Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-03 10:32
Beste tweakers,

Aangezien er hier mensen met verstand van zaken zitten, bekijk ik hier al jaren topics als ik een vraag heb of een product wil kopen. Voor het eerst kon ik geen antwoord op een vraag krijgen dus heb ik maar een account gemaakt ;).

Mijn vraag gaat over luchtontvochtigers. Even een background-verhaal: ik woon mooi in het groen en sinds corona ben ik mij o.a. gaan verdiepen in de binnen-luchtkwaliteit. Na veel lezen heb ik een Philips luchtzuiveraar en -bevochtiger in 1 gekocht. Dit apparaat werkt fantastisch en ik merk en zie (op de app) echt verschil.

Ik heb bewust voor deze Philips gekozen omdat deze enkel met filters werkt en niet met UV of ionisatie. Dit omdat ik denk dat dat het meest pure is (bijv. geen ozon in de lucht door ionisatie). In de winter ging er per dag best wat water doorheen om de luchtvochtigheid op 50% te houden. Echter, vanaf de lente/zomer merkte ik dat de luchtvochtigheid te hoog was (meer dan 60%). De laatste tijd gaat het ook geregeld naar de 70%.

Vandaar dat ik nu een luchtontvochtiger er bij wil. In eerste instantie keek ik naar een ontvochtiger en zuiveraar in 1, maar elke die ik vind werkt ook weer op basis van UV en/of ionisatie. Dan maar enkel een ontvochtiger. Nu ben ik mij gaan inlezen hoe een condensontvochtiger werkt en dat is op basis van koelmiddel. Mijn vraag aan jullie: is de lucht dan nog wel "zuiver" (ook al lekt hij geen koelmiddel)? Of krijgt de lucht dan toch iets mee door dit koelingsproces. Bij auto's werken ze ook met koelmiddel en daar moet je ook bijvullen. Kortom: gaat dit dan in de lucht binnen zitten?

Hoor graag :).

Dank en groet,

Otto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:28
Gezonder eten heeft meer effect op je gezondheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arbi1337
spokje schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:21:
Gezonder eten heeft meer effect op je gezondheid.
Dat doe ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:55
@Arbi1337
condens ontvochtigers zijn eigenlijk warmtepompen.
net zo als je ijskast, dat is ook een warmtepomp.
heb je problemen met het koelmiddel, dan moet je dus eerst je ijskast de deur uit doen. ;)

(als je dit toch wil doen, dan check ook eens airco's.
dat zijn ook warmtepompen, kunnen ook ontvochtigen/bevochtigen, maar kunnen ook verwarmen en koelen.
het verwarmen is eigenlijk goedkoper als je dat met gas zou doen.
het koelen is dat natuurlijk niet, en daarom worden het energie verspillende apparaten genoemd.
afhankelijk wat je wil, is dit soms niet eens een slechte oplossing. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:46
Ik heb twee ontvochtigers in huis. Een "normale" die zoals @migjes zegt als een soort warmtepomp werkt. Als dat enig effect op de luchtkwaliteit heeft, behalve dat het droger wordt en de filters stof wegfilteren, heb ik er nooit iets van gemerkt.

De andere is speciaal bedoeld om ook in koude ruimtes te werken, waar het mechanisme van condensatie door koeling niet goed werkt. Als die aanstaat dan geeft dat een heel kenmerkende geur. Ik heb geen idee wat dat precies is, er hoeft ook niks aangevuld te worden in het apparaat, dus het is niet iets dat op kan raken blijkbaar. In ieder geval zetten wij die alleen aan als wij niet in die ruimte zijn. De geur trekt vrij snel weg als het apparaat weer uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
migjes schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:43:
@Arbi1337
condens ontvochtigers zijn eigenlijk warmtepompen.
net zo als je ijskast, dat is ook een warmtepomp.
heb je problemen met het koelmiddel, dan moet je dus eerst je ijskast de deur uit doen. ;)

(als je dit toch wil doen, dan check ook eens airco's.
dat zijn ook warmtepompen, kunnen ook ontvochtigen/bevochtigen, maar kunnen ook verwarmen en koelen.
het verwarmen is eigenlijk goedkoper als je dat met gas zou doen.
het koelen is dat natuurlijk niet, en daarom worden het energie verspillende apparaten genoemd.
afhankelijk wat je wil, is dit soms niet eens een slechte oplossing. ;) )
Dank! Goed punt dat de koelkast ook zo werkt, haha. Nog niet bij stil gestaan :F . En weet jij of het de bedoeling is dat deze condensontvochtigers bijgevuld moeten worden met koelmiddel of is het een "wegwerpproduct"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
Lapa schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:58:
Ik heb twee ontvochtigers in huis. Een "normale" die zoals @migjes zegt als een soort warmtepomp werkt. Als dat enig effect op de luchtkwaliteit heeft, behalve dat het droger wordt en de filters stof wegfilteren, heb ik er nooit iets van gemerkt.

De andere is speciaal bedoeld om ook in koude ruimtes te werken, waar het mechanisme van condensatie door koeling niet goed werkt. Als die aanstaat dan geeft dat een heel kenmerkende geur. Ik heb geen idee wat dat precies is, er hoeft ook niks aangevuld te worden in het apparaat, dus het is niet iets dat op kan raken blijkbaar. In ieder geval zetten wij die alleen aan als wij niet in die ruimte zijn. De geur trekt vrij snel weg als het apparaat weer uit staat.
Je bedoelt, denk ik, een adsorptie luchtontvochtiger :). Heb ik ook gezien, maar daar zit ook een "goedje" in.

OK, goed om te weten. Als het echt alleen drogen en/of zuiveren is, vind ik het top. Maar mocht er "zooi" in de lucht komen, laat ik het zitten. Het is nog best een studie. Zelfde geldt voor de luchtzuiveraar. In eerste instantie dacht ik dat ionisatie een prachtige functie was, totdat ik las over ozon. En ja, er zijn blijkbaar merken die ozon-vrije ionisatie hebben, maar toen ik het las, wilde ik alleen nog maar zuivering door filters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik heb een gewone ontvochtiger van Zibro, maar daar heb ik nog nooit iets aan bij hoeven te vullen. En die heb ik al 12 jaar en werkt nog steeds prima. Het koelmiddel zit in een gesloten circuit.
Bij de airco van een auto hoef je in principe ook niet bij te vullen. Maar omdat die functioneert onder veel zwaardere omstandigheden, is de kans ook groter dat er iets gaat lekken.
Bovendien zitten daar flexibele leidingen in, welke verouderen. In de ontvochtiger is alles van koper of aluminium.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
JukeboxBill schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:48:
Ik heb een gewone ontvochtiger van Zibro, maar daar heb ik nog nooit iets aan bij hoeven te vullen. En die heb ik al 12 jaar en werkt nog steeds prima. Het koelmiddel zit in een gesloten circuit.
Bij de airco van een auto hoef je in principe ook niet bij te vullen. Maar omdat die functioneert onder veel zwaardere omstandigheden, is de kans ook groter dat er iets gaat lekken.
Bovendien zitten daar flexibele leidingen in, welke verouderen. In de ontvochtiger is alles van koper of aluminium.
Thanks :)! Maak daar dan ook maar uit op dat een ontvochtiger niet/minder snel koelmiddel zal lekken! Morgen maar bestellen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Arbi1337 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:35:
[...]

Dank! Goed punt dat de koelkast ook zo werkt, haha. Nog niet bij stil gestaan :F . En weet jij of het de bedoeling is dat deze condensontvochtigers bijgevuld moeten worden met koelmiddel of is het een "wegwerpproduct"?
hoe vaak heb je het koelmiddel bijgevuld van je ijskast?
zal ik de :F vast voor je neer zetten. ;)

maar laat ik eerlijk wezen.
teveel vocht in huis, dat is of overdreven want als je gaat stoken is dat zo weer weg.
en als het niet overdreven is, dan is er iets mis met het huis, en kun je dat beter gewoon oplossen.
(je kunt last hebben van optrekkend vocht, of je ventilatie is niet in orde etc etc.
maar ook een tocht krot zonder isolatie kan een probleem zijn.
dit soort dingen gewoon aanpakken is veel verstandiger als symptoom bestrijding.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 14:44
@Arbi1337
Als ik jou was zou ik ook eens goed kijken naar je ventilatie.
Het beste blijft namelijk om verse lucht van buiten te halen.
Zeker als je nu een hoge luchtvochtigheid hebt.

Met een decentrale WTW ventilator kan je ventileren zonder dat je veel warmte verliest. Voor circa 250 euro heb je er al eentje.

In dit topic kan je een hoop info vinden:
Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

De lucht die dan binnenkomt kan je met je luchtreiniger eventueel nog reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
migjes schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:51:
[...]

hoe vaak heb je het koelmiddel bijgevuld van je ijskast?
zal ik de :F vast voor je neer zetten. ;)

maar laat ik eerlijk wezen.
teveel vocht in huis, dat is of overdreven want als je gaat stoken is dat zo weer weg.
en als het niet overdreven is, dan is er iets mis met het huis, en kun je dat beter gewoon oplossen.
(je kunt last hebben van optrekkend vocht, of je ventilatie is niet in orde etc etc.
maar ook een tocht krot zonder isolatie kan een probleem zijn.
dit soort dingen gewoon aanpakken is veel verstandiger als symptoom bestrijding.)
chrisborst schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:05:
@Arbi1337
Als ik jou was zou ik ook eens goed kijken naar je ventilatie.
Het beste blijft namelijk om verse lucht van buiten te halen.
Zeker als je nu een hoge luchtvochtigheid hebt.

Met een decentrale WTW ventilator kan je ventileren zonder dat je veel warmte verliest. Voor circa 250 euro heb je er al eentje.

In dit topic kan je een hoop info vinden:
Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

De lucht die dan binnenkomt kan je met je luchtreiniger eventueel nog reinigen.
Misschien heb ik het verkeerd, maar de lucht buiten is toch vochtiger? Als ik nu kijk is de luchtvochtigheid 76% buiten en binnen 69%. Als ik ga luchten, wordt het toch nog hoger?

Hoe dan ook, het is een vrijstaand huurhuis dat niet heel goed geïsoleerd is. Met stoken in de winter wordt het inderdaad droger, maar in de zomer stook je niet. Vandaar dat ik nu een luchtontvochtiger wil kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Arbi1337 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:29:
[...]

[...]

Misschien heb ik het verkeerd, maar de lucht buiten is toch vochtiger? Als ik nu kijk is de luchtvochtigheid 76% buiten en binnen 69%. Als ik ga luchten, wordt het toch nog hoger?
vocht in de lucht gaat over temperatuur van de lucht.
is het binnen warmer als buiten, dan gaat er vocht uit je huis.
Hoe dan ook, het is een vrijstaand huurhuis dat niet heel goed geïsoleerd is. Met stoken in de winter wordt het inderdaad droger, maar in de zomer stook je niet. Vandaar dat ik nu een luchtontvochtiger wil kopen :)
check echt even de airco optie die ik je gaf.
dat is een effectiever apparaat wat effectiever werkt en nog extra functies heeft.
kun je mee ontvochtigen in de zomer, en je huis koelen.
maar als je heel slim bent, dan neem je er ook 1 die kan verwarmen, stookt goedkoper als met gas.
combineer dat met wat zonnepanelen en het kost niks meer.
(er is ook een merk wat kan bevochtigen, maar dan word het wel duurder.)

(ik ga zelfs zo ver dat ik nu 0,91€ aan voorschot per maand betaal voor mijn elektra en gas gebruik.
lol, beter als wat ik eerst deed toen betaalde ik per jaar een maand loon aan de energie rekening.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
[...]

[...]

Dat is een redelijk normaal misverstand. Je hebt het namelijk over relatieve luchtvochtigheid:
Wikipedia: Relatieve luchtvochtigheid
Simpel gezegd, je krijgt een percentage hoeveel vocht er in de lucht zit ten opzichte van de max. bij een bepaalde temperatuur.

Simpel voorbeeld, zie de lucht als een handdoek. Hoge temperatuur = grote handdoek, dus veel plek voor vocht. Lage temperatuur = kleine handdoek, dus weinig plek voor vocht.
Haal je lucht van buiten met een lage temperatuur en warm je dit op binnen, ga je van een kleine handdoek naar een grote handdoek maar de hoeveelheid vocht blijft hetzelfde. Dus je luchtvochtigheid gaat naar beneden.
Vandaar dat je condens op je ruiten krijgt. Warme vochtige lucht (grote handdoek) wordt koud (kleine handdoek) maar het vocht past er niet meer in = condens op je ruit.
Dus als je gaat stoken, vergroot je de handdoek want de temperatuur gaat omhoog dus lagere luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
migjes schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:35:
[...]

vocht in de lucht gaat over temperatuur van de lucht.
is het binnen warmer als buiten, dan gaat er vocht uit je huis.

[...]

check echt even de airco optie die ik je gaf.
dat is een effectiever apparaat wat effectiever werkt en nog extra functies heeft.
kun je mee ontvochtigen in de zomer, en je huis koelen.
maar als je heel slim bent, dan neem je er ook 1 die kan verwarmen, stookt goedkoper als met gas.
combineer dat met wat zonnepanelen en het kost niks meer.
(er is ook een merk wat kan bevochtigen, maar dan word het wel duurder.)

(ik ga zelfs zo ver dat ik nu 0,91€ aan voorschot per maand betaal voor mijn elektra en gas gebruik.
lol, beter als wat ik eerst deed toen betaalde ik per jaar een maand loon aan de energie rekening.)
Wow, 0,91€. Alsof je het systeem gehackt hebt haha. En heb je een voorbeeld van zo'n airco? Ik ben wel op zoek naar een apparaat dat niet ingebouwd hoeft te worden (omdat het een huurhuis is). Dat ik het reservoir moet legen, neem ik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
chrisborst schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:36:
[...]

Dat is een redelijk normaal misverstand. Je hebt het namelijk over relatieve luchtvochtigheid:
Simpel gezegd, je krijgt een percentage hoeveel vocht er in de lucht zit ten opzichte van de max. bij een bepaalde temperatuur.

Simpel voorbeeld, zie de lucht als een handdoek. Hoge temperatuur = grote handdoek, dus veel plek voor vocht. Lage temperatuur = kleine handdoek, dus weinig plek voor vocht.
Haal je lucht van buiten met een lage temperatuur en warm je dit op binnen, ga je van een kleine handdoek naar een grote handdoek maar de hoeveelheid vocht blijft hetzelfde. Dus je luchtvochtigheid gaat naar beneden.
Vandaar dat je condens op je ruiten krijgt. Warme vochtige lucht (grote handdoek) wordt koud (kleine handdoek) maar het vocht past er niet meer in = condens op je ruit.
Dus als je gaat stoken, vergroot je de handdoek want de temperatuur gaat omhoog dus lagere luchtvochtigheid.
Dank voor de uitleg :). Ik vermoeden ergens al dat mijn redenatie niet zou kloppen en gelukkig zeg je dat het een normaal misverstand is ;).

Ik ken de decentrale WTW ventilatoren nog niet. Ziet er interessant uit! Maar dit zijn dingen die je wel moet inbouwen omdat je lucht van buiten moet aanzuigen, toch? Dat wil ik liever, omdat het een huurhuis is, niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lapa schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:58:

Tot 15 graden kun je die eerste gewoon gebruiken (hij is wel efficiënter bij 28 graden). Binnen is dat waarschijnlijk bijna altijd dat het boven de 15 graden is. Die andere is meer voor in een kelder, schuur die onverwarmd en koud is.

Ik zat er toevallig gisteren ook even naar te kijken. In de winter is het in de keuken de luchtvochtigheid bijna altijd boven de 60 en ook regelmatig (na koken) boven de 70. Er is geen mechanische ventilatie, de dampkap is een recirculatiemodel. Wel staat het raam vaak op de kantelstand en als het te erg wordt zetten we de deur naar de hal en naar boven open en in de badkamer het raam en de ventilatie open.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
Marzman schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:37:
[...]

Tot 15 graden kun je die eerste gewoon gebruiken (hij is wel efficiënter bij 28 graden). Binnen is dat waarschijnlijk bijna altijd dat het boven de 15 graden is. Die andere is meer voor in een kelder, schuur die onverwarmd en koud is.

Ik zat er toevallig gisteren ook even naar te kijken. In de winter is het in de keuken de luchtvochtigheid bijna altijd boven de 60 en ook regelmatig (na koken) boven de 70. Er is geen mechanische ventilatie, de dampkap is een recirculatiemodel. Wel staat het raam vaak op de kantelstand en als het te erg wordt zetten we de deur naar de hal en naar boven open en in de badkamer het raam en de ventilatie open.
Al eentje op het oog :)? Ik zat te denken aan de Qlima D620.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Arbi1337 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:50:
[...]

Daar heb ik ook naar gekeken :) En ook naar de D612 omdat de keuken niet supergroot is (ik denk 12m2). Maar omdat ik het vooral in de winter gebruik en het dan minder effectief is twijfel ik daar over en kan ik misschien toch beter een zwaardere kopen (hij slaat toch af als hij klaar is).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
chrisborst schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:36:
[...]

Kort maar krachtig: het gaat dus om absolute luchtvochtigheid en relatieve luchtvochtigheid is niet interessant. Maar hoe meet je absolute luchtvochtigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
JukeboxBill schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:48:
Niet helemaal bij auto,s gaat door steenslag de condensor (die radiator voorin) lekken en afdichtingsrubbers.
Een auto airco verliest altijd x% per jaar, daarom merk je ook vaak dan na een jaar of 2 de airco minder koelt en als de druk onder een bepaalde niveau komt stopt die er helemaal mee.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
DR!5EQ schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:16:
[...]

Kort maar krachtig: het gaat dus om absolute luchtvochtigheid en relatieve luchtvochtigheid is niet interessant. Maar hoe meet je absolute luchtvochtigheid?
Het is precies andersom, want in de echte wereld heb je enkel/vooral te maken met de relatieve luchtvochtigheid. Sterker nog, bij temperatuurverschillen ga je vaak de problemen ervaren in de vorm van condens.
Ik zou ook niet weten wat je aan de absolute luchtvochtigheid hebt. Je weet dan hoeveel gram water er in 1m3 lucht zit. Maar je wil vooral weten of die lucht verzadigd is of niet. Bij een lage luchtvochtigheid ontneemt de lucht vocht en bij te hoge kun je je vocht niet kwijt want het verdampt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
mr_evil08 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:22:
[...]

Niet helemaal bij auto,s gaat door steenslag de condensor (die radiator voorin) lekken en afdichtingsrubbers.
Een auto airco verliest altijd x% per jaar, daarom merk je ook vaak dan na een jaar of 2 de airco minder koelt en als de druk onder een bepaalde niveau komt stopt die er helemaal mee.
Maar dat is toch precies wat ik bedoel met "in principe" en "zware omstandigheden".

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

- gaat te veel offtopic :p

[ Voor 90% gewijzigd door Marzman op 30-10-2021 10:56 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]

[...]

Als je geen verwarming aan hebt dan klopt dat, ga je stoken dan daalt de luchtvochtigheid redelijk snel.
Jouw verhaal klinkt als de ventilatie niet op orde is, heeft het huis bijvoorbeeld wel mechanische afzuiging(en ventilatie roosters open) ?

Gaan ontvochtigen doe je alleen in extermen zoals de zomer, niet in het stookseizoen want dan klopt er wat niet(kan ook optrekkend vocht zijn vanuit de kelder/grond).

Hier is het op moment ook buiten vochtige lucht maar binnen is het gewoon 38%.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 30-10-2021 12:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

mr_evil08 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:38:
[...]
Gaan ontvochtigen doe je alleen in extermen zoals de zomer, niet in het stookseizoen want dan klopt er wat niet(kan ook optrekkend vocht zijn vanuit de kelder/grond).

Als je de verwarming weinig aan hebt loopt de vochtigheid wel op in de winter. Verder is het hier allemaal kleigrond, die is altijd wat vochtiger want vocht kan daar moeilijk doorheen.

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 30-10-2021 13:51 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
mr_evil08 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:38:
[...]

Als je geen verwarming aan hebt dan klopt dat, ga je stoken dan daalt de luchtvochtigheid redelijk snel.
Jouw verhaal klinkt als de ventilatie niet op orde is, heeft het huis bijvoorbeeld wel mechanische afzuiging(en ventilatie roosters open) ?

Van afgelopen winter weet ik nog dat de luchtvochtigheid te laag werd. Op sommige momenten pompte mijn luchtbevochtiger best wat water de lucht in. De afgelopen tijd (lente en zomer) was het constant te hoog. In de lente en zomer vrijwel altijd de ramen open, en het huis is niet echt goed geïsoleerd, dus ventilatie genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Arbi1337 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:50:
[...]

Ik zit ook te kijken naar ontvochtigers, zit namelijk in dezelfde situatie: vochtig huurhuis dus inbouw oid is niet mogelijk. Ik kwam de Qlima D630P tegen, maar vind het toch wel een lelijk ding en je weet ook niet hoe veel lawaai het produceert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
wimjongil schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:37:
[...]

Ik zit ook te kijken naar ontvochtigers, zit namelijk in dezelfde situatie: vochtig huurhuis dus inbouw oid is niet mogelijk. Ik kwam de Qlima D630P tegen, maar vind het toch wel een lelijk ding en je weet ook niet hoe veel lawaai het produceert...
Tsja, lelijk maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Zeker niet omdat ik nu alleen maar vanuit huis werkt en een optimaal klimaat in huis wil hebben :). Heb wel een luchtzuiveraar/-bevochtiger. Die staat overdag in de woonkamer en 's avonds verplaats ik 'm naar de slaapkamer. Heeft ook een slaapfunctie, maar zelfs in de "allergeenstand" heb ik er geen last van.

En kan me voorstellen dat als je goed ontvochtigd hebt (50%) en je gaat slapen en je zet het apparaat uit/op een andere plek, dat het niet binnen de kortste keren erg oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Arbi1337 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:42:
[...]

Tsja, lelijk maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Zeker niet omdat ik nu alleen maar vanuit huis werkt en een optimaal klimaat in huis wil hebben :). Heb wel een luchtzuiveraar/-bevochtiger. Die staat overdag in de woonkamer en 's avonds verplaats ik 'm naar de slaapkamer. Heeft ook een slaapfunctie, maar zelfs in de "allergeenstand" heb ik er geen last van.

En kan me voorstellen dat als je goed ontvochtigd hebt (50%) en je gaat slapen en je zet het apparaat uit/op een andere plek, dat het niet binnen de kortste keren erg oploopt.
Nou ja, het gaat me niet alleen om het slapen maar ook als ik zit te werken of zit te lezen heb ik geen zin in een lawaaiig apparaat op de achtergrond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbi1337
wimjongil schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:50:
[...]

Nou ja, het gaat me niet alleen om het slapen maar ook als ik zit te werken of zit te lezen heb ik geen zin in een lawaaiig apparaat op de achtergrond...
Snap ik.

Dit lees ik net op een website over de Qlima D620
Geluidsniveau 34 - 39 dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Arbi1337 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:55:
[...]

Snap ik.

Dit lees ik net op een website over de Qlima D620
Geluidsniveau 34 - 39 dB
Heb je hem nog gekocht? Ik heb net de D612 gekocht voor 166, scheelt toch behoorlijk met de D620 in prijs. De keuken is maar 12m2, de slaapkamer 20 of 25 (maar het gaat in eerste instantie om de keuken). Dus in theorie is hij zwaar genoeg.

edit: Zaterdag al bezorgd, dat is sneller dan verwacht :) De handleiding nog niet gelezen, maar de bediening ziet er redelijk simpel uit. Drogen, wasdrogen en co (dat laatste zal ik op moeten zoeken wat het doet). Meteen even aangezet in de keuken en in een half uurtje (kan iets langer zijn geweest) de (relatieve)luchtvochtigheid al van 70 naar 55 bij een temperatuur van 15 graden in de keuken. Met ventileren lukt dat gewoon niet in de keuken. Niet slecht, lijkt dat ik geen zwaardere nodig heb. Ik bewaar de doos nog even omdat je als je het niet goed vind werken het terug kunt sturen naar Qlima. Maar ik denk dat het niet nodig is .

[ Voor 41% gewijzigd door Marzman op 04-12-2021 15:47 ]

/▌

Pagina: 1