnen ze het ook niet meer ongedaan maken. Betwijfel alleen dat dat gebeurd.
Bangmakerij met termen als rechtszaak is niet opbouwend.
Een bedrijf is een ander rechtspersoon dan een particulier.
Als ik als werknemer van mijn bedrijf schade veroorzaak bij een klant is mijn bedrijf aansprakelijk, niet ik als persoon. En als ik als werknemer van mijn bedrijf een warmtepomp installeer, ramen vervang, enz. , dan doe ik dat niet zelf, dat doet mijn bedrijf.
Ze keren die subsidie uit, of ze keren hem niet uit.
Tot nu toe hebben ze hem aan mij uitgekeerd, ook al was mijn eigen bedrijf de installateur.
Ik kan ook met een ander met een bedrijf samenwerken, dan sturen we allebei een factuur naar de ander, die we dan allebei aan de ander betalen ( zelfde bedrag ).
Maakt niets uit voor de wet, het zijn andere rechtspersonen.
Maar u weet zelf ook wel dat het niet in de geest is van de subsidie als particulierhet zelf installeert niets krijgt maar via een eigen bedrijf wel. Ik gok erop dat u geen arbeidskosten voor uwzelf rekent want dat zou dan wel moeten en dan bent u eigenlijk weer niet beter af als u het bij uw omzet op moet tellen.
Nogmaals dat u warmtepomp s uitgekeerd is alleen maar zo omdat de beoordelaar niet verder kijkt dan zijn neus lang is. Als u erbij schrijft dit gaat via mijn eigen bedrijf dan ben ik er wel van overtuigd dat u vragen zou krijgen of de subsidie zelfs wordt geweigerd.
Nogmaals dat u warmtepomp s uitgekeerd is alleen maar zo omdat de beoordelaar niet verder kijkt dan zijn neus lang is. Als u erbij schrijft dit gaat via mijn eigen bedrijf dan ben ik er wel van overtuigd dat u vragen zou krijgen of de subsidie zelfs wordt geweigerd.
De subsidie is om te bevorderen dat huizen betere isolatie krijgen en minder energie gaan gebruiken.Rveld schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:26:
Maar u weet zelf ook wel dat het niet in de geest is van de subsidie als particulierhet zelf installeert niets krijgt maar via een eigen bedrijf wel. Ik gok erop dat u geen arbeidskosten voor uwzelf rekent want dat zou dan wel moeten en dan bent u eigenlijk weer niet beter af als u het bij uw omzet op moet tellen.
De laatste warmtepomp is keurig aangemeld met een kopie factuur van mijn bedrijf ( dat is verplicht ).
Allemaal helemaal volgens de regels, en het is zo te zien aan de factuur dat het mijn bedrijf is.
Niets onwettigs en in de geest van de subsidie ( mijn huis is nu van gas af ).
Dat er een kerel van groen links is die heeft ingesteld dat het door een bedrijf gedaan moet worden is iets waar ik niets aan kan doen, en het ook helemaal niet mee eens ben.
Beun de haas heeft ook een bedrijf, en installeert nog steeds rotzooi ( die zouden volgens die kerel van groen links nu niet meer rommel kunnen neerzetten ) op verzoek van en bij de echte huisjesmelkers.
Terwijl de serieuze tweakers het niet meer zelf kunnen doen ( en de meeste weten wel hoe het moet, plus eigen huis, dus doen beter hun best, en als het niet lukt vragen ze het hier ).
Dus, wat is nu het probleem?
Edit:
De geest van het laten installeren door een bedrijf is dat het goed gebeurd.
En ik beschouw mezelf toch echt als deskundiger dan een aantal van die installateurs.
Vandaar dat ik een eigen bedrijf heb, en veel tevreden klanten ( ook een paar niet tevreden, maar ik ben prive heel tevreden over mijn werkzaamheden hier m.b.t. de warmtepomp en het tripple glas ).
[ Voor 10% gewijzigd door annespruit1980 op 08-10-2022 17:53 ]
Weet iemand of je facturen kan optellen om tot een benodigd oppervlakte te komen? Ik laat binnenkort mijn bijkeuken dak isoleren (circa 15 m2) door een dakdekker en ben van plan om een deel van mijn schuine dak ook aan te pakken (25 m2). Opgeteld dus mooi boven de grenswaarde, maar dus wel twee bedrijven die het werk uitvoeren.
Bij het glas eenzelfde situatie. Hier heb ik al reeds een aantal kozijnen met glas vervangen naar HR++ (met nieuwe houten kozijnen). Ik zit momenteel net onder de benodigde vierkante meters en wil nog twee ruiten meepakken om over de grens te gaan. Dit is alleen het vervangen van glas en zal ik laten uitvoeren door een glaszetter (aannemer is al klaar met de rest van het werk). Mij lijkt dat dit gewoon moet kunnen?
Als laatste, ik heb een bestaand kozijn (vast raam en loopdeur met glas) vervangen door een schuifpui. Het glasoppervlakte is gelijk gebleven, mogelijk zelfs iets afgenomen. Wordt hier moeilijk over gedaan? Het is naar mijn mening dezelfde situatie, maar een andere indeling.
Bij het glas eenzelfde situatie. Hier heb ik al reeds een aantal kozijnen met glas vervangen naar HR++ (met nieuwe houten kozijnen). Ik zit momenteel net onder de benodigde vierkante meters en wil nog twee ruiten meepakken om over de grens te gaan. Dit is alleen het vervangen van glas en zal ik laten uitvoeren door een glaszetter (aannemer is al klaar met de rest van het werk). Mij lijkt dat dit gewoon moet kunnen?
Als laatste, ik heb een bestaand kozijn (vast raam en loopdeur met glas) vervangen door een schuifpui. Het glasoppervlakte is gelijk gebleven, mogelijk zelfs iets afgenomen. Wordt hier moeilijk over gedaan? Het is naar mijn mening dezelfde situatie, maar een andere indeling.
Hou er wel rekening mee als de aanbouw niet onder de bestaande thermische schil valt van de woning dat de isolatie subsidie dan niet word verleend.
Heb namelijk het zelfde gehad met een garage die aan de woning is gebouwd gelijktijdig met de bouw van de woning in 1991.
De rvo zegt dat dit niet onder onder de bestaand thermische schil past en hierdoor is de Isde afgekeurd helaas.
Ondanks de deze garage de spouwmuur geïsoleerd is en verwarmd word door vloerverwarming.
Heb namelijk het zelfde gehad met een garage die aan de woning is gebouwd gelijktijdig met de bouw van de woning in 1991.
De rvo zegt dat dit niet onder onder de bestaand thermische schil past en hierdoor is de Isde afgekeurd helaas.
Ondanks de deze garage de spouwmuur geïsoleerd is en verwarmd word door vloerverwarming.
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Ik heb er nog geen ervaring in v.w.b. glas, maar ik zie nergens staan dat het door 1 bedrijf gedaan moet worden. Ook niet dat het in 1 keer gedaan moet worden. Sterker nog, voor de volledige subsidie moeten er twee dingen gedaan worden, dus dat zijn dan ook meerdere facturen.frennek schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:31:
Weet iemand of je facturen kan optellen om tot een benodigd oppervlakte te komen? Ik laat binnenkort mijn bijkeuken dak isoleren (circa 15 m2) door een dakdekker en ben van plan om een deel van mijn schuine dak ook aan te pakken (25 m2). Opgeteld dus mooi boven de grenswaarde, maar dus wel twee bedrijven die het werk uitvoeren.
Maar nogmaals, ik heb nog geen ervaring ermee.
Edit:
Belangrijk is wel dat het binnen een jaar na de eerste aanpassing wordt aangevraagd.
Die eis is wel heel hard denk ik.
[ Voor 4% gewijzigd door annespruit1980 op 12-10-2022 14:49 ]
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Lachwekkend dat ze niet gewoon subsidie garanderen maar elke keer een potje moeten vullen.
Dat heeft gewoon met begrotingsregels te maken.Retrospect schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:59:
[...]
Lachwekkend dat ze niet gewoon subsidie garanderen maar elke keer een potje moeten vullen.
Blijkbaar nemen ze het daar niet zo nauw mee want de begroting van 2023 gaat gewoon goedgekeurd worden terwijl ze geen flauw idee hebben wat het energieplafond gaat kosten. Bovendien hadden ze de pot veel ruimer kunnen nemen zodat ze zeker wisten at ze aan het eind van het jaar over zouden houden.ds23man schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:02:
[...]
Dat heeft gewoon met begrotingsregels te maken.
Ook heb je geen flauw benul wat iets gaat kosten zal je toch een bedrag in je begroting moeten opnemen.Retrospect schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:05:
[...]
Blijkbaar nemen ze het daar niet zo nauw mee want de begroting van 2023 gaat gewoon goedgekeurd worden terwijl ze geen flauw idee hebben wat het energieplafond gaat kosten. Bovendien hadden ze de pot veel ruimer kunnen nemen zodat ze zeker wisten at ze aan het eind van het jaar over zouden houden.
Ze hadden natuurlijk prima kunnen overleggen met de brancheorganisatie wat de capaciteit is en dan +10%.ds23man schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:32:
[...]
Ook heb je geen flauw benul wat iets gaat kosten zal je toch een bedrag in je begroting moeten opnemen.
Het budget is vorig jaar al vastgesteld maar toen kwam er een gek in Rusland voorbij. Daar gaan je ramingen, over het hek van het balkon. Kan geen brancheorganisatie tegenop...Retrospect schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:39:
[...]
Ze hadden natuurlijk prima kunnen overleggen met de brancheorganisatie wat de capaciteit is en dan +10%.
Dat is wel een hele versimpelde weergave om een gebrekkige overheid in bescherming te nemen.ds23man schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:42:
[...]
Het budget is vorig jaar al vastgesteld maar toen kwam er een gek in Rusland voorbij. Daar gaan je ramingen, over het hek van het balkon. Kan geen brancheorganisatie tegenop...
FF Off-topic. Ik gooi ff de knuppel in het hoenderhokRetrospect schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:27:
[...]
Dat is wel een hele versimpelde weergave om een gebrekkige overheid in bescherming te nemen.
De energiecrisis (1976?)had de goe-gemeenschap wakker moeten schudden. Schijnbaar is dat niet geland.
Het is wel erg gemakkelijk een ander de schuld te geven. Nu "men"(eigehuis bezitters) te laat is naar de overheid (= gemeenschapsgeld) kijken. Er is altijd nog zoiets als een eigen verantwoordelijkheid nemen.
Vwb huurwoningen moet ik je gelijk geven. Hier is idd de overheid te laat met dwangmiddelen. Ook hier met zn allen ff in de spiegel kijken..........
Wie kiest die overheid en maakt het mogelijk dat we zoveel partijen hebben? De kiezer. Wat je niet kiest komt niet in de kamer.
Zo, ff wat opgeschud en ik laat het hierbij want dit wordt een eindeloze discussie.
Verder een prima draadje.
Tripple glas in bestaande kozijnen .....annespruit1980 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:50:
Iemand hier ervaring met het aanvragen van de subsidie voor tripple glas?
Ben bezig met de ramen hier te vervangen en nu vraag ik me af wat ze precies willen hebben.
Foto's van werkzaamheden is geen probleem, meldcodes ook niet.
Eigen bedrijf dat ingeschreven staat bij de KvK als bouw bedrijf, dus ook daar zou geen probleem moeten zijn.
Alleen, ze hebben het over vervangen van kozijnen door isolerende kozijnen met een U van max 1.5
Nu zitten er op dit moment al ( vuren ) houten kozijnen in, en dat zou dus U 1.3 moeten zijn.
Iemand enige ervaring daarmee, dan wel heeft er iemand tips?
Op zich een goede gedachte echter ik weet niet of je dat zou moeten willen.
Tripple glas is veel zwaarder. Moet dus goed ondersteund worden. Zo niet problemen op termijn door lekkage langs de glas spacers.
Zit inmiddels al in een tiental ramen.miro010 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:36:
[...]
Tripple glas in bestaande kozijnen .....
Op zich een goede gedachte echter ik weet niet of je dat zou moeten willen.
Tripple glas is veel zwaarder. Moet dus goed ondersteund worden. Zo niet problemen op termijn door lekkage langs de glas spacers.
Nog geen problemen gehad, op klein meetfoutje na, 1 mm te hoog.....
Gelukkig kon ik die ( uiteraard niet 1 maar 3 ) houten kozijnen wat uitschuren.
En als het gaat lekken, dan heb ik nu dus alles wat ik nodig heb om die ramen er weer uit te tillen.
Zwaarste is trouwens wel een kleine 140 kg, dus dat doe je zonder lift niet echt in je eentje.
Dit weekend nog even een factuur maken, betalen en dan subsidie aanvragen.
Ik had alleen graag gehad dat ik een of meer voorbeelden had van wat er precies ingeleverd moet worden.
Maar goed, indien nodig kan ik de aanvraag vast wel aanpassen aan wat ze willen hebben.
Mooi man. Echter 1 mm te hoog, kozijn afschuren ....... Heb je wel rekening gehouden dat het glas kan uitzetten op warme dagen? Ik hoop dat je genoeg hebt afgeschuurd.annespruit1980 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:45:
[...]
Zit inmiddels al in een tiental ramen.
Nog geen problemen gehad, op klein meetfoutje na, 1 mm te hoog.....
Gelukkig kon ik die ( uiteraard niet 1 maar 3 ) houten kozijnen wat uitschuren.
En als het gaat lekken, dan heb ik nu dus alles wat ik nodig heb om die ramen er weer uit te tillen.
Zwaarste is trouwens wel een kleine 140 kg, dus dat doe je zonder lift niet echt in je eentje.
Dit weekend nog even een factuur maken, betalen en dan subsidie aanvragen.
Ik had alleen graag gehad dat ik een of meer voorbeelden had van wat er precies ingeleverd moet worden.
Maar goed, indien nodig kan ik de aanvraag vast wel aanpassen aan wat ze willen hebben.
Verder goed bezig.
Hier heb ik een triple ruitje van 160kg in 9kamer kunststofkozijn (mu van 0,8 voor het complete raam). Dat was me iets te gortig en maar laten plaatsen. Is er met 3 man ingetild. Met de lift konden ze er niet bij en was sneller.
Idd voorbeelden van wat ingeleverd moet worden voor het verkrijgen van subsidie is altijd welkom.
Suc6
Ik hoop dat ik er genoeg van afgehaald heb.miro010 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:50:
[...]
Mooi man. Echter 1 mm te hoog, kozijn afschuren ....... Heb je wel rekening gehouden dat het glas kan uitzetten op warme dagen? Ik hoop dat je genoeg hebt afgeschuurd.
Verder goed bezig.
Hier heb ik een triple ruitje van 160kg in 9kamer kunststofkozijn (mu van 0,8 voor het complete raam). Dat was me iets te gortig en maar laten plaatsen. Is er met 3 man ingetild. Met de lift konden ze er niet bij en was sneller.
Idd voorbeelden van wat ingeleverd moet worden voor het verkrijgen van subsidie is altijd welkom.
Suc6
Maar het kan uiteraard zijn dat het wat te weinig is ja.
Hopelijk zie ik dat dan op tijd bij de eerste van de 3, dan kan ik in ieder geval de andere 2 aanpassen.
Niet dat ik dat hoop natuurlijk, maar degene die ze plaatst doet dat voor het eerst dus het kan heel goed zijn dat het niet helemaal goed zit. ( ikke dus ).
En met de glaslift is inderdaad langzamer dan er in tillen, dat heb ik gemerkt bij de eerste ramen die ik deed.
Maar om mezelf te leren met dat ding om te gaan voordat ik die hele grote ruiten er in ging zetten toch maar op die manier gedaan.
En aangezien het lukte maar steeds grotere ramen vervangen.
Ik krijg kunstof kozijnen met nieuw glas dus. Het zijn 3 ramen en een deur. Nu lees ik dat het glas minimaal Samen 8m2 moet zijn wil je subsidie krijgen, is dat zo?
En weet iemand wat je ongeveer krijgt per raam, dan heb ik het over een slaapkamerraam.
En weet iemand wat je ongeveer krijgt per raam, dan heb ik het over een slaapkamerraam.
In je offerte staat normaal hoeveel m2 het is, voor ons is dat natuurlijk onbekend welke maten jouw ramen hebben. Of die 8m2 minimaal is weet ik niet maar je moet nog een maatregel (isolatie of warmtepomp b.v.) laten uitvoeren wil je subsidie krijgen.nancy43 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:56:
Ik krijg kunstof kozijnen met nieuw glas dus. Het zijn 3 ramen en een deur. Nu lees ik dat het glas minimaal Samen 8m2 moet zijn wil je subsidie krijgen, is dat zo?
Op de site van de RVO staan gewoon de regels die gelden
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋
Ja minimaal 8 m2 en minimaal een U waarde van 1.2 of lager.nancy43 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:56:
Je kan wel subsidie krijgen voor 1 maatregel maar dan moet je wachten tot 1 januari voordat je het kan aanvragen.
Wat je terug krijgt is afhankelijk van het type glas. Is het dubbel of triple?
Voor een isolerende deur krijg je ook subsidie. De m2 hiervan kan je mee nemen om aan het minimum van 8 m2 te komen maar telt niet als een tweede maatregel. Dit allen valt onder glas- en panelen of iets dergelijks en is 1 maatregel.
Als je het aanvraagt voor jan 2023 moet je twee verschillende maatregelen nemen, dus b.v. ook een warmtepomp erbij of spouwmuur isolatie.nancy43 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:56:
Na jan hoeft dat niet, dan kan je met 1 maatregel al aanvragen, mits het inderdaad minimaal 8 m2 is.
Bedrag is 53 euro per m2 ( mits dus 2 maatregelen ) bij HR++ glas, en 150 bij tripple glas, maar dan moet je wel ook isolerende kozijnen erbij nemen ( heb ik bij mijn aanvraag helaas moeten constateren ).
Na jan krijg je bij 1 maatregel waarschijnlijk de helft.
De juiste datum en het bedrag is nog ( mij in ieder geval ) niet duidelijk.
Ze hebben de sokken erin bij het RVO, na 3 weken subsidie toegekend voor 2 warmtepompen.
Is een betalingsbewijs verplicht of is alleen een factuur voldoende?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ik zou het even nakijken op de site van RVO. Afhankelijk van waarvoor je het aanvraagt zal je meerdere bewijsstukken moeten leveren. Zo moest ik bijvoorbeeld ook foto’s van voor, tijdens en na installatie aanleveren.ron321 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:13:
Is een betalingsbewijs verplicht of is alleen een factuur voldoende?
@Retrospect Het gaat bij mij om een WP, bij jou om kozijnen neem ik aan?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Bij een WP alleen factuur en betaalbewijs.
En hybride warmtepomp volgens mij. Of was het bij de zonnepanelen?ron321 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:29:
@Retrospect Het gaat bij mij om een WP, bij jou om kozijnen neem ik aan?
Die 8 m2 was zover ik weet voor het glas zelf.
Dus ( als ik het goed heb begrepen ) de afmetingen van het glas zoals het op de bok staat.
Ik heb zelf heel wat meer dan die 8 m2 ingediend, maar wel de afmetingen van het glas zelf aangegeven.
En nog geen bericht erover.
Dus ( als ik het goed heb begrepen ) de afmetingen van het glas zoals het op de bok staat.
Ik heb zelf heel wat meer dan die 8 m2 ingediend, maar wel de afmetingen van het glas zelf aangegeven.
En nog geen bericht erover.
Een factuur en betaalbewijs van de WP, maar voor de inbedrijfstelling is alleen de factuur voldoende, geen betaalbewijs vereist. Even voor de volledigheidds23man schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:33:
Bij een WP alleen factuur en betaalbewijs.
Edit: Ik heb ook vandaag doorgekregen dat de subsidie voor de WPB goedgekeurd is. Ook zo'n 3 a 4 weken gewacht.
[ Voor 15% gewijzigd door Evanrvb op 17-12-2022 19:35 ]
Dat bedoel ik dus, een factuur met daarop inbedrijfstelling + betaalbewijs.Evanrvb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:34:
[...]
Een factuur en betaalbewijs van de WP, maar voor de inbedrijfstelling is alleen de factuur voldoende, geen betaalbewijs vereist. Even voor de volledigheid
Edit: Ik heb ook vandaag doorgekregen dat de subsidie voor de WPB goedgekeurd is. Ook zo'n 3 a 4 weken gewacht.
Maar dit mag ook los. Dus een losse factuur voor de WP + betaalbewijs en een tweede factuur voor de inbedrijfsstelling (zonder betaalbewijs), al dan niet ook de factuur onbetaald gelaten. Wel zo handig voor die mensen die zelf de WP plaatsen en even een factuurtje regelen voor het inbedrijfstellen voor de subsidieds23man schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:36:
[...]
Dat bedoel ik dus, een factuur met daarop inbedrijfstelling + betaalbewijs.

Edit: volgens mij begrijp ik nu wat je bedoelt. Maar je moet ook de factuur van de warmtepomp mee sturen dacht ik? Dus 2 facturen en 1 betaalbewijs. (of 1 factuur als WP + inbedrijfstelling op 1 factuur staan).
[ Voor 16% gewijzigd door Evanrvb op 17-12-2022 19:42 ]
Ik heb in 2021 een deel van het glas vervangen in de woning en subsidie ontvangen, ik wil nu een ander deel vervangen. Kan ik hier wederom subsidie voor aanvragen?
Als het minimaal 10m2 is wel.WillemSuper schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:02:
Ik heb in 2021 een deel van het glas vervangen in de woning en subsidie ontvangen, ik wil nu een ander deel vervangen. Kan ik hier wederom subsidie voor aanvragen?
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Dat valt mee! Eerder dit jaar heb ik 18 weken moeten wachten op goedkeuring. Eergisteren heb ik subsidie voor m'n warmtepomp aangevraagd, zou mooi zijn als dat al met een paar weken wordt goed gekeurd.Evanrvb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:34:
[...]
Een factuur en betaalbewijs van de WP, maar voor de inbedrijfstelling is alleen de factuur voldoende, geen betaalbewijs vereist. Even voor de volledigheid
En als ik bij mijn vorige aanvraag al over de maximum ben gegaan?
Toen ik dat aan die lui vroeg, kreeg ik te horen dat het maar een keer kon.WillemSuper schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:02:
Maar je kan het altijd proberen.
Zou er alleen niet op rekenen.
Nee glas subsidie kan maar eenmalig net als vloer en dag isolatie.WillemSuper schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:02:
Ik heb het geprobeerd, maar het is niet gelukt.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Voor 2023 ziet het er weer anders uit, ik lees in de Staatscourant dat we naar €1650 gaan plus €150 per aanvullende kW.
Dat zou bij een 9 kW neerkomen op €2850, waar het nu €3300 is.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Interessant dan is het beter dus om het dit jaar nog aan te vragen.Gieliovd520 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:05:
Voor 2023 ziet het er weer anders uit, ik lees in de Staatscourant dat we naar €1650 gaan plus €150 per aanvullende kW.
Heb je een bron want in het wijdingen overzicht bij rvo.nl zie ik het niet staan?
https://www.rvo.nl/subsid...wat-wijzigt-er-vanaf-2023
[ Voor 7% gewijzigd door Waypoint op 18-12-2022 19:23 ]
@Gieliovd520 @Waypoint Volgens mij stond voor 2022 exact hetzelfde in de staatcourant:
Onderdeel b komt te luiden:
b.een verwarmingstoestel dat is geïnstalleerd op of na 1 januari 2022 en is uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp als bedoeld in artikel 4.5.2, tweede lid, onderdeel a, bij een thermisch vermogen ten behoeve van ruimteverwarming bij bivalente temperatuur:
1°.tot 1 kW: € 500;
2°.vanaf 1 kW: € 1.650, vermeerderd met € 150 voor elke kW thermisch vermogen bij bivalente temperatuur vanaf 1 kW;.
Let wel: ik ben verder geen expert, dus geef niet te veel waarde aan mijn interpretatie.
b.een verwarmingstoestel dat is geïnstalleerd op of na 1 januari 2022 en is uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp als bedoeld in artikel 4.5.2, tweede lid, onderdeel a, bij een thermisch vermogen ten behoeve van ruimteverwarming bij bivalente temperatuur:
2°.vanaf 1 kW: € 1.650, vermeerderd met € 150 voor elke kW thermisch vermogen bij bivalente temperatuur vanaf 1 kW;.
Let wel: ik ben verder geen expert, dus geef niet te veel waarde aan mijn interpretatie.
Zo herinner ik het me ook! Toch gek...
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Ik zie dat nu de afmetingen van de kozijnen meetellen voor het oppervlakte.
Helaas heb ik de aanvraag al gedaan.
Als ik moet gokken nemen ze het max vermogen van een warmtepomp onder bepaalde condities als toetsingscriteria voor de subsidie. Mijn 9kwh warmtepomp poept ook regelmatig > 11kwh uit tijdens het koude weer van afgelopen dagen. Een warmtepomp die geadverteerd wordt als 9kwh kan daarmee goed in een zwaardere, of lichtere subsidie categorie terechtkomen, dat zou de verschillen kunnen verklaren.Gieliovd520 schreef op maandag 19 december 2022 @ 06:48:
Zo herinner ik het me ook! Toch gek...
Ik neem aan dat het toch wel gecommuniceerd gaat worden als de hoogte van het subsidie bedrag aangepast wordt?lithoijen schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:09:
@Gieliovd520 @Waypoint Volgens mij stond voor 2022 exact hetzelfde in de staatcourant:
Anders kan je inderdaad beter dit jaar de subsidie nog aanvragen als bv de warmtepomp in januari geplaatst wordt. (alhoewel dat officieel niet mag)
Weet je dat zeker? Volgens mij klopt dat namelijk niet:annespruit1980 schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:28:
Ik zie dat nu de afmetingen van de kozijnen meetellen voor het oppervlakte.
https://www.rvo.nl/subsid...naren/veelgestelde-vragen
[quote]
Mag ik mijn kozijnoppervlak optellen bij de aanvraag van subsidie voor Triple-glas?
Nee, u mag uw bestaande kozijnoppervlak niet optellen bij de aanvraag van subsidie voor Triple-glas. U moet namelijk uw kozijn vernieuwen als u een aanvraag doet voor Triple-glas, dit is een voorwaarde.
U kunt dan voor dit nieuwe isolerende kozijn geen subsidie aanvragen. Dit kan alleen voor het oppervlakte van het nieuw geplaatste Triple-glas zonder de oppervlakte van de kozijnen mee te tellen.
[/quote]
Ah nevermind, ik zie nu dat je de wijzigingen voor 2023 bedoeld. Tjsa, dan heb ik ook pech gehad
[ Voor 5% gewijzigd door DataCopy op 19-12-2022 16:50 ]
| Exceptio probat regulam in casibus non exceptis |
Ik zie ook dat het bedrag wat lager is, dus het zal ongeveer hetzelfde zijn v.w.b. het bedrag.DataCopy schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:49:
[...]
Weet je dat zeker? Volgens mij klopt dat namelijk niet:
https://www.rvo.nl/subsid...naren/veelgestelde-vragen
[quote]
Mag ik mijn kozijnoppervlak optellen bij de aanvraag van subsidie voor Triple-glas?
Nee, u mag uw bestaande kozijnoppervlak niet optellen bij de aanvraag van subsidie voor Triple-glas. U moet namelijk uw kozijn vernieuwen als u een aanvraag doet voor Triple-glas, dit is een voorwaarde.
U kunt dan voor dit nieuwe isolerende kozijn geen subsidie aanvragen. Dit kan alleen voor het oppervlakte van het nieuw geplaatste Triple-glas zonder de oppervlakte van de kozijnen mee te tellen.
[/quote]
Ah nevermind, ik zie nu dat je de wijzigingen voor 2023 bedoeld. Tjsa, dan heb ik ook pech gehad
Hangt af van hoe groot het raam en het kozijn is.
(Ik hoop dit topic niet te kapen, wanneer ik een nieuw topic moet openen hoor ik het graag).
Wij hebben een grote verbouwing/renovatie/vergroting van onze jaren 30-woning bijna afgerond. Duurzaamheid/isolatie was niet het beginpunt van de verbouwing, maar al-met-al hebben we toch het e.e.a. verbeterd:
- vloerisolatie d.m.v. schuimbeton (+/- 75m2 oud, +/- 25 m2 aanbouw);
- de volledige achtergevel (met normaal dubbelglas) is vervangen door een grotendeels glazen buitenwand met HR++ glas;
- een kozijn op de 1e verdieping (met normaal dubbelglas) is vervangen door een nieuw kozijn met HR++ glas;
- er zijn ook 2 nieuwe geïsoleerde buitendeuren geplaatst in de uitbouw.
De andere ramen (normaal dubbelglas) zijn niet vervangen, dit zullen we de komende jaren ook niet doen verwacht ik.
Kan dit gelden als 2 typen isolatiemaatregelen? Vloerisolatie (voor oude aantal m2) zit wel goed neem ik aan, maar hoe werkt dit voor de nieuwe glazen achtergevel. Telt die mee? Wellicht alleen voor het deel glasoppervlak wat vervangen is? Ik neem aan de 2 nieuwe geïsoleerde buitendeuren in de uitbouw niet?
Wij hebben een grote verbouwing/renovatie/vergroting van onze jaren 30-woning bijna afgerond. Duurzaamheid/isolatie was niet het beginpunt van de verbouwing, maar al-met-al hebben we toch het e.e.a. verbeterd:
- vloerisolatie d.m.v. schuimbeton (+/- 75m2 oud, +/- 25 m2 aanbouw);
- de volledige achtergevel (met normaal dubbelglas) is vervangen door een grotendeels glazen buitenwand met HR++ glas;
- een kozijn op de 1e verdieping (met normaal dubbelglas) is vervangen door een nieuw kozijn met HR++ glas;
- er zijn ook 2 nieuwe geïsoleerde buitendeuren geplaatst in de uitbouw.
De andere ramen (normaal dubbelglas) zijn niet vervangen, dit zullen we de komende jaren ook niet doen verwacht ik.
Kan dit gelden als 2 typen isolatiemaatregelen? Vloerisolatie (voor oude aantal m2) zit wel goed neem ik aan, maar hoe werkt dit voor de nieuwe glazen achtergevel. Telt die mee? Wellicht alleen voor het deel glasoppervlak wat vervangen is? Ik neem aan de 2 nieuwe geïsoleerde buitendeuren in de uitbouw niet?
En ik heb de subsidie toegewezen gekregen.
Helaas wel alleen voor dubbel glas ( 50 per m2 ) ipv tripple glas.
Maar dat komt omdat ik de kozijnen dus niet heb vervangen.
Ach, iets is beter dan niets.....
Helaas wel alleen voor dubbel glas ( 50 per m2 ) ipv tripple glas.
Maar dat komt omdat ik de kozijnen dus niet heb vervangen.
Ach, iets is beter dan niets.....
Even een vraagje, zijdelings gerelateerd: het lijkt erop dat RVO hun rekentool voor een indicatiebedrag vervangen heeft door een Excel-rekentool - https://rvo.nl/sites/defa...ningeigenaren-jan-23.xlsx.
Wanneer ik die wil openen (gedownload), krijg ik een melding dat ik niet geauthoriseerd ben. Op meerdere PC's getest, met verschillende Excel-versies en accounts. Ligt het aan mij dat ik die niet kan openen? Of moet ik het RVO even gaan aantrappen?
Edit:
@ron321 Microsoft-account, Excel vraagt om een MS-login; ik heb zowel zakelijk als privé-account gebruikt, beiden hetzelfde (non-)resultaat.
Wanneer ik die wil openen (gedownload), krijg ik een melding dat ik niet geauthoriseerd ben. Op meerdere PC's getest, met verschillende Excel-versies en accounts. Ligt het aan mij dat ik die niet kan openen? Of moet ik het RVO even gaan aantrappen?
Edit:
@ron321 Microsoft-account, Excel vraagt om een MS-login; ik heb zowel zakelijk als privé-account gebruikt, beiden hetzelfde (non-)resultaat.
[ Voor 13% gewijzigd door Bra-Jo op 10-01-2023 14:42 ]
Nomen nescio
@Bra-Jo Wat voor account zou je moeten gebruiken dan?
Even bij het RVO aangekaart. Hun reactie:
Klopt, op dit moment kunt u gen gebruik maken van de rekentool. Ik heb uw vraag doorgezet. Vanaf 24 januari kunt u ISDE aanvragen. Ik verwacht dat u dan ook weer gebruik kunt maken van de rekentool.
Nomen nescio
Ik realiseer me net dat ik moeilijk aan het doen ben, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Op dit moment ben ik aan het uitzoeken welk materiaal ik ga gebruiken om het dak te isoleren.
Alleen had ik dus het idee dat ik ook een warmtepomp moest installeren om in aanmerking te komen voor die dubbele vergoeding van die isolatie.
Maar ik realiseer me net dat ik de ramen heb vervangen en de spouwmuur heb ingespoten.
Dat telt natuurlijk ook mee als 'tweede' maatregel.........
Ik wordt oud.....
Op dit moment ben ik aan het uitzoeken welk materiaal ik ga gebruiken om het dak te isoleren.
Alleen had ik dus het idee dat ik ook een warmtepomp moest installeren om in aanmerking te komen voor die dubbele vergoeding van die isolatie.
Maar ik realiseer me net dat ik de ramen heb vervangen en de spouwmuur heb ingespoten.
Dat telt natuurlijk ook mee als 'tweede' maatregel.........
Ik wordt oud.....